Når man bruker Audiolense måler jeg med REW., for å se på forhånd. Hvor klok av det man blir når man ikke søker en sweet spot måling er en annen sak, man ser generell etterklang. Jeg skal optimalisere hele bakre del av rommet, det er målet. Og da er frekvensresponsen avhengig av avstand til flatene i rommet rundt deg, den endrer seg hele tiden du beveger deg og endrer avstand til flatene. Så i utgangspunktet er behovet for demping stigende med synkende frekvens, det forholder jeg meg til, Det virker på etterklang. Noen jevn frekvens respons er utopisk rundt omkring i ett rom. Men under 45Hz går det allikevel ad Dundas, med etterklang, men det gjør ikke så mye, alt ned til 60-80Hz gjør underverker vil jeg tro, for de fleste ører. Jevn frekvensrespons er noe man ikke hører med mindre man kan sitte og A-B teste ting mot kjente lyder. Sef er det bedre i det lange løp, for mastering ingeniører osv. Men sålenge man kan holde frekvens responsen innenfor rimelighetens grenser, altså med +/- 3-6dBb kanskje mer, er det ingen normale folk som hører det at det er bedre enn en annen hytt og pine frekvens respons innenfor f.eks.6dB. Det gjør jo selvfølgelig en forskjell hvis disse +/- 6dB peakene og dippene er i frekvens responsen, hvis du kan sitte og høre disse i din egen stue. Men det kan du ikke. Og du kan heller ikke gå til en annen stue for å høre forskjell, for vi (mennesker) har ingen akustisk hukommelse. Beste løsninger er vel å sitte å leke med en 31bånds parametrisk Equalizer, selv da blir man forvirret! Var det bedre enn det?!?!?
Lyd er dynamikk, oppløsning,, detaljering, ambience, etterklang og volum, i mindre grad frekvensrespons.......