HAREPUSEN
avtrådt 010924
Herre Jemini For ett fantastisk stort dekkende fag område du har eksamen i ?Forsker du på hjernen og ? Eller du intuitivt visste ?Klasse D er ikke digital forsterkning, selv om enkelte forsterkere av klasse D er det (noen av Lyngdorf sine amper er digitale, men ikke veldig mange andre). Det er fortsatt analog forsterkning på klasse D for de fleste merker, D var det nærmeste i alfabetet ledig på lik linje med at B kom etter A. Alle klasser har forbedrings potensiale, selv klasse A som kom først. Samme hvilken klasse man har så er det noen fordeler og ulemper. Og ja, har hørt og eid flere forskjellige klasse A, AB, og D amper. Alle har litt forskjellig signatur og ikke minst gain.
Også har man mye analoge deler i utgangen av CD om man ikke går via den digitale utgangen, og går man via en DAC så må den også konvertere til analogt signal. Den digitale delen er ikke problemet, det er faktisk den analoge delen som har store forskjeller man opplever. Men ja, det er noen fordeler med digitale medier til sammenligning med tradisjonelle analoge, slitasje er en av de og avmagnetisering en annen.
Snakker man om rør, så er det jo store forskjeller på hvilke rør man bruker også selv på samme forsterker og samme type rør når man bytter. (Skal nevnes at jeg faktisk har flere rør amper stående, men disse brukes på gitar da de gir så utrolig variert lyd og ikke minst forvrengning og her skal det også forvrenge ganske mye for å få den rette lyden).
Om ikke ørene er lettlurte, så er ihvertfall hjernen ikke veldig smart. Man hører gjerne veldig enkelt "syner", ting som ikke er der etc. Kanskje ikke direkte fra ørene, men det virker som det kommer igjennom ørene. Er man sliten så er ørene mer lettlurte enn øynene, begge deler kan faktisk lures ganske enkelt i likhet med alle andre sanser vi har.
Personlig så er jeg ikke så var på fase i utgangspunktet, eller så er det bare at jeg ikke har hatt så store problemer med det selv. Men er mer var på frekvens respons og forvrengning. Sånn ellers så har jeg kjørt DSP de siste årene som tar vare på fase i lytte posisjon.
Jeg har bare bygget og lyttet noen av de ampene du lyttet på jeg ,,,, I tilleg til å lytte på ferdige kommersiell produkter og så kallt hi end ,,, sånt telles ikke med
Test : Ps hvilke andre D amps switcher så høyt som 1,5 mhz ? eller høyere ?