Ad Audiolab 8000C og 8000P og annet eldre hifi-utstyr

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Kanskje på tide med en liten oppdatering på hva som har skjedd, og forhåpentligvis kommer til å skje med Audiolab'er og annet eldre utstyr som jeg/vi har!
Jeg har de siste to årene kjøpt en god del brukt hifi - utstyr/komponenter! Det meste ble satt opp og prøvd her i leiligheten i Trondheim, og det ble etterhvert noe trangt her inne, for å si det mildt! Dette utstyret var tenkt brukt i feriehuset oppe i Namdalen, der vi har to etasjer å fordele utstyr på!
Vi har selv vært nødt til å holde oss i Trondheim pga forskjellige problemer som har dukket opp i løpet av vinteren og våren!🙁
Da er det godt med familie og venner i Namdalen! To fulle biler av typen suv måtte til, før leiligheten ble den gode gamle igjen! Til sammen 25 esker med hifi ble fraktet nordover og losset! Nok en gang - "godt med familier og venner"!😀
Når vi endelig kommer oss oppover om 8 -10 dager, ja da begynner jobben med å klargjøre rom og fordele utstyr!
I kjelleren ble det (dessverre) et ledig rom, så det tenkte vi å bruke som et lite "lytterom", og der skal Audiolab'ene få prøvd seg sammen med et par små, kraftige sub'er! Grunnen til det, er at både kona og jeg er blitt imponert over lyden fra 8000C og 8000P + 8000DAC og 6000CDT! Og for ikke å glemme Philips 212 og Denon kassettspiller! Disse har jeg tenkt å spille på Dali Oberon 3 m stativ!
I rommet ved siden av har vi tv-krok, og der skal Audiolab 8200A få fortsette jobben med tv, VHS, dvd, "blue ray" og en god, gammel cd-spiller! I tillegg skal den få spille med en liten Cambridge sub, som vi ble imponert over, gitt størrelsen, + Dali Zensor 3!
Oppe i stua må nok vårt over 30år gammelt Technics- anlegg og Argon sub, bytte plass med Yamaha 701 og Dali 9"sub! Dali Oberon 5 skal være høyttalere her + en Technics platespiller(nr ?) og Tandberg 310MkII. Her skal også en Technics cd-spiller fra 1998 få være med!
I tillegg skal alt av ht-kabler og annet småtteri skiftes ut!
Det skal bli spennende å høre anleggene i nye rom, og se om det må mye "omkalfatring" til før vi blir fornøyd med resultatet!
Takk til dere som "har mage" til å lese mine lange, og til tider "gørrkjedelige" utlegninger!
Tore
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
873
Antall liker
2.171
Torget vurderinger
1
Det er alltid moro å lese om hifi ferden din Tore, eller skal jeg si din og kona, ikke alle forunt å ha en kone som spiller på lag og liker hifi hobbyen. Høres ut som gode og spennende kombinasjoner dere skal sette opp, du må gjerne følge opp med lytteinntrykk etterhvert som dere får satt opp og spilt. Så håper jeg dere får sving på fotoferdighetene også, og deler litt bilder av alt det gode og fine samarbeidet rundt felles lydglede.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Tusen takk for gode ord, @Lancaster!🙂
Ja, det er det som er det virkelig fine; å ha en kone som er like interessert i lyd og musikk, og har egne meninger om hva som "fungerer" - og hva som ikke er bra! Jeg kaller henne ofte for "gulløret", da hun ofte hører nyanser i musikken som jeg ikke oppfatter før etter omspilling etc!😄
Og ja, vi har ymtet til vår nabo oppe i Namdalen, at vi gjerne vil ha noen leksjoner i generell databruk og, ikke minst, bildebehandling! Han er en "kløpper" på alt som angår data og andre ting der kona og jeg føler oss totalt "utdaterte"! Ellers hjelper han oss med en haug med praktiske ting når vi er der oppe! Tror han ser på oss som "tante og onkel"!
Jeg har forøvrig et Casio Ex - S10 med 10.1 mega pixels liggende her, godt nedpakket!
Kan noe slikt være brukbart i dag - jeg kjøpte det for ca 15 år siden og ikke et eneste bilde er tatt med det?
Ellers har både kona og jeg mobiltelefoner - Samsung, som kanskje kan benyttes til fotografering?
Tore
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.556
Antall liker
35.480
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Her går det for det meste i mobil-bilder så det går så fint.
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.610
Antall liker
6.934
Enig, mobilbilder er mer enn godt nok. Og med bittelitt veiledning fra naboen i Namdalen, vil du fort erfare at det er ganske så enkelt å legge bilder fra mobilen inn på Hifisentralen. Du fikser det garantert og vil nok senere tenke «var det virkelig så lett?» :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk skal du ha, @HoJ! Når man føler seg "akterutseilt" når det gjelder data i utgangspunktet, mister man lett motet når det gjelder å lære seg noe nytt! Jeg plages noe jævlig med å få med meg selv små "justeringer" som kan forekomme både på HFS og alle andre nettsteder - skjønner ikke bæret - og blir så stresset at jeg nesten hiver tastaturet ut igjennom nærmeste vindu! 🙄
Men jeg har tro på nabohjelp i sommer - vi må da kunne lære oss å fotografere og få bildene inn på HFS!😇
Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Og takk til deg også, @inpain1968!😀
Vi skal nok få det til! Vi er blitt nokså "samstemte" etter snart 35 år i dobbeltseng! Nei fanden, det første året delte vi en 90cm seng!😆 Vi hadde mye moro nedi der!😅
Tore
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.610
Antall liker
6.934
Håper alt står bra til med både deg, Audiolab’ene og alt annet av betydning i ditt liv. Savner de positive og alltid like hyggelige involveringer dine på Hifisentralen, men det er vel en tid for alt… Ønsker deg uansett en riktig fin uke 😊
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Tusen takk for svært trivelige meldinger, gutter!😍Neida, det går nærmest "så det suser" her oppe i feriehuset - der vi fremdeles oppholder oss!😀
Pga. sen "avreise" fra Trondheim (7.juli), kom vi til overgrodd hage og annen styggedom på "ferietomten" vår! Dermed gikk vi igang med "renovering" i stort sett pøsende regn - har aldri opplevd verre juli og august når det gjelder nedbør!😔(Men heldigvis lave strømpriser).
Nå har vi hatt "sommervær" siden 1.september - halleluja! Helt utrolig!!!
En fordel med drittvær er muligheten til "innesysler" - ja, riktig - hifisysler!😇
Det første vi gjorde var å få klargjort til et lite lytterom i kjelleren!(ca 15kvm) Så var det på tide med ommøblering i stua! Deretter fikk vi på plass "gammel-anlegget" fra Trondheim her oppe i stua - lytterommet fikk vente litt! Mye bedre lyd med Yamaha'en og Oberon 5 her, enn i Trondheim! Ikke så rart kanskje - dette er et "trehus", ikke betong overalt!!🙂
Så bar det ned i kjelleren igjen - lytterommet! Rommet var tømt og vi startet med gulvet! To svære, tykke gulvtepper ble lagt kant i kant og en skjenk på 195 x 45cm ble plassert som "grunnelement" for Audiolab-anlegget!
Så langt er vi foreløpig kommet, men jeg kommer tilbake med mer info etterhvert som vi får på plass saker og ting, og ikke minst hvordan lydbildet blir!
Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Fanden, jeg er visst ute av trening!🙂 Jeg glemte å si at jeg har fått tak i et par høyttaler-stativer som jeg skal sette Dali Oberon 3 på, og med et par små sub'er burde det passe godt til Audiolab - jfr. romstørrelsen.
Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for gode ord, karer!!! :) Først må jeg beklage mitt relativt lange fravær fra forumet! Allerede i midten av september fikk jeg stadig større smerter i min venstre skulder. Hele armen ble etter hvert nokså "ubrukelig" og jeg oppsøkte lege. Denne "fyren" mente at det jeg trengte var fysioterapi - opptrening av armen! Dette er noe jeg har bedrevet på egenhånd i over 20 år! For å gjøre en lang historie kort - armen ble stadig verre og å skrive på nettbrettet/laptop eller med penn ble umulig! Å sitte med skrive-armen i fatle ble litt vanskelig(jeg er venstrehendt)!:(
Vel hjemme i Trondheim fikk jeg time hos fastlegen som nokså umiddelbart satte en kortisonsprøyte i skulderleddet! "O salige fryd" - tre dager etter var jeg mer eller mindre smertefri, og skal tilbake for sprøyte nr 2 den 21/12, og da skal jeg forhåpentlig atter en gang være "fit for fight"!:)
Etter denne lange forklaringen:sleep: vil jeg ønske alle som måtte komme innom her: "Riktig god jul og et godt nyttår"🎅 🥳
Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei og hå, igjen! Nå er jeg nok engang her i tråden for å fortelle om diverse "krumspring i stereo-verdenen" her oppe i Namdalen!😇
De siste innleggene herfra ble skrevet i Trondheim, siden returen herfra var 1.november -22!
Etter en lang og kald høst, vinter og tidligvår, er vi nå tilbake i "huset"!🥰
Kom fram for en uke siden og var fullstendig "sprengt torsk" da vi kom frem - 28°C, og på turen hadde vi hatt mellom 28 og 30°!🥵
Det må vi dessverre prøve å leve med ifg @motoren, men alt for varmt for kona og meg! Deretter fikk vi regn i et par dager, men så kom sånn passe godvær med 20+ - herlig!😄 Men dessverre kom gradestokken i dag opp i 29°- hvor lenge var "Adam i Paradis"? Meteorologene melder heldigvis litt mer normalt "Namdalsvær" i dagene som kommer!🥰💥👍
Da er "syting over været" over for denne 4 måneders-perioden!(blir her etter planen til 1/11)!
Så over til det jeg egentlig vil snakke om - stereo i alle former! Håper
@Kjell_Kranzberg ikke har noe imot at jeg begynner å snakke om både gammel og halvgammel stereo!🙂
Som jeg nærmest avsluttet "forrige sesong" med, var jeg nokså i tvil om jeg noen gang fikk bruk for Quad Twenty Four! Brukte både høst og vår for å finne ut om det fantes forsterkere som kunne "matche" Quad'en, med et krav på 50kOhm's impedance på forsterkeren!🙄
Da var det ikke rart at du ikke skjønte bæret @parafinoksen, det gjorde ikke jeg heller!🤣 Ut av Audioleb 8200A kom det noen heslige, skringlende lyder som ikke "lignet grisen"! Totalt mislykket forsøk, og heldigvis ble ingen av de "innblandete komponentene" skadet!💢
Så kom jeg over en annonse fra @Andervik Audio, som hadde en liten forsterker til salgs - Stello 100Mk2(2×50watt 8ohm) med en inngangsimpedanse på 68kOhm! Gud hjelpe - leste jeg riktig? Tok kontakt med Terje A og spurte om han trodde Quad og Stello ville fungere sammen, og han mente det burde funke bra!!!😄 Bestilte den på flekken og 2-3 dager var den i Trondheim!(Anbefaler å handle med Andervik Audio - han kan hifi)
Nå hadde jeg Quad'en i Namdalen og Stello'en i Tr.heim - manglet jeg noe,tro?
Joda, man kan godt kose seg med en forforsterker + forsterker uten lyd etc, men "en kilde" ville vel ikke være å forakte!😅
Dermed bar det ut på jakt igjen! Kona har noen hundre cd'er med rock fra 60-tallet og oppover! Hun burde ha et eget anlegg! (jfr jeg styrer hovedanlegget)
Tilfeldighetene ville at jeg skulle se en annonse for Pro-Ject, der de hadde en helt ny CD-spiller - Pro-Ject CD BOX S3 fra Soundgarden! Bestilt og betalt etter en times grubling!
Etter et par dager her oppe, begynte vi å sette sammen det "nye anlegget"! Hjelpe og bære for en lyd vi fikk - Quad'en hadde fått en perfekt partner i Stello 100Mk2! Kunne ikke ant at Quad'en kunne noe annet enn å utgyte ulyder, men dæller'n der tok jeg feil! En behagelig og lun tone formidler den, samtidig som både mellomtone såvel som kontrollert bass absolutt er tilstede!
Jeg koblet til mine gamle Cambridge Minx 200 for litt ekstra dybde - etter litt justering er den en naturlig forlengelse av lydbildet nedover!
Samtidig skiftet jeg ut Dali Oberon 5 fra " hovedanlegget" og kjøpte "et nummer større" til det, Oberon 7!
Så nå er konas "koseanlegg" komplett med Oberon 5 + Minx 200!
For de som greier "å fordøye" denne tekst, håper jeg det meste er relativt klart!
"Vi er meget fornøyde", kauker kona - kunne ikke vært mer enig!😍
Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Det må du ikke finne på, @X-Cell! Jeg skal ha vinyl på konas anlegg, men snakker ikke så mye om det før jeg drar fram Cambridge Audio - Alva Duo, MM/MC PREAMPLIFIER! Alt dette litt senere, for hun liker vinyl hun også!
Nå skal hun først få testet ut en mengde cd'er, før vi får på plass platespiller + ca 100 vinyler vi har spilt før = fin miks på kose-anlegget!
Husker du Baldwin i Black Adder - "I have a cunning plan".............?🤣
So have I.......aa..........I think?
Tore
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.279
Antall liker
9.088
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Platesnurre ja. Den har stått her noen år nå og har vel ikke blitt mye brukt 😂
 
Topp Bunn