Aktiv deling for dummies!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Gidder noen å ta jobben med å fortelle meg med barnespråk og ganske grundig hva aktiv deling går ut på, og hvilke komponenter/inngrep som inngår i å ordne dette? Jeg vil ha det inn med dråpeteller, takk!
Gå ut fra at jeg kan ingenting om det, for sånn er det!

O

OivindJ

Gjest
nescafe skrev:
Gidder noen å ta jobben med å fortelle meg med barnespråk og ganske grundig hva aktiv deling går ut på, og hvilke komponenter/inngrep som inngår i å ordne dette? Jeg vil ha det inn med dråpeteller, takk!
Gå ut fra at jeg kan ingenting om det, for sånn er det!
Ingen som gidder eller? Prøve litt jeg da..

Aktiv-deling går ut på at en gjør delingen (imellom diskant, mellomtone og bass) FORAN forsterkeriene, og bruker høytalere helt uten vanlige delefilterkomponenter.

Ja, det betyr: masse kanaler..

Denne Delingen kan gjøres med en vanlig PC (via egen software) eller med et aktivt-delefilter(egen boks (som ofte kan kobles til en laptop)). (Dele-frekvensene setter du selv)

Aktiv-deling går ofte hånd i hånd med digital eqlizer(muliggjør div. lyd-justeringer etter smak) og/eller rom-korreksjon(muliggjør div korreksjoner i forhold til det rommet anlegget står i).

Nevnte fordeler:
- Lettere last for forsterkerne og mere dynamiske høyttalere(pga mangelen på vanlige delefilter komponenter).

- Forskjeldige elementer (med ulike egenskaper) trenger ikke overlappe hverandre, i det hele tatt. (Ekstremt bratt deling mulig)

- Større muligheter for å la hvert enkelt høyttaler element jobbe innen det området der det "trives best". F.eks; Ingen grunn til å tyne mellomtone/bassen på hoved høyttaleren for langt ned i bass området om en har en eller to subber i tillegg.

Jaja, dere med ekte peil får rette på meg og legge til mere.. ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dette er skrevet av Tom Helgesen hos Embla Audio:

Aktivt vs. Passivt:
Aktive delefiltre har i lang tid vært det eneste valget i profesjonelle musikkmiljøer verden over. Ulikt
tradisjonelle passive delefiltre foregår frekvensdelingen, nivåjustering og eventuelle andre justeringer
før effektforsterkerne. Dette betyr at hvert høyttalerelement drives en egen forsterker. Denne løsning har
en hel rekke fordeler. Da effektforsterkeren kobles direkte til talespolen på elementet vil resultatet bli en
fantastisk kontroll over membranbevegelsen, dempningsfaktoren på effektforsterkeren opprettholdes.
Passive filtre kan utgjøre en ekstrem kompleks last for en effektforsterker, med sterkt varierende
impedans og fasevinkler vil effektforsterkeren rett og sle tt ikke yte sitt beste. Leser du databladet for din
effektforsterker vil du se at alle parametere som er oppgitt tar utgangspunkt i at det henger en 8W
motstand på høyttalerutgangen. Med en passiv høyttaler koblet til utgangen vil resultatene for
forvrengning, effekt, frekvensgang og andre parametere endre seg dramatisk og garantert ikke lenger
holde hva den lovet i det samme databladet! I tillegg brenner du bort utrolig mye effekt i et passivt filter.
Som en tommelfingerregel gjelder følgene sammenligning mellom aktive og passive høyttalersystemer.
Summer effekt til alle forsterkerne i systemet, multipliser med 2 og du får effekten du trenger i et
sammenlignbart passivt system. For eksempel bruker du en 2 x 100W til bass/mid og 2 x 50W til
diskantene. Dette betyr at du alt i alt måtte opp i 600W (2 x 300W effektforsterkere ment for
hjemmebruk er meget kostbare) i et passivt system for å oppnå samme dynamikk. I et aktivt system har
du fleksibiliteten til å velge kabler som du mener passer. Ikke bare til høyttalerne, men også signalkabler
ut til effektforsterkerne kan velges med hensyn på i hvilket frekvensområde de presterer sitt beste.
Husk også at et høykvalitativt passivt filter koster mye penger. Dette er tradisjonelt fysisk store
komponenter som skal være i stand til å takle store strømmer og høye spenninger. Uansett hva du velger
av eksotiske passive komponenter vil de ikke på noe punkt kunne utklasse et korrekt designet aktivt
filter med hensyn på linearitet ved forskjellige påtrykte variasjoner. Høyttalerelementet i seg selv utgjør
også en komponent i et passivt filter, men ethvert høyttalerelement forandrer en mengde parametere ved
for eksempel temperaturvariasjoner, dvs. ved varierende effektavgivelse/lydtrykk. Dette vil igjen endre
filterkarakteristikken. Hele denne problematikken vil være ikke-eksisterende i en aktiv høyttaler.
Dette er noen av grunnene til aktive løsninger er fortrukket i alle profesjonelle lydmiljøer, bygg selv en
aktiv høyttaler fra Embla Audio og bli overbevist.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Men ett sted må jo delefilteret stå, og det må jo inneholde passive elementer...
betyr det at man har egentlig et passivt filter mellom kilden og forforsterker, eller mellom for og etterforsterker...er det noe lettere for en forforstreker å drive et passivt filter,,,tror ikke det.. hvordan gjør man det da egentlig?

Sleiven

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Sleiven skrev:
Men ett sted må jo delefilteret stå, og det må jo inneholde passive elementer...
betyr det at man har egentlig et passivt filter mellom kilden og forforsterker, eller mellom for og etterforsterker...er det noe lettere for en forforstreker å drive et passivt filter,,,tror ikke det.. hvordan gjør man det da egentlig?

Sleiven

TEGN OPP, en eller annen. Skjønner ikke bæret!

T

theStig

Gjest
Sleiven skrev:

Sleiven
Det er ikke noen vanskelig last for en preamp å drive et line-level filter. Disse er som regel aktive, og har en inngangsimpedans som kan være kliss lik den på en effektforsterker.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
oyvjorge skrev:
TEGN OPP, en eller annen. Skjønner ikke bæret!
Hei
gå inn her:
http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=eng
på Downloads - manual- og last ned den danske utgaven av manual.
( obs 3,18Mb PDF format)
se fra side 20 og utover for fine BILDER av dette.
OBS: i stedet for mixer så kan en ha en forforsterker eller CD-spiller m.volumkont.
PS: i flere aktive delefiltere er det volumkontroll slik at en kan kjøre en CD-spiller direkte inn
Mvh Jan I

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Equalizer kan ikke sammenlignes med aktiv deling.

I en EQ demper/eller øker du et frekvensområde. Signalet (lyden) går deretter til høyttalerne.

I aktiv deling "kutter" du på valgte frekvenser. Alt under valgt frekvens ledes til bass-høyttaler, alt over går til mellomtone/diskant (du kan selvsagt dele dette også opp i to).

Hensikten er å gi hvert høyttaler-element de frekvensene de er laget for å kunne gjengi.
Hvor "godt" det aktive filteret er spiller også inn. 12 dB demping er i minste laget. 24dB er greit, 48 dB er ønskelig.
Om du tenker deg et mellomtone-element, så kan det ofte ikke gjengi lavere frekvenser enn 400Hz. Om du da dytter inn lavere frekvenser vil det påvirke nullpunktet. Når nøytral for elementet (nullpunktet) ikke lengre er null vil elementet ikke kunnne svinge fritt slik det er designet for. Lyden blir tammere, kanskje endog grumsete.

Passive delefiltre (som er i høyttalerne) stjeler mye effekt, og de endrer på signalet. Spoler vender fasen x grader før, condensatorer x grader etter.

Viktigst er altså at i et aktivt filter foregår filtreringen på signalnivå (0 til 2 volt) og dempes ikke grunnet egen innebygget forsterker (som en pre-amp).

Videre er det mye å spare.
Der man tidligere "måtte" ha 2 x 500Watt, er det tilstrekkelig med 2 x 10 watt for mellomtone/diskant, og 2 x 25watt for bass.
4 små billige istedetfor to store grisedyre forsterkere.

Det var et utgangspunkt, så kommer sikkert ekspertene og sabler ned denne forenklingen. Det er en stor fordel, for da kommer detaljene i forklaringen :)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
Det var et utgangspunkt, så kommer sikkert ekspertene og sabler ned denne forenklingen. Det er en stor fordel, for da kommer detaljene i forklaringen :)
Takker! Har fått en del gode svar her føler jeg, faktisk forståelig for meg også! Da kommer et spørsmål til; hva med aktive monitorer? Blir dette også aktiv deling?

T

theStig

Gjest
lomt skrev:
Forsåvidt ikke, men ... det holder ikke med bare delefiltre, EQ må man også ha skal man kjøre aktivt. Den beste løsningen er aktive filtre som har EQ innebygget, f.eks Behringer sin DCX2496.

Grunnen til dette er at man må korrigere høyttalerelementenes frekvensrespons i tillegg til å dele de frekvensmessig. Når en høyttaler er utstyrt med et passivt filter så gjør dette i tillegg til selve delingen også en stor grad av EQ av frekvensresponsen. Det mest kritiske er baffle-step kompensasjon av bass og mellomtone.

Baffle-step skyldes at baffelet ikke lenger understøtter elementet akustisk, og man får en respons som daler nedover mot lave frekvenser. Dette må de kompenseres for ved å dempe bass og mellomtone gradvis oppover.

Jeg viser under et eksempel på hvordan frekvensresponsen til en 6,5" bass ser ut i et lite kabinett, som tydeliggjør dette med baffle-step:

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Ramler litt av i enkelte av innleggene nå, men jeg har fått en "basisforklaring" jeg er fornøyd med, så nå trenger ingen å bekymre seg for om jeg forstår eller ikke, bare kjør på med diskusjon ekspertene imellom om dere ønsker. Så skal jeg sette meg ned med søkemotorer på internettet og prøve å gå i dybden senere.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
lomt skrev:
Vet ikke om du misforstår ang. Behringer DCX2496
HUSK: dette er både et aktivt delefilter og en equalizer.

Mvh Jan I

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
nescafe skrev:
hva med aktive monitorer? Blir dette også aktiv deling?
I utgangspunktet ja, hvis du ikke behøver forsterker mellom disse og forforsterkeren.

I en aktiv bass er det tatt ut en liten del (så liten at høyttalerne ikke påvirkes). Dette signalet deles så aktivt, og alt som ikke hører hjemme i en bass er fjernet (tilstrekkelig dempet). Dermed får du ren og klar bass.
Du vil gjerne oppleve at bassen går dypere, og det skyldes jo at høyttalerne ikke kan gjengi den laveste bassen (som et stort fett bass-element kan).

O

OivindJ

Gjest
lomt skrev:
nescafe skrev:
hva med aktive monitorer? Blir dette også aktiv deling?
I utgangspunktet ja, hvis du ikke behøver forsterker mellom disse og forforsterkeren.
Oftest betyr det vel bare at disse har en egen forsterker, enten de f.eks er to eller tre-veis.

Men uttrykkene blandes vel iblandt også, i forskjeldige sammenhenger.

Kan naturligvis dele aktivt imellom monitorene og sub-bassere da.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jan_I skrev:
lomt skrev:
Vet ikke om du misforstår ang. Behringer DCX2496
HUSK: dette er både et aktivt delefilter og en equalizer.

Mvh Jan I
Du har selvfølgelig rett
Jeg skrev om equalizere generelt.

Side 3 i linken din forteller jo alt.
Ser i grunnen kjekk ut, brukes denne i et hi-fi anlegg?
Hvor fornøyd er du på en skala fra 1 - 10?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
lomt skrev:
Du har selvfølgelig rett
Jeg skrev om equalizere generelt.

Side 3 i linken din forteller jo alt.
Ser i grunnen kjekk ut, brukes denne i et hi-fi anlegg?
Hvor fornøyd er du på en skala fra 1 - 10?
Hei
Har desverre ikke denne, men et litt enklere:
http://www.behringer.com/CX3400/index.cfm?lang=eng

Har ikke testet dette ut enda så jeg vet ikke lydkvalitet.
Kan tenke meg å bytte denne ut i en DQX2496 da denne jo har flere muligheter

Mvh Jan I

T

theStig

Gjest
Lydkvaliteten i Behringer DCX2496 er helt ok, men ikke high-end. Det finnes dog modifikasjonskit til den, som løfter den svært svært mye etter det jeg har hørt.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
theStig skrev:
Lydkvaliteten i Behringer DCX2496 er helt ok, men ikke high-end. Det finnes dog modifikasjonskit til den, som løfter den svært svært mye etter det jeg har hørt.
Hvilket delefilter benytter Petter D i sitt oppsett? Trodde kanskje han kjørte med DP, men DP har vel ingen EQ mulighet?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
theStig skrev:
Er det dette "kitet" du mener : ;)

Vedlegg

T

theStig

Gjest
Petter kjører DP ja. Analoge passive greier (med masse støy...)

Han har fått lagt inn baffle-step EQ for mellomtonen, løft i toppen for diskanten, og løft i bånn for bass-tårna custom i filtrene sine.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Ville ikke DEQ vært en vel så grei løsning? Comstom EQ i et aktivt, analogt filter fra DP må jo koste pææng, og støy, slik du, og sikkert med rette, påpeker.

Mvh
Sniff

T

theStig

Gjest
Sniff skrev:
Ville ikke DEQ vært en vel så grei løsning? Comstom EQ i et aktivt, analogt filter fra DP må jo koste pææng, og støy, slik du, og sikkert med rette, påpeker.

Mvh
Sniff
Dette får vel Petter svare på sjøl... det er hans valg......

Hvis han vil endre på noe må han shippe de opp til Ernstsen, som så må fram med loddebolten. Det er upraktisk så klart.
Et digitalt filter er jo litt mer hendig... men det finnes vel andre argumenter for løsningsvalget her enn bare praktiske hensyn.

B

BjornE

Gjest
Interessant. Er IKKE Behringer high end når en høytaler basert på passive filtre kan være det?

Utifra det som er sagt her og egne erfariger er en høytaler uten delefilter betydelig bedre enn den samme med. Hvorfor skulle da ikke en combo Behringer - HT uten delefilter kunne bli High End. Man må jo vurdere hele linjen.

Og hva er egentlig det svake leddet hos Behringer - nettkabel? Eller har du funnet noe annet du greier å bytte?

T

theStig

Gjest
Behringer ikke high-end nei. Det er bare å koble passthrough gjennom den, så hører du det godt... andre og dyrere løsninger låter bedre.

Men godt poeng - en Behringer-basert løsning kan godt låte MYE bedre enn tilsvarende passiv løsning. Jeg startet en egen tråd om erfaringer herom for en tid tilbake.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14401.0.html

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Noen alternativer til Behringer 2496 som gjør det samme men med High-End lyd?

R

Rojoh

Gjest
BjornE skrev:
Interessant. Er IKKE Behringer high end når en høytaler basert på passive filtre kan være det?

Utifra det som er sagt her og egne erfariger er en høytaler uten delefilter betydelig bedre enn den samme med. Hvorfor skulle da ikke en combo Behringer - HT uten delefilter kunne bli High End. Man må jo vurdere hele linjen.

Og hva er egentlig det svake leddet hos Behringer - nettkabel? Eller har du funnet noe annet du greier å bytte?
Man må huske på at selv om man kaller det for et "digitalt delefilter", så inneholder disse boksene også buffertrinn og potmetre etter D/A-konverteren. I praksis kan man si at slike løsninger lider av de samme kvalitetsforskjeller som linjetrinn/preamper gjør. Det er vel nettopp bufferkretsene og potmetrene som er en del av oppgraderingspakken til Selectronic? (Kanskje også noe greier på de digitale inngangene).
http://www.selectronic.fr/dcx2496_us.asp

Mvh. Johan

B

BjornE

Gjest
Mitt poeng er bare at komponentene i en Behringer arbeider på svært komfortable spenning og strømnivåer, noe som gjør konstruksjonen betydelig enklere og mindre kvalitetskrevende. Et passivt delefilter derimot kan faktisk ikke komme opp i tilsvarende kvalitet på grunn av enkle fysiske lover.

Det du hørte i en Behringer under bypass vet ikke jeg hva var, sannsynligvis var den ikke korrekt bypasset, men jeg kan love at forskjellen i et HT opplegg med og uten passive delefiltre får den eventuelle støyen eller forvrengningen en Behringer introduserer til virkelig å kunne sammenlignes med musa's urinering i havet - det ble ikke høyvann!

T

theStig

Gjest
BjornE skrev:
Mitt poeng er bare at komponentene i en Behringer arbeider på svært komfortable spenning og strømnivåer, noe som gjør konstruksjonen betydelig enklere og mindre kvalitetskrevende. Et passivt delefilter derimot kan faktisk ikke komme opp i tilsvarende kvalitet på grunn av enkle fysiske lover.

Det du hørte i en Behringer under bypass vet ikke jeg hva var, sannsynligvis var den ikke korrekt bypasset, men jeg kan love at forskjellen i et HT opplegg med og uten passive delefiltre får den eventuelle støyen eller forvrengningen en Behringer introduserer til virkelig å kunne sammenlignes med musa's urinering i havet - det ble ikke høyvann!
Det siste er jeg selvsagt fullstendig enig i. Eventuelle ulemper med aktiv deling oppveies et hav av ganger av fordelene.

Ethvert digitalt filter må gjennom buffer, AD, DA og buffer... det gir tap av kvalitet, det sier seg selv. I gode filtre tapes det mindre, rett og slett.

B

BjornE

Gjest
Skal ikke kverulere mer - mitt poeng er bare at den forvrengningen og støyen som skapes av en Behringer er betydelig mindre enn hva som skapes i et delefilter. Alle vet at alt annet enn en kabel skaper støy, noen mener tilogmed at en kabel skaper støy - uten at jeg har oppfattet at disse har noen alternativer til kabel.....

O

OivindJ

Gjest
Hvor mye penger bør en legge i et lydkortet da? Om en bruker en datamaskin til delingen.

Går jo digitalt inn og ut av data`n. Men det skjer jo en DA AD konvertering i maskina alikevel.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
LydMekk skrev:
Noen alternativer til Behringer 2496 som gjør det samme men med High-End lyd?
RME FireFace 400 og 800 gjør nok jobben litt bedre. Men med en PC attåt koster det nærmere 20k :p

PK

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.917
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå har vi kanskje kommet forbi "teskje-stadiet" i denne tråden, men skitt au. Hvis du skal bygge om et stereoanlegg fra passiv til aktiv deling, så må du:
  • Koble høyttalerkabel direkte til hvert høyttalerelement, uten å gå via delefilteret i høyttaleren. Det holder ikke å koble seg på "bi-wire-terminaler" på baksiden av høyttaleren, delefilteret må fjernes fra kretsen.
  • Anskaffe en effektforsterkerkanal for hvert frekvensbånd og kanal, og koble disse til de relevante høyttalerelementene. F eks diskant, mellomtone og bass, for både høyre og venstre kanal, tilsammen seks forsterkerkanaler. Forsterkerne behøver ikke nødvendigvis være identiske.
  • Anskaffe og sette opp et delefilter som fungerer på linjenivå, og sette dette mellom signalkilde og effektforsterker i kjeden. Delefilteret kan være analogt eller digitalt. Det enkleste er å sette delefilteret etter preamp (2 kanaler inn, 6 kanaler ut), men det beste er å erstatte preampen med en som også inneholder delefilteret (som f eks DEQX PDC 2.6P). Da holdes antall bokser og signalkonverteringer til et minimum.

En forklaring på hvorfor dette er en god løsning kan finnes i disse artiklene. Det er tilogmed blokkdiagrammer for å illustrere forskjellene mellom ulike løsninger.
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://sound.westhost.com/bi-amp2.htm
http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Unnskyld at jeg bryter inn, men... finnes det høytalerelementer, drivere av noe slag som begynner fra 30-40 Hz og nedover, uten alt for mye dilldall med avanserte delefiltre osv.? Tenker litt på åpen baffel... en tradisjonell sub har lite i mitt anlegg å gjøre, dessuten blir det nok en feil lydsignatur er jeg redd.
Jeg skylder vel å si at jeg kjører med 300B og Lowther/horn. ;)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
anekdoten skrev:
Unnskyld at jeg bryter inn, men... finnes det høytalerelementer, drivere av noe slag som begynner fra 30-40 Hz og nedover, uten alt for mye dilldall med avanserte delefiltre osv.? Tenker litt på åpen baffel... en tradisjonell sub har lite i mitt anlegg å gjøre, dessuten blir det nok en feil lydsignatur er jeg redd.
Du kan jo prøve deg med en BD15 i bassrefleks:
http://forum.bd-design.nl/forum_entry.php?id=10064
http://www.bd-design.nl/forum/forum_entry.php?id=10601

