ALBUMSTAFETTEN 21

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hadde den stått i hylla her så hadde den sikkert stått på d...

    Dette syns eg rett og slett ikkje er noe særlig bra. Tres Hombres går greit en gang i blant, men heller ikkje det gir meg ståpelsen en god del får av tidlig ZZ Top. Vetta søren eg, liker jo både blues og rock, men det er et ett eller annet med denne trioen som bare ikkje helt funker for meg. Det blir gampete, krampaktig, og innimellom føles det cheesy (eller porno om du vil), på helt feil måte - i den grad cheesy kan være "riktig" da. Porno er såklart riktig. Sliter med gitarsoundet også.

    Medleyet på A-sida på Fandango orker eg ikkje engang å kommentere. Blue jean blues er inne på noe. Blueslåter som går i moll, kan fungere noe så inni hælvette om de først gjør det. Ingen inntertier, men definitivt hørtbart - uansett er det noen kvantesprang opp til eksempelvis ei låt som My love will never die med Otis Rush.

    Det blir litt som med diskusjonen på noen av de foregående platene - hvorfor bruke tid på dette når "originalen(e)" er så utrolig mye bedre?

    4,17/10 herfra.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    paradokset er, at komprimering faktisk skal (eller bør) øke opplevelsen av dynamikk/trykk, og trommekompet her er et godt eksempel på det. samtidig har overdreven kompressorbruk et par "negative" bieffekter. vil eksempelvis anta at en del av det høye støygulvet her mest sannsynlig stammer fra det gamle "presse overheadmikkene til blods" trikset – høres ofte(st) ganske fett ut, men man drar samtidig med seg absolutt alt som foregår i rommet… resten av "suset" kumuleres antageligvis via et komprimert korps av rørforsterkere, magnetbånd og hva-vet-jeg. kan virke som man har sluppet signalgangen litt av syne.

    en annen ting er at man tilslutt (og her hjelper vanligvis et antall "limitere" til) når et forvrengningsnivå som blir slitsomt å lytte til – særlig over tid. synes vokalen/e lider av dette på denne platen.
    Ah, opplevelsen av dynamikk ja. En stemme f eks kan jo høres veldig blodfattig ut helt uten kompressor, men bruker man for mye blir det anstrengt og uten dynamikk. Dette har jeg basert hele min forståelse av loudness war på og vennligst ikke rokk ved den!! :rolleyes: ;) Altså mener jeg at man tilfører attack og ikke dynamikk. Noe som vel står på kompressoren også... :rolleyes:

    ZZ Top ble jeg på en måte ferdig med og gikk lei. Om jeg skulle finne på å kjøpe meg opp igjen på dem ville jeg nok ha satset på de tre første (kanskje med vekt på Tres Hombres som Dazed) og Degüello. Eller kanskje til og med en god samler? Det er jo svære greier og Billy er en høvding fra gammelt av. Han spilte jo til og med i begravelsen til Jimi... Og dessuten vasker han vinylen sin i oppvaskmaskinen, så han er en mann etter mitt hjerte. Merker at jeg snudde litt rundt i dette innlegget. Kanskje jeg skulle sette på litt ZZ Top? Hm, ja jeg gjør det. Fandango ville nok ha fått en sekser fra meg siden jeg må forbeholde dynamikken (sic) i skalaen til de andre ZZs.
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Her støtter jeg Townes fullt ut, selv om jeg nok ikke ville vært like raus med karakteren......
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takker for anmeldelsen gutter. For meg er det ett par sterke Åttere, et par mer på det jevne og ett par som jeg må styrte whisky for å like. Alt i alt en god skive, men den må nytes på vinyl og ikke som re-voldtatt versjon på Spotify.
    Jeg tror jeg var 13-14 år når jeg snublet over denne på kasett en gang i Vinje på en øde bensinstasjon.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.061
    Sted
    Sortland
    Jeg tror jeg var 13-14 år når jeg snublet over denne på kasett en gang i Vinje på en øde bensinstasjon.
    Vel, slike referanser skal man ikke kimse av! Det er nemlig ting som betyr noe.
    At (vi) andre syns dette stinker gymsokk er helt uinterressant!

    (om du senser snev av ironi her så kan jeg forsikre deg om om at det ligger ikke i intensjonen bak min kommentar. Jeg har selv lignende opplevelser med andre album, og de kommer jeg til å like til grava tar meg.)
    Men det er klart at når man nominerer barndommens helter i albumstafetten så må man være forberedt på det værste. :)

    Hva var det nå som stod for slakt i morgen mon tro??? :cool:




    edit: åja, den ja. Tror jeg går rett på Blodwyn Pig :rolleyes:
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg var 13-14 år når jeg snublet over denne på kasett en gang i Vinje på en øde bensinstasjon.
    Vel, slike referanser skal man ikke kimse av! Det er nemlig ting som betyr noe.
    At (vi) andre syns dette stinker gymsokk er helt uinterressant!

    (om du senser snev av ironi her så kan jeg forsikre deg om om at det ligger ikke i intensjonen bak min kommentar. Jeg har selv lignende opplevelser med andre album, og de kommer jeg til å like til grava tar meg.)
    Men det er klart at når man nominerer barndommens helter i albumstafetten så må man være forberedt på det værste. :)

    Hva var det nå som stod for slakt i morgen mon tro :cool:




    edit: åja, den ja. Tror jeg går rett på Blodwyn Pig :rolleyes:
    reaper.jpg
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    @ZZ TOP. fandango.

    tror ikke jeg har hørt fandango før, men kjenner jo flere av låtene her ved navn. "tush" feks. så det kan jo hende.

    1: "thunderbird" klogger i vei. 2: "jailhouse rock" pr. zzzz zzzz top er et et definitivt hvileskjær uansett sammenheng. 3: "backdoor medley"?… morofaktoren øker. medley? æh? funker garranteeert bedre i live dette, og klarer ikke engasjere meg mere enn bruddvis, men jeg gir et pluss i margen for å flette inn john lee hookers "boogie chillun". rett skal være rett.

    så da er vi plutselig i studio? "nasty dogs…". tett boogieblues på menyen – ikke det jeg vanligvis bestiller, men har alltid likt den saturerte gitarsausen til billy gibbons, og av-og-til er det jævlig godt med burger. som nå. men hva menes? to fade or not to fade? forstår ikke spørsmålet. og svaret er: selvfølgelig ikke! jeg gjentar:aldri! og akkurat her burde synkronskjegget billy/hill riffet i ti minutter til.

    "blue jean blues". blir for A4 igjen. nok en fade. "balinese" = mer A4. men "mexican blackbird" er herlig parodisk – må klukke litt i barten. "heard it on the x" tøffer frem. ny fade ødelegger det som har bygget seg opp av tøffestemning. rare valg. tilslutt: "tush", som utvilsomt er litt dunk-a-dunk men jeg klarer saktens å synes godt om den likevel.

    høh. merkelig plate dette (og har nok vært borti den i et tidligere liv, ja), men klarer man å skrelle bort det som er sånn halvveis og under – som, når jeg tenker meg om, må være minst to tredjedeler – har den sine sider.

    for hør her; western dressene til hank snow og ansiktshåret til grizzly adams? noe sier meg at denne trioen ikke tar hverken seg selv eller verden forøvrig i overkant alvorlig… og bare det i seg selv er vel verdt en bjørneklem!

    ZZarathustra sier: fornøyelig!.. tøft!.. FFornøyelig TTøft!


    mvh ezzpn
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    denne forunderlige blandingen av – og appell til – både reaksjonær folkelighet og "1%"s baikerkultur. der er vel en primitiv fellesnevner et sted. skinnvest kanskje?

    e


     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    ZZ-top anser jeg som gangbar musikk til vorspielet. Et minste felles multiplum av alles smak.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Hører på Babys Shambles nå. Det er overraskende friskt, må jeg si. Ikke værst :)

    Har faktisk sansen for Doherty. Var på konsert på Studentersamfundet (Trondheim) for to år siden.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    ps. ^ fritt frem for å leke "pin the beard on billy gibbons" her.
    Det er jo en nærmest umulig oppgave uten å jukse, men jeg tipper to fra venstre. Han ser ut som at han vet at noe er i gjære.

    Edit: jeg er forøvrig litt usikker på hvordan jeg evt skulle jukse.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Haha, tidenes skjegg på han til høyre. Eller er det en bart? Tydelig at han er høy ihvertfall. ;)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    paradokset er, at komprimering faktisk skal (eller bør) øke opplevelsen av dynamikk/trykk, og trommekompet her er et godt eksempel på det. samtidig har overdreven kompressorbruk et par "negative" bieffekter. vil eksempelvis anta at en del av det høye støygulvet her mest sannsynlig stammer fra det gamle "presse overheadmikkene til blods" trikset – høres ofte(st) ganske fett ut, men man drar samtidig med seg absolutt alt som foregår i rommet… resten av "suset" kumuleres antageligvis via et komprimert korps av rørforsterkere, magnetbånd og hva-vet-jeg. kan virke som man har sluppet signalgangen litt av syne.

    en annen ting er at man tilslutt (og her hjelper vanligvis et antall "limitere" til) når et forvrengningsnivå som blir slitsomt å lytte til – særlig over tid. synes vokalen/e lider av dette på denne platen.
    Ah, opplevelsen av dynamikk ja. En stemme f eks kan jo høres veldig blodfattig ut helt uten kompressor, men bruker man for mye blir det anstrengt og uten dynamikk. Dette har jeg basert hele min forståelse av loudness war på og vennligst ikke rokk ved den!! :rolleyes: ;)
    ^ Dette er heldigvis urokkelig.

    Altså mener jeg at man tilfører attack og ikke dynamikk. Noe som vel står på kompressoren også... :rolleyes:
    ^ Mens dette derimot, er en liten misforståelse. "Attack"innstillingen på en kompressor angir når (tidsforsinkelse) kompressoren skal "angripe" i forhold til et bestemt nivå på en lydkilde. Man tilfører altså hverken atakk eller dynamikk.

    mvh e
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    paradokset er, at komprimering faktisk skal (eller bør) øke opplevelsen av dynamikk/trykk
    Trykk, ja. Ikke dynamikk. Da legger du noe annet i begrepet enn meg.
    Forunderlig nok – sett fra et subjektivt perspektiv – er det ofte nettopp "trykket" som definerer vår oppfatning av hva som er "dynamisk". Objektivt vil selvfølgelig målinger kunne konstatere det motsatte.

    Når man bruker en compressor, "klemmer man sammen" bølgene og skrur opp volumet, slik at det det blir mindre forskjell mellom de svakeste og sterkeste lydene, men hele greia låter "fetere" og høyere. Brukt på et instrument kan det være en deilig effekt. Misbrukt på hele plater (jfr. Loudness war) ødelegger det dynamikken i innspillingen.
    ^ Ja, mer eller mindre… men en nøyaktig oppskrift på hva/hvor/hvordan man skal komprimere finnes ikke. Alt avhenger av alt annet.

    mvh e
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    paradokset er, at komprimering faktisk skal (eller bør) øke opplevelsen av dynamikk/trykk, og trommekompet her er et godt eksempel på det. samtidig har overdreven kompressorbruk et par "negative" bieffekter. vil eksempelvis anta at en del av det høye støygulvet her mest sannsynlig stammer fra det gamle "presse overheadmikkene til blods" trikset – høres ofte(st) ganske fett ut, men man drar samtidig med seg absolutt alt som foregår i rommet… resten av "suset" kumuleres antageligvis via et komprimert korps av rørforsterkere, magnetbånd og hva-vet-jeg. kan virke som man har sluppet signalgangen litt av syne.

    en annen ting er at man tilslutt (og her hjelper vanligvis et antall "limitere" til) når et forvrengningsnivå som blir slitsomt å lytte til – særlig over tid. synes vokalen/e lider av dette på denne platen.
    Ah, opplevelsen av dynamikk ja. En stemme f eks kan jo høres veldig blodfattig ut helt uten kompressor, men bruker man for mye blir det anstrengt og uten dynamikk. Dette har jeg basert hele min forståelse av loudness war på og vennligst ikke rokk ved den!! :rolleyes: ;)
    ^ Dette er heldigvis urokkelig.

    Altså mener jeg at man tilfører attack og ikke dynamikk. Noe som vel står på kompressoren også... :rolleyes:
    ^ Mens dette derimot, er en liten misforståelse. "Attack"innstillingen på en kompressor angir når (tidsforsinkelse) kompressoren skal "angripe" i forhold til et bestemt nivå på en lydkilde. Man tilfører altså hverken atakk eller dynamikk.

    mvh e
    Jeg følte meg veldig klomsete den gang jeg kjøpte meg kompressor og prøvde å finne ut av den. (U)Heldigvis solgte en "kompis" den for meg og stakk med pengene før jeg skjønte bæra. Jeg innser at det ikke ser sånn ut, men det jeg prøvde å si var at jeg har inntrykk av at det ofte blir refert til som attack i lydbildet med komprimering. Takk for oppklaringen.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Legger ut min anmeldelse av Highway 61 ut om en times tid, litt avhengig av inspirasjonen. Jeg roter meg ellers ikke inn på Sentralen før ved 15 - 16 - 17 - tiden ellers og da blir det litt sent.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Bob Dylan - Highway 61 Revisited (Colombia, 1965)

    BobDylan-Highway61Revisit19187_f.jpg



    Hopper rett til tittelkuttet: Åpningsteksten er, ikke noe av det beste, men det aller beste rock har gitt oss av tekster, synes jeg, for hva er det han sier (Gud hjelpe meg):


    "God said to Abraham, "Kill me a son"
    Abe says, "Man, you must be puttin' me on"
    God say, "No." Abe say, "What ?"
    God say, "You can do what you want Abe, but
    The next time you see me comin' you better run"
    Well Abe says, "Where do you want this killin' done ?"
    God says. "Out on Highway 61".

    Dette er det feteste jeg hørte som pre-pubertal 12-åring. Teksten og musikken satt som et skudd. Melodien gynger avgårde med en ganske så fet bass (Harvey Brooks). Siden har jeg vært hektet på Dylan. Litt smårusk har forekommet innimellom, men stort sett helt fantastiske utgivelser. I huet til Dylan foregår det noe hele tiden. Mye.

    Foreslått til Nobelprisen i litteratur har han vel også vært og nå er det på tide at han tildeles den. Den utdeles til et helt forfatterskap og ikke enkeltbøker/-skrifter/-tekster, så, folk i Stockholm, skjerp dere. Eller skift ut disse menneskene.

    Men, resten av platen da? Han har jo en masse på hjertet og utgivelsen er spekket med høydepunkter.

    Jeg kan ikke utbrodere hva jeg synes om hvert enkelt kutt, men heller trekke frem to av perlene: Først " Ballad of a Thin Man". En vakker melodi og en kryptisk tekst. Folk har diskutert i snart 50 år hvem denne Mr. Jones er. En journalist? Eller, temmelig sikkert, en han forakter? Eller kanskje ikke? Det fine med tekstene til Dylan er at man kan spekulere i det vide og brede uten å komme til en konklusjon. Det er én av grunnene til at ihvertfall jeg aldri går lei.

    Dernest "Queen Jane Approximately": Igjen en fantastisk melodi med tilhørende kryptisk tekst. Hvem var/er Queen Jane? En mann? Joan Baez? Nei, jeg gir meg.

    Om Dylan og hans tekster på denne skiven vil jeg si, som gammel Freia-ansatt: Ingen over, ingen ved siden! Og melodiene? Det samme; ingen har en signatur som Dylan.

    Produsert av Bob Johnston. Mike Bloomfield på elgitar.


    Karakter? Skalaen sprengt! 10/10
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

    Bob Dylan
    Highway 61 revisited (Columbia, 1965)

    Sola er en kylling...





    Spørsmålet er ikke om Dylans sjette sudioalbum Highway 61 revisited er bra. Spørsmålet er hvor bra det er.

    På 50 tallet, i Dylans ungdomsår, strakk Highway 61 seg fra Dylans fødested Duluth, Minnesota helt ned til Mississippi deltaet, det kanskje viktigste geografiske området for (amerikansk) blues. Det var ved et veikryss langs Highway 61 Robert Johnson angivelig hadde et møte med den behornede i underetasjen og solgte sjela si i bytte mot musikalske gaver, og det er fristende å tro at flere har hatt tilsvarende stevnemøter her. For la oss kalle en spade en spade; Highway 61 revisited er farlig nært et mesterverk, og albumtittel er trolig en erkjennelse/ anerkjennelse av hvor hans egen musikk, især nettopp her, har sitt opphav fra, og de religiøse konnotasjonene ved Highway 61 fortsterkes ytteligere i titelkuttet hvor Faderen selv rekvirerer et barnedrap netttopp langs denne traséen.

    Highway 61 Revisited er også et veiskille i Dylans omfattende diskografi. Her er det for alvor et farvel til den akustiske folk/vise tradisjonen som hadde dominert de foregående fem skivene, tross Bringing it all back home vel bar bud om at noe var i gjære. På Highway 61 blander Dylan blues, folk og rock&roll på mesterlig vis - og en stor del av æren skal tillegges hans medmusikanter i studioet, sommeren 1965. Først og fremst gitarist Michael Bloomfield og multiinstrumentalist Al Kooper - deres bidrag kan vanskelig overvurderes. Orgelspillet til Kooper er et kapittel for seg selv- og aller best er det på Ballad of a thin man.

    Singelen, og den udsikutable klassikeren, Like a rolling stone åpner ballet. Fortsatt en av Dylan’s mest kjente komposisjoner redefinerte den med sine over 6 minutter ene og alene premissene for hvor lenge en singel kunne vare, og allikevel få hyppig spilletid på radio. En makeløs låt i all sin enkelhet - for melodisk er det egentlig simple as hell

    Tombstone blues overtar stafettpinnen og skrur tempo og intensitet opp en god del hakk, med en gnistrende Bloomfield som kapellmester for anledningen, i noe som er en personlig favoritt. It takes a lot to laugh, it takes a train to cry roer det hele noe igjen, og fungerer som et ørlite hvileskjær før den drivende blueslåta From a Buick 6 får sving på sakene igjen. Bob blåser i harpa som han mener det, men han har kanskje noe å hente på det reint tekniske her.

    Rollen til Al Kooper har blitt nevnt, og ingen steder på Highway 61 revisited er han mer strålende enn på mollstemte Ballad of a thin man - kanskje platas høydepunkt. De spøkelsesaktige mollakordene setter en stemning på låta man ikkje lærer første timen på orgelundervisningen i Kulturskulen, for å si det pent. Det er noe med timingen her, så mye feel, og det kjennes bare instinktivt “riktig”. Det kryper under inn under huden, setter seg i marg og bein - og blir der. Kryptisk tekst også. Hvem er denne Mr. Jones? De lærde strides den dag i dag. Enkelte har foreslått at det er Bob sjøl.

    Apropos Kooper og timing, dette er også et av Dylans egne sterkeste kort - hans måte å formidle tekstene sine på er helt unikt. Alltid et ørlite mikrosekund tidligere eller seinere enn forventet, og den helt spesielle evnen til å draaaaa ut/ vektlegge de “riktige” ordene - dette er det som gjør ham til en vokalist i verdensklasse. De som mener Dylan ikke kan synge (og de er en del), kan ta seg en bolle og gå hem. Highway 61 Revisited, spekket med drivende suggererende blues, gir ham flust av boltreplass til nettopp å demonstrere kvaliteten i stemmene. Dylan danser i ringer rundt 99% av andre vokalister.

    Når det gjelder Dylan’s lyriske univers må undertegnede dessverre langt på vei melde pass, eg er jo berre ein landsens gut frå strilelandet. Det klinger bra, uten tvil, det har en poetisk schwung over seg, ordene nærmest kjæler med ørene - men å forstå de? Nei, der gir eg rett og slett opp. Klart, noe av hans lyrikk er jo såpass rett fram at det kan leses for det det er, men at sola ikkje er gul, men en kylling, er enten en astronomisk sensasjon, eller et resultat av for mye fiffige substanser i cocktailen. Ellers er skiva spekket med historiske (Bibel)referanser, og et utall personer nevnes over en lav sko. Ofte settes Dylan’s tekster i en større sammenheng, men eg melder pass her - kan ikkje komme med noe særlig fornuftig. Foreslått til Nobelprisen i Litteratur har han óg blitt. At mannen har fått seg et eget fag ved UiO sier vel det meste om at han er gjenstand for kontinuerlig debatt. Bunnlinja er at eg liker det eg hører, sjøl om deler av det ikkje gir meg allverdens mening til enhver tid.

    Desolation row setter et verdig punktum på et mektig album. Etter flere heseblesende låter, tones det hele ned, og Desolation row slentrer akustisk av gårde i det som er platas lengste kutt. En vakker, vakker låt, som tross lengde og relativt simple melodi aldri føles verken for lang eller kjedelig. En utsøkt closer.

    Highway 61 Revisited er en bauta fra den kanskje mest signifikante og markante musiker de siste 6 tiår. Et knippe uangripelige låter finnes her, samt en og annen låt som ikkje nødvendigvis er heelt bulls eye for undertegnede, og for min del finnes det Dylan album som spilles både oftere og med enda større lytteglede - først og fremst Desire og Blood on the tracks. Det er den Dylan som treffer aller best her i ståvo.


    1 2 3 4 5 6 7 8 9+ 10


    CEVBOF hadde sagt 8+/9
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.454
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Dette var to meget gode anmeldelser av Dylans mesterverk.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Fabelaktige gjennomganger av en aldeles suverèn plate!

    Denne plata er vel en musikkhistorisk påle så stor og kraftig som de kan få blitt og betydningen av den kan knapt overdrives. Bob var på en annen planet det året, den er et produkt av en som hadde en sånn sinnsyk vilje og besluttsomhet og altoppslukende musikkhode at verden neppe har sett maken. Kombinert med teft fra en leopard gjorde dette en virkelig killer. Han drakk, spiste, pustet og tenkte over et konstant beat. Og han skrev det ned til oss andre så vi kan føle oss priveligert ved å delvis forstå et geni i arbeid. Det faktum at 'Like A Rolling Stone' opprinnelig hadde over femti vers sier vel sitt om hans kritiske sans også. Jeg skulle likt å slått kloa i de forkastede verkene til Bob, det er nok gull.

    Det er en soleklar 10er herifra.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Kanonanmeldeser ! Har selvølgelig plata i samlinga.Det er jo en obligatorisk plate å ha.Som nevnt en bauta i populærmusikkhistorien.Har også problemer med å få Dylan's tekstunivers under huda,men skjønner såpass at det rett og slett er genialt.Og 'like a rolling stone' må jo være tidenes låt ! En klar 10'er herifra også.

    mvh. s,
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Imponerende anmeldelser av Dylan, tar av meg hatten for Townes historiekunnskaper:)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    @BOB DYLAN. highway 61 revisited.

    Dylan. Den halvt hese, halvt nasale og alltid lamenterende røsten, som ligger og drar seg i sin egen fortreffelighet til langt utpå ettermiddagen. Går meg på nervene. Munnspillet? Milde Jehova. Jeg er nok ikke helt med på premissene her.

    Highway 61. Visepreget rytmisk/urytmisk bluesleveranse fra sekstitallet, med verbalhåndverk et stykke over snittet – skal ikke alltid så mye til – og et noe grovheklet musikalsk akkompagnement – for å si det forsiktig.

    "Like A Rolling Stone" varer en liten evighet. Et bordellpiano virrer formålsløst helt ytterst i venste hjørne, som en langbent hundevalp med skade på sentralnervesystemet. "Tombstone Blues" skrangler", It Takes A Lot To Laugh…" hangler. Skjorten henger ute. Og er dessuten knappet skjevt.

    Prøver å påkalle all den positiviteten som måtte bo i mitt vevre rammeverk, og utroper tittelsporet til en slags "favoritt". Nei, vent; kanskje "From A Buick" istedet?.. den er tross alt 23 sekunder kortere. Nei faen – beklager – drit i favorittkåring! Avlyst. Visittiden over. Orker jo egentlig ikke høre noen av dem en hel gang til.


    mvh espen e
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der, ja! Dere klarte helt eksemplarisk å skrive om platen dere kjente så godt fra før, jo! :D

    Jeg er ikke så kjent med Dylan, men alle med litt interesse for musikk har vel basiskunnskapen i orden. ;) Jeg liker best elektriske Bob, og rocka Bob, og her er han elektrisk og på sitt mest rocka. :) Bedre blir han altså ikke? Nuvel... Dyktig mann, dyktig band. Bob har ikke noen tradisjonelt god sangstemme, men han kan synge, som Townes er inne på. Det er noe med timingen hans som er helt spesielt, og hjelper til med å få frem nerven og følelsen, frustrasjonen og sinnet i musikken på en nedtonet, men likevel rå måte.

    For de som fokuserer mer på tekster i musikken enn meg - som for all del setter pris på gode tekster, men lar meg rive mer med av gode melodier, arrangementer og heftige riff - fremstår selvsagt mannen som enda mer genial. Selv skulle jeg (som vanlig) ønske mer trøkk og energi opp i dagen, og ikke bare en følelse av at her koker og syder det skikkelig under overflaten, men det eksploderer liksom aldri. Det blir litt uforløst, liksom. Jeg savner noen crescendoer her og der. :)

    Så... Jeg anerkjenner at Bob Dylan er et musikalsk geni, og at denne platen er et mesterverk, men for meg er den ca. en sterk 7/10, tenker jeg. ...Og hadde hele plata vært som tittelsporet, hadde jeg gått opp en karakter eller to.

    Takk for to flotte anmeldelser! Applaus!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fine anmeldelser av musikk som ikke begeistrer. Jeg anerkjenner Bob som et ikon og en poet, en stor poet. Men det er musikk jeg blir fort lei. Ser man bort i fra tekstene, låter alt denne mannen har laget bortimot likt, og det blir kjedelig. Tåler et gjenhør med låtene, så absolutt. Men mye hører hjemme på Radio Norges spileliste over svisker fra de siste tiår sammen med Eurythmics og Dire Straits.

    "I consider myself a poet first and a musician second. I live like a poet and I'll die like a poet." Og her er det vel bare å si seg helt enig.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Og 'like a rolling stone' må jo være tidenes låt ! En klar 10'er herifra også.

    mvh. s,
    Den ER det. Den er nok kåret til det mange, mange ganger flere enn neste på lista. Det var vel Rolling Stone (allerede her har vi jo en referanse som styrer i vår venns favør) som hadde en storslagen kåring hvor de snakket med 500 (eller var det 1000) av dagens fremste musikere om hvilken skjellsettende opplevelse som hadde betydd mest for dem. Hva var det som gjorde at de tippet over kanten og kastet seg utenfor stupet uten sikring? Hva var det som gjorde at de skjønte at de ville satse alt på musikk? Jo, nettopp 'Like A Rolling Stone'.

    Men siden Bob er den han er og ikke perfekt (bare pretty fucking close) er han forbeholdt de av oss som vet å sette pris på sjel og nerve i musikken fremfor platte og pitch perfecte gjentolkninger og rediktninger av de samme historiene Bob fortalte oss. Hører du espege? Sjel og nerve kalles det!!! ;);)

    Faktisk kunne resten av plata vært fylt med lyden av hylende aper (ikke prøv dere!!) og den ville fremdeles fortjent en 10er. Så stor er den låten for meg.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fantastiske anmeldelser av en fantastisk plate. "Oppdaget" denne for få år siden. Skiva må ha vært et sjokk i 1962
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.454
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Highway 61 Revisited var den plata som gjorde sekstitallet til et voksent tiår musikalsk, og ikke minst når det gjaldt tekster.
    Dette var noe helt nytt og friskt, maken hadde aldri vært gjort.
    Plata hjalp f.eks. Beatles til og bli bedre. Fram til da hadde de kun enkle poplåter med hjertesmerte tekster.
    Frank Zappa fikk sin karriere staka ut da han hørte Like a Rolling Stone.
    Pete Townshend mener Dylan hadde like stor påvirkning på han som at han ble født. Osv osv.

    Denne plata er min absolutte favoritt når det gjelder Dylan, og Dylan er min absolutt favoritt når det gjelder musikk, og tekster.
    Tekstene, særlig på de tre mesterverkene som han ga ut 65-66 er ikke så lette og forstå bestandig. Jeg er neimen ikke sikker på om han forstår de sjøl nå i ettertid. Det gikk mye på kjemiske stoffer når mye av dette ble laga. Og han har aldri forklart en eneste ting av det han har gjort.

    Ballad of a Thin Man f.eks tror jeg handler om Dylan, og Dylan er Mr. Jones. Etter all dritten han fikk etter at mange mente han svikta som fyrtårn og guide til en bedre verden ved å forlate visesangen og gå for rocken. " Something is happening, and I dont know what it is" som han synger i låten. Han ville ikke la seg styre. "I am just a song and dance man" slik han selv sier det.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Meget gode anmeldelser av en meget god plate. Jeg er for øvrig glad jeg slapp denne. Lenge siden jeg har hørt hele platen og de minst kjente sporene (dvs de 3-4 som ikke er med på top 1000 lister over tidenes sanger) sliter jeg litt med. Tror uansett ikke jeg ville trukket så mye for det i og med at det beste sporene er så fantastisk bra. Min favoritt er Ballad of a thin man.

    Av en eller annen merkelig grunn vil ikke Wimp streame tittelkuttet, men alle andre fungerer bra.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Meget gode anmeldelser av en meget god plate. Jeg er for øvrig glad jeg slapp denne. Lenge siden jeg har hørt hele platen og de minst kjente sporene (dvs de 3-4 som ikke er med på top 1000 lister over tidenes sanger) sliter jeg litt med. Tror uansett ikke jeg ville trukket så mye for det i og med at det beste sporene er så fantastisk bra. Min favoritt er Ballad of a thin man.

    Av en eller annen merkelig grunn vil ikke Wimp streame tittelkuttet, men alle andre fungerer bra.
    Tipper det har noe med løkete rettigheter og sånt å gjøre. Merket at albumcoveret endret seg til den No direction home saken under tittelkuttet da eg streama skiva fra jobb en gang.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg er altfor aktiv her inne nå i friuka mi så jeg har brukt opp alle mine liker, men det er bedre å skrive det enn å trykke på en knapp trøster jeg meg med. Så jeg liker det du skriver, rolfozzy!

    Tenkte å utbrodere bittelitt rundt akkurat det med vise/rock. Hippiene trykte Bob til sitt bryst som talsmann for deres generasjon. Men om man går de låtene i sømmene finner man at de er like aktuelle i dag som den gang. De var like aktuelle 100 år før også. De er altså tidløse betraktninger om viktigheten av livet og de vinkler man kan treffe det fra og ikke et enerverende tjas om Vietnam, som noen fjoller innbilte seg den gang da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn