Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig dumt for oss som liker en rask handel. Det er flere som har gått glipp av mine penger fordi tlf nr. mangler i annonsen.
    En rask handel gjøres ofte kjappere med en melding på finn enn en telefon, da får man adressen skriftlig så man slipper å stave over telefon med halvdårlig dekning i en tunnel også. :D Jeg bruker aldri å oppgi tlf. på finn i annonser, da ender det ofte slikt som denne tråden med advarsel etc. om personer og telefon-numre som blir brukt av svindlere. Foretrekker heller en melding på finn også, og telefon-nummer utveksles over melding ved interesse.
    Det er utrolig mye scam der ute med utenlandske numre som ringer om både bitcoin og microsoft og annet som de ikke er, det er store call-sentre i India som driver med dette og de har tilgang til uendelig mange forskjellige telefon-numre. Så man ønsker ikke å ha sitt eget telefon-nummer ute i det fri slik som man kunne på 80-tallet lengre.

    Så å ikke oppgi telefon-nummer har ingenting med om man er redelig eller ikke lengre, det har blitt mer til at det handler mer om sunn fornuft å ikke oppgi det offentlig. Og blir man kontaktet over telefon, så er det mer ugler i mosen enn ved melding på finn da man unnviker å bruke et system som prøver å trygge handelen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig dumt for oss som liker en rask handel. Det er flere som har gått glipp av mine penger fordi tlf nr. mangler i annonsen.
    Samme her.......det er mange som har gått glipp av mine penger også......bare fordi de tror de selger gull...... :unsure:
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det ikke ofte jeg selger ting på Finn, men jeg foretrekker absolutt at folk sender melding via Finn sin tjeneste.
    I tilfelle det går galt, eller ikke, så er det greit med dokumentasjon på alt som har blitt gjort/skrevet.
    Om noen ringer meg, så er jeg skeptisk, og er mer på vakt angående svindel.
    Svindlere vil jo ikke at du skal ha alt dokumentert, og kan sende det til Finn, for å advare andre om svindel.

    Om noen uker skal jeg oppgradere PC-en med nye komponenter, da går hovedkort, minne, prosessor og kjøling ut på Finn.
    Alt salg kommer til å bli gjort til folk som tar kontakt via meldinger.
    Hos meg er SMS og telefoner «bannlyst» når det gjelder salg.

    Har lært på harde måten i arbeidslivet, at det som ikke er dokumentert via e-post, bare via telefon, kan skape utrolig mye merarbeid i etterkant. Trodde dette med skriftlig dokumentasjon var normalt etterhvert, og at det gjøres, ikke pga at folk har «telefonskrekk», men pga sikker «bevisførsel» i etterkant.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Nøtterøy
    Hadde en ønskes kjøpt annonse på finn for noen dager siden. En fyr svarte på annonsen og jeg ble svindlet for 10 tusen da jeg ikke fikk varen og ikke pengene tilbake.Har anmeldt forholdet til politiet og finn da. På finn er de veldig interessert i at jeg anmelder forholdet for så å ekskludere han.
    Hvor interessert politiet er vet jeg ikke men… Er det i det hele tatt noe vits i å anmelde? Er det mulig for meg å få pengene tilbake? Har hans fulle navn, telefon nummer, Facebook profil, kontonummer og adresse.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hadde en ønskes kjøpt annonse på finn for noen dager siden. En fyr svarte på annonsen og jeg ble svindlet for 10 tusen da jeg ikke fikk varen og ikke pengene tilbake.Har anmeldt forholdet til politiet og finn da. På finn er de veldig interessert i at jeg anmelder forholdet for så å ekskludere han.
    Hvor interessert politiet er vet jeg ikke men… Er det i det hele tatt noe vits i å anmelde? Er det mulig for meg å få pengene tilbake? Har hans fulle navn, telefon nummer, Facebook profil, kontonummer og adresse.
    Jo flere som anmelder, jo større er sjansen for at han iallefall får en riktig straff. Kjedelig uansett :(
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Kan advare mot brukeren sigridhesjevoll, svarte raskt og svært ivrig på en ønskes kjøpt, ikke måte på hvor ivrig hun var på å selge. Såpass ivrig at jeg ble veldig skeptisk. Roet litt ned og bad om bilder, hun sendte meg bilde funnet på nett.

    Etter dette har det dukket opp flere negative anmeldelser på brukeren. Jeg meldte fra til finn om mulig scam.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Kan advare mot brukeren sigridhesjevoll, svarte raskt og svært ivrig på en ønskes kjøpt, ikke måte på hvor ivrig hun var på å selge. Såpass ivrig at jeg ble veldig skeptisk. Roet litt ned og bad om bilder, hun sendte meg bilde funnet på nett.

    Etter dette har det dukket opp flere negative anmeldelser på brukeren. Jeg meldte fra til finn om mulig scam.
    Finn.no er nok ikke den eneste som er utsatt for scam her!
    IMG_1042.jpeg
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Har en utenlansk kjøper på platespilleren min. Han sier han kan ordne forsendelse opphenting. Hvordan kan man gjøre dette sikkert?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Jo, det er sikkert greit. Men var det ikke en historie et sted om at man fikk penger og en kar var å hentet hvorpå kjøper hevder i ettertid på at han ikke har hentet? Eller noe sånt?
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Har en utenlansk kjøper på platespilleren min. Han sier han kan ordne forsendelse opphenting. Hvordan kan man gjøre dette sikkert?
    Det har vært en svindel basert på den metoden, husker ikke helt hva som var selve trikset, men settingen er kjent.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har nylig avertert et objekt som umiddelbart fikk internasjonal interesse når søkemotoren HifiShark plukket det opp. Mailer fra Danmark, Polen og Litauen. To av dem ville ha den. Ingen av dem ville betale på forskudd. Jeg sender ingenting før jeg har betaling.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.465
    Antall liker
    84.209
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    PayPal v utenlandshandel. Funker gull hver gang, selv til Russland i disse tider!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har nylig avertert et objekt som umiddelbart fikk internasjonal interesse når søkemotoren HifiShark plukket det opp. Mailer fra Danmark, Polen og Litauen. To av dem ville ha den. Ingen av dem ville betale på forskudd. Jeg sender ingenting før jeg har betaling.
    Jeg har solgt både til Polen og Litauen dette året. Begge tilbudte seg å betale på forskudd. Ingen problemer.
    Da er det verre med en forsterker jeg sendte til østlandet i begynnelsen av Oktober. Der tilbudte jeg kjøper å prøve den før han bestemte seg. Venter enda på at han skal få fingeren ut og sende den tilbake.
    Vi er tydeligvis alle forskjellige i hva vi synes er innafor og ikke (den var myntet på østlendingen som er full av unnskyldninger)…
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    solgte et par SIT-1 til Compostela de Santiago i nord vestre Spania
    selger betalte crating, frakt og vare på forskudd
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Solgte nylig et par gulvhøyttalere til Polen via Finn, jeg sa bare betaling ved oppmøte. Kom en han kjente og hentet og betalte samtidig.
    Kjøper fikset frakt og betaling, null stress.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.042
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har en utenlansk kjøper på platespilleren min. Han sier han kan ordne forsendelse opphenting. Hvordan kan man gjøre dette sikkert?
    Som @na_X skriver over.
    Hadde for en del år siden en fra Slovenia, som ville kjøpe en Gryphon Pre.
    Han kunne sende en kompis i bil. Kompissen skulle bare se i org. emballasjen, at allt var i orden,
    og hadde pengene med. Betalte og fik pre med seg.
    Mail 2 dager senere, at han var yderst tilfreds (y)
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Nøtterøy
    Noen som har erfaring med at en politianmeldelse har noe for seg? Tenker da med å få pengene tilbake?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.324
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt tre politianmeldelser i forbindelse med kjøp og salg via finn. Det har aldri blitt fulgt opp.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med at en politianmeldelse har noe for seg? Tenker da med å få pengene tilbake?
    Anmeldelse har noe for seg på en måte, det blir registrert selv om det blir henlagt.
    En annen er verdien, tyveri så må verdien være over 2000,-. Om verdien er under 2000,- så er det nasking. Om verdien ikke er endret de siste 10 årene.

    Uansett, bruk alltid kredittkort ved kjøp for da bruker kredittkort selskapet ressurser og går til sak faktisk og de står mye sterkere enn deg som privatperson. Debitkort så er pengene tapt, der må du personlig gå til sak og bruke av egne ressurser.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Anmeldelse har noe for seg på en måte, det blir registrert selv om det blir henlagt.
    En annen er verdien, tyveri så må verdien være over 2000,-. Om verdien er under 2000,- så er det nasking. Om verdien ikke er endret de siste 10 årene.

    Uansett, bruk alltid kredittkort ved kjøp for da bruker kredittkort selskapet ressurser og går til sak faktisk og de står mye sterkere enn deg som privatperson. Debitkort så er pengene tapt, der må du personlig gå til sak og bruke av egne ressurser.
    Der sier du noe viktig..

    Vis du spørr de fleste som jobber med penger så sier de at de har kredittkort som sitt daglige kort. De har ikke debit kort. Og sier at debetkort rett og slett er idioti å bruke, selv til mathandling.
    Kort forklart:
    kreditt = forsikringer. Kort utsteders penger.

    debit= dine penger, ditt problem. Lite forsikring.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.324
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker kun kredittkort (Norwegian Bank) god forsikring og godt opptjente poeng. Kan nesten ikke huske sist gang jeg betalte for en flybillett. Genialt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det er vel ikke bare bare å nekte når kredittkortselskapet kommer med regninga heller da. Det gir litt falsk trygghet
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    det er vel ikke bare bare å nekte når kredittkortselskapet kommer med regninga heller da. Det gir litt falsk trygghet
    Vis du er blitt svindlet og har anmeldt det til kort utsteder og politi så er det ingen problem.
    Det kan hende de vil kreve en politi anmeldelse for forsikringen sin del.

    men generelt sett smertefritt vis man ikke har en useriøs aktør såklart
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ok, har heldigvis aldri opplevd det, men da trenger man i verstefall å levere en anmeldelse så kan man klappe i hendene å være ferdig med det?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    ok, har heldigvis aldri opplevd det, men da trenger man i verstefall å levere en anmeldelse så kan man klappe i hendene å være ferdig med det?
    Ja jeg har i allefall ikke hatt problemer.
     

    havards

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    32
    Vedr. debatten om mest mulig sikkerhet..
    Dersom man er så forsiktig at man krever direkte forskuddsbetaling på utstyr som må sendes (kontra oppkrav eller f.eks. Finn Trygg Betaling), vil man garantert heller ikke ta sjansen på å selv betale forskudd på en vare, jfr. risikoen for å få tilsendt en pakke med vedkubber i stedet for forsterkeren man drømte om. Hvordan skal det kunne skje noe brukthandel da, dersom alle tar de samme forholdsreglene? Alt vil vel stoppe opp?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vedr. debatten om mest mulig sikkerhet..
    Dersom man er så forsiktig at man krever direkte forskuddsbetaling på utstyr som må sendes (kontra oppkrav eller f.eks. Finn Trygg Betaling), vil man garantert heller ikke ta sjansen på å selv betale forskudd på en vare, jfr. risikoen for å få tilsendt en pakke med vedkubber i stedet for forsterkeren man drømte om. Hvordan skal det kunne skje noe brukthandel da, dersom alle tar de samme forholdsreglene? Alt vil vel stoppe opp?
    Har nå solgt å kjøpt enormt masse på Finn og torget her.. krever alltid forskudd og har alltid betalt forskudd når det er blitt krevet.

    det er opp til deg som kjøper å gjøre en grundig jobb å sjekke selger osv. det er ikke noe vanskelig i dag.
     

    havards

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    32
    Har nå solgt å kjøpt enormt masse på Finn og torget her.. krever alltid forskudd og har alltid betalt forskudd når det er blitt krevet.

    det er opp til deg som kjøper å gjøre en grundig jobb å sjekke selger osv. det er ikke noe vanskelig i dag.
    OK, du får tak i navnet til selgeren. Du kan deretter søke det opp på sosiale media og håpe at ikke altfor mange heter det samme, og du kan google og se om navnet kommer opp i forbindelse med svindelsaker. Er det det som er å sjekke grundig, eller har man andre metoder? Spør ikke for å kverulere, men lære noe nytt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    OK, du får tak i navnet til selgeren. Du kan deretter søke det opp på sosiale media og håpe at ikke altfor mange heter det samme, og du kan google og se om navnet kommer opp i forbindelse med svindelsaker. Er det det som er å sjekke grundig, eller har man andre metoder? Spør ikke for å kverulere, men lære noe nytt.
    Telefon nr, navn, be om grundige bilder. Søk med bildene på Google for å se om de er stjelt andre plasser. Anmeldelser(ikke bare karakter, men les tekst). Søk å se om selger har annonser flere plasser osv osv.

    Har til nå hatt full uttelling. Tilogmed med salg utenlands.

    og når det er snakk om litt mere seriøs hifi(ikke Elkjøp, soundgarden og hifiklubben som alle kjenner merkene til) så er det lett å se hva som er hel ved.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    239
    Antall liker
    223
    Torget vurderinger
    2
    Google image search er et godt hjelpemiddel. Den vil gjenkjenne bilder, selv om det er endret skalering eller kun tatt ut en del av et større bilde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn