Hei karer, beklager sent svar.
Det er hektiske dager på jobben, så sentralen har måttet vike.
Hvorfor nominere ei plate fra et relativt ferskt norsk prosjekt som ligger ute i "progpop pretensia" landskapet?
Kortfattet. Fordi jeg liker musikken, og synes andre burde bli gjort oppmerksom på den.
Jeg synes mye av musikken på plata er ubegripelig kul. Nå skriver jeg med hakk i plata her. De har rytme og energi. Det pøses på med ideer, og innspill, og ingen fornekter seg noe. Hvorvidt ideene passer, og komposisjonene henger godt sammen, er en annen sak. Noen ganger gjør de det. Andre ganger -ikke like mye.
Det er androgynt og jævlig selvsikkert. Forbi arrogant. Og det liker jeg. Uavhengig av hvorvidt jeg liker alt materialet.
Magnus Børmark, er en gitarist jeg har fulgt fra hans tidligere prosjekt Gåte. Han er en ekstrem liveartist, og en dyktig låtskriver. I dette prosjektet kan det virke som at det handler mer om energi, tempo, og teknikk, enn noe annet. Det passer meg veldig bra. Jeg liker å sitte å telle takter jeg ikke helt forstår, og la meg selv bli overrasket over hva som kan gjøres med tilsynelatende standard pop greier.
Jeg var litt i tvil om jeg skulle nominere denne plata, eller ep'en E.S.P. På ep'en har Magnus med seg Kenneth Knapstad. Det er kanskje ikke et sannhetsvitne i seg selv at trommisen i Motorpsycho/Animal Alpha spiller sammen Bømark. Men det forteller meg noe jeg allerede vet. Bømark er ingen smågutt i norsk musikkindustri.
Nåværende trommis -- oppgir Bill Bruford, Vinnie Colaiuta, Danny Carey, og Mitch Mitchell (blant andre) som sine mentorer. Jeg hører mye av Bruford i dette prosjektet, uten å legge godøret til. Dette også er noe jeg trives med.
Lyden og bruken av telecasteren fra Bømark er også noe som tiltaler med. Jeg synes Magnus evner å vise seg selv som en enormt dyktig gitarist teknisk, men som ikke mister kontakt med feelingen. Bare lyden i en glassklar telecaster er til å dø for når den er brukt riktig.
Jeg er spent på hvor veien går for dette bandet, og jeg håper at de får gjennomslag. Selv om jeg tviler...
Jeg gir dette albumet en syver.