Akustikk i "furtebua"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.622
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er drit feig. Får jeg inn et slag, setter jeg på sprang. Mulig jeg tar osten på fart😆 Nei, går heller for love and peace😁
    Gjør som jeg kom med forslag til min eks svigermor da hun ble mobbet av sine sønner.
    Hun var litt stor.
    Jeg sa til henne, ikke bry deg om dette. Bare si til de. "slutter dere ikke nå så setter jeg meg på dere"
    Det falt ikke i god jord for å si det mildt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Nå har den kresne bergenseren hvert på besøk.
    Bare klaging og kjefting :=)
    Neida kun konstruktiv tilbakemeldinger, det er en ting jeg liker.
    @W.Sand kom med att kvinnestemmer var litt i resonanse området.
    Det var det også rundt 3-400 hz også. i manneleie.
    Dempet en EQ jeg hadde i dette området.
    @Roald hadde rett i dette. Ellers sa han ikke stort annet.
    Men nå kommer det vel mer fra han :=) Balltreet sto jo klart, så han vegret seg tenker jeg for å si mer. He he.
    Han er en ærlig mann, så jeg tror vel han har sagt det som burde sies.
    Fint med folk som har ørene med seg, det er lett å se seg blind på eget.

Kresen, kvalitetsbevisst eller bare ører som ett måleapparat, ikke greit å si

Ett lite balltre er ikke noe bekymring mer bekymret for hundene dine som prøvde å spise meg…

Det var jo ikke noen overraskelse at det spilte bedre enn sist gang så hva skal man si bortsett fra at eier ikke vil høre på meg, eq, nivå og q 🔨🔨🔨 og så ville jeg omplassert litt på søylene for og se om det kunne gi skarpere fokus på vokal.

Vi trenger ikke snakke mye om det som er bra for nå er jo det viktigste å ratte inn små unoter for og makse resultatet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.622
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kresen, kvalitetsbevisst eller bare ører som ett måleapparat, ikke greit å si

Ett lite balltre er ikke noe bekymring mer bekymret for hundene dine som prøvde å spise meg…

Det var jo ikke noen overraskelse at det spilte bedre enn sist gang så hva skal man si bortsett fra at eier ikke vil høre på meg, eq, nivå og q 🔨🔨🔨 og så ville jeg omplassert litt på søylene for og se om det kunne gi skarpere fokus på vokal.

Vi trenger ikke snakke mye om det som er bra for nå er jo det viktigste å ratte inn små unoter for og makse resultatet.
    Det med pelsdottene la du opp til selv🤣
    Men ja skal prøve å flytte sidene fra H til V.
    Verdens snilleste og kosete jenter. Spesielt den som la seg rett på rygg.
    Skal også kle mellombassene med samme filt innvendig.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er hemmeligheten bak så lite harmonisk forvrengning? Mange elementer?
    Ser du noe ikke jeg gjør? Hvor mye forvrengning forventer du? Bare skyte inn for sikkerhets skyld at spørsmålet ikke er flåsete.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @MakkinTosken. Mine målinger har en del lavere forvrenging. Ca 25 db og ned.

@steinost. Jeg tror ikke vi skal henge opp i forvrenging, da det kan variere veldig fra måling til måling. Tror ditt oppsett har like lav forvrenging som mitt hvis alt er på stell

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nja, tallene er en ting, trenden er en annen. Kurven går jo ikke lenger enn til 1kHz, men stiger fra 500. Ser jeg på fr synker jo responsen mot 5k.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nja, tallene er en ting, trenden er en annen. Kurven går jo ikke lenger enn til 1kHz, men stiger fra 500. Ser jeg på fr synker jo responsen mot 5k.
    Hva er det som stiger? Står ingenting om hvilke farge som er hva, hvis vi ser på samme måling. Tipper den som stiger er noise floor.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1

@steinost. Jeg tror ikke vi skal henge opp i forvrenging, da det kan variere veldig fra måling til måling. Tror ditt oppsett har like lav forvrenging som mitt hvis alt er på stell

Er du sikker på at det er riktig, 25dB og ned er vel under støygulvet?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker på at det er riktig, 25dB og ned er vel under støygulvet?
    Nei, det er det som er poenget. Disse målingene på forvrengning er ikke alltid riktige.

La til litt mere: sjekket en vilkårlig måling og all forvrenging er under støygulvet. Det høres ikke riktig ut.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Så du hinter om brukerfeil.....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, det er det som er poenget. Disse målingene på forvrengning er ikke alltid riktige.

La til litt mere: sjekket en vilkårlig måling og all forvrenging er under støygulvet. Det høres ikke riktig ut.
    Hvorfor ikke, signalet kan jo også ligge under et støygulv om du vrir lavt nok. Det er jo differansen mellom signal og vreng som er interessant.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mål litt høyere i volum, gjerne 105db i bassen. Da ser det plutselig ikke så pent ut. Da dukker ting opp over støygulvet.
    Og derfor reagerte jeg på økende vreng ved fallende flanke i responsen. Hva vrenger fra 500-5000?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hinter ikke om noe. Jeg bare diskuterer målinger. Håper ikke Osten ser på dette som kritikk. Det er ikke meningen.
    Har jo ikke noe med osten å gjøre, annet enn han forsynte oss med kurver vi kunne diskutere og at vi gjør det i hans tråd. 🤭
    Jeg gir meg der...👋:giggle:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Hinter ikke om noe. Jeg bare diskuterer målinger. Håper ikke Osten ser på dette som kritikk. Det er ikke meningen.

Var nok dine brukerfeil jeg hintet om, og osten er ikke så hårsår og jeg tror de fleste av oss som har litt realismes i hobbyen ikke går i svart grunnet kritiske spørsmål, er man helt ukritisk går det neppe fremover.

Kanskje eieren kan fremvise noen målinger fra de nye elementene og se om det samsvarer?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var nok dine brukerfeil jeg hintet om, og osten er ikke så hårsår og jeg tror de fleste av oss som har litt realismes i hobbyen ikke går i svart grunnet kritiske spørsmål, er man helt ukritisk går det neppe fremover.

Kanskje eieren kan fremvise noen målinger fra de nye elementene og se om det samsvarer?
    Godt mulig jeg har gjort noen feil. Men skjønner liksom ikke helt hva det skulle være. De fleste målinger viser det samme.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Her er ikke min sterke side. Målingen lå på rundt 85-90 db.

Dette er vel godt under virkningsgraden på ditt oppsett og selv ett simpelt element ser bra ut da, jeg testet ett billig element samtidig med seas og før membranen startet og bevege seg litt så begge helt fine ut, straks de måtte flytte litt på seg var seas på en annen planet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.622
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jo ikke noe med osten å gjøre, annet enn han forsynte oss med kurver vi kunne diskutere og at vi gjør det i hans tråd. 🤭
    Jeg gir meg der...👋:giggle:
    Vil ha meg frabedt att du diskuterer mine kurver.
    Neida kjør på, mulig jeg legger ut forvrengningen helt til 20 000 hz.
    God natt skal opp kl 05,00

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    -40 dB er da veldig
    Bra, er det ikke?
    Målingen til steinost ligger vel rundt -50
    Denne er målt med 8db høyere volum og THD ligger mellom -50 og -60, og her har jeg ikke så mange elementer over 500 Hz
    THD 26.07.2024.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Målingen til steinost ligger vel rundt -50
    Denne er målt med 8db høyere volum og THD ligger mellom -50 og -60, og her har jeg ikke så mange elementer over 500 Hz
    Vis vedlegget 1042439
    Synes trenden også her er interessant. Selv om du har lav forvrengning, hvorfor den stigende flanken oppover? Kanskje litt mer forståelig i ditt tilfelle, med bare en diskant, men likevel. Ser etter en rød tråd. Mye fokus på bassvreng, men vi vet jo at øret er mer følsomt i mellomregister, vil derfor tro at det vil være heldig med mindre vreng oppover jmf bass?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.992
    Sted
    Langesund
    Synes trenden også her er interessant. Selv om du har lav forvrengning, hvorfor den stigende flanken oppover? Kanskje litt mer forståelig i ditt tilfelle, med bare en diskant, men likevel. Ser etter en rød tråd. Mye fokus på bassvreng, men vi vet jo at øret er mer følsomt i mellomregister, vil derfor tro at det vil være heldig med mindre vreng oppover jmf bass?
    Tror det er støygulvet i rommet som gjør at mikken registrere en god del overharmoniske oppover.

På denne målingen som er ennå lavere ser en at trenden på alle harmoniske ligger med samme stigning som støygulvet.
    Derfor sier jeg det igjen, mål på 100 db pluss i bassen og minst 95 db i diskanten. Da får en et mer realistisk bilde. Mange vil helt sikkert ikke like det bilde. Meg inkludert, selv om det bare er annenharmonisk som dominerer da. De med mange diskanter vil ha en fordel der, men i mine ører også andre bakdeler som jeg ikke vil ha.
    thd lav.jpg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.622
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er støygulvet i rommet som gjør at mikken registrere en god del overharmoniske oppover.

På denne målingen som er ennå lavere ser en at trenden på alle harmoniske ligger med samme stigning som støygulvet.
    Derfor sier jeg det igjen, mål på 100 db pluss i bassen og minst 95 db i diskanten. Da får en et mer realistisk bilde. Mange vil helt sikkert ikke like det bilde. Meg inkludert, selv om det bare er annenharmonisk som dominerer da. De med mange diskanter vil ha en fordel der, men i mine ører også andre bakdeler som jeg ikke vil ha.
    Vis vedlegget 1042489
    Er uansett veldig bra, er ikke mulig å høre vreng på så bra resultater.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.622
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Jeg må ta ny måling, hadde ikke spart på de.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

Vis vedlegget 1042489
    Er dette målinger gjort med sveitseren?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte på leverandøren sine målinger.....

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, har ikke nyere målinger en fra akkurat da mellomtonene var nye. Har et opphold i å måle frekvensrespons jeg, men begynner snart igjen
    Kan jeg spørre? For å få til å måle vreng opp til 20k, hva har du gjort. Min stopper ved 10k?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.926
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 1042502

Støygulvet I rommet er vel fallende oppover I frekvens

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.045
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, ikke her i hvert fall når det måles i lytterposisjonen. Måler en nærme så er det slik - vet ikke hvorfor
    Måle nærmere hva? Kan det tenkes at støyen fra elektronikken summeres bedre i lytteposisisjon? Suser vel fra mellombassene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn