Det ser ut som det er på tide og rette opp en del feil / misforståelser i denne tråden.
Jeg ser at Oblivion nevner noen prototyper på den første 25 watts forsterkeren som ble bygget på Nera AS, av Nils Jørgen Kjærnet & co.
En av disse ble presentert for meg, med forespørsel om vi (Electrocompaniet) kunne produsere og selge den.
Det er ikke tilfelle at produksjonsmodellene ble 100 % lik prototypene. Det var med datidens transistorteknologi ikke mulig og få de tekniske data ut av produktet som Matti Otala hadde oppgitt.
Matti Otala og Jan Lohstroh jobbet på utviklingsavdeling på Philips i Nederland, og hadde tilgang til selekterte / spesielle transistorer til den første prototypen de bygde.
Disse dataene var viktig for å få en TIM fri forsterker.
Produksjonsmodellen ble derfor endret på en del punkter slik at den kunne produseres.
Disse endringen ble gjort i samarbeid med Terje Sandstrøm, Peik Borud og meg, med Svein Erik Børja som lyttegodkjenner.
Det er heller ikke tilfelle at Terje Sandstrøm utviklet AWII og en 200 watter.
Så tilbake til det berømte DAC kortet.
Dette kortet ble utviklet av meg i samarbeide med Helge Skoog, som fremdeles jobber hos oss.
Kortet ble utviklet og produsert for fremtidige digitale produkter som CD spillere, konvertere etc.
Når Electrocompaniet AS ble avviklet kjøpte vi (familien Abrahamsen) opp ferdigvarer, halvfabrikata og deler fra produksjonsfirmaet. Dette ble gjort etter enighet mellom produksjonsfirma og Electrocompaniet.
En av delene var dette kortet.
En god stund etter dette ble Electrocompaniet overtatt av Westcontrol, og vi tilbød dem og få kjøpt deler og halvfabrikata som gikk til produksjonen.
De avsto fra dette. Vi la da disse kortene på lager for å avvente utviklingen fra Westcontrol.
Da vi utviklet V6 trengte vi et kort med S/pdif inngang og bestemte oss for og bruke dette kortet, men for ikke å reklamere for det nye Electrocompaniet, og skape usikkerhet om produktet, bestemte vi oss for og fjerne navnet på kortet.
Ved et arbeidsuhell ble dette oversett på et par kort, og vi beklager den utilsiktede reklamen dette har gitt det nye Electrocompaniet.
Det er altså ikke sånn at vi har stjålet eller brukt andres design / teknologi.
Westcontrol har aldri eiet det kortet som vi har på lager. Det ble solgt til oss av Electrocompaniet som eide kortet, på en normal måte før Westcontrol overtok Electrocompaniet.
Jeg er ikke sikker på hva Pana mener med at ingen kan bruke teknologien som er utviklet i det originale Electrocompaniet. Det er ingen ting som er pattentert eller beskyttet, og så langt jeg vet så har alle transistorer 3 ben, og det er ikke så mange måter og koble disse på.
Det er heller ikke nødvendig for meg å ta design fra Westcontrol, da jeg gjennom 40 år har bevist at jeg kan greie og utvikle lyd produkter på egenhånd.
Jeg vil samtidig få benytte anledningen til å be Westcontrol oppdatere historien om Electrocompaniet, slik at de riktige personene får kreditt for det de har gjort.
Give credit when credit is due.
Per Abrahamsen, designer av originale Electrocompaniet og Abrahamsen Audio