Siden jeg drar på påskeferie i dag, poster jeg mitt innlegg en dag for tidlig. Dette i samforstand med O Så Store Finger.
Green on red - Gas Food Logding 1985
10 låter 32 minutter
Cowpunk, Americana. Gitarbasert folkrock, med røtter i vise- og protestsanger.
Nå er vi i Townesland, det hører alle som ha ører. Røtter 60, 70, og 80-tallet. For meg er dette nytt, Green on red var kun et navn for meg. Og jeg har styrt unna så godt jeg kunne. Det har ikke vært så vanskelig, men neppe et sjakktrekk, skulle det vise seg.
Guttene er fra Arizona, men holdt for det meste til i Los Angeles, California. To aktive perioder i følge Wiki, 1979 93 og en raptus i 2005-06.
Spilt inn i en plastbøtte med lokket på. Her gjelder ikke flinkhet, men ekthet. Dårlig lyd = dyptfølte kjensler. I dyp smerte skal stor kunst fødes, og slik lever de opp til en kunstnermyte. Det kunne godt riktig galt om guttene ikke var så talentfulle at dårlig lyd ikke evner å kneble dem. For dette er veldig bra, synes jeg.
Røtter til amerikansk protestsanger. Neil Young, mer enn Bob Dylan. Er det ensformig? Nja, ved første lytt, men så løsner det mer og mer. Dette er Hunx for køntri folka, eller er de en bro som knytter de to klisjeene sammen?
Desillusjon starter det med, men illusjon ender det med. Plata dras i gang av Thats what dreams were made for en fortvilt lengsel mot det tapte slag, den slutter med den ikoniske, vakre og optimistiske We shall overcome. Denne ut-terpede visa som de behandler med respekt og likevel tilfører noe som er sitt. Sånn svarer de på desperate depresjonen i inngangen, med at de gode kreftene vinner til slutt om vi ikke gir opp håpet. Ikke fordi sangen gi svar, men fordi den vekker ekkoet av tidligere tiders utopiske kamper og holder flammen levende. For meg sie denne plata at hvis ingen tror på det umulige, kommer vi aldeles ingen steder.
Utenom Neil Young hører jeg arv fra Patti Smith, Television, Velvet Underground, Pete Seeger og av alle David Bowie(!)
Kunne de ikke bare hostet opp litt bedre produksjon? Hadde de ikke to ekstra kroner å bruke på lyd. Grr. Da hadde denne plata blitt enda bedre. Det er rett og slett irriterende, og litt deprimerende at de ikke har hentet ut mulighetene som ligger rett frem for ørene på oss.
Litt ensformig? Nja, tenkte det med det samme. Spilte den en gang til, og enda en gang til - da merket jeg at denne plata er sjelden gjennomført. Vokser og vokser for hver gjennomhøring gjør den. Suggererende driv. Den er i mine ører noe så sjelden som vellykket.
Thats what dreams were made for. En dystopisk hyllest til Neil Young.
Black River minner om Television I sangstilen, og ikke så lite om Lou Reed heller.
Hair of the dog, dyster desperasjon i et skrik. Nydelig låt.
Fading away bringer tankene hen på Velvet Underground og Heroin. Fin og medrivende.
Easy way out, Televisison lusker igjen
Sixteen Ways, vakker og inderlig.
Drifter, suggererende og medrivende.
Sea of Cortez er kanskje min favoritt. Flott driv i all sin enkle oppbygning. En herlig låt.
We shall overcome some day, en vakker og ærlig versjon av Pete Seegers klassiker. Den bringer tankene hen mot Neil Young. En uutslitelig sang som bærer alle ulykkeliges ukuelige håp i seg. Skulle ikke tro det var mulig å tilføre denne sangen noe nytt men Green on red klarer det, godguttene!
Kunne kanskje hatt en klinelåt og får trekk for det (selv om mange av låtene er sexy nok, sånn sett) og ikke minst trekk for den bedrittråtnerævva lyden. Fysja meg!
8/10