ADYTON OPERA -hvor bra i dag?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ja, Kvernmark bor på Hell
Da er han jo like rundt svingen :)
Er det noen som har en epostadresse til Hr. Kvernmark?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hvor mange watt ER egentlig denne forsterkeren på. Selger opplyste 70, men har lest både 60 og 50.

P

Parelius

Gjest
Jeg trodde det var 60. Mente å huske det fra manualen (den gang jeg hadde en). Men jeg setter ikke en kasse vin på det.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Mener å huske den er på 50 i 4, og 80 eller 90 i 8

P

Parelius

Gjest
Jeg setter mitt gode rykte på 60 i 8.

Har du muligheten til å scanne Kesslers artikkel?

Har du forresten fått dyret fra Danmark?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jeg setter mitt gode rykte på 60 i 8.

Har du muligheten til å scanne Kesslers artikkel?

Har du forresten fått dyret fra Danmark?
Har ikke fått dyret ennå, men er betalt. Skal fraktes noe omstendig via arbeidsplassen til selger som har filialer i Norge. Slipper unødvendige utgifter.

Kesslers artikkel har jeg lagra som PDF-fil og kan sendes landet rundt. Send meg en PM med epostadressen din s skal du få den.

P

Parelius

Gjest
Stereoplay: 60 i 8 (Det er rett) De andre har 50 (som er feil). ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Stereoplay: 60 i 8 (Det er rett) De andre har 50 (som er feil). ;)
Ja? Jeg håper forsåvidt at du har rett, bedre med 60 enn 50, men hvorfor er det mer rett når det står i Stereoplay enn i HIFI NEWS?

.... Hm, ja - ser de har målt ja. Vel, da er saken biff tenker jeg.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ja? Jeg håper forsåvidt at du har rett, bedre med 60 enn 50, men hvorfor er det mer rett når det står i Stereoplay enn i HIFI NEWS?

.... Hm, ja - ser de har målt ja. Vel, da er saken biff tenker jeg.

Har du fått Opera'n?
I såfall må jeg få gratulere! ;D
Håper den ikke brummer.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har du fått Opera'n?
I såfall må jeg få gratulere! ;D
Håper den ikke brummer.
Takk, men nei - ikke kommet ennå. Blir ikke før mot neste helg.
Denne skal visstnok ikke brumme mer enn andre transistorforsterkere. Den brummer mindre enn Exposure 3010 påståes det - for å ta et eksempel.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takk, men nei - ikke kommet ennå. Blir ikke før mot neste helg.
Denne skal visstnok ikke brumme mer enn andre transistorforsterkere. Den brummer mindre enn Exposure 3010 påståes det - for å ta et eksempel.

Høres bra ut! :D
Da får jeg håpe at du blir fornøyd.
Lytteintrykk følger etterhvert regner jeg med. ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.398
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Du står uansett på trygg grunn om du beholder orginaldelene.

Og det skal sies at det som regel blir bedre lyd med bedre komponenter og hvis det er et design jeg har troen på at kan utvikles videre med snadderkomponenter så måtte jo Adyton Opera være en av dem...

Dette var forøvrig interessant - jeg kunne godt tenke meg å høre litt mer om hvilke komponenter som byttes osv - samt at det hadde vært meget moro å høre om lydendringene når resultatet kommer.

Ja jeg fant det tryggest i og forlange at alle utskiftede deler blir tatt vare på, man vet jo aldrig.

Min Opera står også nede hos Roar Malmin og vi har hatt mang en prat om hva skal gjøres og ikke gjøres med den.

Hovedsakelig er formålet en renovering "før" noe skjer med den slik at den kan få forlenget livet sitt vesentlig.
Roar hadde kun "ett" sett med Cerafin kondiser igjen og som han sa: har ventet på at det skulle komme inn en forsterker som kunne forsvare kvaliteten til disse kondisene.............. og Opera'en var den riktige  ;)
I tilegg til dette blir det noe småmodd av likeretterbruene og litt annet småsnacks, men i all hovedsak så skal forsterkeren fremstå som bedre enn noengang.............. dette gjenstår selvfølgelig og høre, men jeg har stor tro på at Roar vet hva han gjør.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Lytteintrykk følger etterhvert regner jeg med. ;D
Ja, jo - nå er det jo flere her som har hatt Adyton Opera i årevis, og som sikkert har mye bedre grunnlag enn jeg til å uttale seg om lyden - men du tenker kanskje spesielt på hvordan den står seg til Krixene?
Blir vel en uke å vente.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Vi er visst flere som venter på at Opera-barne våre skal komme tilbake fra dr.Malmin til uken ;-)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ja, jo - nå er det jo flere her som har hatt Adyton Opera i årevis, og som sikkert har mye bedre grunnlag enn jeg til å uttale seg om lyden - men du tenker kanskje spesielt på hvordan den står seg til Krixene?
Blir vel en uke å vente.
Var jo Krixene ja. :D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Var jo Krixene ja. :D
Ja, se det - da er forsterkeren på plass. Er den bra? Veeeel, blir ikke mye Iron Maiden og Motorhead skjønner jeg. Burde ha skjønt tegninga når de kalte den noe med opera...
Er en hund etter gode innspillinger, men gir dårlige glatte lag. Gode blir mye bedre med Opera enn med Shanling, dårlige blir en del dårligere.
Glimrende mellomtone, men så fokuserer den også litt ekstra på dette området synes jeg.

Etter kun noen timer er det alt for tidlig å si mye. Den gir heller ikke mye ekstra i bunnen, savner litt der.

P

Parelius

Gjest
Ja, se det - da er forsterkeren på plass. Er den bra? Veeeel, blir ikke mye Iron Maiden og Motorhead skjønner jeg. Burde ha skjønt tegninga når de kalte den noe med opera...
Er en hund etter gode innspillinger, men gir dårlige glatte lag. Gode blir mye bedre med Opera enn med Shanling, dårlige blir en del dårligere.
Glimrende mellomtone, men så fokuserer den også litt ekstra på dette området synes jeg.

Etter kun noen timer er det alt for tidlig å si mye. Den gir heller ikke mye ekstra i bunnen, savner litt der.
Hmm. Det er en gang jeg har hatt en dårlig opplevelse med min Opera, og det var med et par Tempo IIIi. Da låt det litt tynt og anemisk, med litt fraværende bass.

Men på Epos 14, Tempo II og nede i Danmark med noen Ebenhøyttalere, var det intet som manglet. Vi hadde et oppsett der med Adyton Temper Signature og Cordis 1.6 samtidig. Jeg foretrakk Operaen, men skal medgi at Cordis 1.6 var hakket bedre i bassen. Men den var på ingen måte veik med Operaen. Og at den ikke rocket, det kan jeg ikke si.

Merkelig verden.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17

At det ikke rocker skyldes også i stor grad cd-spilleren din. Jeg vet, siden jeg bruker Meridian selv. De er meget siviliserte. Det er mye mer sprut med S.A.T. cdfix, for eksempel.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Hentet Opera'n hos Malmin i går...endelig musikk i heimen igjen.

Rudi sin lå grundig partert på operasjonsbordet ennå ;-)

Snaff

Fersking
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
0
Så langt er høyttalere fra blant annet Sonus Faber, Audio Physic og Respons blitt nevnt som høyttalere som passer bra til Adyton Opera.

Finnes det andre høyttalere som passer bra til denne forsterkeren? Hva med Dynaudio Contour 1.3 mkII?

P

Parelius

Gjest
Så langt er høyttalere fra blant annet Sonus Faber, Audio Physic og Respons blitt nevnt som høyttalere som passer bra til Adyton Opera.

Finnes det andre høyttalere som passer bra til denne forsterkeren? Hva med Dynaudio Contour 1.3 mkII?
Eben / Epos 14

Trane: Rapport, please (hvor holder denne Malmin til?)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Foreløpig virker det bra.....ble jaffal kvitt det meste av støyen jeg etterhvert var plaget med...men det skal lyttes endel før jeg er sikker....faen; - har jo levd på iPod i snart 2 måneder ;-)

Han holder til i Hokksund

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
At det ikke rocker skyldes også i stor grad cd-spilleren din. Jeg vet, siden jeg bruker Meridian selv. De er meget siviliserte. Det er mye mer sprut med S.A.T. cdfix, for eksempel.
Mmmmja, tror du har et poeng. LP12 viser hva den er god for i alle fall, mye bedre resultat med vinyl ift Shanling.

P

Parelius

Gjest
Mmmmja, tror du har et poeng. LP12 viser hva den er god for i alle fall, mye bedre resultat med vinyl ift Shanling.
Rocker Iron Maiden ut fra vinylen, og gjennom Operaen? ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.398
Sted
Torget vurderinger
39
Hentet Opera'n hos Malmin i går...endelig musikk i heimen igjen.

Rudi sin lå grundig partert på operasjonsbordet ennå ;-)

Hmmmmmmmmmm, vel ..... så lenge den ligger på operasjonsbordet så ligger den i veien for allt annet så da blir den nok ferdig med første vil jeg tro, har avtalt og komme og hente den til uke, så den er nok i "rute".
Blir spennende og høre hvordan den blir.
Satt akurat og skravla med en av de mest kjente profilene i TAS og vi kom innpå den gamle Opera'en som jeg vet at han også liker (han har også et ex av den i hylla)......... og skulle man sett gitt, han ble helt fra seg når han hørte at jeg oppgraderer min, jeg fikk klar beskjed om full rapport til ham........... det morsomste (i mine ører akurat nå ;)) var at han fremdeles holdt Opera'en der oppe i blandt de aller beste forsterkerne som har blitt laget sammen med bla Marantz 8b og Mc275 m.fl, litt morsomt at Opera'en fremdeles greier og holde stand etter såpass mange år og at den er på topp 20 listen sammen med bla forsterkere til godt over millionen. Spørs om ikke Adyton Opera kommer til og bli en "kullt" forsterker etterhvert og et yndet samlerobjekt.

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
0
kan ikke legge ut bilder uten å vise godsakene inni da? ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke for å legge meg oppi, men 508 "rocker" betydelig mer enn den ultra-coole, rolige 588. Rocker mer gjør forresten 506 og 200/203 også.

Når det så er sagt, fins det spillere som lett "rocker" til mye lengre ut i de små timer. Noen som har hørt Linn Karik/Numerik? Eller gamle, gode, olivengrønne Naim CDS?

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
og skulle man sett gitt, han ble helt fra seg når han hørte at jeg oppgraderer min, jeg fikk klar beskjed om full rapport til ham...........
Vi forventer også rapport, Rudi!

Skifter du ut volumpoten med noen skikkelige greier? Der ligger det nemlig noe å hente ut fra min erfaring med NLE attenuator.

(Hvem var han fyren du snakket med, forresten?)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.398
Sted
Torget vurderinger
39
Vi forventer også rapport, Rudi!

Skifter du ut volumpoten med noen skikkelige greier? Der ligger det nemlig noe å hente ut fra min erfaring med NLE attenuator.

(Hvem var han fyren du snakket med, forresten?)
Vedr volumpot............ det har Malmin valgt ut....... et med fj kontroll..... sikkert ikke verdens beste, men neppe noe dårligere enn det som satt der........ det ville forundre meg litt i såfall sålenge han oppgraderer resten av forsterkeren såpass som han gjør.

Vedr "fyren" ........ så mnja............ litt diskresjon får man koste på seg  ;).

P

Parelius

Gjest
javel, toriamos, hvordan går det med Operaen? Like skuffet fremdeles?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
javel, toriamos, hvordan går det med Operaen? Like skuffet fremdeles?
Jawhol! Det vil si, ikke i det hele tatt. Har aldri vært skuffet. Men, liker å være litt kritisk og undersøkende ift nye produkter. Et nytt produkt trenger alltid litt tilvenning.

Min Adyton Opera erstattet Shanling SLM-A40MKII. Jeg synes fortsatt Shanlingen er en meget god forsterker, som er forbausende lite omtalt.
Adyton Opera operer nok likevel i en annen vektklasse. Den er mindre tilgivende. Den tegner instrumentene opp langt skarpere og tydeligere enn Shanlingen, som må finne seg i å bli husket som en god del "sløvere" i gjengivelsen.

Var litt uvant i starten å oppleve diskantgjengivelsen såpass utstrakt, Shanling rundet lydbildet av på en mer behagelig måte, men nå kommer detaljene mye bedre fram.

LP12 og Opera trives meget godt sammen. Meridian og Opera ikke like godt. Lydbildet får et snev av "kliniskhet" og "korrekthet"over seg. Blir litt for snilt, og litt for pent. Mulig Meridian må gå, og en Linn må inn. Eller noe annet.

Det blir sagt at Adyton Opera er en forsterker med stor "båndbredde" og at man bør velge kabler deretter. Synspunkter og forslag til dette mottas med takk.

Så skuffet? - nei, er faktisk kjempefornøyd jeg.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Noen er på jakt etter en Adyton Opera Signature ser jeg. Signature, hva er det?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det blir sagt at Adyton Opera er en forsterker med stor "båndbredde" og at man bør velge kabler deretter. Synspunkter og forslag til dette mottas med takk.
Brukte en stund Transparent Reference (standard uten prisdoblingsteknologier) til disse med stort hell. Måtte selge dem, men jeg saver dem.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.398
Sted
Torget vurderinger
39
Noen er på jakt etter en Adyton Opera Signature ser jeg. Signature, hva er det?

Må være noe Kinesisk ræl, er iallefall ikke noen Norsk produsert Adyton Opera som heter det.

Kanskje min kan kalles det når jeg engang får den tilbake  ;D

Adyron Opera Signature MKII gt ærn-ærn very bra helt værst.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.398
Sted
Torget vurderinger
39

Før modden hadde jeg absolut topp lyd med de hjemmelagde sølvkablene med bomullstrømpe og Bulletplugger.

Topp Bunn