Frode

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.964
Torget vurderinger
1
anekdoten skrev:
Den enkleste måten å gjøre det på er et båndpasskabinett, dvs et høyttalerelement hvor framsiden spiller inn i et bassreflekskabinett og baksiden spiller inn i et lukket kabinett. Det kan drives uten delefilter. Det vil uansdett bli en utfording å designe det til og å få rdet til å spille godt sammen med en eksisterende HT uten filtrering og det som «værre er». En en tradisjonell aktiv sub delt ved 30-40Hz bør ikke bidra med særlig til «lydsignatur», utover lit vekt og tyngde i de nederste oktavene. Prøv å få lånt en og test ut.

mvh
KJ

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.026
Torget vurderinger
1
theStig skrev:
Sniff skrev:

Mvh
Sniff
Dette får vel Petter svare på sjøl... det er hans valg......

Hvis han vil endre på noe må han shippe de opp til Ernstsen, som så må fram med loddebolten. Det er upraktisk så klart.
Et digitalt filter er jo litt mer hendig... men det finnes vel andre argumenter for løsningsvalget her enn bare praktiske hensyn.
Min løsning er valgt utelukkende pga. best lydkvalitet. High-End versjonene av de aktive DP filtrene er diskret oppbygget, DC-koblet og har de sedvanlige DP lydkvaliteter. De er også usedvanlige støysvake i forhold til andre analoge filtre. Hadde ørlite hørbart sus i basseksjonen til og begynne med, grunnet 18dB EQ. Dette er nå borte (i lytteposisjon) etter at jeg skrudde opp gainet på effekttrinnet.

Det er en kostbar og upraktisk løsning, og man kan ikke endre EQ kurve med et tastetrykk. (Jeg kan dog ratte de 3 seksjonene à 1dB). Men når alt er ferdig justert og spiller, så spiller det til gjengjeld best! ;D

Et annet hensyn er at digital EQ signalbehandling i seg selv har en forvrengning som jeg er lettere allergisk mot. Synes det reduserer mikrodynamikk og introduserer en lettere "prosessert karakter" i lyden. Denne bieffekten blir mindre dersom den utføres med høyre bitoppløsning (feks 24/96) og aller helst mens signalet er i det digitalet domenet (mellom drivverk og DAC). Nå har det seg slik at jeg ikke har hørt noen 24/96 DAC som på Red Book overgår min 16bits DDDAC, så det er en annen grunn til mitt systemvalg.

Når det er sagt, så synes jeg de nyeste digitale filter/EQ løsningene (à la Stig Erik sin) er lovende. Hadde jeg vært på budsjett, så hadde jeg også ville ha satset på dette. Hvem vet, om noen år sitter jeg kanskje med en High-End heldigital integrert løsning hvor all prosessering skjer 24/96 og med et powersupply og en analogdel i DP-klassen. ::)

T

theStig

Gjest
Bra du har fått løst støyproblemet Petter, det var nesten problematisk.

En high-end digital filterløsning kan lages f.eks med en PC og multikanals DAC. Det vil selvsagt være mest hensiktsmessig å starte med et digitalt signal, for å unngå to ekstra/unødvendige konverteringer av signalet.

Det er noen utfordringer med dette:

a) man må finne et digitalt lydkort med flere kanaler for å koble til flere eksterne DAC'er eller en multikanals DAC.
b) digitalt inngangs-signal bør upsamples, slik at filteret kjøres i f.eks 96 kHz samplerate
c) volumkontroll bør gjøres analogt etter DAC'ene, i praksis betyr det at man må ha en multikanals volumkontroll, eller en DAC med innebygget volum
d) markedet flommer ikke akkurat over med virkelig gode multikanals DAC'er...

Jeg har løst dette selv med følgende rigg:

a) RME Fireface 800 Firewire multikanals eksternt lydkort
b) Behringer SRC2496 upsampler
c) og d) RME ADI-8 QS (8-kanals DAC med analog volum)

Topp Bunn