Albumstafetten 13

U

utgatt60135

Gjest
Takk for en fin anmeldelse, Anonym :). Jeg har hørt albumet noe sånt som halvannen gang jeg også og jeg deler langt på vei ditt inntrykk. Tenkte rundt 5-6 jeg også. Ga ikke noe stort inntrykk, men som du sier energisk og ganske så bra. Men ......; - jeg er ikke enig i at en halvannen gang er nok for å gi den en god sjanse som anmelder. Tror jeg i stafetten har ligget på omtrent fra 4 (Pearl Jam er den jeg har hørt minst på) til kanskje 10, men da stort sett ikke fra lyttestolen. En god del plater trenger tid på seg.

Det virker som larsg er en nykommer som bare hev seg på noe han ikke kjente så godt til. Og tar det ikke seriøst, dessverre. Tror vi bare må glemme han.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Fint det der Anoynm.

Har for så vidt sansen for the woggles, men syns ikkje dette er deira beste plata. Og deler absolutt oppfatningen om at dette gjør seg bedre litt seint på et vorspiel enn en tidlig søndags formiddag i sweet spot.

Hadde trolig gitt denne 6.73/10.

Når det gjelder larsg, så kan vi vel gi ham ut dagen i dag, men om det ikkje har dukket opp noe ila dagen kommer eg ikkje til å gidde å skrive et jævla punktum engang om '68 comeback. Bare så det er sagt.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
God anmeldelse Anonym. Har hørt platen et par ganger selv og det er fengende til tider, men så synes jeg det blir masende og litt kjedelig ??? etter en stund. Fungerer best for meg i små doser om gangen, hele platen på en gang blir for mye. Tror nok jeg hadde landet på 5.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Hei!

Tenkte å skrive noen ord om plata dere savner anmeldelse av siden jeg selv har et svin på skogen i den forbindelse. Jeg innehar vel den tvilsomme æren av å være den første som uteble med sitt bidrag i stafetten. Ser at dere nå sliter med entusiasmen og deltakelsen. Vil med dette forsøke å rette opp litt av min dårlige samvittighet for å ha bidratt til å dempe disse. Stafett-trådene er gull og fortjener en premie og ikke synkende interesse.

The Woggles - Rock and Roll Backlash

Woggles har så definitivt ikke oppfunnet kruttet eller nye sjangre med musikken deres da den påkaller et nærmest endeløst spekter av referanser. Felles for garagerockens utøvere er en søken etter det perfekte beatet, eller groovet om du vil, med en pirrende catchy vokallinje utført med snerr og guts på toppen. Ofte er det vanskelig å fange disse med bare micer i studio da den visuelle energien også er essensiell for denne typen band, men her syns jeg Woggles lykkes veldig bra med det. Kanskje fordi låtmaterialet er såpass sterkt at det står stødig på egne ben, uten hjelp fra pa-søyler og kakofonier av ekstatiske fans.

Skiva åpner med tittelkuttet "Rock and Roll Backlash", en demonstrasjon i rock'n roll hvor rytmeseksjonen virkelig får vist seg frem. En superb indikasjon på hva vi har i vente. Plata er svært stilsikker med lite variasjon i uttrykket heldigvis. Med unntak av instrumentalen "El Toro", en låt selveste Calexico ville vært stolt av å ha i repertoaret sitt! Overraskende og frigjørende kutt.

Låtmaterialet er meget sterkt og uten ett eneste feilskjær. Det eneste potensielle er den noe sløve "Porridge", men den berges for min del av humoren i at jeg ikke er noen særlig fan av grøt, haha. Høydepunktet på for meg er definitivt "Hold On", en låt til ca 10. Her er det et vanvittig driv og snerret i stemmen til Professoren (!?!) er enda mer fremtredende og kompromissløst enn på resten av kuttene. Kombinert med en relativt personlig tekst som gjenspeiler et levd rock'n roll liv løfter det denne låten et par knepp over resten i min bok.

Denne skiva er en så sterk sjuer at jeg faktisk ender opp med en svak åtter. Og om det er tilfelle at tidligere utgivelser er enda bedre skal det definitivt dykkes her. Sporenstreks.

mvh

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
jowil skrev:
Hei!

Tenkte å skrive noen ord om plata dere savner anmeldelse av siden jeg selv har et svin på skogen i den forbindelse. Jeg innehar vel den tvilsomme æren av å være den første som uteble med sitt bidrag i stafetten. Ser at dere nå sliter med entusiasmen og deltakelsen. Vil med dette forsøke å rette opp litt av min dårlige samvittighet for å ha bidratt til å dempe disse. Stafett-trådene er gull og fortjener en premie og ikke synkende interesse.
Det var en veldig artig overraskelse fra sidelinjen! Mottas med et bredt smil :). Thank you! Respect!

Utmerket skrevet og artig med en mer positivt inntrykk enn fra oss andre. Etter å ha lest din fikk jeg lyst til å høre plata en gang til.

Hvis du har lyst på mer så kan du jo tenke på 68 comback meldt på av larsg hvis Townes gjør alvor ut av sin skrivenekt grunnet larsg´s forfall.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Meget bra anmeldelse jowil, selv om jeg kanskje ikke er helt enig i entusiasmen din ang. plata. ;)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.688
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Gode anmeldelser. Jeg er nok mest på linje med jowil (hentet inn rett før overgangsvinduet stengte?).
Herlig befriende plate, ganske så variert moro og rock n' roll. Litt vel mye 60-tall kanskje, hører litt Beatles og Kinks her.

En helt stø 7-er fortjener den, bare etter et par gangers normal-lytting. :)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Lyngen skrev:
Hvis du har lyst på mer så kan du jo tenke på 68 comback meldt på av larsg hvis Townes gjør alvor ut av sin skrivenekt grunnet larsg´s forfall.
Om det blir aktuelt er jeg klar for den. Men foreløpig har jeg et (tynt?) håp om at Townes selv vil lande på en annen avgjørelse enn den annonserte.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
Lyngen skrev:
Om det blir aktuelt er jeg klar for den. Men foreløpig har jeg et (tynt?) håp om at Townes selv vil lande på en annen avgjørelse enn den annonserte.

Bra det der jowil (og gledelig overraskende med bonusanmeldelse), og ja, eg syns i alle fall woggles har levert bedre ting, eksempelvis Get though plata.

Når det gjelder min bebudede skrivenekt:

Dette begynner etterhvert å bli en prinsippsak for meg. Eg har tidligere opplevd at min nominerte plate ikkje blei anmeldt, samt abnorme forsinkelser. Derfor syns eg det er nokså urimelig at eg skal legge ned tid og krefter i å anmelde en plate for noen som gir f i eget ansvar i stafetten. Eg var i utgangspunktet skeptisk til denne runden, fordi det for øyeblikket er temmelig hektisk både her og der, eller på jobb og heme, som det også heter. Det går tross alt med noen timer pr anmeldese (lytting+skriving), og dersom en person uteblir ved begge anledninger i samme runde syns eg det er et ganske sterkt signal om at stafetten ikkje er særlig prioritert. Da får jeg egentlig svært lite lyst til å anmelde plata, selv om '68 comeback lett faller inn under ting eg gjerne hører på.

Men eg synes også det er urimelig å "pålegge" jowil ekstraarbeid fordi eg sjøl er en gammel surpomp, så i anstendighetens navn skal eg heller anmelde den plata.

Godt mulig dette virker kjipt/strengt/surmulete/whatever, det får så være.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Townes skrev:
jowil skrev:
Lyngen skrev:
Men eg synes også det er urimelig å "pålegge" jowil ekstraarbeid fordi eg sjøl er en gammel surpomp, så i anstendighetens navn skal eg heller anmelde den plata.
Neida, det er ingen urimelighet i en slik avgjørelse. Anse det som en botsøvelse. Som tidligere nevnt stiller saken seg slik at jeg selv har gjort meg skyldig i nettopp det du kritiserer og dermed slett ikke fortjener en bedre skjebne. Imidlertid tror jeg nok de andre deltagerne foretrekker å ta del i dine tanker rundt plata.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg trodde vi på en måte var enige om å la dette ligge? Ingen er tjent med noen heksejakt. Aller minst den gode stemningen i tråden.

Selvsagt føles det jævlig irriterende at anmeldelser ikke kommer. Spesielt for den som nominerte albumet, men i dette tilfellet har i alle fall jeg skrevet det i "svinn"-kolonen.

Townes: Hvis det kan forandre noe, kan det jo hende det er andre enn han som nominerte den som kan være interesserte i å lese om plata. Om ikke annet så i alle fall et par setninger.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Det er ingen heksejakt, Dazed...

Og ja, eg har jo sagt at eg heller skal anmelde plata, nettopp fordi sikkert andre vil lese om plata.

Tråden er såklart ikke tjent med noen "heksejakt" - hvilket dette ikkje er - og surmuling, men stafetten er enda mindre tjent med at folk nominerer plater, og så uteblir. Vi er vel stort sett voksne folk, og må tåle å høre at det oppleves som irriterende om en anmeldelse uteblir fullstendig, og det uten noen som helst form for forklaring.

Det er min mening om saken, og den forblir sånn.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klart. Vi er nok egentlig ganske enige når det kommer til stykket. "Heksejakt" var vel å ta i, og jeg beklager formuleringen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Og en anmeldelse fra min side av Antlers vil komme. Men plata har fremdeles ikke dukka opp her. Sendt fra Oslo på fredag. Men postens veier er uransakelige.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Og en anmeldelse fra min side av Antlers vil komme. Men plata har fremdeles ikke dukka opp her. Sendt fra Oslo på fredag. Men postens veier er uransakelige.
Yup

Men du har jo sagt ifra! Og som sagt tidligere, at du bestiller en plate Lyngen har nominert, vitner om en seriøst og dedikasjon overfor stafetten det bare er å ta av seg hatten for.

Men no er eg ferdig med surmulinga mi :D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Yup

Men du har jo sagt ifra! Og som sagt tidligere, at du bestiller en plate Lyngen har nominert, vitner om en seriøst og dedikasjon overfor stafetten det bare er å ta av seg hatten for.

Og jaggu har jeg ikke hatt tid til litt kabeltesting også. ;D

Litt heksejakt og surmuling er på sin plass av og til. Jeg ble grinete i forrige runde, da en plate jeg hadde nominert ikke ble anmeldt. Husker ikke plata, og husker ikke hvem som svikta. Og det er like greit.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.688
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Yup

Og jaggu har jeg ikke hatt tid til litt kabeltesting også. ;D

Litt heksejakt og surmuling er på sin plass av og til. Jeg ble grinete i forrige runde, da en plate jeg hadde nominert ikke ble anmeldt. Husker ikke plata, og husker ikke hvem som svikta. Og det er like greit.
Dårlig hukommelse er en av mine beste forbundsfeller :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.821
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Jeg er enig med Townes i at det er grunn til å reagere. Hvorfor skal man stille opp for folk som lover mer enn de holder. Vært nok av det i stafetten. Har ingenting med heksejakt å gjøre.
Det er utrolig enkelt egentlig. Dersom du ikke klarer å holde det du lover så får du love mindre. Såpass selvinnsikt får folk vise.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Burnt_Island skrev:
Jeg er enig med Townes i at det er grunn til å reagere. Hvorfor skal man stille opp for folk som lover mer enn de holder. Vært nok av det i stafetten. Har ingenting med heksejakt å gjøre.
Det er utrolig enkelt egentlig. Dersom du ikke klarer å holde det du lover så får du love mindre. Såpass selvinnsikt får folk vise.
Ja? Og akkurat den manglende selvinnsikten forklarte og beklaget vedkommende etter at den første av anmeldelsene hans i denne runden uteble. Hva tjener vi på å kverne videre på dette? Ingenting! Vær snill å bli ferdig med akkurat den saken nå, og fortsett bare med stafetten.

Selvsagt er det irriterende og trist at folk som melder seg på ikke leverer, men som å fortsette å krangle om det i tråden kan ikke tilføre noe godt. Det eneste det kan gjøre er å skape dårligere stemning i noe som burde være en feelgood-tråd.

Selvsagt kan du hevde at fyren burde ha skjønt at han ikke kom til å klare å levere, men hvis du ikke klarer å isolere denne ene saken i stedet for å legge den til alle dine kumulerte irritasjonsmomenter, og heller vise litt storsinn, forståelse, sympati og tilgivelse, mistenker jeg at du ikke helt evner å forstå hvordan det kan være å prøve å leve med alvorlige sykdommer. (Det kan man jo selvsagt se på som heldig for deg.)

Hvis du vil krangle mer om dette nå, får du starte en egen tråd eller evt. ta det pr PM, for jeg nekter fra og med nå å være med på å ødelegge Albumstafeten, som jeg er glad i men dessverre er på nedadgående, med krangling.

Nå tilbake til å bidra til at stafetten blir hyggelig og morsom igjen. Venter på neste anmeldelse! :)
Men Daze da. Det var da voldsomt til humør på deg slik en herlig morgen. Har du ikke fått i deg nok kaffe?

Det er da ingen som krangler i denne tråden, før du kom med dette. Men det må være lov og si fra når folk ikke kan greie og utføre selvpålagte oppgaver. Jeg er helt enig med Townes og Burnt Island i dette.

Ta mer kaffe nå, men kanskje ikke fullt så mange sukkerbiter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du har rett. Det var en overreaksjon. Jeg har slettet innlegget. Selvsagt må man si fra, og man må generelt sett kunne forvente at påmeldte leverer anmeldelser i tide.

S

schitzo

Gjest
Håper det er bedre sent enn aldri , fikk ikke time hos psykiateren min før i går efta. Så med en ritalin i systemet virket dette plutselig gjennomførbart. Har ikke giddet ta Ritalin på flere år , da det gir litt bivirkninger med stive muskler på sikt , men for en gangs skyld går det fint. For jeg hadde forbannet meg på att dette skulle jeg gjennomføre åkkesom.
Ikke akkurat stor journalistikk men noe ble det da.

Woggles : Rock and Roll Backlash
Utgitt 27/3-2007

WOW! Her rocker og svinger det bra , noe av det bedre jeg har hørt innen garage rock på lenge. Merkelig å ikke ha snublet over de før da jeg kjøpte bortimot alt jeg kom over av garage rock i perioden 89-93. Det er jo ikke nyskapende , men de har fått det til å høres bedre ut enn de fleste. Vokalisten har en flott stemme til sjangeren og rytmeseksjonen har fint driv.

1: Tittellåta har fantastisk driv og det er umulig å sitte rolig med bena mens man hører på den , kan man ane litt gammel Stones ?
2: Litt Kinks aktige riff og gynger bra , men ikke helt så engasjerende som nummer 1
3: Her er det litt roligere og med mykere vokal, the Who dukker opp i bakhodet.
4: Litt mer moderne i snittet og mer en høre på enn up and go låt , koselig.
5: Litt soul aktig , flott driv.
6: Denne synes jeg ble litt rotete og uengasjert , platas dårligste synes nå jeg.
7: Ole´ Charter feber møter spagetti western. Forfriskende med noe helt annerledes innimellom.
8: Nydelig fint gyng i låta.Greier liksom ikke sitte rolig med overkroppen til denne.
9: Denne får man lyst til å synge med på mens man knipser takten , fin gitarlyd litt ala Lyres i begynnelsen.
10 Slapp rotete grøtete platas nest dårligste.
11 Nam nam , Soul aktig ala Alex Chilton. Swing it ragna !
12 Så trås det til i en verdig avsluttning , høres nesten ut som gammel Iggy and the stooges. Får deg til å våkne og kjenne att man lever.

Disse gutta kunne gamet , men så har de jo holdt det gåendes siden 1987.
Likte lydbildet på plata veldig godt , ser de har spilt den inn hos en annen av mine favoritter Rick Miller (Southern Culture on the Skids) Kudzu Ranch i North Carolina. (http://allmusic.com/artist/southern-culture-on-the-skids-p41676).
Plata er utgitt på Wicked cool records , som også utgir våre egne THE LAUNDERETTES

Detta var en fin vitamininnsprøytning i det begynnede høstmørket.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Se der, ja! Selvsagt bedre sent enn aldri. :)

God anmeldelse. Gidder du gi den en karakter fra 1 til 10 også?

S

schitzo

Gjest
Karakter ja , noe måtte jeg jo glemme.
Har jo hørt litt bedre , (Dmz/Lyres-Flamin Groovies-Billy Childish-Legendary Vegetarians-++) men dette var ikke så langt unna toppen , så det må bli en 8

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Veldig bra anmeldelse larsg! fikk lyst til å høre plate og det skal jeg gjøre så snart som mulig.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Bra anmeldelse larsg. :)
Kanskje jeg må gi denne plata en runde eller to til en gang i framtiden etter de 2 siste anmeldelsene. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Enig i at dette var veldig bra, larsg. Jeg har ikke hørt plata. Men jeg fikk lyst, og skal gjøre det.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
larsg skrev:
6: Denne synes jeg ble litt rotete og uengasjert , platas dårligste synes nå jeg.

12 Så trås det til i en verdig avsluttning , høres nesten ut som gammel Iggy and the stooges. Får deg til å våkne og kjenne att man lever.
Artig å registrere at vi begge landa på en åtter samtidig som jeg rangerte låt 6 til platas beste og du til platas dårligste. Jeg synes det sier mye om det høye nivået på låtmaterialet på denne skiva.

Jeg fikk også assosiasjoner til Stooges på sistelåten. En kombinasjon av riff, komp og spesielt vokalen gjør at den minner mye om den gamle helten.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.821
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Sen men god anmeldelse. Ville nok ikke gitt denne 8 selv, men 6 kanskje? Har ingenting imot band som koker suppe på gamle spikre, men jeg synes disse (på denne plata) spriker litt mye og har litt lite egenart/ stil.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.688
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ingen anmeldelser av Band of Heathens?
Det går at EN misser, men begge?
Ikke bra ???

Eller er det jeg som ikke kan kalenderen?

gjedde

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2009
Antall liker
0
Ble litt sent, beklager...

Band of Heathens-Top Hat Crown & The Clapmasters Son

Lite kveldsbesøk som ble lengre og fuktigere enn planlagt...

Har hørt gjennom dette albumet en god del ganger, og essensen IMO er at det er et svært variert album. Med det mener jeg at det svinger innom en hel haug med sjangre. Eller ihvertfall country, blues, rock og en slags form for pop.
Hver gjennomlytting har tatt meg med på en slags musikalsk berg-og-dal-bane, i den forstand at jeg digger enkelte partier og synes andre er kjedelige. Dette skjer flere ganger i løpet av hver låt... Det er to låter på dette albumet som klokker inn på under fire minutter, men de kunne fint klart seg med med litt over to minutter.
Det blir veldig mye repetisjoner av riff og tekstlinjer, så jeg detter stadig vekk av lasset. Men det er gullkorn innimellom, jeg vil gjerne trekke frem "Enough". Verset på denne låta synes jeg er kanon! Groovy, smektende, svingende eller hvilket adjektiv man enn velger å bruke...
Det dukker opp en del slike partier på skiva, men ikke nok til å skape en positiv helhet for meg. Jeg synes det blir repetitivt og litt masete, men med enkelte lyspunkter.

Karakter 5/10

Takk for seg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Syns det er en meget bra plate dette, gjedde. Så min karakter hadde nok vært en del høyere enn din. Men smak og behag kan ikke diskuteres påstås det.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Bra av gjedde.

Når det gjelder vurdering av plata er eg nok mer på linje med fozzy, og boh vil nok havne i øvre sjikt på mi liste i år. Mulig topp 10.

Artig at du skulle kommentere verset på "enough". Det er jo selve rosinen i pølsen på denne plata. Du skal være temmelig antimusikalsk anlagt for ikkje å sette pris på dette, og nesten lam for å unngå at foten begynner å trampe. Groovy er nokså passende ja! Verset er så fett at refrenget nesten blir et antiklimaks. Er jevnt over mye bra på plata. Åpningskuttet er knall, The other broadway likeså, og Hurricane sitter også temmelig bra for undertegnede. Det oser av sydstater 8)
Samme gjør også avlsutningen, Motherland som inneholder et riff og et groove som ligger noen meter over gjennomsnittet.

Alt i alt ei svært bra plate, faktisk. Ville gitt den 8/10. På grensen til en sterk 8'er, men I ain't running trekker en del ned.

Satser på Brasse leverer si melding også...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Havner på en åtter her også.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
Du skal være temmelig antimusikalsk anlagt for ikkje å sette pris på dette, og nesten lam for å unngå at foten begynner å trampe.
Hihi! Snakker om å få passet påskrevet. :)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.688
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Godplate ja. :)
De andre/foregående platene er også gode. Best av de tre studioplatene liker jeg den selvtitulerte fra 2008. Og Live at Antones fra samme år er spilt like mye som resten tilsammen hos meg. :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Artist: Booker T. Jones
Tittel: The road from Memphis
Label/År: Anti/2011

B-3-o-rama med flotte vokalbidrag

Historikk bør være overflødig her. Booker T. er en legende, og har holdt det gående i nokså nøyaktg 50 år. Bare 17 år gammel leverte Booker og hans kumpaner i the MG's den evig"grønne" Green Onions, kanskje en av historiens feteste instrumentallåter. Hans bidrag til "Stax-soundet" kan ikke overvurderes, og hans avtrykk i musikkhistorien er således av nokså momumentale proporsjoner.

Så hvordan har så Mr. Jones eldes? Joda, absolutt med mer verdighet og integritet enn hva tilfelle er for de fleste andre som har holdt det gående i en mannsalder. Mange stiler og retninger har vært prøvd ut opp gjennom årene, kanskje ikkje alt like vellykket, men han har kommet fra det meste med æren i behold. I 2009 fikk han sogar en grammy for beste instrumentale popalbum med Potato hole, en plate undertegnede for så vidt kunne styre sin begeistring for, til tross for bidrag fra både Neil Young og Drive-by truckers, hvor sistnevntes Space City ble covret (hvordan kan en så fantastisk fin lå, bli til slik en vederstyggelighet?), i tillegg til covere av Tom Waits og Oukast!

Instrumentallåtene er i flertall på årets plate The road from Memphis også, selv om det er kjærkomne vokalbidrag fra størrelser som Yim Yames (My morning Jacket), Sharon Jones, Matt Behringer (the Natinoal) og Lou Reed.

Kjærkomne låter i den forstand at de står for de beste øyeblikkene på The road from Memphis. Progress er skrevet sammen med Yim Yames, og høres nettopp ut som en My morning jacket låt backet av Booker T. & the MG's. En riktig så trivelig sak. Aller best er nok duetten mellom Sharon Jones og Matt Behringer; I Representing Memphis er det ikke mye feil å finne. Et flott, passe laid back groove, båret fram av en en god melodi framført av artister som har orden i sysakene hva stemmer angår. Representing Memphis er en ordentlig golåt, som hører hjemme hos et stort publikum. Også Lou Reed gjør sakene sine bra, og på sedvanlig vis, i The Bronx, en nokså neddempet og kledelig avslutning på et album som til tider er noe for funky for undertegnede. Booker T. Jones tar forøvrig mikrofonen sjøl i Down in Memphis, og sjøl om det finnes bedre vokalister der ute, har han en rytme og timing i stemmen som er beundringsverdig og fascinerende. Låta er kanskje i overkant funky, men tvilen kommer tiltalte til gode.

Av instrumentallåtene er det åpnignslåta Walking papers og Everything is everything som fungerer klart best. Førstnevnte har et suverent groove, er akkurat så passe funky at det passerer funky-filteret, og gitarriffet som bryter opp låta gir den et ekstra løft. Everything is everything har en noe mørkere tone enn de flere av de andre låtene, og skiller seg således ut i mengden. Crazy er også bra, og blant det mest melodiøse på hele plata. Her kommer orgelet til Jones' virkelig til sin rett.

De andre instrumentallåtene blir litt anonyme. Det er aldri dårlig, men vokal eller mer punch savnes, og låtene blir litt for like. Det er funky, det er mid-tempo, og det er også det. Både The Vamp og Harlem house er eksempler på låtene det siktes til her, og representerer det svakeste på The road from Memphis. Undertegnede kan i utgangspunktet styre seg for ting som blir for funky. Når dette er sagt, er det fint lite å innvende på musikerne som bidrar - de virker å vite hva de holder på med, og har alle stålkontroll på sine respektive instrumenter.

Etter Lou Reed har sunget seg ferdig i The Bronx, er vi over på Just a friend, hvor Biz Markie rapper i vei. Da gikk rullegardinenn fullstendig ned her, og kaffen i vrangsrupen. Dette var aldeles grusomme greier, til tross for at Sharon Jones også her donerer sin vakre og kraftfulle vokal. Heldigvis, for Booker's del, er vi nå over på bonusspora, og de er således ikke med i vurderingen av The road from Memphis, for dette er en lidelse.

The road from Memphis, en tittel som kanskje henviser til en slags musikalsk reise gjennom flere tiår for Booker T.'s del, er i det hele tatt en riktig så lyttbar affære. Problemet for min del er at instrumentalmusikk ofte kan ha en tendens til å kjede meg, men siden det tross alt er noen riktig så fine spor her med vokal, gjør det sitt til at interessen holdes oppe stort sett hele veien inn. Bra plate!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

CEVBOF hadde landet på 6/9

Topp Bunn