AKG Q701 vs. Sennheiser HD600

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Mr-T skrev:
Bass er viktig uansett synes jeg, det er der grunntonene i musikken ligger. Viktig å høre de når man spiller lavt også så klart.
Hvis det er grunntoneområdet du mener så ligger dette øverst i bassen / nederst i mellomtonen. Bass slik vi gjerne definerer det ligger under 60Hz.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
Mr-T skrev:
Bass er viktig uansett synes jeg, det er der grunntonene i musikken ligger. Viktig å høre de når man spiller lavt også så klart.
Hvis det er grunntoneområdet du mener så ligger dette øverst i bassen / nederst i mellomtonen. Bass slik vi gjerne definerer det ligger under 60Hz.
Den var ny.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
wizard skrev:
Lyd & Bildes Lasse Svendsen og Innerfidelitys Tyll Hertsens har viss hatt helt forskjellige opplevelser.

Lasse Svendsen mener at AKG K 701 og AKG Q 701 er forskjellige, mens Tyll Hertsens mener de er like basert på både målinger og lytting. Tyll Hertsens har dessuten mottatt hele tre AKG Q 701, så sannsynligheten for at hans observasjoner skyldes et eksemplar som ikke holder spesifikasjonene er liten.

Innerfidelity: "AKG Quincy Jones Q701": http://www.innerfidelity.com/content/akg-quincy-jones-q701
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Er ikke du K701 eier?
 

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
146
Antall liker
0
Tror kanskje Lyd og bilde dummet seg ut ved å teste q701 på en annen forsterker enn de testet k701 på?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Er ikke du K701 eier?
Originalen var slik:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
Det du mener er at M50 får alt til å høres likt ut, - alt blir like pompøst! ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Hvis jeg ikke misforstod helt, er det Audio-Technica ATH-M50 ayaboh misliker fordi han synes alt blir likt, pompøst og kjedelig/søvndyssende/irriterende/...
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
551
Antall liker
55
magb skrev:
Tror kanskje Lyd og bilde dummet seg ut ved å teste q701 på en annen forsterker enn de testet k701 på?
L&B dummer seg ut hele tiden ved å publisere gjennomgang av produkter og kaller det for tester. Like seriøst som mat- og vinspalten i aviser. Veldig langt mellom tester med objektivt innhold.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
CDWMcInSpots skrev:
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Er ikke du K701 eier?
Originalen var slik:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
Det du mener er at M50 får alt til å høres likt ut, - alt blir like pompøst! ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Hvis jeg ikke misforstod helt, er det Audio-Technica ATH-M50 ayaboh misliker fordi han synes alt blir likt, pompøst og kjedelig/søvndyssende/irriterende/...
Du forstod det rett, kritiserer måten ayaboh formulerer seg på. Selv om han ikke liker de går det an å være litt mer diplomatisk.

Nevnte K701 for jeg tror det er hans referanse.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Mr-T skrev:
Dazed skrev:
Mr-T skrev:
Det er ikke noe værre enn det at et par DT700 pro har 10-12 dB mer bass enn HD600, og at jeg foretrekker førstnevnte sin lydmessige karakter.......
Vil ikke 10-12 dB "bassboost" være MYE farging?
Nei....i mine ører låter DT-770 naturlig i bassen, og HD-600 låter ikke naturlig i bassen. Synes jeg.
Jeg kjøpte DT-770 men solgte de videre da det var ekstrem "festkul" i bunnen. Likte ikke noe med dem egentlig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Class skrev:
Mr-T skrev:
Dazed skrev:
Mr-T skrev:
Det er ikke noe værre enn det at et par DT700 pro har 10-12 dB mer bass enn HD600, og at jeg foretrekker førstnevnte sin lydmessige karakter.......
Vil ikke 10-12 dB "bassboost" være MYE farging?
Nei....i mine ører låter DT-770 naturlig i bassen, og HD-600 låter ikke naturlig i bassen. Synes jeg.
Jeg kjøpte DT-770 men solgte de videre da det var ekstrem "festkul" i bunnen. Likte ikke noe med dem egentlig.
600 ohms varianten av DT770 har betraktelig mindre bass og jevnere respons i bassen enn sine mer lettdrevne søsken. Frekvensresponsen på den er ganske lik Sennheiser HD800.

Bruker forøvrig DT770PRO 32ohm på jobb minst 2 timer om dagen og er storfornøyd, stenger ute babling og gjengir all musikk på en tilfredsstillende måte.
 

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Anonym skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Er ikke du K701 eier?
Originalen var slik:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
Det du mener er at M50 får alt til å høres likt ut, - alt blir like pompøst! ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Hvis jeg ikke misforstod helt, er det Audio-Technica ATH-M50 ayaboh misliker fordi han synes alt blir likt, pompøst og kjedelig/søvndyssende/irriterende/...
Du forstod det rett, kritiserer måten ayaboh formulerer seg på. Selv om han ikke liker de går det an å være litt mer diplomatisk.

