Hei og hå, igjen! Nå er jeg nok engang her i tråden for å fortelle om diverse "krumspring i stereo-verdenen" her oppe i Namdalen!
De siste innleggene herfra ble skrevet i Trondheim, siden returen herfra var 1.november -22!
Etter en lang og kald høst, vinter og tidligvår, er vi nå tilbake i "huset"!
Kom fram for en uke siden og var fullstendig "sprengt torsk" da vi kom frem - 28°C, og på turen hadde vi hatt mellom 28 og 30°!
Det må vi dessverre prøve å leve med ifg
@motoren, men alt for varmt for kona og meg! Deretter fikk vi regn i et par dager, men så kom sånn passe godvær med 20+ - herlig!
Men dessverre kom gradestokken i dag opp i 29°- hvor lenge var "Adam i Paradis"? Meteorologene melder heldigvis litt mer normalt "Namdalsvær" i dagene som kommer!
Da er "syting over været" over for denne 4 måneders-perioden!(blir her etter planen til 1/11)!
Så over til det jeg egentlig vil snakke om - stereo i alle former! Håper
@Kjell_Kranzberg ikke har noe imot at jeg begynner å snakke om både gammel og halvgammel stereo!
Som jeg nærmest avsluttet "forrige sesong" med, var jeg nokså i tvil om jeg noen gang fikk bruk for Quad Twenty Four! Brukte både høst og vår for å finne ut om det fantes forsterkere som kunne "matche" Quad'en, med et krav på 50kOhm's impedance på forsterkeren!
Da var det ikke rart at du ikke skjønte bæret
@parafinoksen, det gjorde ikke jeg heller!
Ut av Audioleb 8200A kom det noen heslige, skringlende lyder som ikke "lignet grisen"! Totalt mislykket forsøk, og heldigvis ble ingen av de "innblandete komponentene" skadet!
Så kom jeg over en annonse fra
@Andervik Audio, som hadde en liten forsterker til salgs - Stello 100Mk2(2×50watt 8ohm) med en inngangsimpedanse på 68kOhm! Gud hjelpe - leste jeg riktig? Tok kontakt med Terje A og spurte om han trodde Quad og Stello ville fungere sammen, og han mente det burde funke bra!!!
Bestilte den på flekken og 2-3 dager var den i Trondheim!(Anbefaler å handle med Andervik Audio - han kan hifi)
Nå hadde jeg Quad'en i Namdalen og Stello'en i Tr.heim - manglet jeg noe,tro?
Joda, man kan godt kose seg med en forforsterker + forsterker uten lyd etc, men "en kilde" ville vel ikke være å forakte!
Dermed bar det ut på jakt igjen! Kona har noen hundre cd'er med rock fra 60-tallet og oppover! Hun burde ha et eget anlegg! (jfr jeg styrer hovedanlegget)
Tilfeldighetene ville at jeg skulle se en annonse for Pro-Ject, der de hadde en helt ny CD-spiller - Pro-Ject CD BOX S3 fra Soundgarden! Bestilt og betalt etter en times grubling!
Etter et par dager her oppe, begynte vi å sette sammen det "nye anlegget"! Hjelpe og bære for en lyd vi fikk - Quad'en hadde fått en perfekt partner i Stello 100Mk2! Kunne ikke ant at Quad'en kunne noe annet enn å utgyte ulyder, men dæller'n der tok jeg feil! En behagelig og lun tone formidler den, samtidig som både mellomtone såvel som kontrollert bass absolutt er tilstede!
Jeg koblet til mine gamle Cambridge Minx 200 for litt ekstra dybde - etter litt justering er den en naturlig forlengelse av lydbildet nedover!
Samtidig skiftet jeg ut Dali Oberon 5 fra " hovedanlegget" og kjøpte "et nummer større" til det, Oberon 7!
Så nå er konas "koseanlegg" komplett med Oberon 5 + Minx 200!
For de som greier "å fordøye" denne tekst, håper jeg det meste er relativt klart!
"Vi er meget fornøyde", kauker kona - kunne ikke vært mer enig!
Tore