Absorbenter og diffusorer - hvor og hva?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Jeg har vel stort sett de siste 4 årene kun brukt noen små absorbenter i førsterefleksjon på vegg, de tar vel kun direkte lyd mot sidevegg fra hver høyttaler på den sideveggen de står (altså ikke brede nok til å ta første refleksjon fra motsatte høyttalere).
    Jeg hadde en periode bassfeller bak i rommet også, i hjørner som har vist seg i ettertid at lagrer mye bass og de fungerte veldig fint til å jevne ut frekvensresponsen til høyre og venstre kanal (fra bassen og oppover egentlig).

Nylig så har jeg bestemt meg for å endre ganske mye i rommet mitt, det blir et mer dedikert musikkrom og i denne omgang så vil jeg gjerne få plassert en del akustikk-produkter på de riktige stedene. @tofter donerte en god del Knauf isolasjon i flyttekasser (de er derfor enkle å bruke som test på plassering), samtidig har jeg vært på lyttebesøk hos @The Shy og der er det jo brukt en god del demping, sannsynligvis ikke helt tilfeldig plassert heller. Flere her inne utvider mengden isolasjon i rommet og kommer med gode tilbakemeldinger og utifra det jeg har forstått så er første refleksjon stedet de fleste begynner.

Jeg har brukt mine eksisterende absorbenter på vegg samt en del av de jeg fikk av tofter, jeg satte de først bare oppå de jeg har (som måler 120*60*25cm) og fylte dermed på opp til taket, jeg lyttet etterpå og skjønte ikke hva som var feil, det var mye som ble borte av "klangen i rommet" og slik jeg kjenner lyden i rommet, jeg tok de bort og alt var "i orden igjen".
    I går tok jeg en målerunde og plasserte litt isolasjon ulike steder det var plass, også oppå disse på veggen, det utgjorde litt fra 67hz og et stykke oppover, jeg har en dip på 67hz som ble litt forbedret, men mtp hvordan dette låt så var det ikke aktuelt å la de bli værende der.
    Jeg tok noen av de større eskene og plasserte midt på bakveggen i hele høyden (ca 2,3m) og det ga en jevnere frekvensrespons - ikke mye, men det ble litt bedre. Plasserte fire kasser til litt til venstre for de som står i midten og det ga negativt utslag, peaker/dipper ble verre enn de var før, de ble derfor tatt bort igjen.
    I tillegg til mine (nå) tre absorbent-lokasjoner har jeg 3 stykk Svanå Varitune V6 i hjørnene bak i rommet (problemhjørnene) og et par Varitune V4 på høyre side av rommet, disse er ikke tunet inn riktig, men tenker at jeg må bruke winisd for å simulere en slot-port slik at jeg kan forbedre et par peaker jeg har innenfor virkeområdet til disse.

Planen videre fremover er mer absorbsjon foran i rommet, gulv til tak i første refleksjon og vegg til vegg i taket, planen er da å ha de like tykke som bjelke kassa jeg har i taket (15-20cm). Spørsmålet mitt er om dette er noe vits uten å vite hva disse absorbentene vil gjøre?
    Jeg vil jo helst beholde noe av "klangen i rommet mitt", i tillegg har jeg noen skyline 2d diffusorer jeg tenkte å ha i taket over lytteposisjon da enkelte mener (subjektivt) at det gir litt mer fokus i lydbilde.

Er det noen enkel/fornuftig måte å finne ut av hvor absorbentene burde være plassert i mitt rom med utstyr som er tilgjengelig for "folk flest"? Eller blir det bare prøv og feil?

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Rommet ser omtrent sånn ut ;)
    1000003965.jpg

Sort er absorbenter, de på sidene er bare 120cm høye, den bak i rommet er 230cm høy. Blå bak i rommet er svanå Varitune V6 og V4, blå foran i rommet er egenlaget skyline 2d diffusor som er 2,4m bred og 0,8m høy, dybde er rundt 18-19cm på denne.

Usikker på tuningen på Varitune-kassene, men de skal være rundt 47hz der jeg har en høy peak (utregnet frekvens, portlengde og størrelse i WinISD).

