ADYTON OPERA -hvor bra i dag?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Trane skrev:
Det var jo kjapt, tori! Du leverte den i beg. av aug? Mye betalte du? Håper du blir fornøyd.

Lurere på om Rudi har fått sin tilbake eller om han ga opp.....
Ampen ble ferdig på et par dager. Sending og overføring av penger tok det meste av tiden. Ovenstående kosta 4500,-
Så gjenstår å se om jeg blir fornøyd :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Joda tro det eller ei, men jeg fikk faktisk tilbake min Adyton Opera før ferien, dvs at den har vært her nå i snart 3 mnd................... men det var takket være en kompis at jeg fikk den tilbake............ desverre opplever nå istedet kompisen akurat det samme som jeg opplevde gjennom hele vinteren........ og han er ikke helt blid for og si det sånn han heller nå.
Det morsomme er at RM ikke har fått betaling av meg ennå, dette fordi han har en reciver som han hvistnok var ferdig med en 8-10 ganger i fjor som jeg aldrig har sett snurten av siden som inngår i avtalen, så inntil den er ferdig så får han ikke noe fra meg, så det er totalt i RM's egen interesse og få den ferdig så han kan få betalt, men nå har ingen hørt noe i fra den kanten på flere måneder igjen så man får bare sette seg på kanten og vente inntil noe skjer igjen ;)
Det rare med og innlevere noe hos RM er at det tydlighvis kan ta allt fra 2 dager til altså 10 måneder for omtrent eksakt samme jobben............ og det ser ut til at desto kortere tid jobben har tatt desto billigere har den vært......... burde ikke det vært omvendt a ?....... desto lengre tid man har måttet vente.... desto rimeligere burde den vært.



Opera'en min har fått lignende behandlig av det Toriamos sin Opera har fått + at min har fått fj kontroll i tillegg.
Lydmessig er den omtrendt som før........ dvs at den låter utrolig godt, man kan vri og vende på det så mye man vil, men Adyton Opera er en av verdens aller beste lydende "små" forsterkere uansett prisklasse, at disse forsterkerne (i orginalutgave vel og merke) blir omsatt for under 10,000 kr i Norge anser jeg for det beste forsterkerkjøp man kan gjøre.
Jeg har i huset Adyton Opera, Adyton Modus Signature, Adyton Cordis 1.6 Signature og Adyton 3b............. og gjett hvem som låter best, dvs gjengir musikken på mest naturlig og livaktig måte .......... joda det er lille bukkene bruse det gitt og det er ikke tvil engang, selv i mot referanse forsterksettet mitt står Opera'en seg med glans så lenge vi ikke snakker om krefter og muligheten til og spille avsindig høyt.
Prøvde den mot en Krell Fbi åsså og det samme resultat der, men seff......... medengang vi snakker om og spille høyt så blir det et annet resultat, men hver klar over at den vesle Opera'en klarer og drive Sonus Faber Extrema meget godt og det er først når man ønsker og bevege seg over 100db i snitt at den begynner og bli litt kortpustet og kutter litt i dynamikken og roter til litt i lydbildet, men under dette lydtrykket er det bare fryd og gammen.
Skal nok mye til før jeg kvitter meg Opera'en min gitt :D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ja snurrige greier. Avtalen her var at forsterkeren skulle i posten mandag. Siden jeg ikke har mottatt noe pakkesporingsnummer så ringte jeg på - men ingen svarer. Jeg sender SMS men ingen svarer. Må jeg helt ned til Hokksund personlig? Gud DET blir dyrt - for noen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
toriamos skrev:
Trane skrev:
Det var jo kjapt, tori! Du leverte den i beg. av aug? Mye betalte du? Håper du blir fornøyd.

Lurere på om Rudi har fått sin tilbake eller om han ga opp.....
Ampen ble ferdig på et par dager. Sending og overføring av penger tok det meste av tiden. Ovenstående kosta 4500,-
Så gjenstår å se om jeg blir fornøyd :)
"Ampen ble ferdig på et par dager"... Ha ha ha - så naiv kan man være. "Sending og overføring av penger tok det meste av tiden" ... ha ha ha ha - host host.
Hvor er de gode psykologene når man trenger de? På tross av at jeg har hørt endel historier om folk som har ventet i sju lange og sju breie for å få igjen utstyret sitt - etter å ha betalt, så klarte jeg altså ikke å koble inn knotten i tide. Så her sitter man uten amp.
Om jeg er fornøyd? - Ha ha ha ha ha!
 
J

Jurassic

Gjest
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
"Ampen ble ferdig på et par dager"... Ha ha ha - så naiv kan man være. "Sending og overføring av penger tok det meste av tiden" ... ha ha ha ha - host host.
Hvor er de gode psykologene når man trenger de? På tross av at jeg har hørt endel historier om folk som har ventet i sju lange og sju breie for å få igjen utstyret sitt - etter å ha betalt, så klarte jeg altså ikke å koble inn knotten i tide. Så her sitter man uten amp.
Om jeg er fornøyd? - Ha ha ha ha ha!
Nei Nei Nei ! ! !

Du betalte ikke på forhånd ?

Håper du aldri får brev fra fra søkkrike afrikanere som bare må låne kontoen din et par dager.....
 
J

Jurassic

Gjest
Egentlige bør det jo ikke være noe problem med forskuddsbetaling, det er jo det raskeste, enkleste og billigste for alle parter.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jurassic skrev:
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
Han har ikke hustelefon :)
Jeg synes jo også at man skal holde det man lover. Alt blir liksom litt mer ryddig da. Men slik er jo ikke verden alltid. Da er det greit om man har en Plan B. Etter å ha handlet litt med hifi har jeg da en sjelden gang møtt personer som ikke har tatt det så høytidelig med sine forpliktelser etter å ha mottatt betalingen.
Det har alltid ordnet seg til slutt. Det kommer det til å gjøre denne gangen også. Kan godt være at jeg er nødt til å kjøre 54 mil for å få tilbake forsterkeren, men det tar jeg egentlig ikke så tungt. Har noen å besøke på de kanter uansett.

Immidlertid blir det i dag å tøfle ned på hifiklubben og kjøpe seg en reserveforsterker så man har noe i huset så lenge. En liten NAD C302BEE tenker jeg. Godt å har i bakhånd til siden en gang også.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Trane skrev:
toriamos skrev:
"Ampen ble ferdig på et par dager"... Ha ha ha - så naiv kan man være. "Sending og overføring av penger tok det meste av tiden" ... ha ha ha ha - host host.
Hvor er de gode psykologene når man trenger de? På tross av at jeg har hørt endel historier om folk som har ventet i sju lange og sju breie for å få igjen utstyret sitt - etter å ha betalt, så klarte jeg altså ikke å koble inn knotten i tide. Så her sitter man uten amp.
Om jeg er fornøyd? - Ha ha ha ha ha!
Nei Nei Nei ! ! !

Du betalte ikke på forhånd ?
Ops... Var det dumt av meg...? ;D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jurassic skrev:
Egentlige bør det jo ikke være noe problem med forskuddsbetaling, det er jo det raskeste, enkleste og billigste for alle parter.
Enig så enig!
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
toriamos skrev:
Jurassic skrev:
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
Han har ikke hustelefon :)
Jeg synes jo også at man skal holde det man lover. Alt blir liksom litt mer ryddig da. Men slik er jo ikke verden alltid. Da er det greit om man har en Plan B. Etter å ha handlet litt med hifi har jeg da en sjelden gang møtt personer som ikke har tatt det så høytidelig med sine forpliktelser etter å ha mottatt betalingen.
Det har alltid ordnet seg til slutt. Det kommer det til å gjøre denne gangen også. Kan godt være at jeg er nødt til å kjøre 54 mil for å få tilbake forsterkeren, men det tar jeg egentlig ikke så tungt. Har noen å besøke på de kanter uansett.

Immidlertid blir det i dag å tøfle ned på hifiklubben og kjøpe seg en reserveforsterker så man har noe i huset så lenge. En liten NAD C302BEE tenker jeg. Godt å har i bakhånd til siden en gang også.
Kjedelig Tori, veldig kjedelig!
Du skulle ha hørt med UA, kanskje de hadde fiksa den for deg, de har MYE bedre service!

Kjøp deg heller denne Tori, den har platespiller inngang DENON PMA-500AE, koster litt mindre også!

PS: Jeg har en T-amp liggende, hadde det vært noe?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Continuo skrev:
toriamos skrev:
Jurassic skrev:
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
Han har ikke hustelefon :)
Jeg synes jo også at man skal holde det man lover. Alt blir liksom litt mer ryddig da. Men slik er jo ikke verden alltid. Da er det greit om man har en Plan B. Etter å ha handlet litt med hifi har jeg da en sjelden gang møtt personer som ikke har tatt det så høytidelig med sine forpliktelser etter å ha mottatt betalingen.
Det har alltid ordnet seg til slutt. Det kommer det til å gjøre denne gangen også. Kan godt være at jeg er nødt til å kjøre 54 mil for å få tilbake forsterkeren, men det tar jeg egentlig ikke så tungt. Har noen å besøke på de kanter uansett.

Imidlertid blir det i dag å tøfle ned på hifiklubben og kjøpe seg en reserveforsterker så man har noe i huset så lenge. En liten NAD C302BEE tenker jeg. Godt å har i bakhånd til siden en gang også.
Kjedelig Tori, veldig kjedelig!
Du skulle ha hørt med UA, kanskje de hadde fiksa den for deg, de har MYE bedre service!

Kjøp deg heller denne Tori, den har platespiller inngang DENON PMA-500AE, koster litt mindre også!

PS: Jeg har en T-amp liggende, hadde det vært noe?
Nope :) - den koster faktisk mer! NAD er på kampanje og koster i underkant av 2000,- Jeg kjører MC og har riaa, så platerspillerinngang har jeg ikke så mye bruk for. God omtale i Steriophile denne NADen - har hatt lyst til å høre hvor god den er - og nå får jeg endelig sjansen! Hurra.
Takk for tilbudet men T-amp og sånt er ikke helt meg.

Syntes først at det var kjedelig jeg også - men har kommet over det. I dag gleder jeg meg til å høre hvordan en liten NAD kommer til å spille. Hva Adyton Opera angår så vil det nok ta litt tid før den er i hus. Jeg kommer likevel ikke til å bruke et sekund til med å irritere meg over enkeltes totale mangel på eh.. ja, hva som egentlig mangler er jeg faktisk litt usikker på. Jeg vet hva jeg skal gjøre i denne saken, og kommer til å gjøre det.

Upgrade Audio ja... De tenkte jeg ikke på. DER er det ikke noe å utsette på servicen nei. Audio Note DACen spiller så bra etter oppgraderingen at jeg nesten blir forbauset hver gang jeg setter på musikk.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Jurassic skrev:
Egentlige bør det jo ikke være noe problem med forskuddsbetaling, det er jo det raskeste, enkleste og billigste for alle parter.
Jeg jo i utgangspunktet enig i det...man vil jo gjerne tro det beste om folk....men iblant er det et sort får i flokken som man ikke kan belønningen før det er trygt nede fra fjellet....selvom det går greit med alle de andre...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
toriamos skrev:
Continuo skrev:
toriamos skrev:
Jurassic skrev:
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
Han har ikke hustelefon :)
Jeg synes jo også at man skal holde det man lover. Alt blir liksom litt mer ryddig da. Men slik er jo ikke verden alltid. Da er det greit om man har en Plan B. Etter å ha handlet litt med hifi har jeg da en sjelden gang møtt personer som ikke har tatt det så høytidelig med sine forpliktelser etter å ha mottatt betalingen.
Det har alltid ordnet seg til slutt. Det kommer det til å gjøre denne gangen også. Kan godt være at jeg er nødt til å kjøre 54 mil for å få tilbake forsterkeren, men det tar jeg egentlig ikke så tungt. Har noen å besøke på de kanter uansett.

Imidlertid blir det i dag å tøfle ned på hifiklubben og kjøpe seg en reserveforsterker så man har noe i huset så lenge. En liten NAD C302BEE tenker jeg. Godt å har i bakhånd til siden en gang også.
Kjedelig Tori, veldig kjedelig!
Du skulle ha hørt med UA, kanskje de hadde fiksa den for deg, de har MYE bedre service!

Kjøp deg heller denne Tori, den har platespiller inngang DENON PMA-500AE, koster litt mindre også!

PS: Jeg har en T-amp liggende, hadde det vært noe?
Nope :) - den koster faktisk mer! NAD er på kampanje og koster i underkant av 2000,- Jeg kjører MC og har riaa, så platerspillerinngang har jeg ikke så mye bruk for. God omtale i Steriophile denne NADen - har hatt lyst til å høre hvor god den er - og nå får jeg endelig sjansen! Hurra.
Takk for tilbudet men T-amp og sånt er ikke helt meg.

Syntes først at det var kjedelig jeg også - men har kommet over det. I dag gleder jeg meg til å høre hvordan en liten NAD kommer til å spille. Hva Adyton Opera angår så vil det nok ta litt tid før den er i hus. Jeg kommer likevel ikke til å bruke et sekund til med å irritere meg over enkeltes totale mangel på eh.. ja, hva som egentlig mangler er jeg faktisk litt usikker på. Jeg vet hva jeg skal gjøre i denne saken, og kommer til å gjøre det.

Upgrade Audio ja... De tenkte jeg ikke på. DER er det ikke noe å utsette på servicen nei. Audio Note DACen spiller så bra etter oppgraderingen at jeg nesten blir forbauset hver gang jeg setter på musikk.
Jøsses så dum jeg er, selvfølgelig har du riaa!
Audio Note er det beste så jeg forstår godt at du blir forbauset! 8)

Så nå vet du ikke noe om når du får den?
Du får nok ta turen, det er ikke så langt fra Hokksund til Stokke og jeg har gjesterom - les:lytterom!
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Continuo skrev:
toriamos skrev:
Continuo skrev:
toriamos skrev:
Jurassic skrev:
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
Han har ikke hustelefon :)
Jeg synes jo også at man skal holde det man lover. Alt blir liksom litt mer ryddig da. Men slik er jo ikke verden alltid. Da er det greit om man har en Plan B. Etter å ha handlet litt med hifi har jeg da en sjelden gang møtt personer som ikke har tatt det så høytidelig med sine forpliktelser etter å ha mottatt betalingen.
Det har alltid ordnet seg til slutt. Det kommer det til å gjøre denne gangen også. Kan godt være at jeg er nødt til å kjøre 54 mil for å få tilbake forsterkeren, men det tar jeg egentlig ikke så tungt. Har noen å besøke på de kanter uansett.

Imidlertid blir det i dag å tøfle ned på hifiklubben og kjøpe seg en reserveforsterker så man har noe i huset så lenge. En liten NAD C302BEE tenker jeg. Godt å har i bakhånd til siden en gang også.
Kjedelig Tori, veldig kjedelig!
Du skulle ha hørt med UA, kanskje de hadde fiksa den for deg, de har MYE bedre service!

Kjøp deg heller denne Tori, den har platespiller inngang DENON PMA-500AE, koster litt mindre også!

PS: Jeg har en T-amp liggende, hadde det vært noe?
Nope :) - den koster faktisk mer! NAD er på kampanje og koster i underkant av 2000,- Jeg kjører MC og har riaa, så platerspillerinngang har jeg ikke så mye bruk for. God omtale i Steriophile denne NADen - har hatt lyst til å høre hvor god den er - og nå får jeg endelig sjansen! Hurra.
Takk for tilbudet men T-amp og sånt er ikke helt meg.

Syntes først at det var kjedelig jeg også - men har kommet over det. I dag gleder jeg meg til å høre hvordan en liten NAD kommer til å spille. Hva Adyton Opera angår så vil det nok ta litt tid før den er i hus. Jeg kommer likevel ikke til å bruke et sekund til med å irritere meg over enkeltes totale mangel på eh.. ja, hva som egentlig mangler er jeg faktisk litt usikker på. Jeg vet hva jeg skal gjøre i denne saken, og kommer til å gjøre det.

Upgrade Audio ja... De tenkte jeg ikke på. DER er det ikke noe å utsette på servicen nei. Audio Note DACen spiller så bra etter oppgraderingen at jeg nesten blir forbauset hver gang jeg setter på musikk.
Jøsses så dum jeg er, selvfølgelig har du riaa!
Audio Note er det beste så jeg forstår godt at du blir forbauset! 8)

Så nå vet du ikke noe om når du får den?
Du får nok ta turen, det er ikke så langt fra Hokksund til Stokke og jeg har gjesterom - les:lytterom!
Nei, når jeg får den er jo helt i det blå. Folk har jo ventet opp til et år har jeg hørt. Drar nedover, men vet ikke helt når. Sannsynligvis seint, men før jul. Takk for gjestfirheten, vi får se hva som skjer :)
NAD C320BEE står nå og gjør sitt beste stakkar. Men er nok ingen Adyton Opera. Ikke så værst lell, dessuten er den jo nesten kald, rett fra eska.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
toriamos skrev:
Continuo skrev:
toriamos skrev:
Continuo skrev:
toriamos skrev:
Jurassic skrev:
Det som kan hjelpe er å ringe på hustelefonen, evt møte opp personlig.

Er ikke lenge siden jeg overførte penger uten å få varen ved et privatkjøp men etter å ha sporet opp adresse og gjort det klart at jeg kom til å reise ditt ordnet det seg.

Totalt unødvendig at folk ikke kan holde det de lover.
Han har ikke hustelefon :)
Jeg synes jo også at man skal holde det man lover. Alt blir liksom litt mer ryddig da. Men slik er jo ikke verden alltid. Da er det greit om man har en Plan B. Etter å ha handlet litt med hifi har jeg da en sjelden gang møtt personer som ikke har tatt det så høytidelig med sine forpliktelser etter å ha mottatt betalingen.
Det har alltid ordnet seg til slutt. Det kommer det til å gjøre denne gangen også. Kan godt være at jeg er nødt til å kjøre 54 mil for å få tilbake forsterkeren, men det tar jeg egentlig ikke så tungt. Har noen å besøke på de kanter uansett.

Imidlertid blir det i dag å tøfle ned på hifiklubben og kjøpe seg en reserveforsterker så man har noe i huset så lenge. En liten NAD C302BEE tenker jeg. Godt å har i bakhånd til siden en gang også.
Kjedelig Tori, veldig kjedelig!
Du skulle ha hørt med UA, kanskje de hadde fiksa den for deg, de har MYE bedre service!

Kjøp deg heller denne Tori, den har platespiller inngang DENON PMA-500AE, koster litt mindre også!

PS: Jeg har en T-amp liggende, hadde det vært noe?
Nope :) - den koster faktisk mer! NAD er på kampanje og koster i underkant av 2000,- Jeg kjører MC og har riaa, så platerspillerinngang har jeg ikke så mye bruk for. God omtale i Steriophile denne NADen - har hatt lyst til å høre hvor god den er - og nå får jeg endelig sjansen! Hurra.
Takk for tilbudet men T-amp og sånt er ikke helt meg.

Syntes først at det var kjedelig jeg også - men har kommet over det. I dag gleder jeg meg til å høre hvordan en liten NAD kommer til å spille. Hva Adyton Opera angår så vil det nok ta litt tid før den er i hus. Jeg kommer likevel ikke til å bruke et sekund til med å irritere meg over enkeltes totale mangel på eh.. ja, hva som egentlig mangler er jeg faktisk litt usikker på. Jeg vet hva jeg skal gjøre i denne saken, og kommer til å gjøre det.

Upgrade Audio ja... De tenkte jeg ikke på. DER er det ikke noe å utsette på servicen nei. Audio Note DACen spiller så bra etter oppgraderingen at jeg nesten blir forbauset hver gang jeg setter på musikk.
Jøsses så dum jeg er, selvfølgelig har du riaa!
Audio Note er det beste så jeg forstår godt at du blir forbauset! 8)

Så nå vet du ikke noe om når du får den?
Du får nok ta turen, det er ikke så langt fra Hokksund til Stokke og jeg har gjesterom - les:lytterom!
Nei, når jeg får den er jo helt i det blå. Folk har jo ventet opp til et år har jeg hørt. Drar nedover, men vet ikke helt når. Sannsynligvis seint, men før jul. Takk for gjestfirheten, vi får se hva som skjer :)
NAD C320BEE står nå og gjør sitt beste stakkar. Men er nok ingen Adyton Opera. Ikke så værst lell, dessuten er den jo nesten kald, rett fra eska.
Bare hyggelig! Hører vel i fra deg i tilfelle?

La nå NAD bli husvarm før du pælmer den på dør! ;D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hmmm NADen spiller bedre og bedre. Den trengte en del timer på å bli innspilt men nå levereres det musikk. Kunne godt ha levd med denne en stund til.

Fikk også tilbake Adytonen i dag. Tok omlag tre måneder lenger enn avtalt OG det skjedde en kortslutning da en krokodilleklemme smatt av under justering - noe som medfører en tur til Kvernmark. Så har ikke hørt på den, men pakka da ut den og SÅ. Kikka litt inni og der har det jo skjedd noen forandringer. Er selvfølgelig spent på lyden, er kjempespent faktisk.

Jaja trekvart år tok dette, og det er jo ikke helt slutt enda. Om noen sitter med en gammel Adyton Opera og lurer på om de skal modifisere eller oppgradere så kan dere sende meg en PM så skal jeg redegjøre for min erfaring. Men jeg tar det ikke her.
 
M

Morpheus

Gjest
Hehe, gratulerer med hjemvendt forsterker :). Interessant tråd forresten! Lurer på hvordan ordlyden var i tråden da Høvdingen valgte å moderere litt. Noe av det som kan gjøre en mest forbannet må vel være å vente i månedsvis på et arbeid som f.eks max bør ta 3 dager...!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Synd at det ble uhell i hell og ikke omvendt, toriamos.
Har også brukt U.Audio før, og har ikke møtt på makan til god service. Foretar de også reparasjoner ol. ting også, så hadde ikke jeg vært i tvil.
Kjøpte en Nad av samme type som deg i julegave ifjor til svigerfar, må ærlig talt si jeg ble meget imponert over hvor god den var. For å bruke et slitt uttrykk; den spilte rett og slett musikk!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
Jaja trekvart år tok dette, og det er jo ikke helt slutt enda. Om noen sitter med en gammel Adyton Opera og lurer på om de skal modifisere eller oppgradere så kan dere sende meg en PM så skal jeg redegjøre for min erfaring. Men jeg tar det ikke her.
Hehe....synes du viser et imponerende måtehold :-\

Kanskje like greit at balltreet forble ubrukt.

Gratulerer med fullført første etappe og lykke til hos Kvernmark....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er da ikke måte på hva en skal igjennom...

Håper du får noen gode stunder med musikk fremover nå. :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jojo, gode stunder med musikk er det nå. Mens Adytonen var på jordomseiling klarte jeg forsåvidt å kjøpe nye høyttalere, nytt drivverk og RIAA - noe som er litt uheldig med tanke på å gjøre seg opp en mening om oppgraderingen var verd pengene og sånn.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
toriamos skrev:
Jojo, gode stunder med musikk er det nå. Mens Adytonen var på jordomseiling klarte jeg forsåvidt å kjøpe nye høyttalere, nytt drivverk og RIAA - noe som er litt uheldig med tanke på å gjøre seg opp en mening om oppgraderingen var verd pengene og sånn.
Det der er alltid litt vanskelig når du i mellomtiden har byttet ut flere komponenter i anlegget, men jeg tror nå på at Adyton'en din er bedre lydmessig nå enn den noen gang har vært, så la den få lov og gå seg til og bare sett deg tilbake i godstolen og nyt tilstedeværelsen og naturligheten f.eks stemmer blir presentert på.......... spiller fint den serru :D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Rudi skrev:
toriamos skrev:
Jojo, gode stunder med musikk er det nå. Mens Adytonen var på jordomseiling klarte jeg forsåvidt å kjøpe nye høyttalere, nytt drivverk og RIAA - noe som er litt uheldig med tanke på å gjøre seg opp en mening om oppgraderingen var verd pengene og sånn.
Det der er alltid litt vanskelig når du i mellomtiden har byttet ut flere komponenter i anlegget, men jeg tror nå på at Adyton'en din er bedre lydmessig nå enn den noen gang har vært, så la den få lov og gå seg til og bare sett deg tilbake i godstolen og nyt tilstedeværelsen og naturligheten f.eks stemmer blir presentert på.......... spiller fint den serru :D
Hva legger du i "gå seg til" da? Man en beregne en innbrenningstid etter å ha byttet kondensatorer og diverse?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
toriamos skrev:
Rudi skrev:
toriamos skrev:
Jojo, gode stunder med musikk er det nå. Mens Adytonen var på jordomseiling klarte jeg forsåvidt å kjøpe nye høyttalere, nytt drivverk og RIAA - noe som er litt uheldig med tanke på å gjøre seg opp en mening om oppgraderingen var verd pengene og sånn.
Det der er alltid litt vanskelig når du i mellomtiden har byttet ut flere komponenter i anlegget, men jeg tror nå på at Adyton'en din er bedre lydmessig nå enn den noen gang har vært, så la den få lov og gå seg til og bare sett deg tilbake i godstolen og nyt tilstedeværelsen og naturligheten f.eks stemmer blir presentert på.......... spiller fint den serru :D
Hva legger du i "gå seg til" da? Man en beregne en innbrenningstid etter å ha byttet kondensatorer og diverse?

Ja du må nok regne med en del timer før den yter sitt beste.
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
Jeg testet Opara og Virgo 1 for lenge, lenge, lenge siden i audio. Da skrve jeg:

På jakt etter det perfekte

System test av Adyton Opera forsterker, Audio Physic Virgo høyttaler, Micromega T-Drive og Micromega T-Dac/Dynamic Precision DPDAC 800.

Det er like greit å krype ut av skapet (eller kanskje kabinettet) og så fram: Jeg er audiofil, og periodisk grensende til det uhelbredelige. Audiofili - en tilstand av søkende etter det perfekte, en søken som lett kan gi lommeboka en nedtur som kan vare lenge eller kanskje for godt! Audiofil - ja vel, dog med klare meninger om hva jeg er på leit etter. Min søken etter den perfekte lyd er ensidig med utgangspunkt i musikk, og den opplevelsen den kan gi. Når anlegget spiller, når tid og sted forsvinner og artistene er til stede i stua, da er det snakk om virkelig skjellsettende opplevelser. Musikkopplevelsene er drivkraften. Derfor stiller jeg meg også åpen til det meste. Det er uinteressant om forsterkeren er integrert eller ikke, om høyttalere er treveis eller toveis, eller om CD-spilleren er japansk. Spørsmålet er enkelt og greit: Spiller det, eller spiller det ikke?
I et år eller så har jeg levd bra med et anlegg bygget rundt en Sansui 907 integrert forsterker, en Sansui 717 CD og Audio Physic Virgo høyttalere. Anlegget spiller bra, ja jeg vil hevde usedvanlig bra. Jeg har tunet og testet og er så og si i mål. For det er noen småting som enda ikke er perfekt. Anlegget er kanskje litt påtrengende i deler av mellomtonen. Det mangler ett lite løft i toppen og noen mikrodetaljer - ellers spiller det bra.
Men jeg er alltid på leit, og jeg har vært igjennom en del demo-rom og hjemmebesøk de siste årene. Jeg har lyttet på alt fra anlegg som koster noen få tusenlapper og til kombinasjoner som koster flere hundre tusen. Og når sant skal sies har jeg ikke alltid å blitt uhelbredelig imponert. Min konklusjon er at pris ikke alltid er synonymt med kvalitet. Det har også slått meg som et tankekors, hvor ulikt virkelige "high-end" anlegg kan formidle samme musikk. Målet er jo i utgangspunktet at et anlegg skal formidle "ufarget" lyd. Når jeg da erfarer meget store lydmessige forskjeller mellom virkelig dyre anlegg - anlegg som presumptivt skulle lyde ganske likt - hva er da riktig eller ufarget lyd?

Trøbbel - virkelig trøbbel
At utviklingen av nye generasjoner D/A-konvertere går raskt er i og for seg ikke underlig. Gårsdagens vinnere er akterutseilt i dag. Her er det snakk om kontinuerlig forskning innenfor et relativt nytt område. Mer bemerkelsesverdig er den raske produktutviklingen på forsterkersiden. Her er det snakk om et område og en teknologi som har vært kjent i årtier. Likevel dukker det stadig opp nye konstruksjoner, med bemerkelsesverdige egenskaper. Desto gledeligere er det da å registrere de norske forsterkerprodusentenes fremgang. Gjentatte ganger havner norske forsterkere som testvinnere, være seg Adyton, Doxa, Electrocompaniet eller Dynamic Precision.
For meg som forbruker betyr imidlertid denne utviklingen trøbbel - virkelig trøbbel. Med nye DACer- og forsterker-konstruksjoner, som stadig går utenpå tidligere modeller og generasjoner, blir selv ganske nye komponenter raskt akterutseilt. Og skal en holde følge må anlegget resirkuleres utrivelig ofte! Og her sitter jeg da med mitt ett år gamle “utrangerte” system, og undrer på om drømmelyden finnes?

Tysk-norsk samarbeid
Det å finne frem til komponenter som spiller sammen er en vanskelig oppgave. De fleste seriøse HiFi butikker jobber nettopp med dette. Noen driver det enda lenger; For den norske forstrekerprodusenten Adyton og den tyske høytalerprodusenten Audio Physic (Uff tysk! Fordommene sier jo at tysk lyd er skarp og sær) har et inngått et utstrakt samarbeid om produktutvikling og markedsføring. Samarbeidet er endog drevet så langt at Adyton har utviklet en egen DSP-boks, som i det digitale domene korrigerer for fasefeil og "retter" ut frekvensgangen i Audio Physic høyttalere!
Spesielt billig utstyr leverer ikke disse produsentene. Adytons produktlinje starter med den integrerte forsterkeren Opera, til i overkant av seksten tusenlapper og ender med Cordis 3B til godt over hundre. Audio Physic starter lavere med Step, til ti tusen for paret, og ender opp med Medea til opp mot en halv million!


Den perfekte lyd?
I min søken etter den perfekte lyd ba jeg Oslo Hi-Fi Center sette sammen en pakke basert på produktlinjene fra Adyton og Audio Physic. Hensikten var å finne ut hva som bodde i et konsept basert på komponenter, “matchet” til hverandre av produsentene. Utgangspunktet var mine Virgo høyttalere, som vi i fellesskap konkluderte med var det sterkest ledd i mitt anlegg. For å drive disse ble vi enig om å teste en Adyton Opera integrert forsterker. Oslo Hi-Fi Center importerer og markedsfører franske Micromega produkter, dvs. CD spillere, drivverk og D/A-konvertere. De mente at et T-Dac/T-Drive CD-system fra Micromega med Audioquest Lapis balansert digitalkabel, ville være en bra match til Virgo og Opera. På kabelsiden ble vi enige om ART Synapsis interconnect, og Audio Physic høyttalerkabel. Som alternativ til T-Dac insisterte Oslo Hi-Fi Center på at jeg måtte teste Dynamic Precision D/A-konverter (omtalt i Audio 17), for virkelig å vise hva Operaen og Virgoene var gode for. Alt i alt et anlegg til mellom åtti- og hundretusen, avhengig av valg av D/A-konverter.

Jul i august
Et slikt anlegg bør definitivt spille. Da Operaen var blitt pakket ut av sin trekasse (!) og resten av utstyret var montert - ja da var det nesten julekveld i stua. Spenningen var til å ta og føle på - men egentlig er det jo ganske uinteressant å spille på et anlegg som hverken er innspilt eller skikkelig varmt. På forhånd var jeg fast bestemt på å vente en dag eller to før jeg hørte på anlegget, og heller la Audio Purist innspillings CD (omtalt i Audio 19) sparke liv i utstyret. Det er jo lov å ombestemme seg, og jeg ble sittende foran anlegget resten av kvelden. Selv om det var en uoppløst, "uferdig" lyd, med skarphet både her og der, var det lett å registrere et potensial som jeg sjelden har registrert i noe anlegg tidligere.
I dagene som fulgte drev Audio Purist CD-en ut små og store Hi-Fi djevler og etter et par dager spilte anlegget ikke bare usedvanlig bra men utenpå veldig mye av det jeg har hørt tidligere. Spesielt på akustiske instrumenter og relativt ukomplisert musikk fungerte det uovertruffent. Mari Boines “Ørnebror” og Kari Bremnes “Løsrivelse” var fantastisk, med både et vell av detaljer og en homogenitet som var utrolig. Og først da koblet jeg til Dynamic Precision DPDAC800. Fra da av tok det helt av: Fra å være bra, ble anlegget magisk. Dynamic DACen tilførte en fyldighet og en ro i diskanten samtidig som det fremsto ytterligere detaljer! Siste rest av CD-lyd forsvant. Bassen gikk dypere - dog ikke helt til bunns (det stoppet ved 30 Hz eller så), med en spektakulær hurtighet og definisjon. Enda var det mer å gå på. Operaen, CD-drivverk og DAC ble tilkoblet skilletrafoer. Resultatet var et dybdeperspektiv og en detaljoppløsning jeg tidligere ikke har opplevd noe sted.

En forvirret venn kommer på besøk
En venn av meg som er i den traumatiske HiFi innkjøpsfasen var på besøk en kveld. Han har øre for god lyd, nylig konvertert til ekte audiofil, fra en fortid som norgesmester i den kvasi-audiofile grenen bilstero. Nå er han på utkikk etter et anlegg i prisklassen opp til åtti tusen, og han er på vandring fra demo-rom til demo-rom. Han har blant annet hørt på Opera og Virgo i demo-rommet på Hi-Fi Centeret. Vi gjennomgikk innspilling etter innspilling, og han ble mer og mer imponert. For en ting er at enkelte innspillinger spiller bra, en helt annen sak er at det meste spilte magisk ("best ever" lyd), og at resten for det meste fungerte tilfredsstillende. Anlegget frembrakte rett og slett referanselyd av høy klasse. Hans hjertesukk da han forlot åstedet var: "Hvorfor får de ikke til denne lyden i demo rommene rundt omkring?"
Det å teste utstyr og høyttalere kan være en tragisk prosess. Ofte ender det med at referanseinnspilling etter referanseinnspilling blir gjennomgått. Du sjekker utvalgte partier; En liten nyanse her og en liten detalj der, er med på å bygge opp helhetsinntrykket. Imidlertid er det et par kriterier jeg har lært meg å vektlegge mer en andre. Det ene er graden av opptur/nedtur når mitt referanseanlegg kobles til igjen etter testen. Det andre er graden av fasinasjon underveis i testen. I dette tilfellet var nedturen stor og fasinasjonen høy. For å bli sittende time etter time og spille igjennom referanseinnspillinger fra a til å, ikke for å lytte til detaljer, men kun for å nyte musikkopplevelsen som opplevelse, det sier meg mye mer om kvaliteten på produktene enn allverdens tekniske analyser eller analytiske lyttetester. Da Marianne Antonsen sang gospel sjelfullt og med tilstedeværelse og da Radka Tonefs “Fairytales” fikk det til å gå frysninger nedover ryggen, da handler det om en formidling av musikk som det kun er få anlegg som er i stand til å frembringe. Et anleggs evne til å trylle frem toner og å formidle musikk er for meg den ultimate testen. Spiller det eller gjør det ikke? Denne kombinasjonen spilte!



Midnight-olje i maskineriet
Så langt har dette vært en ensidig lovprisning. Finnes det da ikke svakheter? Jo selvsagt gjør det det. Operaen er en forsterker som yter 50 Watt i 8 ohm. Mitt lytterom er til min kones store fortvilelse stua. Et rom på over ført kvadratmeter, med furu i gulv og tak og med glassfiberstrie på veggene. Ikke overvettes tungt møblert - altså et usedvanlig akustisk levende rom. Høyttalerne er plassert meget spesielt: Tre meter fra bakvegg, og en meter fra sidevegg. Høyttalerne står derfor nærmest fritt i rommet og får ikke "hjelp" fra vegger eller hjørner. Plasseringen gir et utrolig perspektiv, og bassresonanser og stående bølger er jeg lykkelig forskånet for. Imidlertid kreves det kraft for å få et skikkelig lydtrykk i rommet, en kraft Operaen maktet å gi på relativt enkel musikk. På kraftige passasjer og på komplisert musikk hendte det at forsterkeren begynte å rote musikken til ved høye volum (klokken tolv til et på forsterkerens volumkontroll). Enkelte innspillinger fikset den rett og slett ikke, og en Midnight Oil innspilling måtte jeg skru av. Det ble rett og slett bare tull. På den annen side hadde Operaen som oftest forbausende bra bass-kontroll. Min test på om bassen holder følge er Jennifer Warnes, “The Hunter” spor 8, ett kutt hvor refrenget meget talende går "Going down deep", samtidig som bastrommene rister rommet. Basstrommene her er spesielt vanskelig å gjengi fordi de ligger innefor en smal frekvensgang og spiller med en utrolig energi. Det har lett for å oppstå stående bølger i rommet, og basspasasjen er så kraftig at mange forsterkere mister kontrollen slik at basselementene “flagger” helt ut. Operaen spilte imidlertid dette kuttet med meget god kontroll i bassområdet.
Også på mer reindyrka rock og på storband jazz, registrerte jeg enkelte problemer med "trøkket". Det svingte liksom ikke helt. Igjen var nok problemene muligens knyttet til rommets størrelse og en ikke optimal høyttalerplassering i forhold til bassgengivelse. Imidlertid følte jeg behov for å skru opp volumet, uten at forsterkeren hadde mere ressurser å gi. I et mindre rom, eller i større rom med en mer optimal høyttalerplassering tror jeg at anlegget ville kunne spille opp mot det perfekte, sammenlignet nesten med hva som helst innenfor prisklassen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Skal den egentlig bli så varm den lille tassen? Husker jo før oppgraderingen at det kjentes på toppen etter at den hadde stått på noen timer, men nå er det slik at på slutten av dagen er det bare så vidt man klare å holde fingrene rundt volumkontrollen uten å brenne seg. Å legge håndflaten på toppen (der kjøleristene er) er bare å glemme - det blir for varmt. I følge Malmin skal helst ikke forsterkeren bli over 50 grader.
Dog bruker den noen timer for å bli så varm, sikkert over seks men er litt bekymret. Skal ut å kjøpe noe digitaltermometer med sonde i morra så jeg får tempen helt nøyaktig.

Temperaturen til side - så spiller den så bra som jeg aldri før har hørt den. Oppgraderingen klarnet sannsynligvis litt rusk ut av halsen - den populært omtalte vindusruten er ren som glass.
 
Topp Bunn