Som jeg har skrevet i flere andre tråder tidligere, så skjønner jeg virkelig ikke hvordan enkelte her inne har fått oppfatningen av at Molton løser noe som helst lydrelatert. Jeg brukte godt over 20 meter scenemolton lagt i folder langs en vindusvegg i et tidligere lytterom og klarte ikke se forskjell på målingene før og etter.
Ikke var det noen imponerende som lysskjerming heller. Måtte faktisk kjøpe et sett ekstra gardiner for å sørge for lysskjerming, for proffmolton-greiene slapp igjennom enormt mye lys.
Jada, jeg er forberedt på å bli fortalt at jeg tar feil og at det egentlig ble dritbra, og at jeg ikke har peiling, for tiltroen til molton er sterk her inne.
Da jeg satte opp mitt neste lytterom droppa jeg molton fullstendig, og gikk for isolasjonsmateriale-baserte absorbenter og ingen andre diffusorer annet enn naturlig oppbrytning via møbler og rare vinker.
bak sofaen fortsetter rommet til en annen del av stua og der er det ikke noe mer absorbenter. så det blir litt diffusjonseffekt der, og ingen direkte refleksjon fra bakvegg. Sånn sett er jeg heldig, siden bakvegger ofte er trøblete.
Bak lerretet bruker jeg Hunton trefiberisolasjon. er vel ca 40-50cm dybde her.
Totalresultatet endte opp med et godt dempet, men veldig behagelig rom. Noen vil sikkert kunne hevde at det er litt overdempet for deres smak, men jeg selv føler at det er utrolig behagelig å være der inne, og det spiller bra etter min mening.
Jeg kunne sikkert brukt litt mindre og fått et bortimot like bra resultat, men jeg er ihvertfall godt fornøyd med prioriteringene jeg har gjort her.