Blir rommet mitt "over dempet" med mer isolasjon, eller hva er det jeg opplever?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.933
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke helt svar på spørsmål, gjerne - men dog: hvordan har du gått frem ifht plassering av sweetspoten? befinner den seg i området med den beste/mest riktige bassgjengivelsen? hvordan påvirkes lytteopplevelsen dersom sweetspot flyttes fremover eller bakover i rommet?

mvh
    Proffen

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Ikke helt svar på spørsmål, gjerne - men dog: hvordan har du gått frem ifht plassering av sweetspoten? befinner den seg i området med den beste/mest riktige bassgjengivelsen? hvordan påvirkes lytteopplevelsen dersom sweetspot flyttes fremover eller bakover i rommet?

mvh
    Proffen
    Dette er et dsp-styrt system så det er få tilfeldigheter ift sweetspot, det var trekant-punktet mellom de gamle frontene mine, men bruker samme "fila" fortsatt og det fungerer best i samme punktet ettersom det er der lyden er kalibrert. Dbx dsp'en bruker tre målepunkter langs en linje ved oppsett og det er midtpunktet av disse som blir sweetspot, bruker rew til kontrollmåling etter oppsett av dsp'en også blir det litt ratting fra tid til annen. ;)

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk heller ikke Knauf til å fungere i førsterefleksjon - tror den er for løs til det. Ulldott i øra. Men det fungerte bra for bass sålenge jeg plasserte isolasjonen strategisk for maks effektiv dybde.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Jeg fikk heller ikke Knauf til å fungere i førsterefleksjon - tror den er for løs til det. Ulldott i øra. Men det fungerte bra for bass sålenge jeg plasserte isolasjonen strategisk for maks effektiv dybde.
    Det var den opplevelsen jeg fikk også, blir da sikkert brukt i hjørner foran da jeg tipper det er en del bass-oppbygning der også.
    Hva tror du om hunton trefiber i førsterefleksjon? Er bare noe Rockwool i de jeg har fra før og det fungerer jo, men er vel ikke spesielt egnet til absorbenter? :unsure:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Blir rommet mitt "over dempet" med mer isolasjon, eller hva er det jeg opplever?
    Det er mye snakk om overdemping. virker som at folk er så redde for det at de aldri har turt å nærme seg grensene. Mitt forsøk på å faktisk få til dette har vist seg å være vanskeligere enn først antatt. Lessa på med demping, men har fremdeles masse liv i musikken uten at det føles feil på noen som helst måte. Bare veldig behagelig.

På generelt grunnlag vil jeg påstå at desto nærmere du kommer høyttalerne, desto mindre vil rommet påvirke. Da vil du også unngå de vanskelige refleksjonene fra bakveggen som kan være vanskelige å få kontroll på uten enorme tiltak.
    Blir jo fremdeles ikke helt som hodetelefoner, men poenget er der. Du får mer direktelyd og mindre reflektert lyd. I praksis kan du se på det som at du har fått forbedret signal/støyforholdet.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Det var den opplevelsen jeg fikk også, blir da sikkert brukt i hjørner foran da jeg tipper det er en del bass-oppbygning der også.
    Hva tror du om hunton trefiber i førsterefleksjon? Er bare noe Rockwool i de jeg har fra før og det fungerer jo, men er vel ikke spesielt egnet til absorbenter? :unsure:
    Etter hva jeg har forstått fungerer både rockwool og hunton i førsterefleksjon. Førstnevnte antakelig best. Husker ikke tallene men produktets egenskaper (datablad) gir fasit på dette, så finnes det sikkert flere varianter av hver også.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig fornøyd med Hunton trefiberisolasjon. Men jeg brukte ganske mye av det også. Tok nesten hele frontveggen i stuekinoen min med ganske bra dybde, så hadde jeg brukt glava eller rockwool i samme mengder ville det nok blitt bra det og.
    Men den virkelig store forskjellen er vel at hendene mine ikke fikk aids i byggeprosessen. og det er fordel alene nok for meg.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Mitt nye system vil jo ta direktivitet til et helt annet nivå enn det jeg har hatt til nå, ikke horn-direktivitet, men sannsynligvis så nærme man kommer uten bruk av horn. Planlegger vel en noe bredere plassering av fronter enn det jeg har hatt, de jeg har nå er plassert veldig bredt, så jeg tenker vel helst en mellomting.
    Ønsker i utgangspunktet å få fjernet oppbygning av bass i hjørner og få fjernet mye av de tidlige refleksjonene, men jeg ønsker likevel ikke et "dødt rom", med Knauf i første refleksjon ble det ganske dødt. Om hunton trefiber er bedre i første refleksjon så er jo det fint, fordi jeg ønsker litt "liv i klangen". :)
    Er det noen måte å måle seg frem til hvor man burde ha tiltak, prøving og feiling tar gjerne mye tid på alle de stedene jeg vurderer å ha absorbsjon.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Lag en bafflewall av hele frontveggen som er litt dypere enn høyttalerne og bygg de inn i veggen, alt av tomrom fylles opp med isolasjon. Slikt man gjør med kinorom, da får man også mer direkte lyd og mye behageligere rom. Da slipper man også de refleksjonene bak høyttalerne, visstnok får man noen dB ekstra av å gjøre det slik også. Har man rommet til det, så hadde jeg ikke vært i tvil ihvertfall.
    Kasteavstanden til diffusorer er på grensen på det lengste hos deg om man sitter ganske nært høyttalerne og man kan kanskje få det irundt KHz området med suksess, blir mye turbulent lyd om man har de for nært. Diffusorer tunet til 47Hz, da snakker man en relativt stor kino eller konsert sal for å få utbytte av det tenker nå jeg..

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Lag en bafflewall av hele frontveggen som er litt dypere enn høyttalerne og bygg de inn i veggen, alt av tomrom fylles opp med isolasjon. Slikt man gjør med kinorom, da får man også mer direkte lyd og mye behageligere rom. Da slipper man også de refleksjonene bak høyttalerne, visstnok får man noen dB ekstra av å gjøre det slik også. Har man rommet til det, så hadde jeg ikke vært i tvil ihvertfall.
    Kasteavstanden til diffusorer er på grensen på det lengste hos deg om man sitter ganske nært høyttalerne og man kan kanskje få det irundt KHz området med suksess, blir mye turbulent lyd om man har de for nært. Diffusorer tunet til 47Hz, da snakker man en relativt stor kino eller konsert sal for å få utbytte av det tenker nå jeg..
    Det du skriver her blir helt skivebom i denne sammenheng, jeg har hatt falskvegg, jeg har også hatt bassfeller av stor størrelse og jeg har litt diffusjon allerede (jeg har prøvd meg frem litt). Har også testet SBA tidligere (uten absorbsjon på bakvegg) og nå blir det DBA og kardioider.
    Det du beskriver handler mer om vanlig trykkammer/bassrefleks og ikke kardioide/åpne bafler, så ikke særlig relevant i denne sammenheng.

Helmholtz/resonator/bassabsorbent tunet til 47hz er nok godt hørbart og målbart gitt, usikker på hvor du får diffusor med virkning på 47hz fra .... Jeg kontrollmåler en dag jeg har lyst/tid, men winisd med portlengde, høyde og bredde er ikke veldig galt, når man også tar med tuningfrekvensen, tok bort eq-punkter på -12dB på 47hz tidligere denne uka og med V6 tunet til cirka den frekvensen så låter det enda bedre enn det gjorde før. Skal fokusere de to V4 på en peak som ligger litt høyere tenkte jeg. :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Skjønner ikke helt hvorfor det skulle bli ulldott med det i førsterefleksjon. Tar jo lineært langt ned med god tykkelse. Du brukte for tynt kanskje

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Mener de kassene jeg fikk av tofter er typ 20-25cm dype, det ble HELT dødt i midbass og veldig mye mindre oppløsning i mellomtone og oppover. Jeg satte de oppå de absorbentene jeg har i første refleksjon fra før, så bare 120cm og opp til taket på 230cm.
    Jeg gjorde måling bare fra 10-150hz og det gjorde lite utslag på målinger, var vel 0,3dB forbedring på en dip på 67hz og omtrent samme demping opp til 150hz.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.882
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mener de kassene jeg fikk av tofter er typ 20-25cm dype, det ble HELT dødt i midbass og veldig mye mindre oppløsning i mellomtone og oppover. Jeg satte de oppå de absorbentene jeg har i første refleksjon fra før, så bare 120cm og opp til taket på 230cm.
    Jeg gjorde måling bare fra 10-150hz og det gjorde lite utslag på målinger, var vel 0,3dB forbedring på en dip på 67hz og omtrent samme demping opp til 150hz.
    En må kanskje se på den totale flaten med demping? Kan ikke skjønne at de blir mere ulldott følelse med tykkere demping. Den følelsen får en med å dempe toppene i hel. Ikke alt blir bedre med å dempe mere. At det dreper midbassen er litt rart. Hvordan var EQ tilpasset mere demping?

Hva med å redusere effekten på dempingen til det som er over 500hz. Papp foran dempingen t eks.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    En må kanskje se på den totale flaten med demping? Kan ikke skjønne at de blir mere ulldott følelse med tykkere demping. Den følelsen får en med å dempe toppene i hel. Ikke alt blir bedre med å dempe mere. At det dreper midbassen er litt rart. Hvordan var EQ tilpasset mere demping?

Hva med å redusere effekten på dempingen til det som er over 500hz. Papp foran dempingen t eks.
    Jeg må utforske litt mer, blir bare urolig for planene om en 15-20cm tykk absorbent i taket som blir ~4m lang og 0,6-1m bred mtp hva jeg opplevde med Knauf i første refleksjon. Planen er også et par gulv til tak absorbenter der det nå står et par små, hvis de dreper dynamikken blir poenget borte. :unsure:
    Hvis svanå V6 viser seg å bli feil med DBA så blir det bassfeller med isolasjon i hjørner i stedet, det har jeg hatt god effekt av før. Ville da hatt det bak tårna i front også, bakveggen hadde jeg tenkt å bruke til en diffusor på veggen eller et par basskasser til. ;)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.882
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er en grunn ikke ønsker å fjerne alt fra første refleksjon. Jeg har noen spiler jeg tester ut. De har jeg laget avrunding. Her er en test av mønster. Mulig jeg vil ha litt mere luft mellom de.

IMG_0905.jpeg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.051
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Akustikk er ikke så lett og forutsigbart som noen vil ha det til. Bare fylle på med m³, nei så enkelt er det ikke
    Ihvertfall ikke for amatører som oss. Prøving og feiling gir litt erfaring da, ikke dermed sikkert all erfaring kan gjøres universell og deles uten videre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Ihvertfall ikke for amatører som oss. Prøving og feiling gir litt erfaring da, ikke dermed sikkert all erfaring kan gjøres universell og deles uten videre.
    Lyd handler jo også om preferanser og rommet mitt er bygd opp på metoden prøv og feil, med mye lytting og måling under veis. Mitt sluttresultat og mine tiltak er ganske sikkert ikke overførbart til andre rom

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Har likevel et tips. Bygg dere gode og gjennomtenkte høyttalere når det kommer til spredning (Les horn med spredningskontroll) Det gjør de akustiske tiltakene langt mindre omfattende. Mindre rom trenger mer tiltak enn større

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.051
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mitt sluttresultat og mine tiltak er ganske sikkert ikke overførbart til andre rom
    Joa, noen grunnleggende tiltak er seff det, jeg har jo sett til blant annet deg her jeg tripper etter med mine forsøk. En ting har jeg lært underveis. Signalkorreksjon hjelper mindre og mindre etterhvert som tiltakene i rommet blir større.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.624
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke tykt nok tenker jeg.
    Jeg har 25-30 cm i førsterefleksjon med nevnte, både sider og tak 120 cm bredde. Ikke ulldotter her.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    «Er det noen enkel/fornuftig måte å finne ut av hvor absorbentene burde være plassert i mitt rom med utstyr som er tilgjengelig for "folk flest"? Eller blir det bare prøv og feil?»

Har du Umic og REW?
    Jeg vet litt for lite om rommet og oppsettet ditt for å kunne tipse om hvorfor du opplever at klangen blir borte.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Ikke tykt nok tenker jeg.
    Jeg har 25-30 cm i førsterefleksjon med nevnte, både sider og tak 120 cm bredde. Ikke ulldotter her.
    Jeg testet 15cm, 20cm og 40cm.
    Men det har generelt vært veldig vanskelig å få god lyd i kjellerstua her, ingenting virker å følge vanlige regler.
    Heldigvis blir det nytt hus og nye muligheter nå 😁

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.624
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Akustikk er ikke så lett og forutsigbart som noen vil ha det til. Bare fylle på med m³, nei så enkelt er det ikke
    Nei er ikke det, men man kommer langt med en Umic og REW.
    Da ser man jo fort hvor skoen trykker.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    «Er det noen enkel/fornuftig måte å finne ut av hvor absorbentene burde være plassert i mitt rom med utstyr som er tilgjengelig for "folk flest"? Eller blir det bare prøv og feil?»

Har du Umic og REW?
    Jeg vet litt for lite om rommet og oppsettet ditt for å kunne tipse om hvorfor du opplever at klangen blir borte.
    Har målt med umik-1 og rew, ja. Forkastet siste runde, men kommer til å ta en ny runde snart ift om jeg har fått tunet svanå kassene riktig eller ikke.
    Har en stor dip på 32hz jeg ikke har målt før, den har i alle fall ikke vært på langt nær så dyp, men det har nylig forsvunnet 12 store bassrefleks kasser bak i rommet og en del annet utstyr. Rommet brukes i dag delvis som utstyrslager (elementer,forsterkere etc) og lytterom.

Bruker basstårn (med 8* seas L26RFX/p i hver), XTZ Divine 100.33, 4* anaview ams1000, Eversolo DMP-A8 som pre, Dbx venu360 dsp. Deler på 110hz med lr12db/oct mener jeg, hpf på 18hz med lr6db/oct. Delay-korrigert til mine gamle høyttalere.

Står 3 svanå V6 i rommet og 2 svanå V4. V6 skal være tunet rundt 47hz og V4 har jeg ikke tunet inn, så Gud vet ...

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.882
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Alle rom har sine utfordringer. Det vanskeligste er å lade hagla og treffe der det virkelig trengs😀

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    @ParttimeDIY

Hei, blir ditt nye HT-SYSTEM en høy linjekilde? I så fall blir det mindre kritisk med takrefleksjoner.

Dette med omfattende demping av rommet er ofte for å kunne spille høyt. Mange som foretrekker moderate nivåer, og da slipper man billigere unna akustikktiltak.

Ellers er jo demping av 1. refleksjon fra sidevegg en no-brainer. Synes du det blir for dødt, kan du prøve å justere høyttalerens frekvensgang. Du kjører jo heldigitalt.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Det rusler på lavt volum hos meg vanligvis. Det blir en slags 3-veis gulv-til-tak-sak, med en MTM i midten. Fronten er buet for et brennpunkt cirka 5m unna baffelen, ellers vil de fungere likt som Arc Deco, Seas eclat osv. mtp buingen av fronten og hvordan de spiller.
    Ettersom disse blir kardioide så skal de i teorien spre mindre ut til sidene enn en tradisjonell trykkammer/bassrefleks, så behovet for absorpsjon i første refleksjon tenker jeg at egentlig har mindre å si enn for andre høyttalere, det samme gjelder vel til dels for taket og gulvet også, men noe spredning blir det nok mot både vegger, tak og gulv uansett tror jeg. ;)
    Det kan hende at jeg bare må vente til høyttalerne er ferdige for å finne ut av hva jeg trenger. :unsure:

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Bare litt mer prøving, plassert som dette så førte det til litt mer fokus av venstre høyttaler (den har forsvunnet helt eller delvis før - ikke det jeg ønsker). Legger ved noen bilder, ikke målt med dette, men av det jeg hører vil det bli brukt slik litt fremover. :)

1000004109.jpg

1000004108.jpg

1000004107.jpg

1000004110.jpg

Og ja, det er lagret ganske mye i rommet .... 🙈 Har et problem på 32hz som plager meg ....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.928
    Torget vurderinger
    1
    De portene på v6 er ikke stilt inn på 32hz så har du andre frekvenser de er tunet til?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn