Adire Audio HE10.1 Mark II KIT

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Endelig fikk jeg dette settet hjem! Vi skriver den 21. desember, og jeg bestilte settet den 15. november! Lang leveringstid, men som sagt tidligere, det har ikke så mye si, siden jeg ikke får begynt byggingen før på nyåret.
En rask gjennomgang av komponentene, og det ser ut som om alt er levert, og i fin stand.

Stereo kitet kostet meg 3100 NOK inkl tollbehandlingsgebyrer, moms og frakt.

Jeg har tatt noen bilder, men får ikke tid til å legge dem inn enda!

Dette var bare en liten informasjon ;D For de som har litt tålmodighet, det kommer mer etterhvert.

God jul og et godt nytt år!
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Gratulerer!


Frode
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jula er over og jeg har hatt litt tid til å se på dette settet. Kan først fortelle litt om denne konstruksjonen. Settet består av en 10" "woofer" og en koaksialt montert 2" "tweeter", delefilter og en 4" bassport. Med en følsomhet på 95 dB SPL @ 1W, 1m kan disse trives godt med min rørforsterker. Kassen er på 29 liter. Siden "tweeteren" er montert koaksialt, er timingen mellom "woofer" og "tweeter" på under 40 mikrosekund, noe som må sies å være meget bra. Når det gjelder kassen, har jeg enda ikke tenkt på en endelig løsning. Skal som en test lage kasser med en "sandwich" konstruksjon. Trolig kommer jeg til å bruke bjørk (mulig jeg benytter furu?) som ytre lag og MDF som indre?
Viser ellers til følgende sider:

http://www.adireaudio.com/TextPages/HE101PageFrameText.htm

http://www.adireaudio.com/Files/HiFiWorldHE10Review.pdf

http://www.positive-feedback.com/Issue3/adire10.htm

Hittil har jeg montert sammen begge delefiltrene, noe som var en liten jobb i seg selv, da man på best mulig måte skulle plassere komponentene (1 kg) på en begrenset flate.

Bilder av settet og byggingen av delefilter kommer i løpet av dagen!
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Legger med noen bilder:



Det fulgte med to flotte "puter". Samtidig som disse putene (fyllet) skal benyttes som demping, fungerte de godt som støtdemping ved transport.



Bassene var også godt pakket. Kunne dog vært bedre beskyttet mot kvasse kanter esken har. Den ene høytaleren har et lite sår i dempringen rundt element, grunnet "fraktgnisninger". "Skaden" er så liten at ingen ser den uten å "benytte lupe".



10" bassen. I sentrum kan man se at det er et hull. Det er her diskanten skal skrues inn.



Diskanten. Ikke så mye å si om denne.



Her er diskanten montert.



Noen helt greie terminaler.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Bygging av delefiltrene

Komponentene:

3.6 uF 250VDC polypropylene capacitor
12 uF 250VDC polypropylene capacitor
10 uF 250VDC polypropylene capacitor
6.2 uF 160VDC polypropylene capacitor
0.24 mH 20 GA perfect lay air core coil
0.62 mH 20 GA perfect lay air core coil
1.3 mH 16 GA perfect lay air core coil
2.4 Ohm 10W sandcast resistor
20 Ohm 10W sandcast resistor

Skjema (Hentet fra Adire sin web-side)



Brettene ble laget av ryggen på en gammel bokhylle. Etter å ha tegnet ett oppsett på papir, overførte jeg dette til det ene brettet, og boret deretter hull gjennom begge brettene samtidig. Beklager dårlig kvalitet på noen av bildene.



Her er alle komponentene samlet. Til sammen har disse en nettovekt på 1 kg.



Delefilter er nesten ferdig. Mangler kablingen og en del lim. Komponentene som er rammet inn med rødt, er filteret til diskanten.

 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Rettelse:

Diskanten er selvsagt ikke 2" men 1".
 
K

Kjell_B.

Gjest
Delefilter: Ganske fine komponenter - skal man ha noe bedre så blir det Duelund, ev. Perfect Layer luftspoler (USA).

I forhold til Duelund vil Solen SCR kondensatorer gi betraktelig lysere diskant med litt polyprop-betoning, men Solen SCR er kanskje de beste polyprop til tross for økonomisk pris.
 
R

RODA

Gjest
Fint PAR!!

Dette er min favoritt type tråd!!
Gleder meg til å se flere bilder.

Ser ut som om vi holder samme nivå på delefiltrene.
Selv tror jeg det kommer til å bli MCap og foliespoler når
jeg kjenner "kløen" igjen. ;)

Lykke til videre med byggingen, og "peis på" med bilder.

Mvh
Rolf
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Skal ikke oppgradere komponentene enda, men ønsker først og fremst å høre HE10.1 spille i "original" stand. Det som teller nå, er å lage en kasse som harmoniserer med elementene. Snakket med en snekker / møbelsnekker for litt siden, som kunne hjelpe meg å bygge kasser. Selvsagt er det ingen vanskelig sak å "putte" i sammen en så enkel konstruksjon, men det er greit å få litt kyndig hjelp, og ikke minst utstyret som trengs.

Her ser dere baksiden av delefilteret:



I sirkelen som er merket av, har jeg samlet alle - (minus) lederne, og med denne løsningen slapp jeg å spe på med ekstra ledninger, noe som ikke hører hjemme i et filter.
Alle loddepunktene har jeg nå pakket inn i med lim fra limpistol. Samme lim har jeg benyttet på alle gjennomføringer, og på noen av komponentene. Det fine med dette limet er at det ikke limer så godt på metall, men pakker det bare inn, og er derfor lett å fjerne ved eventuelle oppgraderinger.
Siden alle loddepunkter og låsen på strips sitter på baksiden, har jeg laget sokler på brettene, dette for å løfte sårbare punkt vekk fra kabinett.  
Når det gjelder internkablingen har jeg festet alle ledninger med strekkavlastere (strips) og lim, slik at ingen loddepunkter blir satt i bevegelse under montering / testing og håndtering ellers. Kablene (til intern-kablingen) som fulgte med er flertrådet 14 gauge audio-kabel som ikke oksiderer. En Canadisk produsent? Er usikker på kvaliteten her, men velger å å prøve med denne typen først.
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Ryddi og fint filter, men du bør stille spolene 90 grader på kvarandre, de påvirker kvarandre når de ligg parallellt. Bare et tips........
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ryddi og fint filter, men du bør stille spolene 90 grader på kvarandre, de påvirker kvarandre når de ligg parallellt. Bare et tips........
Er ikke helt sikker på hva du mener her? Mener du at spolene som ligger, og som er koblet i serie, skal reises på høykant? Det vil si at generelt to spoler som ligger ved siden av hverandre ikke skal stå i samme posisjon! Den ene skal ligge den andre skal stå? Adire mente at løsningen jeg har valgt, ville fungere flott?
 
R

RODA

Gjest
Sånn her PAR, tror dette er bortimot opplest og vedtatt for at de ikke skal påvirke hverandre:



Mvh
Rolf
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Tar ting til etterretning, og har nå snudd den siste spolen (1,4 MH) i bassfilteret, slik at dette står loddrett. Vurderte også å legge ned den ene av de små spolene, men kan ikke se at dette er nødvendig, grunnet avstanden mellom dem?

 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Peter Schippers hos Audiodata i Tyskland er veldig nøye med plasseringen av spolene i forhold til hverandre.

Han påtrykker et signal på en spole og kopler på et oscilloskop over neste. Så leter han etter den plasseringen som gir minst utslag på scopet.

Btw. jeg synes det er ganske rart at man ikke hører mer om Audiodata her i landet. Tror ikke de har noen importør, men det er absolutt spennende produkter.

Det blir spennende å høre dine lytteinntrykk av Adire coaxen også. Vet ikke om du leste testen i AudioXpress, men dobbelsjekk polariteten på horndriveren. Joe d'Appolito testet et par, og der var den ene driveren feilmerket.

http://www.audioxpress.com/reviews/media/203dell2119-1.pdf
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ja, jeg leste dette med feilmerking. Dette var et problem på de første ACD1 modellene fra MK I serien.

Det med at spoler påvirker hverandre kan vel best elimineres bort ved å plassere dem med størst mulig avstand?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Da ser det ut som om det kan bli høytalerkasser til prosjektet etter hvert. Har kommet i kontakt med to utrolig servicevennlige personer. Jarle Nordengen i Nordengen Lauvtre lager limtreplater i flammebjørk. Prisen blir ikke ille, da vi ikke snakker om de store kassene. Ellers satte Jarle meg i kontakt med Arve Mosand. Han jobber som møbelsnekker og smykke designer. Noe som høres ut til å være en meget god kombinasjon. Jarle og Arve anbefalte meg å benytte MDF med et lag med laminat på front og bakplate, men limtreplater ellers. De mente at det kunne være en viss fare for at limtreet ville sprekke grunnet hullene til høytalerelement, bassrør og terminaler. Løsningen som ble lagt fram tror jeg blir meget bra. Pussing og finishen av kassene skal jeg gjøre selv.

Linker til Nordengen Lauvtre og Arvesmykker:

http://www.lauvtre.no

http://www.arvesmykker.com/

Når det gjelder tegningen av høytalerkassene som Adire har på sin Web-side, må det sies at denne ikke må benyttes ved bygging av MK II utgaven. Målene er tilpasset MK I utgaven, som hadde mindre bassrefleksrør. Tegningen er en sammensurium av gamle og nye mål. Har derfor laget nye tegninger selv.



 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Prosjektet skrider "frem", eller? Har nå laget nye tegninger til høytalerne. Siden jeg ikke ønsker å benytte frontgrill, er det penere om frontbaffel fremstår som en hel plate.

Har også valgt å bytte ut terminalene som fulgte med settet, med terminaler fra Supra.

Når det gjelder delefilteret har jeg optimalisert dette med å legge ned L2021.









Volum på kassene er ca 31 liter.

Når det gjelder byggingen, håper jeg dette kan ta til i løpet av februar.

Kommer tilbake med bilder av disse......
 
E

einis

Gjest
ser virkelig bra ut, har lurt på desse lenge selv men aldri fått ut fingern. bestilte du med diycable.com? syns frakten var litt dyr, 150 dollar. eller 100 for tregere type uten forsikring... ::)
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
ser virkelig bra ut, har lurt på desse lenge selv men aldri fått ut fingern. bestilte du med diycable.com? syns frakten var litt dyr, 150 dollar. eller 100 for tregere type uten forsikring... ::)
Bestilte rett fra Adire Audio. Utsalgsprisen er den samme som hos Diycable. Frakten ligger på knappe 51 USD for den veldig trege forsendelsen (5-8 uker  :eek:) og 100 USD for den "raske" (10-14 dager).
 
E

einis

Gjest
betalte du moms på frakten? fikk ikke justert ned verdien litt vel? merker at -50% og lignende begynner å bli nesten vanlig praksis fra mange store leverandører :eek:
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ingen moms på frakt. Ja, noen lokker til seg kunder på den måten som er inne på, nedskriving av verdien. Er er selv litt skeptisk til firmaer som driver på denne måten, men i de fleste tilfeller ubegrunnet skepsis. Spurte aldri om å få nedskrevet verdien, da vi snakker om små summer her. Men det er sikkert lov å prøve ;)
 
E

einis

Gjest
ok.
må gi tilbakemeldinger om lyden i de. jeg har et tonn med mdf liggende, +20-30 maskiner. finer, og lakkboks...så viss jeg bare fikk satt sammen filteret korrekt.
håpet er vel om de kunne erstatte de dynaudio jeg bruker nå, men jeg vet ikke... ::)
 
E

einis

Gjest
blir litt paff av adire sine sider;

NEW: Read the review of the HE10.1 as printed in HI-FI World
NEW: Read the review of the HE10.1 Signatures (offered by DIY Cable) as printed in Positive Feedback

de skriver som om dette var 2 forskjellige høyttalere? ??? en som selges av diycable og en som selges rett fra adire?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
blir litt paff av adire sine sider;

NEW: Read the review of the HE10.1 as printed in HI-FI World
NEW: Read the review of the HE10.1 Signatures (offered by DIY Cable) as printed in Positive Feedback

de skriver som om dette var 2 forskjellige høyttalere? ??? en som selges av diycable og en som selges rett fra adire?
Stemmer nok det! Signaturversjoen er en oppgradert versjon av den ordinære versjonen. Bedre komponenter i delefilter blant annet.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Siste "nytt". Jeg venter på at snekkeren skal ta fatt på mine høytalerkasser, litt utålmodig nå, men den som venter på noe godt...........!

Har tatt siste "finpuss" på delefilter. og plassert komponentene på en slik at måte, innenfor et begrenset areal, at induksjonspåvirkningen på spolene er på et minimum.



Alle loddinger og gjennomføringer er forseglet med lim.

Høytalerterminalene er i hus, og ser litt bedre ut en de Adire sendte med.

 
E

einis

Gjest
yes. da har jeg noe å se etter 8)
den limen, nødvendig? funker det med standard limpistol-lim?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
yes. da har jeg noe å se etter 8)
den limen, nødvendig? funker det med standard limpistol-lim?
Limpistol-lim fungerer!
 
R

RODA

Gjest
Dette blir bra, PAR!!

Ser helprofft ut det delefilteret :)

Mvh
Rolf
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Nå begynner det å skje saker og ting her. Hentet høytalerkassene i dag, og de ble bare nydelige. Dette er håndverk av beste klasse. Kassene ble som planlagt bygd opp av 18 mm bjørk laminat. Fronten fikk en forsterkning av 12 mm kryssfiner. Jeg er veldig spent på å høre resultatet, men skal sette inn kassene med olje, før jeg monterer element, terminaler og filter.
Skal ta noen bilder i løpet av ettermiddagen og kvelden.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Et par dårlige bilder. Kassene er her ubehandlet.

 
R

RODA

Gjest
Hei

Ser virkelig flotte ut de kassene dine!
Selv angrer jeg litt (mye) på at jeg lakkerte istedet for finér, men det får bli neste prosjekt........
Når jeg har gratis lakkering, så er det store sjanser for at nettopp det skjer igjen.....

Hvordan er tykkelsen på dine ift original?
Er laminaten "dødere" enn MDF?

Kjør på med bilder, dette er morro å se på!!

Selv glemte jeg å ta bilder mellom ferdig delefilter og ferdige høyttalere, ble litt ivrig..........

Har du noe igjen i anlegget nå (utenom cd'en) som ikke er DIY? ;)

Hvor "motorsterk" er elementet ditt?
Svenskene mente at dette var hørbart bedre lydende på HFLS-1:


Mvh
Rolf
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Hei

Ser virkelig flotte ut de kassene dine!
Selv angrer jeg litt (mye) på at jeg lakkerte istedet for finér, men det får bli neste prosjekt........
Når jeg har gratis lakkering, så er det store sjanser for at nettopp det skjer igjen.....

Hvordan er tykkelsen på dine ift original?
Er laminaten "dødere" enn MDF?

Kjør på med bilder, dette er morro å se på!!

Selv glemte jeg å ta bilder mellom ferdig delefilter og ferdige høyttalere, ble litt ivrig..........

Har du noe igjen i anlegget nå (utenom cd'en) som ikke er DIY?  ;)

Hvor "motorsterk" er elementet ditt?
Svenskene mente at dette var hørbart bedre lydende på HFLS-1:

Mvh
Rolf
Lakk er pent det også, dersom det er pent gjort  ;)

Adire anbefaler å benytte MDF eller Bjørk med tykkelse 19-21 mm. Jeg benytter 18 mm. Fronten ble en del tykkere, da "jeg" la på 12 mm kryssfiner. Bjørk laminat er veldig dødt på mange møter. Lite "etterklang". Men, den har ikke samme døde lyden, "bump-lyden", som MDF har. Lydmessig aner jeg ikke hvor dette bærer  ;D Men har fått mange indikasjoner på at konstruksjonen og valg av materiell er bra?  

Neste prosjekt er DIY CD-spiller  ;D Dette blir nok et laaaangtids-prosjekt. Prioriterer ikke det digitale!

Motorsterk? Er ikke helt med på fagspråket her Rolf?

Teknisk data på Beta 10CX er:

http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/speakers/beta10cx.htm

1 lag olje, påført for hånd. Etter noen års erfaring med linolje og våpenskjefter, har jeg funnet ut at beste redskap for påføring av olje er hånda. Gni olja inn i treverket slik at det oppstår en varmegang, olja blir tynnere og trenger dyperer inn i treverket. Resultat, større dybdefølese. Resultat 2, sikkert kreft eller noe annet svinere.

 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
KLUTER SOM INNEHOLDER FAXE PRESTIGE OLJE MÅ IKKE BARE BLI LIGGENDE Å SLENGE. DETTE BLE VARME GREIER GITT. ETTER 1 TIME VAR DET NESTEN SÅ JEG BRANT MEG, VED BERØRING AV KLUTEN.
 
R

RODA

Gjest
Sorry, jeg uttrykte meg dumt :-[

Det jeg mente var om det ble plass til luftens vandring mellom magnet og kasse på innsiden av baffelen.

På HFLS-1 ble de anbefalt av DST å frese ut som jeg har vist på mitt bilde for å unngå kompresjon.
Dette var vissnok hørbart også..... ::)

R
 
Topp Bunn