Aesthetix`venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.623
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    .................. jeg følger med tråden og vil følge opp hvis dere kommer over noen gullkorn ;D

    Allt i allt er jeg veldig fornøyd med lyden fra pre'en for tiden mens riaa'en ikke følger opp og det må jeg gjøre noe med snart......... (driver og durer med DP riaa'en min som kicks serious butt for tiden)...... men noget må gjøres ;)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Rudi skrev:
    .................. jeg følger med tråden og vil følge opp hvis dere kommer over noen gullkorn ;D

    Allt i allt er jeg veldig fornøyd med lyden fra pre'en for tiden mens riaa'en ikke følger opp og det må jeg gjøre noe med snart......... (driver og durer med DP riaa'en min som kicks serious butt for tiden)...... men noget må gjøres ;)
    Jeg hadde også litt "brum" når jeg koblet inn Vinyl riggen.
    Bruker en Lukascheck RIIA med Svalander power.
    Satte inn original "vorta" til RIIAen og da forsvandt problemet. Svalander strømforsyningen ble åpnet, og jeg prøvde å finne feil. Kunne ikke se noe mistenkelig, og målinger kunne ikke påvise noen som helst form for kortslutning eller dårlig isolasjon.
    Etter en kort tid hvor jeg brukte originalvorta, satte jeg så inn Svalander poweret igjen.
    - Ikke noe brum...!
    Eneste forskjell fra forrige situasjon, var litt omlegging av strømkabler. Rare greier.
    - Tror disse småsignal RIIA'ene er sarte saker.

    Vedr.tube rolling.
    I starten var jeg kanske nyskjerrig på hva andre typer rør kunne gi av lydmessig "gevinst".
    Nå er jeg ikke fullt så "hissig" på dette lenger.
    Fordi, slik Calypso spiller med standard rør hos meg:
    - er den meget stille. Jeg skal gå svært tett på Ht for å høre sus.
    - har den en naturlig og fin mellomtone. Ikke for varm, ikke for "kald". I min verden helt "riktig".
    - bassen er stram nok, men jeg innser at det er mer å hente her. ( Med DP C1b f.eks)
    - diskanten/toppen er også upåklagelig. Oppløst, aldri slitsom, naturlig og fin. Parasound Halo JC2 glitrer mer, men er det "gull"?

    Kort sagt, blir bare mer og mer fornøyd med Calypsoen. Og den liker seg veldig godt selskap med DP A1s. :D
    Morty
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.130
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Morty skrev:
    Kort sagt, blir bare mer og mer fornøyd med Calypsoen. Og den liker seg veldig godt selskap med DP A1s. :D
    Morty
    Den liker seg forøvrig veldig godt i selskap med ModWright kwa-150 også ;D
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Som forholdsvis fersk eier, har jeg fått lyden "litt under huden" og stadig flere smil om munnen etterhvert som svarte og blanke plater oppdages på nytt.
    Den spiller meget bra sammen med Audion Silver Night MK 2, også.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje blir det riktig å konkludere med at Calypsoen ikke er særlig kresen på samarbeidspartnere?
    - Fordi den i bunn og grunn er ganske nøytral.
    Og at den rent elektrisk følger internasjonale standarder (?)

    Morty
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.130
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte tester påstår det er en synergi med Aesthetix sin egen power "Atlas" som du ikke får med de andre men hvor bra trenger det egentlig være? ;D

    Antar at rørrulling har større betydning for det endelige resultatet..
     

    hans

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.09.2003
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Gut_man skrev:

    "Skal til LA området i sommer, og har veldig lyst å forsøke meg på et besøk hos Aesthetix som ligger ca 2 timers kjøring fra der jeg skal bo. Da bør det kanskje være en mulighet for å få lyttet til signatur vs. standard Calypso/Rhea. Hans har du fått testet disse versjonene opp mot hverandre? Og har du noen tips mht rør kombinasjoner som er gode? For det aner meg at du har testet litt av hvert, eller?"


    Jeg kan sagtens skaffe dig et besøg hos Aesthetix. Det er bare at sige til
    Med hensyn til standard/signature versioner, så har jeg selvfølgelig testet. Men det bedste vil være om du/I tester selv. Jeg har fx en demo-Signature Rhea som cirkulerer rundt. Hvis det er interessant, kan jeg sende den til Norge og interesserede kan lytte
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg fått Aesthetix Callisto mkII i hus. Valgte å gå for fjernkontroll enhet som er en egen enhet som må bestilles separat. Dette er den eneste måten Hr. White etter sigende kan få til å fjernstyre sine top notch bokser uten å kompromittere lyden.

    Har fyrt den opp med stock rør og har tenkt å la den stå på 24/7 å spille seg inn en stund før jeg forer den med de edleste NOS rør fra: Mullard, Telefunken, Siemens og RCA bla. Etter 13 timers spilling er inntrykket kontra Calypso; en hel del mer dynamkk både makro og mikrodynamikk! Mye annet også, men jeg vil gi den litt tid før jeg sier for mye. Jeg er imidertid kjempefornøyd så langt! Selv uinnspilt og med stock rør er dette en klar oppgradering av lyden!

    Eneste savnet i forhold til Saturn komponentene er borrelås lokket som gjør tuberolling til en lek. På Jupiter serien må en del skruer løsnes. For min modell, nærmere bestemt 12 skruer i hvert chassis... Kanskje jeg skulle prøve å spille uten topplokk mens jeg tuberoller. Får ta det etter innspillingsperioden.

    Har lagt ut et par bilder i mitt anlegg tråden min, men dere tåler kanskje noen her også :)
     

    Vedlegg

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    Oi oi oi! Så helt ekstremt spennende! Du må fortelle mer om hvilke lytteinntrykk du gjør deg av denne herligheten.
    Hva var listeprisen på calistoen med fjernkontroll.

    Roy :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Roy_RK skrev:
    Oi oi oi! Så helt ekstremt spennende! Du må fortelle mer om hvilke lytteinntrykk du gjør deg av denne herligheten.
    Hva var listeprisen på calistoen med fjernkontroll.

    Roy :)
    Lytteinntrykk kommer etterhvert. Listepris på Callisto mkII med fjernkontrollenhet er 11000$, det vil si ca 70k i norske penger med litt variasjoner ifht dollarkurs før vår herlige norske moms på skarve 25%... Korrekt pris skulle da være 87500,- Jeg setter dette opp slik fordi listeprisene ikke tar høyde for norsk mva. Min er kjøpt gjennom skandinavisk distributør ArtSound.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis gut man , dette ser heftig ut. Skal bli spennende å lese lytteinntrykkene dine. Borrelås er en smart løsning ja.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.623
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ja grattis gut_man, det var bærre lekkert........ jeg føler en svak misunnelse er i ferd med og bygge seg opp ;D ........... neida jeg er ikke sånn, men jeg skulle nå gjerne hatt en slik je å.
    Jeg har egentlig pekt ut Einstein preampen som avløser for min Calypso som igjen skal inn på kontoret sammen med Krell'en. Min Calypso spiller så godt selv med orginalrørene at den skal ikke ut på noen bruktbørs.
    Men kanskje man skulle vurdere en Callisto istedet .....

    Vedr Rhea.............. jeg og min Rhea er uvenner om dagen, dvs jeg har støyende rør, antaglighvis er det Teslovak rørene i V3 og V4 som er synderne, dvs jeg har isloert ut 1 rør som definitivt ikke skal inn igjen, men er ikke så veldig happy over de andre heller.
    Har snakket litt med Kvanlid i det siste, men jeg er ikke 100% sikker enda på hva slags rør jeg skal ha.

    Så kom gjerne med konkrete tipps til og sette inn i V1, V2, V3 og V4........... til V5 har jeg nye CV2493 Mullard "superrør" liggende.

    Såvidt jeg forstår er hovedforsterkningen på V1 og V2 slik at det er der man virkelig trenger supertyste rør, på V3 og V4 er det vesentlig mere moderat forsterkning og tube-rolling er mye mere fritt territorie på V3 og V4.

    Men gut_man, hva har du kommet frem til i Rhea ??
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.304
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    snakk med verdens mest kunnskapsrike mann på NOS rør (IMO) og hvor de passer
    Andy Bouwman på Vintage Tube Services
    han plukker ut hvilke rør som passer i hvilken del av riaa´n mht mikrofoni,forsterkning og samlet klangkarakter
    bare si hvordan du foretrekker det
    MEN du må ringe ham....han har ikke tid til å svare på mail
    han har en syk kvalitets følelse og verdens råeste målerigg for selektering og matching
    http://www.vintagetubeservices.com/
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har lest mye fint om Andys anbefalinger ja. Selv har jeg kommet til at i mitt anlegg/oppsett er Telefunken ecc83 smooth plates de foretrukne i alle 12ax7/ecc83 posisjoner. Jeg har ellers vekslet litt mellom Siemens Halske e88cc og Telefunken e88cc, begge gold pins i ecc88 posisjonene. Brukte en periode Jan Phillips 83 rør, sammen med millspeckede Sylvania 83 rør som jeg kjøpte fra Motron. 88 rør var da russiske Voshkod rør. Telefunken var en no brainer for min del. De koster hvis du skal ha dem gode og støyfrie (et must i Rhea), men absolutt verdt pengene imo. Kan ikke si noe om hvordan dette vil passe din Rhea, ditt oppsett og dine preferanser, men for meg var det innertier :) Rørsuset ble redusert betydelig, og er med Telefunken rørene ikke hørbart fra lytteposisjon på mine 107dB AG høyttalere. Det er slettes ikke verst for en rendyrket rør-riaa!
     

    Merc

    Medlem
    Ble medlem
    27.06.2003
    Innlegg
    18
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei har nå byttet ut min Calypso til Signatur,det var en opptur reint lydmessig,har hatt mange top preamper hjemme på prøve men,AESTHETIX er en vinner. Når man snakker om rør prøv gamle 50 tals usa rør som rca og ge på plassen til ecc83,og National ecc88,husk de trenger innspilling.Har spilt en del med Telefunken ecc83 og 803,men liker bedre Ken-rad fra 40 tallet og billigere.mvh. Merc
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.623
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Oppdaget isted at det lå 4 ekstra Sovtek 12AX7LPS oppi esken.......... er det rør jeg kan prøve på V3 og V4 posisjonene inntil jeg får bestemt meg for hva jeg skal ha av rør ??
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Rudi skrev:
    Oppdaget isted at det lå 4 ekstra Sovtek 12AX7LPS oppi esken.......... er det rør jeg kan prøve på V3 og V4 posisjonene inntil jeg får bestemt meg for hva jeg skal ha av rør ??
    Det burde gå helt fint det, sånn rent teknisk. Men jeg har etter å ha testet litt forskjellig annet, utviklet en aldri så liten allergi mot Sovtek rørene. De er veldig grå og kjedelige i lyden. Du burde imidlertid få bukt med den støyproblematikken du nevnte. Mulig du også vi oppleve mindre rørsus (hvis du har hørt noe til det da), LPS rørene skal visstnok være spesielt støysvake etter hva jeg har blitt fortalt. Du får holde oss oppdatert om hva du erfarer når du begynner å rulle rør.

    Når det gjelde dine betraktinger ang. Calypso og dens kvaliteter, skjønner jeg veldig godt hva du mener. Det var direkte sammenligning med Vermins Thor preamp som gjorde utslaget for mitt valg om å oppgradere i Aesthetix sortimentet. Jeg var egentlig åpen for å teste ut andre ting, men fikk meg en så stor opptur da vi testet Calypso mot Thor, at jeg tenkte; hvorfor ikke foredle en lydsignatur som jeg allerede liker så godt. Ved å holde meg til Aesthetix visste jeg på en måte hva jeg fikk. Å gå helt nye veier, vil alltid innebære en viss risiko for mismatch om man ikke kan teste i eget anlegg først.

    Jeg hadde egentlig også tenkt å gjøre som Merc, oppgradere Calypso til signatur, men valgte altså å åpne for ytterligere oppgraderinger og gå for Callisto. Foreløpig angrer jeg ikke på det. Foreløpige lytteinntrykk kan leses i mitt anlegg tråden min.

    @Merc; du nevner flere rør alternativer som er spennende. Jeg har ikke testet noen av disse, men ser at bla. rca 12ax7 rør anbefales av bl.a Albert Porter som har eid, testet og skrevet en del om de forskjellige Callisto modellene. Hvordan opplever du at disse amerikanske rørene du foretrekker låter, kontra f.eks Telefunken som bla. jeg har kommet frem til å foretrekke? Hvor mye betaler man for slike rør sånn ca?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.623
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    12 timer tube-rolling i går med forskjellige rør i forskjellige posisjoner ............ og støy har jeg enda, så mest sansynlig er alle rørene jeg har eller Rhea'en min klar for dynga.
    Driver og mailer litt frem og tilbake med Jim White, han synes at ultra stille Mullard Nos rør er tingen, men prisen på minst 8k + mva i tilegg til de jeg allerede har avskrekker noe.

    Du har ikke sett og låne bort gut_man som er tyste slik at jeg kan finne ut av om det fungerer på min Rhea også ??
    Jeg betaler seff porto begge veier.
     

    Merc

    Medlem
    Ble medlem
    27.06.2003
    Innlegg
    18
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei dette er jo smak og behag,eg likte også telefunken veldig bra,så fikk eg en kammarat på besøk som driver og tester ut en del rør,rca 12ax7 black plate,mener eg er mere gjennomsiktig større rom,og har bedre bass,eg har kjøpt nos nib fra usa på ebay,har ennå ikke blitt lurt av noen,ellers er det en del forhandlere som har nye til greie priser ca 100 dollar for nye rør 2 stk,fikk også nå i dag et sett med GE 6dj8,de spiller vel så bra som mine egne favoriter E88CC Telefunken,til en brøkdel av prisen :eek: Mvh. Merc PS sovtek er nesten som og spille med en transistor preamp
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det en kanal som støyer Rudi? Og er det sånn at støyen er konstant og i samme kanal uansett hvor mange rør du ruller? Hvis så, er det nærliggende å tro at synderen kan ligge annet steds enn rørene. Jeg tror jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Audiomix og høre om han kan hjelpe og måle litt. Kanskje uansett lettere å få målt rørene dine hos noen som har slikt utstyr i nærområdet enn å sende rør land og strand rundt. Jeg kan alltids være behjelpelig, men da må du smøre deg med litt tålmod slik at jeg får testa rør som jeg har liggende, slik at jeg ikke sender avgårde defekte rør. Har ikke helt oversikten akkurat nå. Og rørene som står i har nok omtrent den verdien du antyder. Det sitter langt inne å risikere postens luner på disse rørene. Håper på forståelse for det :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rudi skrev:
    12 timer tube-rolling i går med forskjellige rør i forskjellige posisjoner ............ og støy har jeg enda, så mest sansynlig er alle rørene jeg har eller Rhea'en min klar for dynga.
    Driver og mailer litt frem og tilbake med Jim White, han synes at ultra stille Mullard Nos rør er tingen, men prisen på minst 8k + mva i tilegg til de jeg allerede har avskrekker noe.

    Du har ikke sett og låne bort gut_man som er tyste slik at jeg kan finne ut av om det fungerer på min Rhea også ??
    Jeg betaler seff porto begge veier.
    Hvor mange Mullard ecc88 er det du trenger?
    Jeg har et sett liggende her. Kan kanskje testet om de er stille hos gutman før jeg evt kan sende deg det paret for test?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Merc skrev:
    Hei dette er jo smak og behag,eg likte også telefunken veldig bra,så fikk eg en kammarat på besøk som driver og tester ut en del rør,rca 12ax7 black plate,mener eg er mere gjennomsiktig større rom,og har bedre bass,eg har kjøpt nos nib fra usa på ebay,har ennå ikke blitt lurt av noen,ellers er det en del forhandlere som har nye til greie priser ca 100 dollar for nye rør 2 stk,fikk også nå i dag et sett med GE 6dj8,de spiller vel så bra som mine egne favoriter E88CC Telefunken,til en brøkdel av prisen :eek: Mvh. Merc PS sovtek er nesten som og spille med en transistor preamp
    Takk for støtten ang. Sovtek rørene Merc ;D Ellers er dine tips absolutt noe jeg vil sjekke ut. Alltid kjekt å finne gull til prisen av gråstein! Og prisene du antyder er absolutt fair for gode eksemplarer :) De GE rørene som du snakker om, er det 10 000 timers rør?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.623
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    FallenA skrev:
    Rudi skrev:
    12 timer tube-rolling i går med forskjellige rør i forskjellige posisjoner ............ og støy har jeg enda, så mest sansynlig er alle rørene jeg har eller Rhea'en min klar for dynga.
    Driver og mailer litt frem og tilbake med Jim White, han synes at ultra stille Mullard Nos rør er tingen, men prisen på minst 8k + mva i tilegg til de jeg allerede har avskrekker noe.

    Du har ikke sett og låne bort gut_man som er tyste slik at jeg kan finne ut av om det fungerer på min Rhea også ??
    Jeg betaler seff porto begge veier.
    Hvor mange Mullard ecc88 er det du trenger?
    Jeg har et sett liggende her. Kan kanskje testet om de er stille hos gutman før jeg evt kan sende deg det paret for test?


    Takker så mye for tilbudet, men jeg trenger hele 4 sett altså 8 rør.
     

    Merc

    Medlem
    Ble medlem
    27.06.2003
    Innlegg
    18
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei det er mange som mener at rør med gullpinner er 10 000 timers rør,eg tror det har med hvor mye du tar av og på utstyret,eg har time teller på og tar ut og reingjør både rør og sokkler ca 2 ganger i året,de gamle GE rørene mine varte ca et år med mye spilling. 8) De fleste rør kommer med et belegg på rør beina,det må jo Reingjøres for man setter de i preampen,er man slurven der kommer det raskt sus og det verste eg vet ole brum . Merc
     

    fibreist

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    136
    Antall liker
    2
    Hei!
    Fin tråd om fine produkter.
    Har selv en Calypso signature med ca 700 timer på originalrørene.Den spiller helt konge med
    Krell 750Mcx forsterkere og Emmlabs CDSA.Har et sett med Nos rør liggende,men ser ingen grunn til å bytte før det er nødvendig.
    Har prøvd mye rart tidligere,AR Ref 3,Halcro DM 10,ASR ++.men calypsoen er faktisk noe helt annet.
    Jeg har senket skuldrene. 8)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen her som eier eller har hørt en IO Eclipse?

    Mvh
    Roysen
     

    hans

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.09.2003
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Noen her som eier eller har hørt en IO Eclipse?
    Jeg har ikke solgt IO Eclipse i Norge. Hvorimod der spiller flere Callisto.
    Du skal dog være mere end velkommen i DK hvor jeg kan demonstrere IO Eclipse
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har fått tilbragt noen timer foran anlegget i kveld. Nå begynner Callistoen min å få noen timer på samvittigheten og jeg føler et behov for å hylle nyanskaffelsen litt her i vennetråden også. Det står klarere og klarere frem at Callisto har en nærmest magisk evne til å fremheve de beste egenskapene både fra komponenter og musikk. Joda, dritt dårlige opptak blir ikke til gull. De er fremdeles dritt. Men Callisto klarer å grave frem detaljer ikke bare i form av et pling som man ikke har hørt, men detaljer i lydbilde, i instrumenter og stemmer, som virker nesten utrolig. Jeg leste et sted en beskrivelse av en utøvende musiker som etter lang overveiing av mange kandidater valgte Callisto som sin nye pre. Han beskrev dette på følgende måte: "Let me try to describe it this way. Have you ever gone to a concert before the music starts and as you walk into the auditorium itself, notice the sound of the hall itself that's so "alive" that it kind of hits you in the face with its presence even though its just made of the arbitrary sounds in the hall (instruments tuning up, people talking, etc)? Its all around you and has a specific feeling of "realness" (best word I could think of) to it. When the music starts, that characteristic becomes the context you hear the music in. It's the environment the music is in". Link til den imo meget bra reviewen: http://www.audioasylum.com/reviews/Preamplifier-Tube/Aesthetix/Io-Callisto/amp/12363.html Dette beskriver ganske bra hva som oppleves med Callisto i anlegget, som skiller den fra alt annet jeg har testet her hjemme. Egenskapene skinner gjennom uavhenig av kilde og musikktype. Jeg hører lite og ingenting klassisk musikk, men allikevel kjenner jeg meg veldig igjen i beskrivelsen over.

    I tillegg til dette, vil jeg også trekke frem et par andre egenskaper som jeg har registrert:
    Jeg trekkes lenger inn i lydbildet som fremstår dypere, bredere og mer frigjort enn før. Og ikke minst er dette en dynamikk bombe! Dynamikken fremsto som en av de mest åpenbare ekstrem egenskapene til dette linjetrinnet fra første stund. Som jeg har sagt i mitt anlegg tråden. Tror jeg at den dynamiske kontrasten i dette linjetrinnet er det som gjør at man opplever en økt detaljering uten at lyden på NOEN måte er kald og klinisk. Bassen går dypere enn før, med en detaljering og presisjon som er herlig. Men også cymbaler og messinginstrumenter fremstår med større troverdighet og mer smekk (dynamikk), ikke bare på super doktorerte opptak.

    Er man på jakt etter et testverktøy for å avsløre komponenters mangler, er nok ikke Callisto greia. Til det dissekerer den lyden og musikken på en alt for skånsom og behagelig måte. Den glatter muligens ut noen skavanker samtidig som den fremelsker musikaliteten. For oss her i den indre vennekretsen, tror jeg at jeg kan anbefale Callisto av hele mitt hjerte. Jeg kommer definitivt ikke til å se meg tilbake, eller sideveis. Da er det nok mer nærliggende å klatre et par trinn til på Callisto stigen, for jeg er nyskjerrig på hvor bra dette egentlig kan bli :) Og en IO kan meget godt finne veien til hugh end land... Må bare få installert air condition i gut_mans cave først. For det begynner å bli hett med alt av rør som er her nå...
     

    hans

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.09.2003
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Rudi skrev:
    FallenA skrev:
    Rudi skrev:
    12 timer tube-rolling i går med forskjellige rør i forskjellige posisjoner ............ og støy har jeg enda, så mest sansynlig er alle rørene jeg har eller Rhea'en min klar for dynga.
    Driver og mailer litt frem og tilbake med Jim White, han synes at ultra stille Mullard Nos rør er tingen, men prisen på minst 8k + mva i tilegg til de jeg allerede har avskrekker noe.

    Du har ikke sett og låne bort gut_man som er tyste slik at jeg kan finne ut av om det fungerer på min Rhea også ??
    Jeg betaler seff porto begge veier.
    Hvor mange Mullard ecc88 er det du trenger?
    Jeg har et sett liggende her. Kan kanskje testet om de er stille hos gutman før jeg evt kan sende deg det paret for test?


    Takker så mye for tilbudet, men jeg trenger hele 4 sett altså 8 rør.
    V1 - V2 - V3 - V4 er ikke ecc88, de er ecc83.
    V5 derimod er ecc88. Du trænger altså ikke 4 sæt rør af typen ecc88, men derimod kun ét sæt
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan svare på hvorfor det er volum og inngangsvelger på hver kanal på Callisto?
    Det er vel ikke så mange andre fabrikanter som gjør dette.
    Er det bare volumknapp på fjernbetjeningen, eller er det inngangsvelger også? Hvordan/hva brukes til å heve volumet i selve Callistoen ved fjernbetjening?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    prnesse skrev:
    Noen som kan svare på hvorfor det er volum og inngangsvelger på hver kanal på Callisto?
    Det er vel ikke så mange andre fabrikanter som gjør dette.
    Er det bare volumknapp på fjernbetjeningen, eller er det inngangsvelger også? Hvordan/hva brukes til å heve volumet i selve Callistoen ved fjernbetjening?
    Mener at gut_man skrev litt om det her ett sted:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12907.600.html

    /jan
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sakser litt fra Aesthetix egne sider:
    CALLISTO TUBE LINE STAGE

    Callisto is an all-tube line stage suitable for the most demanding audio systems and listeners. It is in the Jupiter Series (link to Jupiter Series description), sharing common design characteristics with the Io. It has won numerous awards, receiving worldwide acclaim for its superior sound quality.

    • Fully balanced differential circuitry with ability to internally balance a single ended input signal.
    • Innovative and unique mechanically switched discrete resistor volume control with 46 positions using Roederstein resistors.
    • Separate volume controls and input selectors for each channel.
    • All tube amplification and output (8 tubes total).
    • Separate vacuum tube regulated power supply utilizing 8 tubes.
    • Two sets of XLR and two sets of RCA outputs per channel.
    • Six inputs: First two single-ended (rca) or balanced (XLR); remaining four single-ended (rca) only.

    Specifications

    Inputs: Six inputs: First two single-ended (rca) or balanced (XLR); remaining four single-ended (rca) only
    Outputs: 2 RCA (SE) and XLR (balanced), 1 tape RCA
    Line level gain: 23 dB single ended (SE), in/out, and 29 dB balanced/out
    Volume control: switched resistor network volume control with 46 steps
    Front panel controls: Left and right input select, left and right volume
    Remote controls(optional): Volume, mute, balance, phase (option)
    Frequency response: +- 0.25 dB, 20 Hz - 20 Khz
    Signal to noise: measured at 70 dB minimum, A-weighted (ref 1 mv input, 75 dB gain setting)
    Line input impedence: 100K ohms SE, 200K ohms balanced
    Output impedence: 1K ohms SE, 600 ohms balanced
    Recommended amplifier load: 10K ohms or greater (SE), 20K ohms or greater (Balanced)
    Tubes, each channel: (line section) V1 (6922), V2 (12AX7), V3 (6922), V4 (6SN7)
    Power consumption: 300 watts

    Det er som du antyder separate kontroller for både volum og inngangsvelger for hver kanal. Dette finner du i noen andre kompromissløse dual mono konstruksjoner som f.eks Lamm. Om det er teknisk overlegent mer tradisjonelle en kontrolls løsninger er jeg ikke egnet til å svare på. Og det kan sikkert debatteres ihjel som alle andre tekniske problemstillinger/løsninger. Det viktigste er at det på ingen måte oppleves som tungvint med to inngangsvelgere. Og at lyden er kanonbra!

    Jeg er imidlertid glad for at jeg valgte ekstern fjernkontroll enhet, for jeg er rimelig sikker på at det ville blitt et irritasjonsmoment å holde telling på antall knepp på volumkontrollen hele tiden. Denne kontrollerboksen styrer to motorer som fysisk vrir på potensiometerne i linjetrinnet. Man kan både justere volumet på fjernkontrollen, men også direkte på kontrollboksen. Her kan man også mute og justere balanse. Denne mekaniske løsningen ble visstnok valgt fordi det var den eneste som ikke degraderte lyden. Håper det var oppklarende :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.623
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Får blåse litt liv igjen i tråden ;).............. fikk 4 sett med Golden Dragon Thrustworty Ecc83 rør av den engelske rør fabrikk eieren Brynjar Kvanlid hadde med seg på Horten messen til riaa'en min......... og det ser ut til og funke meget bra.
    Rørene er umerkede og det samme er eskene, ble fortalt at det var kun levert noen få rør i Japan og 16 rør som han hadde med seg til Norge hvorav jeg fikk 8 av de........... kanskje jeg har fått noen "gær-fine" og/eller hemmelige mystifiske rør montro ?? ;D
    ......... uansett så låter de fint rett ut av eskene sine. Så nå har min Rhea 8 stk Golden Dragon i forsterkiningene og 2 stk Mullard CV4003 rør i utgangen............... og allt er atter fryd og gammen ;D


    Men så takket være gut_man så har Callisto og IO begynt og friste............ risikerer og bli dyr for meg denne tråden ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    He he Rudi, hyggelig å kunne være den som har frister-rollen. Føler jeg pleier å stå i andre enden av rollefordelinga :) Ellers kan jeg jo bare understreke hvor fornøyd jeg er med Callisto etter å ha levd med den en stund. Det den gjør med musikkgjengivelsen er nærmest magisk. Har testa den med to effekttrinn, begge rør, men ellers ganske så forskjellige. Har testa både balansert og rca innganger. Alt funker brillefint!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Rudi skrev:
    Den Callistoen du gikk for gut_man....... er det en "vanlig" utgave eller er det en av de andre ?
    Det er en vanlig utgave, jeg prioriterte den eksterne fjernkontroll enheten i stedet for signatur versjon. I første omgang :) Det kule er jo at man kan oppgradere til både signatur og Eclipse senere hvis man ønsker. Og slike ønsker ser jeg ikke bort fra at kan snike seg inn i hodet mitt etterhvert. Fjernkontroll enhet er nok desverre obligatorisk på Callisto. De to potmeterne som må justeres uten skikkelig merking av stepene (kun noen små streker) må være et sant hælvete å operere manuelt! Selv i basic utgave er dette en helt annen divisjon enn Calypso. Calypso er bra, for all del, men dette er noe helt annet. Kan ikke forstå de som hevder at Calypso er 90% av Callistos kvaliteter til en billigere penge.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har de siste dagene testet ut JJ KT77 i stedet for de anbefalte NOS Mullard EL34 xf2 som jeg har brukt i psu. Etter sigende skulle disse EL 34 rørene være de som utgjorde den største lydforskjellen etter hva de erfarne Callisto dudene på AudiogoN skrev. Jeg putta dem i etter et par dagers spilling med orginalrør, så jeg har egentlig aldri testa hva andre kandidater gjør på denne plassen.

    Vermin har i lang tid foretrukket de rimelige JJ KT77 rørene i sin VTL amp (som han har solgt) fremfor alskens NOS rør. Og han testa mye dyre og anerkjente NOS rør. Jeg tenkte, skitt la gå, hvorfor ikke teste. JJ rørene kosta nesten ikke noe, et par hundrelapper mener jeg. Mullard EL 34 xf2 er en helt annen historie mht pris.

    Hva med lyden da. Joda, de har rett de som skriver på AudiogoN at EL 34 rørene har stor betydning på lyden. Med JJ rørene på plass, strammet alt seg opp. Over hele frekvensspekteret. Såpass stor var forskjellen i JJs favør, at de foreløpig får stå og spille seg inn (de er helt nye), så tar jeg med meg Mullard rørene til BHO i helga og får målt dem. Greit å vite at det jeg hører ikke er forskjellen på utslitte EL 34 rør kontra nye KT 77 rør. Mullard rørene skulle være bra, men man vet jo ikke når man handler utenlands.

    TAS, hvis du leser her. Har du eksperimentert med rør i Callistoen din? Hadde vært interessant hvis det skulle være flere Callisto eiere her på berget, om de kunne dele litt av sine erfaringer (vet bare om meg og TAS, må da være flere?)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hei gut_man…har ikke testa ut noe enda, men følger genuint med på hva du finner ut fremover…har også trua på nye rør funker vel så bra som nos 8)

    mvh,
    tas
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Også her har et par Golden Dragon Thrustworty Ecc83 erstattet orginal rørene, i en Calypso. Har ikke fått spilt mange timene ennå, men absolutt et skritt eller tre i riktig retnig. Et frodigere lydbilde med flere detaljer.
    For oss som ikke er helt i toppen på high end stigen er dette en herlig pre amp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn