Akustikkplater fra Rockwool

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, dette blir veldig båndbegrenset og primært diskantstøvsugere som fungerere som en EQ og hvor resten av frekvensspekteret reflekterer. Skal man legge sammen to plater, så må de ha riktig gjennomstrømningsmotstand i forhold til tykkelsen.
    Du kjenner jo til eksperimentet mitt med «stolpene» mine (som var oppgitt å være «bassfeller», men som ikke er det). Det blir jo ikke bredbåndet, men allikevel oppleves rommet som roligere og mer behagelig å være i. Flutter er sterkt redusert. Kan det være at vi er mer følsomme for det som skjer i høyere i frekvens?

    1668172800309.png


    1668172823558.png
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Du kjenner jo til eksperimentet mitt med «stolpene» mine (som var oppgitt å være «bassfeller», men som ikke er det). Det blir jo ikke bredbåndet, men allikevel oppleves rommet som roligere og mer behagelig å være i. Flutter er sterkt redusert. Kan det være at vi er mer følsomme for det som skjer i høyere i frekvens?

    Vis vedlegget 867138

    Vis vedlegget 867139
    Vi primært følsomme for flutter-ekko og veldig som settes opp mellom to flater vil minimere det mye. Du burde ha prøvd skikkelig tiltak og bedre plassering!
    Generelt er vi mindre følsommme for de aller øverste frekvensene, men tiltakene fungerer jo lavere enn det også. Så avhenger det av høyttalerne og andre faktorer.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Så klart så er tykkere bedre, men dette er langt bedre enn den murveggen jeg har der fra før. Hører bare nå ved å sette de på gulvet at det rydder litt i lydbildet. Nå skal det bare nytes musikk, har stemt to flygler i dag så er lei av å være kritisk til lyd for resten av dagen.
    Vis vedlegget 867122
    Men heng de nå opp da for svingende! Ølen smaker bedre etter at fingrene har holdt i en drill. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Klarer ikke alene, er for svak i armen...
    Drikker ikke øl heller 🤣
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.898
    Antall liker
    51.062
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Eller lag ben på de så får du de opp i fra gulvet😉
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Får hjelp fra en i familien om litt, muligens allerede neste uke. Da er på med måling osv. igjen, han er mer inne i rew sitt univers en hva jeg er. Jeg bruker Dirac - han bruker Audiolense.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Burde du kanskje helst kle inn steinulla i plast innerst før du henger dem permanent i stua?
    Det støvet de kan gi fra seg er vel ikke helt greit for luftveiene, og når du setter opp litt dører og vinduer så er kanskje ikke HT trekk alene tett nok?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Burde du kanskje helst kle inn steinulla i plast innerst før du henger dem permanent i stua?
    Det støvet de kan gi fra seg er vel ikke helt greit for luftveiene, og når du setter opp litt dører og vinduer så er kanskje ikke HT trekk alene tett nok?
    Har tatt spraylim på hele, som jeg har nevnt før i tråden, jeg har gjort akkurat det samme med en annen akustikkplate av samme produsent for noen år tilbake - har ikke hatt noe som helst problemer med den. Kle inn med plast hadde vel tatt bort det meste av effekten.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Åja, da misforsto jeg hensikten med limet:)
    Ja, kanskje plast tar bort effekten ja. Tenkte bare si ifra om støvet for din helses skyld:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har jo en del materiale igjen så jeg lurte på å lage to av disse også i samme slengen.
    Bildet hentet fra nettet, men de kommer til å bli cirka slik.
    basskasse.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her ser dere problemene - Dirac etter den har tatt justering.
    Bass problem.jpg
    Bass problem impus.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du har noen Magnepan magnetostater eller lign. lag noen diskret absorbenter 60bred 120høy f.eks. som ser ut som disse på hjul eller ben med vanlig 10cm Glava, plasser de ett sted rundt/ved hvert hjørne f.eks. ved siden av TV/bak høytaler men MINST 60cm fra en vegg, ett ved Liverpool drakten etc. Da får du effekt på etterklang og de demper mest der du trenger det i bass/midbass. Isolasjon er hastighets basert demping de virker hundre ganger bedre langt fra vegg. De pidestall demperne i post 53 er rett måte. Og lime de på veggen er ofte kontraproduktivt, du hører forskjell men det er bare diskant eq. kanskje litt bra hvis du blir kvitt noe flutter ekko.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du har noen Magnepan magnetostater eller lign. lag noen diskret absorbenter 60bred 120høy f.eks. som ser ut som disse på hjul eller ben med vanlig 10cm Glava, plasser de ett sted rundt/ved hvert hjørne f.eks. ved siden av TV/bak høytaler men MINST 60cm fra en vegg, ett ved Liverpool drakten etc. Da får du effekt på etterklang og de demper mest der du trenger det i bass/midbass. Isolasjon er hastighets basert demping de virker hundre ganger bedre langt fra vegg. De pidestall demperne i post 53 er rett måte. Og lime de på veggen er ofte kontraproduktivt, du hører forskjell men det er bare diskant eq. kanskje litt bra hvis du blir kvitt noe flutter ekko.
    Eller ha litt mer møbler i rommet, sånn som var vanlig før i tiden. Tunge gardiner og tepper likte man også. Ikke rart det låt bedre før.
     

    Kramer1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2012
    Innlegg
    199
    Antall liker
    71
    Sted
    Ytre Arna
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 866314
    Eller på den ene sideveggen - for å ta vekk refleksjoner der?
    (ja, vet dette er de gamle høyttalerne, men veggen er den samme.)
    Har selv laget slike absorbenter med akkurat slike plater, og vil sterkt anbefale å teste å ha di bak høyttalerene.
    Faktisk prøv å ha di akkurat der høyttalerene peker mot.

    Jobbet en periode i en hi-fi forretning som kjøpte di absorbentene eg lagde og vi testet di bak noen Vienna Acoustic Beethoven.
    Effekten av kun en slik bak hver høyttaler var langt bedre en hva som var forventet.


    Det var en liten åpenbaring faktisk, det føltes som å ha funnet en tweak/gadget som ga langt over hva den burde.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har selv laget slike absorbenter med akkurat slike plater, og vil sterkt anbefale å teste å ha di bak høyttalerene.
    Faktisk prøv å ha di akkurat der høyttalerene peker mot.

    Jobbet en periode i en hi-fi forretning som kjøpte di absorbentene eg lagde og vi testet di bak noen Vienna Acoustic Beethoven.
    Effekten av kun en slik bak hver høyttaler var langt bedre en hva som var forventet.


    Det var en liten åpenbaring faktisk, det føltes som å ha funnet en tweak/gadget som ga langt over hva den burde.
    Altså bak her?
    PSX_20220805_093638_copy_2937x2203.jpg

    Har nok plater og stoff til å lage noen til.. Er dette bedre tror dere enn å lage skyline diffuser? Har så vidt begynt med produksjon av blokker.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.123
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Altså bak her?
    Vis vedlegget 874653
    Har nok plater og stoff til å lage noen til.. Er dette bedre tror dere enn å lage skyline diffuser? Har så vidt begynt med produksjon av blokker.
    Hvis en ender opp med å lage diffusorer, ville jeg heller valg QRD. Men de vil ikke funke optimalt pga tv som står litt i veien. Prøv å dempe og se om det har noe for seg😀
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom de høyttalerne virker som de skal er det ikke mye direktelyd å dempe bak der uten å lage tingene digre.
     

    Kramer1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2012
    Innlegg
    199
    Antall liker
    71
    Sted
    Ytre Arna
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det ser rett ut . Effekten kan jo variere fra høyttaler til høyttaler , men definitvt verdt å bare sette di opp til veggen der og ta en kjap test.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Dersom de høyttalerne virker som de skal er det ikke mye direktelyd å dempe bak der uten å lage tingene digre.
    Korrekt. Det er frekvensområdet under Schrøder som evt. er aktuelt å gjøre noe med på den veggen. Flutterekko mellom front og bakvegg antar jeg ikke er et problem her.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bortkastet tid og penger altså.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen bunner jeg ikke liker, hvordan skal jeg jobbe med/mot de?
    halv smoothing uten dirac.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han du løfte oktavene ca. 70-280 Hz 2 dB uten at det låter feil? Lokale avvik nedi der har det sjelden noe for seg å booste.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Han du løfte oktavene ca. 70-280 Hz 2 dB uten at det låter feil? Lokale avvik nedi der har det sjelden noe for seg å booste.
    Løfte hvordan?
    Her er samme måling, men med Dirac
    halv smoothing med dirac.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir det bare graut om du gir litt til ved 150 Hz? Du har også litt mye energi fra 4 k og opp. Er dette begge høyttalerne drevet? Kan du vise én om gangen?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Der ser man at Dirac ikke gjør noe god jobb hvis målingene er vist riktig. Er i så fall mye bedre å legge inn noe shelving manuelt for å få en gradvis fallende respons.

    De dippene må man løse med plassering eller akustiske tiltak. Under er to målinger av venstre og høyre Gradient Revolution og man ser at de øverste ikke har dippen i mellombassen. Husker ikke om det ble løst med tiltak alene eller en kombinasjon av tiltak og plassering.
    Gradient Revolution to plasseringer.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    My måling nå, med (blå) og uten (grønn) Dirac, mulig den ikke gjør god jobb, men jeg hører STOR forskjell med og uten her.
    1/2 smoothing.
    7des halv smoothing.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva om du i tillegg legger på en -2 dB High Shelf ved 300 Hz, Q= 0,5 eller så?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    My måling nå, med (blå) og uten (grønn) Dirac, mulig den ikke gjør god jobb, men jeg hører STOR forskjell med og uten her.
    1/2 smoothing.
    Vis vedlegget 874712
    Er det måling av begge høyttalerne? Hvis det er det, så hvis måling for hver høyttaler som Valentino nevner.

    Man trenger ikke betale ekstra penger for en slik auto korreksjon. Her er det bare lagt inn litt shelving fra 500 Hz og senking i toppen. Dette kan man gjøre langt bedre manuelt. Grafen din er fremdeles for slank. En mer foretrukket respons skal falle gradvis fra bass til diskant.
    Bruel & Kjær 1974 stor.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke tvinge Dirac til noe som helst? F.eks. sette en targetlinje som faller 5 dB fra 100 Hz til 10 kHz? We want it darker.
    Én høyttaler om gangen gjør det lettere å finne feil. Under Schroeder pga. rommet, høyere opp pga. mikrofonplassering og korte bølgelengder.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Dirac har kanskje mulighet for å ha en sånn house-curve i bunne for justeringen den gjør?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Altså bak her?
    Vis vedlegget 874653
    Har nok plater og stoff til å lage noen til.. Er dette bedre tror dere enn å lage skyline diffuser? Har så vidt begynt med produksjon av blokker.
    Efter min mening er diffusere på Frontvæggen klart det bedste. Jeg har prøvet med absorbenter der, men der mistes så meget i forhold til diffusere.
    Jeg finder Frontvæggen som den vigtigste væg.
    En ting jeg har gjort er at placere krydsfin'er plader foran vinduerne, med godt resultat. De kunne være aftagelige.
    Hvis du placere absorbenter på sidevæggene, er det bedst at gøre det i hver side, så de to vægge er så ens som muligt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn