Abrahamsen V 6.0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.750
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    bjos skrev:
    har sendt mail nummer to og mast om nytt kort, håper det kommer snart
    Hei!

Du får ikke svar på mail. De har en Net Com løsning der inne som ikke fungerer. Vi må gjøre som i gamle dager; å ringe. Sønnen til guruen, Thomas treffer du på 91 15 43 21. Da har du brikka i posten neste dag :)

mvh
    lassemann

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HVIS DAC-en din har problemet, i alle fall. Jeg spurte om min trengte det, og fikk (naturlig nok) til svar at hvis jeg ikke opplevde noe problem, så trengte jeg ikke å bytte.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    lassemann skrev:
    bjos skrev:
    har sendt mail nummer to og mast om nytt kort, håper det kommer snart
    Hei!

Du får ikke svar på mail. De har en Net Com løsning der inne som ikke fungerer. Vi må gjøre som i gamle dager; å ringe. Sønnen til guruen, Thomas treffer du på 91 15 43 21. Da har du brikka i posten neste dag :)

mvh
    lassemann
    Takk:)

Hilsen Ole

Motoman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte denne i dag, og gleder meg til å ta en lytt i kveld. Men, skal det mangle skruer på siden av chassiet? Er to hull på hver side, men det sitter nå ikke skruer der ???

Motoman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte den ny på Elkjøp i dag, og synest det var litt merkelig om det ikke skulle være skruer der siden det er hull til det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Motoman skrev:
    Kjøpte den ny på Elkjøp i dag, og synest det var litt merkelig om det ikke skulle være skruer der siden det er hull til det.
    Min har to skruer på hver side som holder lokket på plass, og de skal nok absolutt være der.

Motoman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Det sitter to skruer på toppen, og to bak så det sitter i alle fall fast :)
    Mistenker dette er ett "retur produkt" da den var litt lurvete innpakket. Uansett låter dette veldig lovende, spiller litt Dire Straits og det svinger i alle fall ;D

Motoman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Da gikk min i retur til Elkjøp, ikke nok med at skruene manglet og at innpakningen var så som så. Det toppet seg litt når jeg oppdaget at serienummeret ikke stemte overens med eske og garantibevis engang. Kommer nok til å bestille rett fra Abrahamsen denne gangen!!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Er det flere som er misfornøyd med lyden på det nye kortet?
    Jeg har ikke bytta kort selv. Spør meg ikke hvorfor.

Heineken

Medlem
    Ble medlem
    20.02.2010
    Antall liker
    0
    Kjøpte min Abrahamsen V6.0 i sommer på muz-mag i Bergen, og er stort sett meget godt fornøyd med lyden. Sammen med blu-ray spiller (toslink) og pc (usb) funker den som en drøm :)

Kan nevne at min gamle LG dvd spiller ble byttet ut da den sammarbeidet dårlig med dac'en. Skjærende diskant og et spinkelt lydbilde. Mulig den optiske outputen ikke var av noe særlig god kvalitet? Hadde uansett tenkt å kvitte meg med den gamle driten anyway.

Når det gjelder dette "problemet" har jeg hatt et par skjeldne opplevelser da lyden liksom har forsvunnet, men da har det bare vert å skifte kanal eller skru av og på (svenskeknappen). Det har kun skjedd ved bruk av USB utgangen, og gjerne rett etter at PC har blitt tilkoblet. Har ikke opplevd noe av dette på et par måneder nå, så det kan jo være at det har gått seg til. Uansett uaktuelt å skifte om en får et dårligere resultat slik som noen her antyder :-\

Motoman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ingen som kan rapportere om forandringer i lydkvalitet med nytt kort? Har nå opplevd dette problemet med min nye V6.0. Problemet har oppstått ett par ganger, og da i sammenheng med at jeg har byttet plate. Når musikken kommer i gang, låter det fryktellig inneklemt. Jeg har i alle fall sendt en forespørsel om å få det nye tilsendt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    bjos skrev:
    brand-x skrev:
    vil du kommentere mere frekhet kan du jo sikkert opplyse oss andre om hva du f.eks. finner under lokket på Hegel sin cd-spiller uten sammenligning forøvrig...
    Hva er under lokket på hegel sin cdspiller?

og så til saken, hvis EC ikke går til sak av "interne årsaker", så får det være så. Hvis de mener de har en god sak står jo døren åpen til tingretten (noe jeg tipper de ville benyttet seg av), hvis de har en dårlig sak kan de sutre på hififorum...
    +1 ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    PAA skrev:
    Det ser ut som det er på tide og rette opp en del feil / misforståelser i denne tråden.
    Jeg ser at Oblivion nevner noen prototyper på den første 25 watts forsterkeren som ble bygget på Nera AS, av Nils Jørgen Kjærnet & co.
    En av disse ble presentert for meg, med forespørsel om vi (Electrocompaniet) kunne produsere og selge den.
    Det er ikke tilfelle at produksjonsmodellene ble 100 % lik prototypene. Det var med datidens transistorteknologi ikke mulig og få de tekniske data ut av produktet som Matti Otala hadde oppgitt.
    Matti Otala og Jan Lohstroh jobbet på utviklingsavdeling på Philips i Nederland, og hadde tilgang til selekterte / spesielle transistorer til den første prototypen de bygde.
    Disse dataene var viktig for å få en TIM fri forsterker.
    Produksjonsmodellen ble derfor endret på en del punkter slik at den kunne produseres.
    Disse endringen ble gjort i samarbeid med Terje Sandstrøm, Peik Borud og meg, med Svein Erik Børja som lyttegodkjenner.
    Det er heller ikke tilfelle at Terje Sandstrøm utviklet AWII og en 200 watter.

Så tilbake til det berømte DAC kortet.
    Dette kortet ble utviklet av meg i samarbeide med Helge Skoog, som fremdeles jobber hos oss.
    Kortet ble utviklet og produsert for fremtidige digitale produkter som CD spillere, konvertere etc.

Når Electrocompaniet AS ble avviklet kjøpte vi (familien Abrahamsen) opp ferdigvarer, halvfabrikata og deler fra produksjonsfirmaet. Dette ble gjort etter enighet mellom produksjonsfirma og Electrocompaniet.
    En av delene var dette kortet.
    En god stund etter dette ble Electrocompaniet overtatt av Westcontrol, og vi tilbød dem og få kjøpt deler og halvfabrikata som gikk til produksjonen.
    De avsto fra dette. Vi la da disse kortene på lager for å avvente utviklingen fra Westcontrol.
    Da vi utviklet V6 trengte vi et kort med S/pdif inngang og bestemte oss for og bruke dette kortet, men for ikke å reklamere for det nye Electrocompaniet, og skape usikkerhet om produktet, bestemte vi oss for og fjerne navnet på kortet.
    Ved et arbeidsuhell ble dette oversett på et par kort, og vi beklager den utilsiktede reklamen dette har gitt det nye Electrocompaniet.

Det er altså ikke sånn at vi har ”stjålet” eller brukt andres design / teknologi.
    Westcontrol har aldri eiet det kortet som vi har på lager. Det ble solgt til oss av Electrocompaniet som eide kortet, på en normal måte før Westcontrol overtok Electrocompaniet.
    Jeg er ikke sikker på hva Pana mener med at ingen kan bruke teknologien som er utviklet i det originale Electrocompaniet. Det er ingen ting som er pattentert eller beskyttet, og så langt jeg vet så har alle transistorer 3 ben, og det er ikke så mange måter og koble disse på.
    Det er heller ikke nødvendig for meg å ta design fra Westcontrol, da jeg gjennom 40 år har bevist at jeg kan greie og utvikle lyd produkter på egenhånd.

Jeg vil samtidig få benytte anledningen til å be Westcontrol oppdatere historien om Electrocompaniet, slik at de riktige personene får kreditt for det de har gjort.

Give credit when credit is due.

Per Abrahamsen, designer av originale Electrocompaniet og Abrahamsen Audio

Forsatt holder jeg på å lese gjennom tråden..er komt her til.
    At folk kan skrive så mye dumt inkludert EC av alle er for meg en gåte.. dei mistet mye respekt fra meg nå.

Gleder meg til monoblokkene kommer, Per. ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Vurderer en slik dac.. men er det fikset,dette kortet nå??

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lovemusikk skrev:
    Det er ikke alle som har det problemet, og når de byttet upsamplinskortet i mengder av DAC-er, tipper jeg du kan stole på at en ny ikke har problemet. ...Og skulle den ha det, får du bare nytt kort.

Min spiller helt fint med det gamle kortet, btw.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:
    Det er ikke alle som har det problemet, og når de byttet upsamplinskortet i mengder av DAC-er, tipper jeg du kan stole på at en ny ikke har problemet. ...Og skulle den ha det, får du bare nytt kort.

Ja sant det jo. ;D
    Spørs om jeg vil få noe bedre lyd fra cd spilleren jeg kjøper meg, men må jo ha på resten, rikstv,bluray og pc :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan ville DACen passe mot en krell kav300iL forsterker og Audio Physic Tempo 6??

Bra? :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    lovemusikk skrev:

Nå har jeg siden en tid tilbake nytt kort, og siden konsensusen i denne tråden er at kortet gjør lyden mindre god, synes jeg at det nye kortet fortjener at jeg poster min mening her:

Dazed skrev:
    Nå ser det forresten ut som jeg må bytte det beryktede uprampling-kortet i V6.0 Dac-en min også. Jeg har vært fornøyd med at jeg ikke har hatt det kjente problemet med grumsete lyd (som riktignok forsvinner ved å slå dac-en av og på igjen) som oppstår på mange V6, men nå har det altså dukket opp.

Nytt upsampler-kort er snart på vei i posten. Det blir spennende, siden jeg har hørt at lyden endres en del med det kortet, og jeg er egentlig fornøyd slik den er nå. :-X
    Dazed skrev:
    Nå har jeg satt inn det nye kortet med upsampling, dac og spdif-mottaker i Abrahamsen V6-en. Jeg var redd for at dette skulle gjøre at jeg måtte ut og lete etter ny dac, men den funker greit enda. Lyden er litt annerledes. Mer nøytral og mindre "Per Abrahamsen", egentlig. Noen ville sikkert kalle det "bedre". Jeg liker abrahamsen-huslyden, jeg, men jeg har så mange andre "varme" komponenter at jeg tror dette skal funke helt fint. 
    Dazed skrev:
    Det nye kortet har en mer nøytral lyd enn det gamle, som låter mer "abrahamsen" med litt varmere lyd. I mitt oppsett (som er ganske "varmt" i utgangspunktet) likte jeg det nye best. Andre har vært mer fornøyd med det gamle.
    Undertegnede liker altså det nye kortet bedre. (Eller rettere sagt: Hos meg liker jeg lyden av det nye kortet bedre. Muligens fordi at flere av de andre komponentene trekker mot "mørkt", så likte jeg at det lysnet litt med det nye kortet.)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.143
    Torget vurderinger
    1
    Høres litt obligatorisk ut å bestille nytt kort.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Det er ikke bare å bestille. Du får det ikke hvis du ikke har problemer med grumsete lyd i det gamle.

Vet du at du har det gamle? Fikk ikke du dac nå? Rart hvis ikke v6-er som selges nå har det nye kortet. Har du åpnet og sett at det sitter en CS4397 på kortet?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.143
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke hvor lenge den har vært i opplag hos Elkjøp. Men etter det jeg har lyttet i går kveld/natt så høres det svært flott, lineært og helt uten støy og knitter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Aner ikke hvor lenge den har vært i opplag hos Elkjøp. Men etter det jeg har lyttet i går kveld/natt så høres det svært flott, lineært og helt uten støy og knitter.
    Det høres jo bra ut.

Jeg lurte egentlig på om Abrahamsen sendte ut dac-er med den gamle eller nye typen kort nå, men som du er inne på, kan det jo hende at Elkjøp bare har hatt en haug av disse på lager.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.143
    Torget vurderinger
    1
    Det virker da som at det fungerer uten støy eller problemer her, men jeg har enda bare testet det med Toslink. Får anledning senere i uka å prøve elektrisk.

-Abrahamsen burde forresten lage et aldri så lite matchende drivverk til denne DAC'en. Kanskje med slot-in drivverk. Det er kanskje trenden. Trenger ikke CD-spiller, kun et godt drivverk med DAC.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    -Abrahamsen burde forresten lage et aldri så lite matchende drivverk til denne DAC'en. Kanskje med slot-in drivverk. Det er kanskje trenden. Trenger ikke CD-spiller, kun et godt drivverk med DAC.
    Vent med å kjøpe drivverk til du har Squeezebox i hus. kanskje vil du som meg aldri savne drivverk. ...Og om du skal spille en sølvplate, har du sikkert en blu-ray-spiller stående som kan egne seg?

Ellers kan du jo se på denne. Billig å få hjem, i alle fall:

http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=823&sid=bc686bf1eea8871e37416b334b519ecf

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.143
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har det også. Drivverk er kjekt å ha. Trolig bytter jeg ut Bli-Fat spilleren neste år, så kan tenkes jeg ser på en "alt-i-ett" løsning da.

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    873
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    bjornh skrev:
    Det er ikke bare å bestille. Du får det ikke hvis du ikke har problemer med grumsete lyd i det gamle.

Vet du at du har det gamle? Fikk ikke du dac nå? Rart hvis ikke v6-er som selges nå har det nye kortet. Har du åpnet og sett at det sitter en CS4397 på kortet?
    Hvor på kortet skal man finne dette nummeret?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eksu skrev:
    Dazed skrev:
    bjornh skrev:

Det står på selve dac-chippen. Kortet er et datterkort som sitter oppå hovedkortet. Du må nok frem med dine skarpeste øyne og sterkeste lommelykt. ;)

Jeg blir sikkert tilgitt for å poste en scan av bruksanvisningen for å bytte til det nye kortet her. ;)

Det nye kortet er det lille, og det gamle det store.

Vedlegg

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    873
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    eksu skrev:
    Dazed skrev:
    bjornh skrev:

Det står på selve dac-chippen. Kortet er et datterkort som sitter oppå hovedkortet. Du må nok frem med dine skarpeste øyne og sterkeste lommelykt. ;)

Jeg blir sikkert tilgitt for å poste en scan av bruksanvisningen for å bytte til det nye kortet her. ;)

Det nye kortet er det lille, og det gamle det store.
    Ser på bildene du la ut at det er det nye kortet jeg har. Er såpass stor forskjell på de at man kan ikke ta feil.
    Kan alltids sjekke med lykt og lype, men regner da med at det er det nye.

Takker for bildene. :)

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    873
    Torget vurderinger
    4
    Btw. serienummer mitt er 1357. Skulle gjerne ha byttet ut 5 tallet med et 3 tall. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eksu skrev:
    Btw. serienummer mitt er 1357. Skulle gjerne ha byttet ut 5 tallet med et 3 tall. ;)
    I sense a geek! ;)

(Takes one to know one!)

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    96
    Er lykkelig eier av en Abrahamsen V6. Denne er p.t. koblet opp mot en Sony CD-spiller. Har også vært brukt sammen med Denon og Rotel DVD-spillere. Uten å ha nilyttet kan jeg ikke si at det er noen forskjell å merke. Alle er koblet med coax til V6. Videre balansert kabling til Electrocompaniet ECI-3. Betyr en slik kobling at det nærmest er uvesentlig hvilken CD/DVD/Blu-Ray-spiller som er benyttet, altså at de kun fungerer som transport og at det er DAC'en som "lager lyden". Eller vil en topp spesifisert CD-kunne løfte lyden ytterligere?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    Er lykkelig eier av en Abrahamsen V6. Denne er p.t. koblet opp mot en Sony CD-spiller. Har også vært brukt sammen med Denon og Rotel DVD-spillere. Uten å ha nilyttet kan jeg ikke si at det er noen forskjell å merke. Alle er koblet med coax til V6. Videre balansert kabling til Electrocompaniet ECI-3. Betyr en slik kobling at det nærmest er uvesentlig hvilken CD/DVD/Blu-Ray-spiller som er benyttet, altså at de kun fungerer som transport og at det er DAC'en som "lager lyden". Eller vil en topp spesifisert CD-kunne løfte lyden ytterligere?
    Så lenge blu-ray-/cd-/dvd-spilleren du bruker som drivverk er noenlunde fri for mekanisk støy og ikke er så treg til å lese inn platene, er det i praksis ganske likegyldig hva du bruker som drivverk. Det er i alle fall min erfaring. Antakeligvis finnes det cd-spillere/kilder med ekstremt mye jitter som låter hørbart verre enn andre, men det tror jeg hører med til sjeldenhetene. (F.eks. Squeezebox Duet som mistenkes for det i en annen tråd her nå.)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.143
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Ja, jeg har det også. Drivverk er kjekt å ha. Trolig bytter jeg ut Bli-Fat spilleren neste år, så kan tenkes jeg ser på en "alt-i-ett" løsning da.
    -men hva i gloheite? Bli-Fat spiller???

Blu-Ray spiller skulle det stå!!!! Nok et klassisk eksempel på at autokorrektur-funksjonen på smart-telefoner ikke er heeelt stødig. Jeg la ikke merke til det før nå jeg, at telefonen "rettet" underveis mens jeg skrev innlegget før jeg postet.

mwt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    bjornh skrev:
    bjornh skrev:

Blu-Ray spiller skulle det stå!!!! Nok et klassisk eksempel på at autokorrektur-funksjonen på smart-telefoner ikke er heeelt stødig. Jeg la ikke merke til det før nå jeg, at telefonen "rettet" underveis mens jeg skrev innlegget før jeg postet.
    hehe... joda, når jeg leste det så tenkte jeg at det måtte være en ny kjælenavn på en type spiller/driverk :)

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    4
    bjornh skrev:
    bjornh skrev:

Hahaha, kanonbra korrektur! Trodde et øyeblikk du var sterk motstander av fjernkontroll eller noe :p

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.143
    Torget vurderinger
    1
    Ja den var ganske komisk. ;D Ler ofte av andres telefon-tabber, og der kom det en skikkelig blunder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn