Akustisk behandling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Trenger sårt hjelp til akustisk behandling av min hjemmekino.
    Sliter med mye ekko og er usikker på hvilke tiltak og hvor tiltakene må gjøres.
    Så spørsmålet er, er det noen på Sørlandet (bor i Mandal) som har kunnskap og interesse til å komme på hjemmebesøk?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Spørs hvor bredbåndet du vil at dempingen skal ta ? Hold deg langt unna 2-3cm plater da vil dempingen vil ta veldig ujevnt i respons. Jeg bruker 45cm demping Hunton bak lerret og de tar veldig godt helt ned til 100hz (skulle gjerne hatt 60cm men bruker det man har mulighet til). Etterklangtiden i bassen blir ryddet opp enda lengre ned og oppover gir det meg roligere avslappet lyd selv på høye lydtrykk. Veggene/tak hos meg vil også få ny demping og der vil det bli bygd en 15cm løsning over nyttår.
    1-kopi.jpg






    demp.jpg
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Jeg har for liten kjennskap til akustikk til å si noe om hva jeg skal dempe og hvordan.
    Legger ved bilder av rommet.
    Rommet er 6,5 meter x 4,2 meter. Lytteposisjon ca 3,2 meter fra lerret.
    I taket er det rockfon 50mm takhimling, og frontveggen er delvis en baffelvegg.
    Bakveggen er dekt med gardiner, da det er en stor skyvedør bak (3 meter bred). Gardiner kan om hensiktsmessig trekkes inn fra hjørner for akustiske tiltak i hjørner.
    En utfordring er døra inn i rommet, den kommer i åpen stilling i veien for tiltak til førsterefleksjon. Vurderer å bytte ut døra med en skyvedør, men kun om nødvendig.

    Har skjønt såpass, at de bare sideveggene i gips ikke er bra.
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har du ett så lite rom med så mange subber og høytalere må du ikke minst ha 1 vegg eller helst 2 med 2-3000 k/pas demping som er minst 1meter tykk. Ikke kødd engang.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg besøkte en person en gang, hadde flott anlegg og flott lyd. Så fikk han dilla på demping, besøkte han et år etterpå, samme anlegget, men slitsom og kjedelig lyd. Dempingen hadde tatt drepen på all go'lyd.

    Ønsker heller null demping vs overdempet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg besøkte en person en gang, hadde flott anlegg og flott lyd. Så fikk han dilla på demping, besøkte han et år etterpå, samme anlegget, men slitsom og kjedelig lyd. Dempingen hadde tatt drepen på all go'lyd.

    Ønsker heller null demping vs overdempet.
    Demping, dsp subber osv.. alt kan gjøres til det bedre, men og til det verre. For min del er demping først og fremst basskontroll og dempe noe av første refleksjon, samtidig prøve å beholde litt livligheten i rommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Husker jeg besøkte en person en gang, hadde flott anlegg og flott lyd. Så fikk han dilla på demping, besøkte han et år etterpå, samme anlegget, men slitsom og kjedelig lyd. Dempingen hadde tatt drepen på all go'lyd.

    Ønsker heller null demping vs overdempet.
    Det spørs jo hva du demper.?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du skal alltid dempe stigende med synkende frekvens
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja men da skjønner du det ikke... Du har meldt deg ut. Du vil egentlig ikke forstå...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Demping, dsp subber osv.. alt kan gjøres til det bedre, men og til det verre. For min del er demping først og fremst basskontroll og dempe noe av første refleksjon, samtidig prøve å beholde litt livligheten i rommer.
    Enig, det handler om en god balanse.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Trenger sårt hjelp til akustisk behandling av min hjemmekino.
    Sliter med mye ekko og er usikker på hvilke tiltak og hvor tiltakene må gjøres.
    Så spørsmålet er, er det noen på Sørlandet (bor i Mandal) som har kunnskap og interesse til å komme på hjemmebesøk?
    I utgangspunktet skal du ikke gjøre noe, men kan du gjøre en vegg 1m tykk med Huntonitt med 5000 k/pas som er vanlig Huntonitt isolasjon så er du på god vei.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.518
    Antall liker
    4.886
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    I utgangspunktet skal du ikke gjøre noe, men kan du gjøre en vegg 1m tykk med Huntonitt med 5000 k/pas som er vanlig Huntonitt isolasjon så er du på god vei.
    Ganske sikker på at trådstarter blir ekstremt mye klokere av dine poster (ironi der altså) :unsure:
    Jeg synes det er uhyre vanskelig å skjønne hva du mener, og klarer ikke en gang å forstå om det går langt over hodet på meg eller bare langt utenfor noe som helst. Tonen er en annen sak, den er nesten lettere å forstå enn å like...

    Til TS: Jeg kjenner ikke forhandler i Mandal, men Lydbølgen holder til der og PM Audio i Nodeland er en ringrev med god peil.

    En forsiktig start kunne være å fylle så mange hjørner som mulig fra gulv til tak med hjørne-bassabsorbenter (jeg bruker Sonitus (Gear4music.no) og Eli Acoustics produkter (Mala)). 7cm tykke absorbere eller delvis reflekterende "abfusers" i førsterefleksjon + et par til langs sidevegg på høyde med lytteposisjon kan dempe ekko effektivt uten å drepe for mye. Bak lytteposisjon kan du vurdere et par søyler med runde absorbenter. Jeg bruker HOFA Akustik (tror bestilt fra Thoman.
    Tynne gardiner gjør lite godt annet enn å stjele diskant, men kan være en touch på toppen av reelle tiltak.
    Synes det er uhyre vanskelig å gi råd uten å være i rommet og uten å prøve og feile (helst måle) litt.

    I utgangspunktet har du ganske godt utgangspunkt med de rommålene - dette kan bli knallbra!

    Google er din venn. F. eks. her er det mye god lesing og hjelp til beregninger: https://gikacoustics.net/
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noe slikt må det vel kunne gå an å lage selv...
    1000016136.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Trenger sårt hjelp til akustisk behandling av min hjemmekino.
    Sliter med mye ekko og er usikker på hvilke tiltak og hvor tiltakene må gjøres.
    Så spørsmålet er, er det noen på Sørlandet (bor i Mandal) som har kunnskap og interesse til å komme på hjemmebesøk?
    Kjempeflott rom! Ser ut som en digg plass å både se på film og til å lytte på musikk.

    Har du prosessor med DSP funksjoner? I så fall burde det også være målemuligheter. Jeg legger også merke til at du har akustikkplater i taket.

    På Sørlandet finnes det en del som har store hjemmekinorigger. Vi har også vår egen trivelige møteplass her inne på sentralen:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/forum/agder-lydlag.128/

    Du er selvsagt velkommen til å melde deg på et av våre treff og dermed treffe andre med meget bra kompetanse på nettopp det du spør om i tråden din.
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    I utgangspunktet skal du ikke gjøre noe, men kan du gjøre en vegg 1m tykk med Huntonitt med 5000 k/pas som er vanlig Huntonitt isolasjon så er du på god vei.
    Vel, som bildene sikkert viser, så vil det være utfordrende å gjennomføre. I den grad jeg har lest meg opp, så er det i første omgang første-refleksjon jeg må begynne med? Altså få opp ett akustisk tiltak på sidevegg nærmest fronter (speil metoden).
    Gjerne med denne type plater:
    R.jpg
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Tenkte mest på forslaget med en meter tykk huntonitt vegg, men ellers har jeg mange muligheter - må bare vite hvilken.
    Er nok bassen jeg har mest utfordringer med, og som vil få mest fokus.
    Platene fra malaaudio kan jo absolutt være aktuelle, hvor tykke er disse?
    Ok pris også, antar oppgitt pris er for 4 stk.
    Eli acoustic fog i 70mm, burde vel også være ok plater?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En meter tykk vegg med Huntonit tror jeg de fleste velger å droppe. Enkelte lever i drømmeverden og ønsker å lokke andre med.
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Kjempeflott rom! Ser ut som en digg plass å både se på film og til å lytte på musikk.

    Har du prosessor med DSP funksjoner? I så fall burde det også være målemuligheter. Jeg legger også merke til at du har akustikkplater i taket.

    På Sørlandet finnes det en del som har store hjemmekinorigger. Vi har også vår egen trivelige møteplass her inne på sentralen:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/forum/agder-lydlag.128/

    Du er selvsagt velkommen til å melde deg på et av våre treff og dermed treffe andre med meget bra kompetanse på nettopp det du spør om i tråden din.
    Takk :)
    Det jeg har av elektronikk er kun receiver, Marantz Cinema 50. Tror ikke denne har DSP funksjon? Vurderer å kjøpe Dirac funksjon, når oppgradert versjon er kommet.
    Ellers har jeg akustikkplater i taket ja, rockwool.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte mest på forslaget med en meter tykk huntonitt vegg, men ellers har jeg mange muligheter - må bare vite hvilken.
    Er nok bassen jeg har mest utfordringer med, og som vil få mest fokus.
    Platene fra malaaudio kan jo absolutt være aktuelle, hvor tykke er disse?
    Ok pris også, antar oppgitt pris er for 4 stk.
    Eli acoustic fog i 70mm, burde vel også være ok plater?
    Skal du gjøre noe effektivt i bassen er det tykke absorbenter som gjelder. Etterklangstiden i bassen hos meg ble ryddet skikkelig opp og ble merkbar forskjell i opplevd hurtighet og taktil følelse med 45cm Hunton. Bruk størst mulig demping og demp hardt front eller bakvegg samt første refleksjon. Du kan også gå på med diffusjon over tak + bakveggen om du har litt avstand til den der fra der du sitter og velger å dempe frontveggen.
    Vannfallet mitt ble betraktelig bedre med Hunton i rommet.
    Skjermbilde 2023-12-20 kl. 08.49.52.png
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    En meter tykk vegg med Huntonit tror jeg de fleste velger å droppe. Enkelte lever i drømmeverden og ønsker å lokke andre med.
    Hvilken drøm? Innenfor dedikerte kinoer er det flere som velger å gjøre dette her i landet. Billig oppgradering er det også sett ift mye annet rart som finnes der ute.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken drøm? Innenfor dedikerte kinoer er det flere som velger å gjøre dette her i landet. Billig oppgradering er det også sett ift mye annet rart som finnes der ute.
    En meter er ganske mye i et normalt rom.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Dirac vil utføre underverker med lyden i rommet ditt!

    Inntil du får Dirac så hadde jeg kjøpt inn 4-8 pakker med Hunton / Rockwool som du pakker inn i et sort laken eller noe. Disse koster ikke all verden og du kan enkelt flytte dem rundt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    En meter er ganske mye i et normalt rom.
    På meg ser det ut som dette er ett dedikert rom han etterspør hjelp. I ett vanlig rom er det mye ja men det finnes løsninger som kan skjule dette på en enkel måte.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har Rockwool akustikkplater (45cm) bak lytterposisjon og langs sidevegg - gjør meget god jobb.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.466
    Antall liker
    35.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    På meg ser det ut som dette er ett dedikert rom han etterspør hjelp. I ett vanlig rom er det mye ja men det finnes løsninger som kan skjule dette på en enkel måte.
    Absolutt i et dedikert kinorom, jeg tenkte som en generell løsning.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.947
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    som nevnt tidligere kjøp et par pakker med hunton, disse funker bra og støver ikke sånn som glava og rockwool.
    Så kan du leke deg litt med plassering og se om det hjelper
    Hjalp mye hos meg både i stua og på kontoret/lytterommet
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Er dette er kjellerrom? Hva finnes av tilstøtende rom? Hvordan ser respons ut? Hva slags konstruksjon er innvendige vegger i etasjen?
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Er dette er kjellerrom? Hva finnes av tilstøtende rom? Hvordan ser respons ut? Hva slags konstruksjon er innvendige vegger i etasjen?
    Dette er en del av en underetasje, finnes en tilstøtende gang og soverom. Litt usikker på hva du mener med hvordan respons ser ut?
    Vanlig lettvegg (15cm) mot tilstøtende rom, ellers betong i alle vegger og tak.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Jeg lurer jo på hvorfor du opplever akustikken som ubehagelig, hvilke frekvenser som skaper utfordringer. Om du kan lage lydlekkasje til tilstøtende rom kan det være et ekstremt effektivt tiltak for noen frekvenser. Hittil i tråden har det vært foreslått isolasjon nok til en hel ny bydel, men det er heller ikke noen "fikser alt"-løsning. Man er nødt til å vite hva det faktiske problemet er.

    Målsatt skisse inkl tilstøtende rom og gulv, tak og veggkonstruksjon, og takhøyde, samt frekvensrespons og wavelet for flere punkter i rommet (merket av på planskisse) kan gjøre at problemene er langt enklere å fikse.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Som snickers spør om over her; hva er det du vil forbedre?

    jeg ville begynt med å lage rammer som jeg kledde med pustende stoff og ha 10-15 cm hunton plater inni disse.
    i første og andre refleksjon til å begynne med… kansje et større teppe foran
     
    Ble medlem
    18.12.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Mandal
    Det jeg vil forbedre, er hovedsakelig bassen. Det er også ekko i rommet, som må bekjempes. Om dette er hva som kaller flutterekko, vet jeg ikke.
    Har i dag 2 x Hamrammr 18 subber, som oppleves som en stk 12 toms.
    Skjønner at man kan få inn en lastebil med dempingsmateriale og saken er løst, men vil helst ha minst mulig av tiltak på vegger som bygger mye ut. Så må finne en mellomting og i bestefall litt bedre opplevelse av bassen.
    Ved førsterefleksjon kan jeg ha noen dypere plater uten at det skaper noen estetiske problemer, men resten av langveggene må jeg begrense dybden. På bakveggen kan det plasseres tiltak i hjørnene, om det har noe for seg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn