Tusen takk for gode råd.
Jeg leste mere på nettet og fant mere info om for eks. E-360 vs. E-370 og C-2120 vs. den nye C-2150.
Høyttalerne mine B&W 802 trenger litt krefter for å ytre best. Da kommer utfordringen:
1. prøve en Accuphase integrert forsterker på disse ht. Det er det jeg tenkte i begynnelse.
eller
2. bruke effektforsterkeren jeg allerede har (McIntosh) og koble til en Accuphase forforsterker.
Hva er det beste valget her?
Har hørt flere av de større B&W modellene, men aldri hatt de i eget eie så ta dette med en klype salt. Om du har første versjonen så er det vel en 8 ohm som faller ned i 3,5 ohm? I såfall ville jeg gått for en kraftig A/B forsterker som 470/480 som om ikke dobler seg ned i 4 ohm så ikke langt unna. Mulig 300 serien kan fungere, men magefølelsen min sier at det er i grenseland på 802 om vi bare ser på dataene.
Å blande to merker er alltid ett lite sjakkspill. Det kan fungere, men min erfaring er at det krever både tid, erfaring, testing og litt flaks. Både visuelt og teknisk har jeg troen på å holde samme merket fra A til Å. Nyere integrerte forsterkere har virkelig hevet nivået opp mot delte løsninger de siste årene. Jeg ville selv valgt integrert fremfor å velge en 2 løsning med 2 forskjellige merker såfremt du ikke er villig til å bruke mye tid på testing/matching ellers satser på litt flaks.
Når det er sagt, det er mange fornøyde brukere av Accuphase og B&W. Om du får lånt deg en for testing eller kjøpt en brukt til markedspris så vil det være relativt risikofritt.
Om du er litt tålmodig så vil nok Lyric etterhvert få inn de noe større integrerte Accuphase modellene som du kanskje kunne få lånt.