ALBUMSTAFETTEN 21

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Lurer på om tkr er på banen snart, jeg... :) Ellers er det bare å diskutere i vei om Blodwyn Pig, altså.
    OK og da jeg vil gi ros til Eviledorf for en gjennomarbeidet anmeldelse!

Som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg det er av vesentlig betydning om man har vokst opp med en plate, eller fått den servert på et sent stadium i livet. Jeg hørte Blodwyn Pig for første gang på NRK i 1970, presentert av den aldri hvilende Harald Are Lund og forsvant sporenstreks til nærmeste platesjappe. Jeg har eksemplaret fortsatt.

Selv synes jeg det svinger utrolig bra og bruken av saxofoner er vel det som gir musikken sin særegenhet. Dansebandtendenser finner ikke jeg her (det tror jeg man spiller i helvete, derfor har jeg ingen planer om å dra dit når den tiden kommer).

Kompet på de fleste låtene synes jeg også er veldig bra. Pluss svitsjingen mellom saxsoloer og gitarsoloer. Stemmen til Mick Abrahams holder også mål. Pluss at fyren kan komponere, slik at dette ikke er en rett-frem R´n B-plate. Dog veldig britisk og veldig 70-tall.

Det skal bemerkes at kutt #2, som er et heller dårlig kutt, ikke er på vinylutgaven.

Flott at vi har forskjellige meninger (og det er f… meg ingen floskel!). Ha en fin og fuktig aften. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.162
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har jobbet meg i motvind gjennom en snøstorm av papir de siste ukene, og har hatt ekstremt mye å gjøre på jobben i tillegg.

Tiden har derfor ikke strukket til for mer enn tre gjennomhøringer av Blodwyn Pig, så det blir kanskje litt "harelabb" på denne anmeldelsen:

Jeg var ikke direkte overrasket over å lese at ett av bandmedlemmene kom fra Jethro Tull, det høres....Må bare tilstå at jeg synes Ian Anderson er en dyktigere kar enn fløytisten i Blodwyn Pig.
    Jeg fikk også assosiasjoner til Dick Heckstall- Smith i Colosseum, forresten på saksofonsounden her. Bare at Heckstall- Smith er en bedre saksofonist....

Jeg vet ikke helt. En del av sporene her er absolutt hørbare, IMO, men for meg blir låtmaterialet vel sprikende. Litt progrock, litt jazz. Det hele blir litt anonymt. Ingen låter som slår ned i en som et lyn.

Personlig ville jeg heller hørt på Colosseum eller Jethro Tull.

Plata får en klar 5 fra meg.

mvh

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Hvilke plater liker du, egentlig? ;) Du burde jo absolutt ha meldt deg på.
    Jeg tror espege har en festlig musikksmak. Han er som regel spot on i sin "surmagethet" - selv om det tråkkes på noen tær. Jeg inviterer han herved til å delta i "Hva lytter du til i dag"-tråden.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Jeg tror espege har en festlig musikksmak. Han er som regel spot on i sin "surmagethet" - selv om det tråkkes på noen tær. Jeg inviterer han herved til å delta i "Hva lytter du til i dag"-tråden.
    Når man liker å mene noe om musikk så vil man uvegerlig tråkke på noen tær, at noen da tråkker på mine tær er bare morsomt og inspirerende! >Derfor er espege selvsagt invitert til neste runde av stafetten.

-- Og der kom jeg på at jeg faktisk hadde et seriøst forslag til neste runde av stafetten.

(Som kommer her: Vi er nå i mars, 3 måneder ut i 2013. Det hadde vært en fin variant at stafetten da tok for seg de 15-20 beste utgivelsene de siste tre månedene. Ikke sant? Problemet er at undertegnede (og sikkert etpar stafettpinner til) ikke har noe å foreslå til en slik stafett, rett og slett fordi jeg ikke følger med.
    Jeg tenkte at i en slik årstidsoppsummerende stafett kunne vi glatt delegere nominsajonene til 1) (Lyngen og Townes, evt andre som føler seg kallet) / 2) alle som vil kan nominere (uten å anmelde). Og så kan de som vil anmelde melde seg. 3-4 album pr snute er helt greit om man får tid på seg. Tenke på det.)

Tror ikke det er en helt gal ide.

Skal tenke på det en liten stund først :cool:

(pr idag kan jeg ta på meg den initielle kvalitetssikringen og delegere oppdrag. Er hjemmeværende for tiden og har sånt å gjøre innimellom matlaging og hundelufting.)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånne ting, om ikke nøyaktig det, har vært foreslått før, uten den heeelt store oppslutningen, kan du si. ;) Men det kan snakkes om igjen. ..men la oss enten ta det utenfor, eller vente til vi er ferdig med, denne runden. Det er en "Hvordan kan vi revitalisere Albumstafetten"-tråd som passer, f.eks. ...men jeg synes stafetten er ganske vital akkurat nå, jeg, og tror det er risikabelt å tukle med formatet. ...men vi kan ta en runde på det, som sagt.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Lurer på om tkr er på banen snart, jeg... :) Ellers er det bare å diskutere i vei om Blodwyn Pig, altså.
    OK og da jeg vil gi ros til Eviledorf for en gjennomarbeidet anmeldelse!

Som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg det er av vesentlig betydning om man har vokst opp med en plate, eller fått den servert på et sent stadium i livet. Jeg hørte Blodwyn Pig for første gang på NRK i 1970, presentert av den aldri hvilende Harald Are Lund og forsvant sporenstreks til nærmeste platesjappe. Jeg har eksemplaret fortsatt.

Selv synes jeg det svinger utrolig bra og bruken av saxofoner er vel det som gir musikken sin særegenhet. Dansebandtendenser finner ikke jeg her (det tror jeg man spiller i helvete, derfor har jeg ingen planer om å dra dit når den tiden kommer).

Kompet på de fleste låtene synes jeg også er veldig bra. Pluss svitsjingen mellom saxsoloer og gitarsoloer. Stemmen til Mick Abrahams holder også mål. Pluss at fyren kan komponere, slik at dette ikke er en rett-frem R´n B-plate. Dog veldig britisk og veldig 70-tall.

Det skal bemerkes at kutt #2, som er et heller dårlig kutt, ikke er på vinylutgaven.

Flott at vi har forskjellige meninger (og det er f… meg ingen floskel!). Ha en fin og fuktig aften. :)
    Takker for ros! Når det gjelder danseband referansene så er det kun sangen som heter drive me som er synderen. Men det må ikke tas for seriøst. Jeg er allergisk mot danseband musikk og får fysisk utslett bare av tendenser til svensk topp.

Ellers synes jeg dette var en glimrende nominasjon. Et omtrent ukjent band. Og platen vokste en del på flere gjennom lytt. Jeg er også ganske streng med karakterene da det er mye bra som blir nominert i stafetten. Måtte jeg tatt høyde for all mulig musikk ville karakteren blitt høyere på alle mine anmeldelser.

Helt enig i det du skriver om plater man har hørt på og likt helt fra de kom ut. Og for min del settes de enda høyere når det er lite kjente artister.

Og HAL tar sjelden feil!

SKål, det er helg!

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Sånne ting, om ikke nøyaktig det, har vært foreslått før, uten den heeelt store oppslutningen, kan du si. ;) Men det kan snakkes om igjen. ..men la oss enten ta det utenfor, eller vente til vi er ferdig med, denne runden. Det er en "Hvordan kan vi revitalisere Albumstafetten"-tråd som passer, f.eks. ...men jeg synes stafetten er ganske vital akkurat nå, jeg, og tror det er risikabelt å tukle med formatet. ...men vi kan ta en runde på det, som sagt.

Vel, der er jeg helt enig Dazed. Syns albumstafetten fungerer fint som den er nå.

Skal ta dette i en helt ny tråd. Følte bare for å lufte ideen her.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Har storkost meg med Highway 61 Revisited dei par siste dagane.
    Har jo høyrt den i andre sammenhengar, men då eg for første gang og høyrte den som eit album sa det klikk.
    Det let så overraskande friskt og sprudlande. Og sammen med tillegget TuneWiki som har servert meg tekstar i sanntid har det vore ei pur hyggestund.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Blodwyn Pig er da slett ikke så ille. Jeg skal være den første til å innrømme at saksofoner er sjiraffens instrument; husker med skrekk den gangen jeg lå i "den søte havn" og hun satte på Jan Garbarek som innsovningsmusikk og den skjærende gnagingen spikret gluggene mine opp i taket. Sovnet samme sekund plata var ferdig og holdt ut med henne i et helt år. ;) Men jeg syns ikke at saksen på denne skiva er så voldsom at det er den som ødelegger, selv om den er litt vel, kremt, bærende på førstelåten som tradisjonelt skal være tøffest.

Det er musikk som er svært avhengig av drivende bassganger siden kompet er bærende element her. På låter som 'See My Way' og 'Worry' syns jeg han toucher innom veldig bra greier og det gjør lokket av melodi og gitar mye mer interessant.

På 'The Squirreling Must Go On' syns jeg bassen bommer fælt og ligger på et annet groove enn trommisen gjennom store deler, noe som kansellerer groovet ganske effektivt. Måtte faktisk google litt siden jeg syns det nærmest hørtes ut som en gitarist som trakterte bassen uten tanke på groovet, men det er jo en kar med skikkelig cv som inneholder både Kinks, Savoy Brown og Wishbone Ash. Merkelig.

Gir den 5 siden den er midt på treet. En bedre bassist hadde nå hjulpet sier nå jeg, selv om karen har fått spille med de halvstore.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Saksofon behøver ikke være negativt. Jfr. Morphine. :)

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Nei, den behøver vel strengt talt ikke være negativ, men som regel er den det. Det er noe i den rautelyden den frembringer som overrasker meg hver gang. Som stemningsskapende element er den svært effektiv, det blir sur stemning hver gang. :p

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var så sikker på at jeg hadde Blodwyn Pig i hylla mi, at jeg leta omtrent ræva av meg uten og finne den. Så da har jeg den vel ikke da. Men lignende musikk fra dengang har jeg. Og jeg hadde nok vært trolig til å ha Blodwyn her også. Fordi det var en type musikk jeg hørte og likte dengang. Og nostalgi skal tas på alvor, absolutt. Så da måtte jeg krype til Spotify å høre på den der. Likte jeg det pr. i dag?
    Både ja og nei, men mest nei. Tidens tann hadde nok tæra kraftig på denne musikken som er så typisk for tidlig 70tall. Et hyggelig gjenhør var det dog. Uten at det vil utvikle seg til noe mer enn det. Et gjenhør.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    :) takk og takk!

har tidligere prøvd meg med noen innlegg i "hva lytter du til idag", men er egentlig sluttet å følge med der, ettersom akkurat den tråden renner avgårde i et aldeles forrykende tempo… der det "gode" dessverre ofte drukner i strømmen av det man på diplomatisk vis får kalle "mindre bra".

synes forresten det renner litt fort her òg… var det ikke annenhverdaglige anmeldelser forrige runde? bedre det. for meg. er ikke så rask på avtrekkeren nemlig.

mvh espen e

PS. spilles akkurat nå: james brown "in the jungle groove"

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Nei, den behøver vel strengt talt ikke være negativ, men som regel er den det. Det er noe i den rautelyden den frembringer som overrasker meg hver gang. Som stemningsskapende element er den svært effektiv, det blir sur stemning hver gang. :p
    enig. saksofon sees på med inngrodd skepsis, og aksepteres kun unntaksvis… dvs. dyp (jo dypere jo bedre) "riffesax" ála the sonics eller screamin' jay hawkins får som oftest godkjent.

e

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Finger klarte å skape en utrolig bra rytme i den forrige ja. Tror det begynte med noen hviledager før det var en periode med hver dag og muligens var det noen hviledager mot slutten igjen? Det funket veldig bra ihvertfall. For min del er det litt knapt med tid til å sette meg inn i de respektive platene og formeningene blir litt vel fylt av hastverk og intrykk som ellers ikke skulle vært der. Det er jo så sabla mye annet å høre på at tiden vanskelig strekker til, mener jeg. Og jeg trodde jeg hadde god tid.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    enig. saksofon sees på med inngrodd skepsis, og aksepteres kun unntaksvis… dvs. dyp (jo dypere jo bedre) "riffesax" ála the sonics eller screamin' jay hawkins får som oftest godkjent.

e
    Det er soleklare favoritter, ja! Dessuten vil jeg legge til Ralph Carney på 'Telephone Call From Istanbul' fra Big Time med Tom Waits. Skal man tute, så skal man fanden meg tute.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302

har tidligere prøvd meg med noen innlegg i "hva lytter du til idag", men er egentlig sluttet å følge med der, ettersom akkurat den tråden renner avgårde i et aldeles forrykende tempo… der det "gode" dessverre ofte drukner i strømmen av det man på diplomatisk vis får kalle "mindre bra".

synes forresten det renner litt fort her òg… var det ikke annenhverdaglige anmeldelser forrige runde? bedre det. for meg. er ikke så rask på avtrekkeren nemlig.

mvh espen e

Selektiv ignore?

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Gode anmeldelser ! Har bare fått høre gjennom Blodwyn Pig's plate et par ganger.Og da litt i bakgrunnen fra anlegget jeg koblet opp rundt pc'en her på hobbyrommet.Syns dette var ganske bra musikk.Ville nok ha havnet på en 6-7'er her fra meg.Ang.stafetten og et mulig konseptskifte,why change a winning team ? Selv om ikke alle runder går like bra,så kommer vi jo oss i mål tilslutt.

mvh. s,

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.080
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    På 'The Squirreling Must Go On' syns jeg bassen bommer fælt og ligger på et annet groove enn trommisen gjennom store deler, noe som kansellerer groovet ganske effektivt. Måtte faktisk google litt siden jeg syns det nærmest hørtes ut som en gitarist som trakterte bassen uten tanke på groovet, men det er jo en kar med skikkelig cv som inneholder både Kinks, Savoy Brown og Wishbone Ash. Merkelig.

Gir den 5 siden den er midt på treet. En bedre bassist hadde nå hjulpet sier nå jeg, selv om karen har fått spille med de halvstore.
    Kaller du The Kinks bare halvstor?
    Regelbrudd! Regelbrudd! Regelbrudd! Regelbrudd! :cool:

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Min favoritt plate med saksofon tror jeg må være Shinings Blackjazz. Koselig cover av 21. Century schitzoid man .

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø

Kaller du The Kinks bare halvstor?
    Regelbrudd! Regelbrudd! Regelbrudd! Regelbrudd! :cool:
    Det er derfor knappen er fjernet!! ;);););)

Neida, denne duden Andy Pyle var med i Kinks 76-78, altså tror jeg (håper jeg) at jeg har æren i behold. Kinks var vel ikke revolusjonerende de årene og de heiv han nok raskt på dør.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

mvh espen e

Ja, den tråden går unna i et forrykende tempo. Det er jeg helt enig i! Årsaken er tosidig, tror jeg: 1) Det utgis hauger med plater hvor de fleste er intetsigende, og 2) vi prøver å fange opp det som er bra; altfor mange utgivelser blir urettmessig oversett. Derfor er det viktig, espege, at vi er mange overvåkere.

Jeg synes så jævlig synd på musikere som satser kona, barna, huset og mer méd, som er bra, men får null oppmerksomhet.

Vi trenger folk med forskjellig smak som siler og som kommer opp med "Dette er bra! Hva synes dere?".

Jeg vil påstå at endel ivrige i tråden "Hva lytter du til i dag" er bedre detektiver, har bedre historiekunnskaper og er flinkere til å skrive enn t.o.m. Fredrik Wandrup i Dagbladet.

Ha en fortsatt fuktig aften. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Jo, det har vært vanlig de siste rundene, men finger'n økte takten i nr. 20, og det fungerte bra. Dene gangen prøvde jeg å holde trøkket oppe fra forrige gang, og det vil vise seg om det var lurt. Det er såpass med påmeldte at å bare bruke annenhver dag ville gjøre at runden tok veldig lang tid å gjennomføre.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Men har du sett Sonics tute live? :p;););):cool::cool::cool::cool:

:eek:

Sist redigert:

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71

Jo, det har vært vanlig de siste rundene, men finger'n økte takten i nr. 20, og det fungerte bra. Dene gangen prøvde jeg å holde trøkket oppe fra forrige gang, og det vil vise seg om det var lurt. Det er såpass med påmeldte at å bare bruke annenhver dag ville gjøre at runden tok veldig lang tid å gjennomføre.
    ja, klart… men da synes jeg personlig et noe lavere "tak" mht. antall påmeldinger er å foretrekke.

e

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Begrense antall deltakere har jeg ikke lyst til all den tid problemet vanligvis har vært at det har vært vanskelig å få med mange nok. Annenhver dag i starten, to av tre dager midtveis og hver dag på slutten hadde kanskje vært det beste? Neste gang! ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Begrense antall deltakere har jeg ikke lyst til all den tid problemet vanligvis har vært at det har vært vanskelig å få med mange nok. Annenhver dag i starten, to av tre dager midtveis og hver dag på slutten hadde kanskje vært det beste? Neste gang! ;)
    begrense antall deltakere er uaktuelt

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Albert Hammond-The Free Electric Band. 1973

albert hammond-free electric band.jpg

Husker denne fra den gangen jeg var en ung mann. Hadde en hit med tittellåten kan jeg huske.
    lenge siden jeg har hørt den. Men en fengende sak akkurat den.

Har alltid trodd at Albert Hammond var en amerikaner, men han er visst engelsk. Forbandt vel det med at jeg trodde han var amerikansk med den forrige hiten hans "It Never Rains in Southern California"

Han har skrevet masse hitlåter, kjente sådanne, den godeste Hammond. Enten alene eller sammen med andre. F.eks. Little Arrows, Gimme Dat Ding og The Air That I Breathe. Bare noen av de dette.

Så var det denne plata da. Tittelåten, har jeg allerede nevnt er en ganske så fengende sak. Det var ihvertfall det den gang jeg hadde tenna i taket, en øl (eller flere) innabords. Trampe takten musikk da gitt.

Resten av plata? Tja.....ikke akkurat noen svære greier her syns jeg. Lurer på om ikke Albert hadde en liten Cat Stevens i magen. En del paraleller her såvidt jeg kan høre. Spesielt på "Peacemaker". Som snytt ut av skaftet på Cat Stevens. Egentlig framstår plata ganske gnagete. Brukbart gitarbruk på "The Day the British Army Lost the War" Men ellers....gnagete.

Skal dog gi 5 p.g.a. et forsåvidt koselig gjenhør med tittellåta.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Kjempefin anmeldelse ! Har dessverre ikke fått hørt denne platen da jeg bare har wimp.

mvh. s,

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    ''Peacemaker'' er noe av det frekkeste jeg har hørt av plagiater. Freidig å presentere slikt tull som egen komposisjon. 'Peace Train - The Sequel' ???
    Grunn nok til totalslakt herfra.
    Resten av albumet er tungt, umelodiøst og, som rolfozzy påpeker, gnagete. Ingenting her frister til gjentagelse.
    Får +1 for tittellåta.
    Og albumet ender dermed på 2/10.

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ''Peacemaker'' er noe av det frekkeste jeg har hørt av plagiater. Freidig å presentere slikt tull som egen komposisjon. 'Peace Train - The Sequel'
    Grunn nok til totalslakt herfra.
    Resten av albumet er tungt, umelodiøst og, som fingern påpeker, gnagete. Ingenting her frister til gjentagelse.
    Får +1 for tittellåta.
    Og albumet ender dermed på 2/10.
    Det var rozzy men jeg er forsåvidt enig

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Finfin melding av fozzyfar.

Har hørt litt på skiva siste dagene, og tjah - vetkje helt eg. Er det dette som defineres som "adult pop" på allmusic?
    Det ble litt for glatt og rundt i kantene for min del. Peacemaker vil eg si er nesten kynisk kalkulert i et forsøk på å skaffe seg en hit, og noen villige damer backstage :) Fikk litt sånne Seasons in the sun vibber av den.

Ikkje helt min greie, men lett å fordøye - uten at ganene får orgasme. Tittelkuttet var vel også helt greit, men resten blir skuldertrekk herfra.

4,31/10 herfra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn