Hei, da er du igang med bassfeller ja, ble litt inspirert forrige helg kanskje
Lovet deg for en LITEN stund at jeg skulle legge inn litt kurver fra sist besøk.
Legger ut litt kurver nå, så kan vi sammenligne litt før og etter bassfeller.
Første frekvensrespons virket litt rart etter å ha sett retep og Antimode sine målinger, men jeg savnet dypbassen hos deg og kurven viser vel hvorfor:
Blå er høyre og rosa venstre - tydelig at de to subbene du hadde stablet oppå hverandre lagde en del utfasinger med hovedhøyttaleren.
Her er vannfall fra venstre høyttaler:
Som man ser, så er det ganske god kontroll på etterklangen ned til omtrent 50Hz. Under 50Hz er det kun store tiltak som kan rydde opp litt og jeg anbefalte at du kjører på med bassfeller ala 8x12_tom. Vi får håpe disse gjør vei i vellinga!
Etter å ha satt inn en forsterker til for sub 2 og flyttet den slik at de fikk stå på hver side bak, samt stilt inn bassforsterkerne, ble det en OK kurve i bassen, men tydelig at det er mye rumling i rommet.
På de første kurvene ser vi også at det er noen sammenfallende dipper på 200, 800 og 2.5kHz. Kan det stemme at Brennin er delt omtrent her?
Uansett, så gikk tiden fort etter vaffelspisingen og ungene begynte å klage litt på høy lyd fra kjelleren, så vi ble vel enig om at vi fortsetter en annen gang etter at bassfellene har kommet opp.
Synes Ascolta Brennin spilte ganske godt oppløst og plasseringen var meget bra i lydbildet. Tror dette kan bli veldig bra med kontroll av etterklangen i bassen og litt mer jobbing med plassering av subbene. Regner med at det ikke er lenge før retep er på plass for å teste litt?
Gleder meg til gode vafler og enda bedre lyd neste gang - vi er jo nesten naboer, så du får si fra om du vil ha besøk igjen....