Nevnte K701 for jeg tror det er hans referanse.
Greit nok, men selv om jeg omtaler M50 på en mer "diplomatisk" måte så er det helt umulig for meg å like dem. Dette er "skikkelig hi-fi" av verste sort synes jeg. Hvis du liker lyden av en gammel Tandberg med loudness-knappen på, så liker du også disse. Alt blir like "bra", - eller likt, - eller intetsigende, - eller ...... Jeg aksepterer selvfølgelig at andre har andre preferanser enn det jeg selv har, men skal man diskutere K/Q701 eller HD600/650 så befinner disse seg på alle måter i en annen divisjon enn M50.

Jeg liker K701 i akkurat det oppsettet jeg selv har uten at dette er overførbart til andre. Dette har også veldig mye med hvilken musikk jeg vanligvis hører på. Hadde hovedtyngden vært symfonier hadde jeg sikkert valgt andeledes.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Anonym skrev:
600 ohms varianten av DT770 har betraktelig mindre bass og jevnere respons i bassen enn sine mer lettdrevne søsken.
Det har du helt rett i og det burde jeg presisert. Jeg tror mine var 80ohm.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
551
Antall liker
55
Class skrev:
Anonym skrev:
600 ohms varianten av DT770 har betraktelig mindre bass og jevnere respons i bassen enn sine mer lettdrevne søsken.
Det har du helt rett i og det burde jeg presisert. Jeg tror mine var 80ohm.
Er også litt forskjell mellom DT770 og DT770Pro lydmessig. Pro har mer bass, spesielt 80 ohm versjonen som er laget for bassister som vil ha medhør i studio.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Som bruker av både HD600 (ca. 10 år) og K701 (ca. 5 år), kan jeg si at jeg liker begge svært godt. Skulle jeg velge, ville det blitt K701 pga. oppløsningen og den åpne, naturlige presentasjonen.

Dog er jeg ingen utpreget bassfreak, så dette har med personlige preferanser å gjøre. DT 990 ble kjøpt inn og vurdert opp mot HD600, og her foretrakk og beholdt jeg HD600. DT 770 har jeg også hørt, og det var ikke noe for meg.

Headamper har vært Apogee Mini-DAC og Meier Audio Corda, men jeg tror ikke en god headamp behøver være så kostbar - se t.d. denne her som kommer på noen hundrelapper inkludert frakt, har fått hederlig omtale og attpåtil støtter 24/96 over USB:

http://mp4nation.net/catalog/fiio-e10-usb-dac-amp-96k24bit-preorder-2-p-653.html

 

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
ayaboh skrev:
Anonym skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.





ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Er ikke du K701 eier?
Originalen var slik:
ayaboh skrev:
trex skrev:
Siden jeg bruker mye headset til både hjemmestudio, hifi og opptak, har jeg fått en viss forkjærlighet for Audio Technica, særlig ATH M50. Selvom den ikke er 100% nøytral. Låter den godt på nesten hva som helst.
Det du mener er at M50 får alt til å høres likt ut, - alt blir like pompøst! ZZZZZzzzzzzzzzzzz-lyd.
Hvis jeg ikke misforstod helt, er det Audio-Technica ATH-M50 ayaboh misliker fordi han synes alt blir likt, pompøst og kjedelig/søvndyssende/irriterende/...
Du forstod det rett, kritiserer måten ayaboh formulerer seg på. Selv om han ikke liker de går det an å være litt mer diplomatisk.

Nevnte K701 for jeg tror det er hans referanse.
Greit nok, men selv om jeg omtaler M50 på en mer "diplomatisk" måte så er det helt umulig for meg å like dem. Dette er "skikkelig hi-fi" av verste sort synes jeg. Hvis du liker lyden av en gammel Tandberg med loudness-knappen på, så liker du også disse. Alt blir like "bra", - eller likt, - eller intetsigende, - eller ...... Jeg aksepterer selvfølgelig at andre har andre preferanser enn det jeg selv har, men skal man diskutere K/Q701 eller HD600/650 så befinner disse seg på alle måter i en annen divisjon enn M50.

Jeg liker K701 i akkurat det oppsettet jeg selv har uten at dette er overførbart til andre. Dette har også veldig mye med hvilken musikk jeg vanligvis hører på. Hadde hovedtyngden vært symfonier hadde jeg sikkert valgt andeledes.

Det er klart disse k701, HD650 osv er i en annen divisjon. De koster jo opptil tre ganger så mye. OG trenger en god forsterker til å drive dem.
Men M50 oversetter bra fra opptak og miks til hifi, og låter fint nok for meg. Jeg har DT770 pro, HD580, K241, K272, Sony 7506 pluss noen til, men liker best M50.

De er ikke kresne på forsterker (må flytte ref. headset mye rundt) og de låter, tja bra på det meste. Men for lydfantasten, som sitter spikret foran alteret, med kun det beste til å drive hodetelefonene, skjønner jeg godt at M50 er for kjedelig og liktlydende på "det meste". men det er ikke hvordan jeg lytter.


Hver sin smak :). Ville nok heller brukt så mye penger på ny gitar uansett...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Bart skrev:
Class skrev:
Anonym skrev:
600 ohms varianten av DT770 har betraktelig mindre bass og jevnere respons i bassen enn sine mer lettdrevne søsken.
Det har du helt rett i og det burde jeg presisert. Jeg tror mine var 80ohm.
Er også litt forskjell mellom DT770 og DT770Pro lydmessig. Pro har mer bass, spesielt 80 ohm versjonen som er laget for bassister som vil ha medhør i studio.
Da hadde jeg den med mest bass, DT770 Pro 80, huff.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har den jeg også. Veldig fornøyd med bassen i den.... :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
[...]

Du forstod det rett, kritiserer måten ayaboh formulerer seg på. Selv om han ikke liker de går det an å være litt mer diplomatisk.
OK.

Nevnte K701 for jeg tror det er hans referanse.
Jeg har ikke hørt Audio-Technica ATH-M50, men hvis jeg ikke har misforstått helt, er den og AKG K 701 ganske forskjellige. Hvis man liker den ene er det langt fra opplagt at, kanskje heller overraskende hvis, man liker begge godt.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
De er veldig forskjellige. K701 er stram og "highend"-presis, men trenger en god amp til å drive dem. M50 er tilgivende på det aller meste, og har en lett fyldig karakter. M50 får du for 6-700 kroner på ebay, mens K701 må man vel opp i minst et par-tre lange for å få tak i.

De er forskjellige dyr, med forskjellig mål :).

Etter min mening, ihvertfall...
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
551
Antall liker
55
trex skrev:
...M50 får du for 6-700 kroner på ebay, mens K701 må man vel opp i minst et par-tre lange for å få tak i.
...
Ligger utrolig mange falske M50 på eBay, stort sett alle med selgere fra asia.
Sjekk at selger er autorisert forhandler før kjøp. Listen ligger hos Audio-Technica.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Bart skrev:
trex skrev:
...M50 får du for 6-700 kroner på ebay, mens K701 må man vel opp i minst et par-tre lange for å få tak i.
...
Ligger utrolig mange falske M50 på eBay, stort sett alle med selgere fra asia.
Sjekk at selger er autorisert forhandler før kjøp. Listen ligger hos Audio-Technica.
Riktig, glemte jeg å nevne! Gjelder stort sett alt av musikkutstyr.
Takker for påminnelsen :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.855
Antall liker
18.335
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
OBS! Vedr. omtale av HD650 - og til de av dere som karakteriserer denne.
HD650 finnes i 2 ulike utgaver - gammel og ny modell. Det er derfor viktig at dere angir hvilken utgave dere har, da det er vesentlig lydforskjell på de. Jeg har begge typene.
Den gamle versjonen er mer basstung, men litt "laidback" karakteristikk. Den nye har et "thightere" lydbilde > strammere, mer kontant bass, mer fokusert mellomtone osv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ptb skrev:
OBS! Vedr. omtale av HD650 - og til de av dere som karakteriserer denne.
HD650 finnes i 2 ulike utgaver - gammel og ny modell. Det er derfor viktig at dere angir hvilken utgave dere har, da det er vesentlig lydforskjell på de. Jeg har begge typene.
Den gamle versjonen er mer basstung, men litt "laidback" karakteristikk. Den nye har et "thightere" lydbilde > strammere, mer kontant bass, mer fokusert mellomtone osv.
De fikk nye drivere en gang, ja. Jeg har de gamle driverne. (Det er ikke noe skille på modell- eller delenummer.)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.855
Antall liker
18.335
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Modellskiftet kom i 2007/2008.
Visuelt så ser man det enkelt gjennom gitteret ved at den "nye" har sølvfarget driver, mens den "gamle" har sorte.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:
OBS! Vedr. omtale av HD650 - og til de av dere som karakteriserer denne.
HD650 finnes i 2 ulike utgaver - gammel og ny modell. Det er derfor viktig at dere angir hvilken utgave dere har, da det er vesentlig lydforskjell på de. Jeg har begge typene.
Den gamle versjonen er mer basstung, men litt "laidback" karakteristikk. Den nye har et "thightere" lydbilde > strammere, mer kontant bass, mer fokusert mellomtone osv.
Litt informasjon:
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
magb skrev:
Tror kanskje Lyd og bilde dummet seg ut ved å teste q701 på en annen forsterker enn de testet k701 på?
Man kan lese følgende i nest siste avsnitt av testomtalen (mine uthevinger):
http://www.lydogbilde.no/test/akg-q701

Her benyttet vi Musical Fidelity M1 HPA – se test neste nummer – som er fremragende og virkelig gjorde det enkelt å skille hodetelefonenes egenskaper fra hverandre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Er det en ting jeg ikke baserer mine kjøp på så er det tester i Lyd og Bilde.
 
Topp Bunn