A
ABX
Gjest
Lyst til å verta med på ABX-testing av forsterkeri ? (effektforsterkar og/eller forforsterkar)
Stad: Oslo.
Stad: Oslo.
At alt låter likt og at man like godt kan kjøpe plastikkrackGjestemedlem skrev:.. og med dette håper du å finne ut av?
Jeg kan love deg at det som regel er forskjeller hele veien her. Billig låter ikke som kostbart. Få Watt låter ikke nødvendigvis som mange Watt - det er sjelden det er de nominelle Wattene det kommer an på. Forsterkere i samme prisklasse kan også låte forskjellig.ABX skrev:Følgande er blant det som kunne vore interessant å testa:
1) Billig forsterkar mot kostbar forsterkar.
2) Forsterkar på få watt mot forsterkar med mange watt (same eller ulikt merke).
3) To forsterkarar i same prisklasse, men av ulike merker.
Sannsynlegheita for ingen har 10 av 10 då er 86.4%, altså er sannsynlegheita for at minst 1 skal ha 10 av 10 riktige lik 13.6%.OMF skrev:ABX...hva mener du blir sannsynligheten hvis man øker til 150 deltakere...?
Mvh
OMF
Viss denne tråden ikkje interesserer deg så les noko anna og hald deg unna tråden.HCS skrev:Hva vil du frem til abx ? Teorier om abx- testers sannsynlighet for å treffe rett er ikke så gøy... Så host opp ,hva poenget ditt er..Du greier bedre enn dette vel ? 8)
Det er heilt OK å ta ein svitsj ("forsøk") og neste veldig mykje seinare (eksempelvis dagen etterpå).loFi skrev:Med korrekt nivåmatching mellom forsterkerne vil det antagligvis ikke være mulig å høre forskjell. I hvertfall hvis man skal tro resultatene fra andre slike ABX tester.
Kritikere av ABX metoden er det mange av her her inne og kritikken går vel mest på at hyppig svitsjing og prestasjonsangst skaper gullfiskhukommelse etc.
I tillegg til en "vanlig" ABX test hadde det vært interessant å se en "uangripelig" blindtest ift kritikken nevnt over. F eks en blind AB test mellom noe billig ræl og noe dyre greier. Deltagerne vet alltid om de hører på A eller B, men vet ikke hvilke produkter de hører på. Deltagerne kan svitsje når de vil og blir bedt om i ro og mak å beskrive forskjellene de hører.
Jeg leser den med intr om du har noe konkret du vil teste... Å vise til en link som er ti år gammel i signaturen din å tro den er almenngyldig for all tid er i beste fall litt naivt... 8)ABX skrev:Viss denne tråden ikkje interesserer deg så les noko anna og hald deg unna tråden.HCS skrev:Hva vil du frem til abx ? Teorier om abx- testers sannsynlighet for å treffe rett er ikke så gøy... Så host opp ,hva poenget ditt er..Du greier bedre enn dette vel ? 8)
Supert viss du har det utstyret. Kanskje du kan verta med på ABX-testen og ta med det utstyret ?Scrooge skrev:Hvordan har du (trådstarter) tenkt å gjennomføre dette da, i teknisk / praktisk forstand?
Jeg spør bare fordi jeg allerede er i besittelse av utstyr som kan skifte mellom to forsterkere "on the fly", og som jeg har benyttet ved flere anledninger.
Ikke dermed sagt alltid med like stort hell! Men en god indikasjon har jeg i alle fall fått, i flere tilfelle.
Supert!Scrooge skrev:Jada, kan godt bli med, om det passer!
Utstyret er jeg imidlertid litt i tvil om at blir godkjent av allmenheten, selv om det i og for seg fungerer upåklagelig!
Men er så avgjort forberedt på "slakt", uansett! :
Men slikt kan man jo sagtens diskutere....
8).....Imperial skrev:Hvorfor har dere begge like mange anntall innlegg? ;D Mr Scrooge and Mr ABx...
He said, knowingly...
Snakk om! ;DImperial skrev:Hvorfor har dere begge like mange anntall innlegg? ;D Mr Scrooge and Mr ABx...
He said, knowingly...
No problemo. 8)Imperial skrev:But of course, I was just trolling, m'really sorry... ;D
Uansett, det er ett svensk forum vet dere, tuftet på abx'ns grunnvoll...
Be meg VELDIG pent, så skal jeg linke dit... 8)
mvh
t.o FE-testing har ingen direkte sammenheng med ABX, det ene utelukker ikke det andre, men ... metoden er designet for å vurdere lydlig nøytralitet i duppedittene, det kan gjøres med eller uten gluggene på vidt gap.Imperial skrev:But of course, I was just trolling, m'really sorry... ;D
Uansett, det er ett svensk forum vet dere, tuftet på abx'ns grunnvoll...
Be meg VELDIG pent, så skal jeg linke dit... 8)
Ok... for free then: http://www.lts.a.se/Default.aspx
for nemlig, grabbar, det dere ønsker er denne: http://www.lts.a.se/Teknik/SnabbguidetillFElyssning/tabid/81/Default.aspx
...
Og jeg tror utfallet er veldig avhengig av hvem som tester, må man ta dette skrittet for å detektere forskjeller på amper, så ville jeg nok fulgt Deph´s anbefaling ang hobbien....orso skrev:Jeg tror utfallet er veldig avhengig av hva som blir testet.
Nei, det gjorde jeg ikke, ba om det mente jeg, tror man ikke man hører noen forskjell så gjør man vel heller ikke det?, like mye som om man skulle være biased for at det alltid er forskjeller og tror man hører de, same same but diffrent!!Valentino skrev:Kanskje folk som koser seg med blingkabler heller skulle satse på Swarowskikrystaller også.
Sorry musicus, du ba om den.
Du har rett orso, i prinsipp er temaet like interessant for meg som å se nesehår gro, men det har vært stillt ett par spm i tråden (av HCS/Deph) som hadde vært interessante å se svarene på.orso skrev:Finner man ikke dette interessant, er man vis om man holder seg unna tråden. Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt blindtesting av forsterkere har noe for seg til opplysning. Fint om man viser litt respekt ovenfor trådstarter.
Har ikke slikt.musicus skrev:Nei, det gjorde jeg ikke, ba om det mente jeg, tror man ikke man hører noen forskjell så gjør man vel heller ikke det?, like mye som om man skulle være biased for at det alltid er forskjeller og tror man hører de, same same but diffrent!!Valentino skrev:Kanskje folk som koser seg med blingkabler heller skulle satse på Swarowskikrystaller også.
Stiller man spmét som gjort her i tråden er jeg på Deph´s linje, men du formulerte det jo bedre selv om de låter forskjellig nok, og det er jo ett annet spm?
Sorry, Val, de krystallene dine får du leke med selv.
mvh
En må ha lov til å være skeptisk til trådstarters motiver, Valentino, når vedkommende har en henvisning til Peter Akzels "10 Audio Lies" i sin signatur.Valentino skrev:Har ikke slikt.musicus skrev:Nei, det gjorde jeg ikke, ba om det mente jeg, tror man ikke man hører noen forskjell så gjør man vel heller ikke det?, like mye som om man skulle være biased for at det alltid er forskjeller og tror man hører de, same same but diffrent!!Valentino skrev:Kanskje folk som koser seg med blingkabler heller skulle satse på Swarowskikrystaller også.
Stiller man spmét som gjort her i tråden er jeg på Deph´s linje, men du formulerte det jo bedre selv om de låter forskjellig nok, og det er jo ett annet spm?
Sorry, Val, de krystallene dine får du leke med selv.
mvh
Jeg mener at du og deph tar feil og stigmatiserer. Hvorfor skulle man ikke kunne bruke ABX for overbevise sitt skeptiske jeg om at det faktisk er hørbar forskjell på effektforsterkere?
Jeg skjønner ærlig talt ikke hensikten (uten at det nødvendig vis behøver å være noen hensikt) ... og jeg leser ikke trådstarter på samme måten.HCS skrev:Vi får vel se hva konkret trådstarter ønske å teste av produkter. Da vil det bli mer intr. Å lese om ABX i seg selv er lite givende. Så trådstarter er hjertelig velkommen til å komme med noe konkret. Så langt har det bare vært forpostforfektninger uten særlig innehold.. Det eneste vi vet er vel trådstarters innstilling som muligens er at ABX er bare tull, se hans signatur. Så lenge det ikke blir mer konkret for han nok tåle litt "stigmatisering... " 8)
Valentino skrev:Kanskje folk som koser seg med blingkabler heller skulle satse på Swarowskikrystaller også.
Det åpne sinn sluker alle løgner, krok søkke og snøre. Det er religion, mann! ;Dtkr skrev:En må ha lov til å være skeptisk til trådstarters motiver, Valentino, når vedkommende har en henvisning til Peter Akzels "10 Audio Lies" i sin signatur.
Åpent sinn, my ass.
Opptil trådstarter å vise hva han ønsker å oppnå... "Leser" ikke trådstarter på noen måte utenom at så langt er det lite konkret.. Og som sagt, med den signaturen går det an å være litt spennt på hva han søker å oppnå ? Eller er det å "lese " han feil ??KJ skrev:o.t.
Jeg skjønner ærlig talt ikke hensikten (uten at det nødvendig vis behøver å være noen hensikt) ... og jeg leser ikke trådstarter på samme måten.HCS skrev:Vi får vel se hva konkret trådstarter ønske å teste av produkter. Da vil det bli mer intr. Å lese om ABX i seg selv er lite givende. Så trådstarter er hjertelig velkommen til å komme med noe konkret. Så langt har det bare vært forpostforfektninger uten særlig innehold.. Det eneste vi vet er vel trådstarters innstilling som muligens er at ABX er bare tull, se hans signatur. Så lenge det ikke blir mer konkret for han nok tåle litt "stigmatisering... " 8)
mvh
KJ
Pussig. Og jeg som trodde at åpent sinn, i motsetning til å ha bestemt seg for en konklusjon på forhånd, var en grei forutsetning for å få noe ut av en ABX- testing. Der kan du se hvor feil jeg kan ta.Valentino skrev:Nei, impulse. Innrømmer at jeg ikke alltid forstår hva musicus skriver. Uansett: Vi har ryddet.
Tillegg: Jeg tror ikke jeg skal påberope meg noen godt utviklet retorikkmuskel uansett hvilken form den måtte være i nå i sommervarmen.
Det åpne sinn sluker alle løgner, krok søkke og snøre. Det er religion, mann! ;Dtkr skrev:En må ha lov til å være skeptisk til trådstarters motiver, Valentino, når vedkommende har en henvisning til Peter Akzels "10 Audio Lies" i sin signatur.
Åpent sinn, my ass.
Ut i fra det trådstarter har skrevet er det en åpen invitasjon til å være med på å gjennomføre en blindtest av forsterkeri - resten av veien bli til mens man går. Er det så interessant å spekulere så mye mer i hva trådstarter ønsker å oppnå? Med tanke å at erfaringsgrunnlaget for de fleste av oss er noe tynt mht blindtester kan det være fordelaktig å starte et sted hvor det kan forventes reelle forskjeller (om enn ofte heller marginale).HCS skrev:...
Opptil trådstarter å vise hva han ønsker å oppnå... "Leser" ikke trådstarter på noen måte utenom at så slangt er det lite konkret.. Og som sagt, med den signaturen går det an å være litt spennt på hva han søker å oppnå ? Eller er det å "lese " han feil ??