datteratilhagen
Hi-Fi interessert
Hei,
Jeg står på trappene til å starte med noen akustikktiltak i mitt dedikerte lytterom og trenger innspill fra dyktige fagfolk som har gått samme sti tidligere.
Rommet er en kjellerstue på 22-23 kvadratmeter (Lengde 682cm, bredde 320/335cm og takhøyde 205cm). Veggene er dekket av treverk/panel med unntak av høyre sidevegg (For lytteposisjon) som er malt betong.
Nedenfor har jeg gjort et forsøk på å tegne opp rommet med avstander:
Litt avstandsdata i cm (dersom bildet blir uleselig):
Avstand frontvegg(Vegg bak høyttaler) til lytteposisjon: 420cm
Avstand lytteposisjon til bakvegg: 262cm
Bredde på rom i høyttalerende: 320cm
Bredde på rom ved bakvegg: 335cm (en 15cm innsnevring av rommet lengst inn)
Høyttalerplassering:
Avstand til sidevegg: 54cm (Begge høyttalere, målt til midten av woofer)
Avstand til frontvegg venstre høyttaler: 105cm (Målt til midten av woofer)
Avstand til frontvegg høyre høyttaler: 115cm (Målt til midten av woofer)
Avstand mellom høyttalere: 215cm
Avstand høyttalere - lytteposisjon: Venstre kanal: 315cm, høyre kanal 305cm.
Benyttet utstyr (Vet ikke om dette er relevant men ar det med i tilfelle):
Kilde: AMR CD777 (med dac)
USB kabel: Chord silver plus
Strømkabel: Nordost Heimdall 2
Signalkabler: Viablue RCA
Forsterker: Sugden A21al series 2
Høyttalerkabler: Silspeak master reference
Høyttalere: Spendor A5
Opplevde lydmessige utfordringer:
1. Lite bass / fundament (Ved plassering av høyttalere 10-20cm lengre inn, altså 80-90cm fra frontvegg, bedres dette til ønsket nivå, men da mister jeg holografien/tredimensjonaliteten. Pest eller kolera..). Jeg vet mine små gulvstående må ta sin del av skylden her, men hva kan jeg gjøre for å maksimere A5'enes fundament i bunn? Er det her bassfeller kommer inn?
2. Fra øvre mellomtone og oppover så oppleves litt "knust glass" og "rot" i lydbildet. Spesielt når jeg skrur opp volumet. Min teori er at dette i en viss grad skyldes manglende akustikktiltak i førsterefleksjonspunkter i hele rommet(?). Eneste tiltak for øyeblikket er et stort tynt teppe på hver sidevegg samt et teppe i taket over lytteposisjon. Dette hjalp litt på problemet og temmet diskanten noe, men er ikke tilstrekkelig.
3. En opplevelse av at rommet låter mørkt / skaper et mørkere lydbilde enn tidligere rom jeg har benyttet. Vil dette bedres ved å investere i absorbsjon i alle førsterefleksjonspunkter eller risikerer jeg å få et enda mørkere lydbilde?
Spørsmålene:
- Hvor mye absorbsjon trenger dette rommet?
- Hva er baksidene ved absorbsjon?
- Bør jeg vurdere (skyline) diffusorer (Har lest at de "åpner opp" lydbildet og "fjerner rommet")?
- Noen anbefaler diffusjon på førsterefleksjon, sidevegg. Andre steder leser jeg at det er i feltet i taket over lytteposisjon man bør bruke diffusorer imens andre igjen anbefaler bruk av diffusorer på bakveggen. Hjelp..
- Hvilke tiltak ville du gjort ut i fra rom og opplevde utfordringer?
På forhånd takk!
Mvh
Marius
Jeg står på trappene til å starte med noen akustikktiltak i mitt dedikerte lytterom og trenger innspill fra dyktige fagfolk som har gått samme sti tidligere.
Rommet er en kjellerstue på 22-23 kvadratmeter (Lengde 682cm, bredde 320/335cm og takhøyde 205cm). Veggene er dekket av treverk/panel med unntak av høyre sidevegg (For lytteposisjon) som er malt betong.
Nedenfor har jeg gjort et forsøk på å tegne opp rommet med avstander:
Litt avstandsdata i cm (dersom bildet blir uleselig):
Avstand frontvegg(Vegg bak høyttaler) til lytteposisjon: 420cm
Avstand lytteposisjon til bakvegg: 262cm
Bredde på rom i høyttalerende: 320cm
Bredde på rom ved bakvegg: 335cm (en 15cm innsnevring av rommet lengst inn)
Høyttalerplassering:
Avstand til sidevegg: 54cm (Begge høyttalere, målt til midten av woofer)
Avstand til frontvegg venstre høyttaler: 105cm (Målt til midten av woofer)
Avstand til frontvegg høyre høyttaler: 115cm (Målt til midten av woofer)
Avstand mellom høyttalere: 215cm
Avstand høyttalere - lytteposisjon: Venstre kanal: 315cm, høyre kanal 305cm.
Benyttet utstyr (Vet ikke om dette er relevant men ar det med i tilfelle):
Kilde: AMR CD777 (med dac)
USB kabel: Chord silver plus
Strømkabel: Nordost Heimdall 2
Signalkabler: Viablue RCA
Forsterker: Sugden A21al series 2
Høyttalerkabler: Silspeak master reference
Høyttalere: Spendor A5
Opplevde lydmessige utfordringer:
1. Lite bass / fundament (Ved plassering av høyttalere 10-20cm lengre inn, altså 80-90cm fra frontvegg, bedres dette til ønsket nivå, men da mister jeg holografien/tredimensjonaliteten. Pest eller kolera..). Jeg vet mine små gulvstående må ta sin del av skylden her, men hva kan jeg gjøre for å maksimere A5'enes fundament i bunn? Er det her bassfeller kommer inn?
2. Fra øvre mellomtone og oppover så oppleves litt "knust glass" og "rot" i lydbildet. Spesielt når jeg skrur opp volumet. Min teori er at dette i en viss grad skyldes manglende akustikktiltak i førsterefleksjonspunkter i hele rommet(?). Eneste tiltak for øyeblikket er et stort tynt teppe på hver sidevegg samt et teppe i taket over lytteposisjon. Dette hjalp litt på problemet og temmet diskanten noe, men er ikke tilstrekkelig.
3. En opplevelse av at rommet låter mørkt / skaper et mørkere lydbilde enn tidligere rom jeg har benyttet. Vil dette bedres ved å investere i absorbsjon i alle førsterefleksjonspunkter eller risikerer jeg å få et enda mørkere lydbilde?
Spørsmålene:
- Hvor mye absorbsjon trenger dette rommet?
- Hva er baksidene ved absorbsjon?
- Bør jeg vurdere (skyline) diffusorer (Har lest at de "åpner opp" lydbildet og "fjerner rommet")?
- Noen anbefaler diffusjon på førsterefleksjon, sidevegg. Andre steder leser jeg at det er i feltet i taket over lytteposisjon man bør bruke diffusorer imens andre igjen anbefaler bruk av diffusorer på bakveggen. Hjelp..
- Hvilke tiltak ville du gjort ut i fra rom og opplevde utfordringer?
På forhånd takk!
Mvh
Marius