Rolig nå,Steinar Lund.
Denne kranglingen om det målbare kontra "opplevelsen" var vi ferdige med på 60-70 tallet etter å ha lest Svein Erik Børjas artikkel om samme emne i en bok som het Faciten og som kom ut hver jul.
Merk deg at jeg bruker ordet tvil,jeg påstår ikke noe som helst. Bakgrunnen for denne tvilen kom etter å ha forsøkt å selge D-38 høytalere her på Sentralen. Den interesserte påsto at kombo Acc/ProAc ikke var spesielt god grunnet tekniske spesifikasjoner som jeg ikke helt hang med på under samtalen. Påsto samtidig at selgeren av nevnte komponenter meget godt kjente til dette, og burde ha opplysningsplikt.
Håpet bare på at noen kunne gi en enkel forklaring, uten morsomheter. Takknemlig om noen kan oppklare eventuelle misforståelser.
Uten å være noen expert på temaet, så vil jeg prøve meg med en tilnærming til oppklaring av påstanden/misforståelsen som den interreserte kjøper la frem.
Spec på ProAc D38 funnet på nettet:
Nominal Impedance 4 ohms Recommended Amplifiers 10 to 250 watts
Frequency Response 20hz to 30Khz Sensitivity 90db linear for 1 watt at 1 metre (jeg har sett noen steder som oppgir 91,5??? er det R modellen mon tro)?
I andre nettfora har jeg funnet mange innlegg som gir uttrykk for at Accuphase sine forsterkere "trivdes" best med tungdrevne ht. ihht disse innleggene skal dette være begrunnet med Accu. sin historisk sett "hang til" å bygge forsterkerne med overdimensjonert strømforsyning, som igjen er gunstig å ha til tungdrevne ht. Særlig stabiliteten ved å drive ht ned i under 4 ohm ned til 1 ohm har vært (og jeg gjentar at dette sies det i div forum), Accu sin forté siden starten. Misforståelsen, om man skal bruke det uttrykket, går vel muligens på at Accu da ikke er så gode til ht med lettere last. Erfaringer jeg kun har lest om, uttaler også at lydbildet var bedre med tungdreven ht. enn mer lettdrevne, mao en særegen egenskap for dette merket. Uten å kjenne Accu sin hostorikk ingående, synes det som om de kom med nye serier i slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet som hadde bedre egenskaper for lettdrevne ht. f.eks A-serien. Om dette stemmer, eller i det hele tatt var Accu sin beveggrunn for denne serien har jeg ingen annen bakgrunn for å påstå enn det inntrykket jeg har fått ved lesning av div fora.
ProAc D38 er vel ikke spesiellt tungdreven, ei heller ekstremt lett (har ikke sett på impedansekuren) men har lest om flere som driver denne med moderat kraftige rør-forsterkere, og mener at lyden er ekstremt "livsnær" hva nå det betyr i en subjektiv setting kan man jo spørre om.
MEN,
Jeg kjenner flere som bruker/har brukt A-serien til å drive horn i klassen 100 db + Og for å si det slik, så er det ingenting i veien med matchingen der i gården heller.
Å trekke noen konklusjon kun fra lesning blir lettvint, og man har kun sin subjektive erfaring å trekke på. Alle uttalelsene som heller i retningen jeg peker på er selvsagt en støtte for en tese, men uten empiri kommer man vel egentlig ikke langt, og det blir gjenstand for tilfeldig synsing. Jeg tror det kan ha vært bakgrunnen for hva "interresenten" påstod overfor deg.
Man skal ikke tro alt man leser heller, og min egen erfaring er at matchingen må være opp til den enkeltes smak, og smak endrer seg over tid, det har min gjort til de grader, og jeg utelukker ikke at andre erfarer det samme
-p