Akustikk -Art line

T

timc

Gjest
3500,- for 120cm*60cm MED påtrykt motiv er ikke så galt.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Eierglede kommer vel både av om panelene fungerer slik det reklameres for, og at de tar seg pent ut :)
Har noen erfaring med om de absorberer lyden etter hensikten?

Jeg har ikke den fjerneste idé om akustikk annet enn at jeg har noen nakne murvegger hjemme og ganske store vindusarealer i lytterommet. Over et visst volum mener jeg helt klart å høre at lyden ikke slipper rommet på samme måte som ved lavere lyttenivåer. Så jeg regner med at det hadde gjort seg med noen flater som bedrer de akustiske forholdene :)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Har et par sånne i hjørnene på frontveggen. Mine er dog uten mønster. (Bilder i anleggsbloggen.) De ryddet opp litt i mellombassen++. Best effekt fikk jeg når jeg lastet opp hulrommet bak dem med diverse tøy. Om du skal bruke dem i førsterefleksjonspunkter tror jeg de gjør nytte for seg der og. :)

Mvh
 
T

timc

Gjest
Griffenfeldt skrev:


Hva med denne som kan plasseres på gulvet?




2 ulike str ser det ut som.

http://www.zilenzio.se/dezibelgolv.aspx
Frittstående skal du være forsiktig med. Du kan få flutterekko mellom veggen og panelet. Du kan også få en del uønsket diffraksjon på hjørnene. Disse egner seg best til å dempe stemmer og slikt i åpne kontorlokaler, lesesaler osv. Dersom du plasserer dem nær vegge, slik du ville gjort med en vanlig plate så blir det akkurat det samme. Da betaler du bare mye mer for å få en fot på dem.
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
Pleier å være enig med deg om akustik Tim, men.. Det er snakk om en friksjonsbasert absorbent. Om ikke overflatematerialet er helt feil vil ikke disse reflektere. Flutter echo vil da heller ikke kunne eksistere. Uansett, om det nå var et reflektivt panel, ville ikke flutter echo lokalt mellom panel og vegg vært et problem om da ikke lytteposisjonen befinner seg et sted bak panelet der flutter echo'en eksisterer.

Friksjons-absorbenter fungerer best på 1/4 av bølgelengden til frekvensen det er snakk om. Å ha dem langt ut fra veggen er derfor i utgangspunktet bedre enn å ha dem nærmt veggen. Å ha dem lengre ut fra veggen gir en betydelig bedring i responsen på lavere frekvenser. På bekostning av mer ujevn demping på høyere frekvenser.

Diffraksjon på hjørner har vist seg å være en svært effektiv måte å dempe lyd. En absorbent med ramme rundt (reflektive vegger) vil ha omtrent samme demping som en absorbent uten ramme (betydelig større absorberende overflate). Dette fordi diffraksjonen på kantene har svært stor påvirkning på sluttresultatet. Husker ikke helt hvem det var som kom med dette gjennombruddet, men det er relativt ny forskning. Forklarer en del om hvorfor tilfeldige (presumptivt reflektive) objekter og diffusere demper såpass mye som de i praksis gjør.
 
T

timc

Gjest
Om du får flutter, avhenger som du sier av plassering. Jeg skrev bare at man må være forsiktig så ikke det oppstår. Du vil også (som du selv sier) kunne få en ujevn demping oppover. Lyden går heller ikke i èn rett linje, så du kan fint ha lyd som kanskje bounce 1-2+ ganger mellom vegg og absorbent før den "slipper fri igjen". Det vil avhenge av innfalsvinklene. Kanskje det må være flere "bounces" før det kalles flutter?

Jeg derimot litt vanskelig for å se at difraksjonen på kantene skal være ubetinget positiv. Det er jo det samme som skjer med baffelstep. Det er normalt sett absolutt ikke ønsket. Dersom du klarer å ha kontroll på fasen til difraksjonene så er det jo greit, men dette vil kreve ganske nøyaktige målinger/beregninger. Det er snakk om såpass høyt opp i frekvens at om man treffer eller ikke, annser jeg for ren bingo. Dersom man ønsker en difusfeltsopplevelse så er det jo greit, men da er det like greit å kjøpe diffusorer i utgangspunktet.

At en plate med hard ramme har like stor demping som en uten, går ikke an. Da må det i såfall være målt en spesifikk plass som referanse. Diffraksjon tar ikke bort energi, den bare sprer den over ett større området. Er du sikker på at du ikke blander absorbsjon, og brytning av stående bølger i siste del?
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
timc skrev:
Om du får flutter, avhenger som du sier av plassering. Jeg skrev bare at man må være forsiktig så ikke det oppstår. Du vil også (som du selv sier) kunne få en ujevn demping oppover. Lyden går heller ikke i èn rett linje, så du kan fint ha lyd som kanskje bounce 1-2+ ganger mellom vegg og absorbent før den "slipper fri igjen". Det vil avhenge av innfalsvinklene. Kanskje det må være flere "bounces" før det kalles flutter?
Flutter echo er ofte misforstått. En del tror at enhver form for slik ekko i et rom er et problem i sweetspot. Typisk resultat av å løpe rundt i et rom og klappe med hendene. Om det da får en metallisk hale så er det riktig at det da er flutter echo som passerer ørene til lytteren. Det er i de aller fleste tilfeller irrelevant for hva som skjer mellom høytalere og lytter. Den eneste situasjonen hvor flutter echo kan bli problematisk i et lytterom er om ekkoene passerer forbi sweetspot.

Med andre ord: om det nå skulle være noe flutter echo mellom et panel og en vegg spiller det ingen rolle så lenge lytteren ikke befinner seg der.

Det er uansett fortsatt snakk om en dempende overflate, ikke en reflektiv overflate. Om den gjør jobben og demper lyden vil det ikke kunne oppstå noen refleksjoner og dermed heller ikke noe flutter echo.

timc skrev:
Jeg derimot litt vanskelig for å se at difraksjonen på kantene skal være ubetinget positiv. Det er jo det samme som skjer med baffelstep. Det er normalt sett absolutt ikke ønsket. Dersom du klarer å ha kontroll på fasen til difraksjonene så er det jo greit, men dette vil kreve ganske nøyaktige målinger/beregninger. Det er snakk om såpass høyt opp i frekvens at om man treffer eller ikke, annser jeg for ren bingo. Dersom man ønsker en difusfeltsopplevelse så er det jo greit, men da er det like greit å kjøpe diffusorer i utgangspunktet.
Om diffraksjonen sørger for å gi en virtuel lydkilde som er problematisk er det selvfølgelig ikke positivt.

Men det var ikke det jeg hadde i tankene. Derimot:

timc skrev:
At en plate med hard ramme har like stor demping som en uten, går ikke an. Da må det i såfall være målt en spesifikk plass som referanse. Diffraksjon tar ikke bort energi, den bare sprer den over ett større området. Er du sikker på at du ikke blander absorbsjon, og brytning av stående bølger i siste del?
Greien er at om man ser på flytmotstand, tjukkelse og overflateareale på en absorbent så gir det en teoretisk verdi for dempingen til absorbenten. Når så absorbenten plasseres i et ekko-kammer for å måles så pleier det å være mer demping enn teorien forutsier.

Dette har tidligere vært forklart ved at sidene på panelet øker overflaten på demperen. Nyere forskning har vist at det ikke er den ekstra mengden overflate som er avgjørende. Brytning på kantene av en demper med reflektiv ramme gir i praksis samme demping av totalenergien som den ekstra overflaten på en demper uten ramme.

Det er stikk motsatt av hva jeg tidligere trodde.

I praksis utgjør begge deler en svært liten effekt i forhold til den normale overflaten til demperen. Sannsynligvis så liten at det ikke spiller noen rolle.

Fenomenet er mer egnet til å forklare hvorfor diffusere som presumptivt burde være 100% reflektiv typisk viser absorberings-coefficienter rundt .2 til .4.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Dere som forstår dere på grafer, hva betyr grafene på Zilenzio sine hjemmesider? For meg fremstår det som et greit produkt som både er tildels effektivt og i samme slengen ikke får rommet mitt til å ligne et studio.

Thomas
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
pcnr skrev:
Eierglede kommer vel både av om panelene fungerer slik det reklameres for, og at de tar seg pent ut :)
Har noen erfaring med om de absorberer lyden etter hensikten?
Jeg har ikke den fjerneste idé om akustikk annet enn at jeg har noen nakne murvegger hjemme og ganske store vindusarealer i lytterommet. Over et visst volum mener jeg helt klart å høre at lyden ikke slipper rommet på samme måte som ved lavere lyttenivåer. Så jeg regner med at det hadde gjort seg med noen flater som bedrer de akustiske forholdene :)
Jeg har rimelig god erfaring med ulike akustiske tiltak, herunder absorbenter fra
Signatur Line
http://www.acoustictuning.com/Akustikk-Signature Line.html

Her er et bilde fra mitt hjemmekino-miljø. Flere bilder om du følger min signatur.

Min erfaring er at de fungerer meget godt i 1.ste refleksjonspunktet.



Hvordan låter det så?
Bredt, meget bredt! Jeg føler at musikkerne og instrumentene har rykket vesentlig nærmere, slik at bredden på musikktablået går utover veggenes fysiske begrensninger. Det er vel det som også er en av hovedgrunnene for å bruke absorsjon i 1.ste punktet (for ordens skyld: på ingen av bildene ser du 1.ste punktet til bakhøyttalerne, men de er der).

Dybden på lydbildet er nå vesentlig dypere, slik at musikken har fått et større fysisk område å utfolde seg i. Man kan på en helt annen måte pin-pointe hvor musikken stammer fra, og man ser for seg instrumentets størrelse og posisjon i forhold til de andre aktørene på scenen.
Cheers!
 

Vedlegg

T

timc

Gjest
Nordenstam:


Det du skriver om rammer rundt dempeplater er interessant, men jeg lurer fortsatt på hvor energien blir av. Den kan jo ikke bare forsvinne. Tenker de slik at kantene forårsaker diffraksjon som igjen blir sendt inn dempematerialet? Dersom vi snakker om en "hard" ramme så kan jo ikke den absorbere noe i seg selv. Har du noen link/referanse?

Når det gjelder dette med flutter, tror jeg vi egentlig er enige, men har litt ulike synsvinkel på hva som kan skje. Du forutsetter full absorbsjon av absorbenten. Jeg ser for meg at man kan få noe gruff på de frekvensene der absorbenten virker dårlig. Jeg ser for meg en bølge som treffer f.eks bak høyttalere. Så sniker seg bak en frittstående absorbent som står på sideveggen. Bouncer litt frem og tilbake helt til utfallsvinkelen gjør at den gradvis kommer ut i rommet igjen.
 
T

timc

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Dere som forstår dere på grafer, hva betyr grafene på Zilenzio sine hjemmesider? For meg fremstår det som et greit produkt som både er tildels effektivt og i samme slengen ikke får rommet mitt til å ligne et studio.

Thomas
Grafen viser hvor stor anndel av lyden som absorberes av materialet. Jeg anntar det er målt med tette kanter rundt. Det stod det ikke noe om, og vil ha stor innvirkning på hvordan man skal tolke nederste del av grafen.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
JackX skrev:
pcnr skrev:
Eierglede kommer vel både av om panelene fungerer slik det reklameres for, og at de tar seg pent ut :)
Har noen erfaring med om de absorberer lyden etter hensikten?
Jeg har ikke den fjerneste idé om akustikk annet enn at jeg har noen nakne murvegger hjemme og ganske store vindusarealer i lytterommet. Over et visst volum mener jeg helt klart å høre at lyden ikke slipper rommet på samme måte som ved lavere lyttenivåer. Så jeg regner med at det hadde gjort seg med noen flater som bedrer de akustiske forholdene :)
Jeg har rimelig god erfaring med ulike akustiske tiltak, herunder absorbenter fra
Signatur Line
http://www.acoustictuning.com/Akustikk-Signature Line.html

Her er et bilde fra mitt hjemmekino-miljø. Flere bilder om du følger min signatur.

Min erfaring er at de fungerer meget godt i 1.ste refleksjonspunktet.



Hvordan låter det så?
Bredt, meget bredt! Jeg føler at musikkerne og instrumentene har rykket vesentlig nærmere, slik at bredden på musikktablået går utover veggenes fysiske begrensninger. Det er vel det som også er en av hovedgrunnene for å bruke absorsjon i 1.ste punktet (for ordens skyld: på ingen av bildene ser du 1.ste punktet til bakhøyttalerne, men de er der).

Dybden på lydbildet er nå vesentlig dypere, slik at musikken har fått et større fysisk område å utfolde seg i. Man kan på en helt annen måte pin-pointe hvor musikken stammer fra, og man ser for seg instrumentets størrelse og posisjon i forhold til de andre aktørene på scenen.
Cheers!
Takker. Fint med brukererfaringer!
Fortsatt god helg :)
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
timc skrev:
Det du skriver om rammer rundt dempeplater er interessant, men jeg lurer fortsatt på hvor energien blir av. Den kan jo ikke bare forsvinne.
Er en interessant historie som belyser et typisk fenomen innen lyd og kanskje spesielt akustikk. Et par karer som heter DeWitt og Burnside viste i en artikkel at bøyning av radarstråler forårsaket opphetning på kanten de ble bøyd rundt. Dette fant så Ron Sauros ut av og tenkte at det må jo i så fall også være tilfellet for akustiske bølger.

Som med Schroeders arbeid med diffusere på 70 tallet, der det hele foregikk med radiofrekvente bølger. Var først på 80 tallet D'Antonio tenkte på å bruke samme samme prinsippet på lydbølger.

Tanken er altså at diffraksjon i seg selv er en prosess som innebærer tap. Virker logisk siden det som endrer lydens ferd er passivt. Eneste energien i bildet ligger i lydbølgen og det er det som gjør at det kan utføres arbeid ved å bøye lydbølgen. I praksis er det glimrende forskning da det forklarer en del mer om de ellers pussige observasjonene som ofte gjøres ved måling av absorbenter og diffusere.

Fancy slideshow:
http://nwaalabs.ipower.com/Files/NWAA Labs/Absorption Coefficients Pt 1.pdf
http://nwaalabs.ipower.com/Files/NWAA Labs/Absorption Coefficients Pt 2.pdf
Mye det samme i white paper format:
http://nwaalabs.ipower.com/Files/NWAA Labs/IN09_092.pdf

Som med så mye annet i akustikk viser det at vi så vidt har skrapet overflaten når vi først i dag finner ut en såpass essensiell ting ved bølgers oppførsel.

I tillegg til diffraksjonstapene er det i diffusere tap pga friksjon mot overflatene, pluss overføring av energi fra hull i resonans til hull ved siden av som ikke har like høyt trykk.

Sabine hadde digget akustikk anno 2010! :)


timc skrev:
Når det gjelder dette med flutter, tror jeg vi egentlig er enige, men har litt ulike synsvinkel på hva som kan skje. Du forutsetter full absorbsjon av absorbenten. Jeg ser for meg at man kan få noe gruff på de frekvensene der absorbenten virker dårlig. Jeg ser for meg en bølge som treffer f.eks bak høyttalere. Så sniker seg bak en frittstående absorbent som står på sideveggen. Bouncer litt frem og tilbake helt til utfallsvinkelen gjør at den gradvis kommer ut i rommet igjen.
Normalt vil fravær av absorbering bety at lyden går gjennom platen når det er snakk om noenlunde store vinkler.

For at det skal reflekteres trengs det stor vinkel på lyden, høy tetthet i demperen og/eller lite pustende tekstil i front. Om jeg ikke så feil på websiden er det skum i demperne. Betyr normalt mindre sjanse for at lyden spretter når den treffer med stor vinkel. Om det er flutter bak panelet må lyden uansett ha bratt nok vinkel til å sprette frem og tilbake minst et par ganger. Da treffer den demperen på så og si 90 grader hvor det er lettest for lyden å komme inn i dempeplaten.

Hovedpoenget mitt var at selv om det skulle være et 100% reflektivt panel vil det fortsatt være et lokalt flutter som ikke berører sweetspot. Når lyden har ruslet frem og tilbake mellom panel og vegg et par ganger slipper den fri og oppfører seg da som den enslige lyden den egentlige er. Flutter echo setter ikke spor på senere klang, det er et lokalt fenomen som kun kan høres der det skjer når det skjer.


Andreas
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
Tim!

Tar dette tilbake til tråden det egentlig begynte i. Har tittet litt mer på dette med diffraksjon på kanter og funnet en del eldre referanser i så måte. Nytt er det neppe, som konseptuelt fenomen. Har derimot ikke funnet noen som tidligere har prøvd å forklare og systematisere effekten, med formler for å beregne utslagene det gir i praksis. Virker som de fleste har vært klar over at det skjer noe et eller annet der som er utenfor kontroll og prøvd å unngå det som en ubeleielig effekt de helst ikke vil ha med i målingene.
 
Topp Bunn