Albumstafetten 29

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg liker den godt, jeg. Det er noen litt vel cheesy popøyeblikk i melodiene her og der, men det gjør egentlig ikke stort. Grunnet en stund over hvem det er vokalen minner meg om, men kommer i og for seg ikke lengre enn at det er noen øyeblikk Chris Cornell (fortrinnsvis den gode Chris Cornell) og muligens Chris Robinson eller noe slikt. Men jeg er også åpen for at det faktisk heller er de som minner om Jay Ferguson. :p

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    90 min på 4 låter...
    Jippi...

Neste gang nominerer eg The guitar song med Jamey Johnson. Bare så alle er advart.
    ..når du sier det sånn..så hadde det vel faktisk vært ett fint utgangspunkt;
    nominer det albumet du elsker - som du regner med at ingen andre liker!

Neste runde?

Når det gjelder Jo Jo Gunne syns jeg fortatt at det rett og slett høres uinspirert ut. Og kjedelig.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    90 min på 4 låter...
    Jippi...

Neste gang nominerer eg The guitar song med Jamey Johnson. Bare så alle er advart.
    ..når du sier det sånn..så hadde det vel faktisk vært ett fint utgangspunkt;
    nominer det albumet du elsker - som du regner med at ingen andre liker!

Neste runde?

Når det gjelder Jo Jo Gunne syns jeg fortatt at det rett og slett høres uinspirert ut. Og kjedelig.
    Plata er bra den. Tidvis jævli bra. Regner for så vidt ikkje med at ingen andre vil like den. Men den er brutalt lang. Lengre enn teorien om alt :)

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Neil Young - Mirror Ball

00-Neil-Young-Mirror-Ball-1995.jpg

Denne er langtfra den mest spilte Neil Young-skiva her hos meg, så jeg setter stor pris på å få et lite dykk inn i den. Det dreier seg om Neil Young med Pearl Jam som backing for anledningen, et band jeg heller ikke har brydd meg spesielt om å lukte altfor tett på tidligere. Foranledningen til denne skiva var at Pearl Jam turnerte med NY og at de havna opp på scena sammen med ham for en encore av «Rockin’ In The Free World» og han fant da ut (etter en liten tilvenningsprossess) at det var ganske skøy. Gitarist Stone Gossard har imidlertid en litt annen forklaringsmodell som i korte trekk går ut på at Neil Young syns litt synd på dem (av grunner som ikke er helt åpenbare for meg).

Albumstafett Neil Young Vedder.jpg

Jeg falt for fristelsen å inkludere bildet av Mr Vedder med neven godt oppi «godteposen» til Young, selv om han beviselig hadde fint lite med dette prosjektet å gjøre. De to låtene han skrev til denne skiva ble skrotet og kom istedet ut som singel under Pearl Jam-hatten. Symbolikken går uansett ut på at PJ nok lærte en og annen ting og muligens bleav NY. For eksempel angående selvhøytidelighet.

Song X

Skiva åpner med et baktungt stikk mot geistligheten. Et dødsens alvorlig barytonkor proklamerer helt uten entusiasme at vi faktisk er på tur til aldri, noe som kunne gi en smule grobunn for å kvie seg for fremtiden om det ikke var for det faktum at valget ligger i våre egne tomme hender. «Song X» og «Act of Love» er nemlig de to eneste ferdige låtene som ble tatt med inn i studio jan/feb i ’95 og begge handler om abort og proklamerer Neil Youngs standpunkt pro-choice i en relativt heftig samfunnsdebatt som raste (raser vel ennå for alt jeg vet) i USA på 90-tallet. Jeg liker den politiske Neil.

Act Of Love

Etter introen kunne det falle seg naturlig å høre Chris Robinson skippe løst og ledig over riffet i verset, det er noe kult og frekt over denne southernriffingen. Det er lett å forestille seg gubben sjøl i sin grungeflanell på scena gyngende i sin egen antitakt mens har drar i strengene med en makt som får hele hårpryden til å vinke farvel til hele pro-lifebanden. Well done, Neil.

I’m The Ocean

Dette er en aldeles grusom låt. Det er fint lite som minner om havet i fundamentet her; mer som et bittelite hav fanget inni en miksmaster med sløve kniver som ikke makter å rive ompabassingen og det kjedelige og endimensjonale kompet fra hverandre. Her er det bare å bevege seg videre i farlig fart for å unngå å bli fanget i dette bisarre dragsuget.

Big Green Country

Både Neil Young og Pearl Jam er nok mer komfortable med relasjoner til landejorda, for dette er en fin liten oppsving igjen. Det er noe langt mer troverdig og beroligende ved å høre Neil synge om «pack of wolves», «lone grey rider» eller en chief.

Truth Be Known

Det er rimelig å anta at denne låten handler om dop og at «vennen» som brenner fingrene til beinet er den samme som kveler drømmene i den lille rurale byen hovedpersonen bor i. Siden jeg er en sucker for kassegitar syns jeg er dette den mest smakfullt instrumenterte (muligens med unntak av pumpeorgellåtene) låten på skiva. Ikke bare er det kassegitar her, det er også en steike fin krydderslide (nei, ikke kryddersild) som er en killer for stemninga. Steike fin sak.

Downtown

Her er den første singelen fra skiva (og kanskje den som burde vært først?). Feelgood ur-riffing med hatten av til Jimmy Page og greier. Åh, hva ville man vel ikke betalt for å se hippiene danse Charlston og Limbo downtown?

"Led Zeppelin and me, we're really not that different, are we?" Mr. Young asked, rising and flashing his "there are no rules" smile. "I could have fit right in with Led Zeppelin and been a member of the band. It's just another point of view.

Friskt sitat fra en alltid frisk sitatmaker og nå fikk jeg brått en uimotståelig trang etter en Zep-skive med Neil på laget. Aiaiaiaiai, dæven dét hadde vært saker det.

What Happened Yesterday

Denne trallen er derimot perfekt plassert etter Downtown. Mr Pumpeorgel himself sikter på nervene og treffer med stø hånd. Rett og slett knallvakkert og en kjærkommen variasjon.

Peace And Love

En av låtene som er skjemmet av en utstrakt mishandling av cymbaler. Kan ikke i farta komme på noen andre jeg har hørt som har klasket med større iver på disse konvekse grytelokkene. Nå som jeg først har utviklet denne motviljen mot dette er det nesten umulig å se forbi. De stikker av med hele låten og nesten hele skiva i samme farta. Neil Young er sitert på at trommisen er utrolig og jeg er tilbøyelig til å være enig, men da mest trolig med motsatt fortegn.

Throw Your Hatred Down

Hippierocker; kast hatet og våpnene med det på skogen. Ok låt, men igjen noe forglemmelig og i grunn langt unna Neils lysende øyeblikk. Det er noe stakkato og lite oppfinnsomt over kompet som ikke drar helt i riktig retning. Spesielt bassingen er her veldig lite oppfinnsom og oppstyltet. Og igjen er vår venn Jack Irons frempå med sin ubønnhørlige cymbalklapring.

Scenery

Dette er etter min mening et av de sterkeste kuttene på plata; det er åpenbart samfunnskritisk, det er rom for den nasale, mildt skingrende og insisterende vokalen til Neil (mellom cymbalplaskene) og det er en låt som passer helt utmerket til jamstemninga i studio. Det er til og med noe Bonhamsk over skarpen på 2’ern og 4’ern uten at jeg vet nok om saken til å utbrodere videre. Finfint, moving on.

Fallen Angel

Neil er (formodentlig) alene igjen i studio på krakken sin bak (eller er det foran??) pumpeorgelet og deler nok en umiddelbar, melankolsk godbit med oss. Resistence is futile.

Hele skiva bærer kledelig preg av on-the-fly låtskriving og arrangementer som det ikke er kastet bort nevneverdig med tid på å finkalibrere. Det gir imidlertid en liten svakhet iom at låtene forsvinner litt i et noe ensporet lydbilde; det er alltid en balansegang mellom det å fange den umiddelbare og løsslupne jamfeelingen og det å søke lengre inn i låtene for å fremheve identiteten til hver enkelt. Her har det derimot vært et begrenset låtmateriale på forhånd og det som har blitt fyrt avgårde underveis er imo litt for svakt til at det ville ha tålt en klarere fokus.

Så da konkluderer jeg med at vi skal være glade for at vi fikk en helt ok plate som tåler å bli trekt frem i ny og ne og smeller til med en hyggelig 6’er.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Neil Young - Mirror Ball (1995)

Jeg slettet deler av min anmeldelse, og skrev den litt om etter å ha lest Tremor sin. Ingen grunn til å gjenta hverandre. Jeg opplever denne skiva forskjellig fra Tremor dog, og det vil jeg prøve å få frem.

Det første man kan merke seg er at Pearl Jam ikke er kreditert på coveret, skjønt medlemmene er kreditert enkeltvis i liner-notes. Dette er altså ikke et demokratisk samarbeidsprosjekt. Det er Neil Young sin greie i utgangspunktet. Han hadde spilt Act of Love med Crazy Horse, og spilte noen uker senere samme låt med Pearl Jam på et Pro-Choice arrangement. (Pearl Jam var oppvarmingsband på en turne Neil gjorde i 93 (eller 94?) Han likte den versjonen; sintere, tettere, mindre gitarsolo osv.. og ville spille den inn. Opprinnelig hadde han satt av to dager og hadde med seg to låter, men så ballet det på seg.
    Neil Young var omkring 50 da denne plata ble til, og Pearl Jam ca 20 år yngre: er de en 20 år yngre utgave av Crazy Horse? Ragged Glory er vel den nærmeste skiva å sammenligne med. På Ragged Glory viser Crazy Horse at de ikke har gått ut på dato, og selv om denne skiva kan minne i type låter og type sound, så er de ikke særlig like. Mirror Ball har ingen lange improvisasjonsjammer, gitarene er annerledes (og i Pearl Jam er det 3 av dem) og bass/trommer kunne overhodet ikke vært gjort av Crazy Horse noensinne.

Fungerer det? Ja, for meg fungerer det. Dette er en skive jeg har hatt siden den kom ut, og den er spilt hele veien oppigjennom. Vi treffes kanskje ikke ofte nok til at jeg kan si vi er nære venner, men en god bekjent er Mirror Ball i det minste. Jeg tror ikke jeg kunne spådd når vi møttes at vi fortsatt kom til å omgås 20 år senere, da virka den mer som ok tidsfordriv der og da.
    Hva får den til å fungere? Jeg tror Neil Young liker denne "fort og gæli" tilnærminga, og jeg tror han likte å lage musikk med litt yngre folk. Låtene kretser om liv og død, gamle dager, og at vi fortsatt trenger noe å tro på når heltene og idealene blekner. Litt vital aggresjon (som Pearl Jam bidrar med) kler denne skiva. Gitarene liker jeg godt, og pumpeorgelet også, det jeg sliter litt med er bass/trommer; låt for låt er det rytmeseksjonen som gjør denne skiva til noe helt annet enn Crazy Horse sin tilnærming. Der hvor Billy Talbot og Ralf Molina hele tiden øker og sakker, men aldri treffer blink - er Pearl Jam tighte og presise hele veien igjennom. Det gir låtene et trøkk og et fokus som jeg liker, men etter å ha hørt igjennom skiva gjentatte ganger i anmeldermodus tar jeg meg til å savne gamlekara, spesielt Molina.

Jeg vil ikke kommentere alle enkeltlåtene, men bare si at jeg liker I'm the Ocean, jeg hører stillehavet slå mot stranda på en godlynt dag - ingen mixmaster her i huset.. (fallen angel er forøvrig en fortsettelse av denne sangen). Ellers har jeg i anmeldermodus lagt merke til at Pearl Jam dukker opp litt i et par av låtene også; både Truth Be Known og Peace and Love har ting i seg som virker mer Pearl Jam enn far sjøl, og det fungerer godt. (på Peace and Love er Eddie Vedder kreditert som låtskriver og)

Så lenge jeg fortsetter å spille skiva med litt pause imellom, og holder meg vekk fra anmeldermodus, tror jeg den vil fortsette å bli opplevd som et gledelig gjensyn, og det er verdt en 8er fra denne lytteren.

PS Gratulerer med dagen til Janfrt!

Sist redigert:

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg tror egentlig ikke vi er så fryktelig uenige i det hele tatt, muligens med unntak av hav-skvipet da. :D 6 er jo en temmelig ok karakter selv om jeg surmuler fælt. Det som drar mest ned for min del er noen partier hvor bassingen havner over i en stakkato humpetittentakt som bringer tankene over på bygdelokalene i oppveksten og den tvilsomme musikalske bagasjen jeg har derifra. Og den evinnelige plaskingen da, tipper Pearl Jam ble et meget bedre orkester to-tre år senere da Matt Cameron overtok "stafettpinnene". Det blir nok en ganske så annen vinkling også når jeg som bare har såvidt hørt plata tidligere stuper inn i den med kritiske øyne. Kommer sikkert til å spille den igjen en gang, men har fått nok for en god stund for øyeblikket.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Finfine meldinger!
    Spilte denne endel like etter utgivelsen, svært sjelden at den hentes fram, er nok på linje med Tremor her.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    vi diskuterer visst albumet med hverandre;) Det er egentlig ingen Pearl Jam skiver som har fått særlig spilletid her i huset, men jeg syns de fungerer her. Downtown syns jeg forøvrig blir litt gampete; den høres nesten ut som en Crazy Horse låt, men instrumentalpartiene løfter den og gjør at låta kommer helskinnet fra det. Der tror jeg også at PJ skal få litt av æren.

Rent generelt syns jeg forresten at samarbeidsprosjekt a la dette kun er vellykket når den ene parten innordner seg den andre slik som her. Ingen seiler spesielt bra med to kapteiner på skuta, og her får NY mulighet til å skinne som kaptein fordi han har et godt mannskap i PJ. (litt som Sunno))) lar Scott Walker styre på en av årets skiver)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flotte anmeldelser. Takker. :) Jeg synes Uncle Neil, som Eddie Vedder har kalt han, har godt av litt ekstra trøkk i ryggen, jeg. Eddie var forresten med på dette prosjektet han også, men spiller nok ikke på plata.

Young spurte eddie om han hadde noen foorslag til de siste låtene de trengte under innspillingen, noe han svarte "I got shit" til. Det syntes NY var en så kul låttittel at han ba Eddie skrive låten, og det er nå en fet Pearl Jam-låt. :)

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Er det ikke Vedder som synger siste verset på Peace and Love? Det høres sånn ut i alle fall. Må nesten presisere at fint lite ikke nødvendigvis er det samme som ingenting. ;) :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert. Må innrømme at det er lenge siden jeg hadde denne veldig friskt i minne. :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Sabla bra anmeldelser, godtfolk.

Om plata er det vel ikke stort mer å si? annet enn at jeg aldri har likt den, og egentlig gitt den opp. Men en ny runde i formiddag fikk meg til å tenke kanskje kanskje. Ser ikke bort ifra at den kan havne på en seks-sju her også, hvis den får flere omganger. Ser ikke lenger bort i fra at den får nettopp det. Inspirerende lesning.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det teknisk sett søndag, så:
    Dead Can Dance - Within The Realm Of A Dying Sun

Dead Can Dance er et Australsk/engelsk band, som startet "Down Under" i 1981, men gitaristen og vokalisten flyttet bandet til England året etter. Resten av originalbesetningen ble ikke med, og ble erstattet. "Within The Realm Of A Dying Sun" er bandets tredje album, fra 1986. (Fun fact: Coverbildet er fra "Pere Lachaise" i Paris. Gravplassen der bl.a. Jim Morrison, Edith Piaf og Oscar Wilde ligger.)

Jeg hadde aldri hørt Dead Can Dance tidligere. Bare hørt om dem, og hadde inntrykk at de var et slags poetisk kunstpop-band. ...Og det stemmer, men la meg utbrodere: "Gothpop"? Er det en sjanger som finnes? I så fall tipper jeg dette passer inn i båsen. "Ambient elektronisk goth-space-keltisk prog-synthpop"? ;) (Jeg ser jeg har falt tilbake til musikkanalysen fra ungdomsskolen, som besto i å putte band i korrekte sjangerbåser.) som sikkert kunne ha funket som filmmusikk i en fantasy-film.

Det er "pent" å lytte til, og hvis man virkelig setter seg ned og konsentrerer seg, er det mange detaljer å fokusere på og å følge med på. Masse instrumenter, treblåsere, etc... Det er avansert og komplisert, velskrevet og hørbart, men for å si det pent er ikke dette akkurat musikk som får i gang rockefoten. ;) Litt mindre pent sagtt, er det egentlig ganske kjedelig. Atmosfærisk og stemningsfylt, altså, men ikke spesielt engasjerende eller for meg særlig interessant likevel.

For fans av sjangeren/bandet, tipper jeg at dette er et mesterverk de holder svært høyt, men for meg blir det enda en "Grei nok, men den står godt i hylla"-plate:

5/10

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Først litt om Neil Young platen. Jeg synes den er ok. Ikke en av de beste fra den kanten, men Pearl Jam er et taighrere band enn Crazy Horse. En 7 er fra meg.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Dead Can Dance – In the Realm of a Dying Sun

Dead Can Dance er et Australsk/engelsk band med Brendan Perry og Lisa Gerrard som de to hovedmedlemmene. I starten var de mer gitarbaserte enn det de er på denne platen som er fra 1987. På «In the Realm of a Dying Sun» er gitarene for det meste byttet bort med keyboard og strykere. Om man skal klistre en sjanger på denne platen er vel kanskje New Wave Goth noe som kan passe.

Perry og Gerrard bytter på å synge og de har løst det med å dele platen i to der førstnevnte også synger på første halvdelen. Jeg synes første delen er best. Ikke fordi det er så mye bedre låter, men fordi vokalen er bedre her. På andre halvdelen veksler Lisa Gerrard på å synge med stemme inspirert av middelalderen og Asia. Middelalder-stemmen fungerer i grunnen helt OK, men Asia/Midtøsten vokalen er ganske slitsom og trekker ned helhetsinntrykket. Den type vokal kan fungere i noen tilfeller, men ikke her.

Dette er mer en stemningsplate der man hører hele platen og ikke på enkelt låter. Jeg hadde en synth hjemme for lenge siden og på den kunne man sette forskjellige klanger og en av disse var «Cathedral». Denne klangen er brukt på hele denne platen og sammen med måten låtene er bygget opp på gir det en følelse av soundtracket til en skrekkfilm. Spesielt låten «In the Wake of Adversity» kunne vært tatt fra Rosemary’s Baby.
    Cover bildet er tatt på Père-Lachaise kirkegården i Paris og jeg tror det kan gi rette stemningen å ha denne platen på øret når man trakker rund der på leting etter graven til Jim Morrison.

Jeg vet ikke om døde danser til dette, men jeg gjør ikke det. Platen får godkjent, men ikke så mye mer enn det. Fin som en stemningsplate som snurrer og går i bakgrunnen, men det er det mye som er. Om jeg skal høre på dette bandet foretrekker jeg den selvtittulerte debut platen deres. Den er litt mer Joy Divison gone tribal og de som ikke er døde kan faktisk finne på å danse til den.

5

NB skrevet på mobil på hytten med dårlig dekning. Pynter litt på anmeldelsen senere. Kanskje...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hei hei!

Vært på farten en stund, så klart eg må kommentere Neil skiva. Kudos for fine anmeldesler.

Liker den godt eg, kjøpt i en periode da eg fortsatt syntes både Neil og Pearl Jam var knall. Eddie synger på plata, bare så det er sagt. Han synger ei bridge på det eg mener å huske er peace&love. Muligens noe mer også? Er jo litt chanting innledningsvis på Song X også.

Liker at det rufser av gårde, vindskjeivt og sjarmerende. En solid fuck-up i I'm the ocean på gitarene, men tar de et nytt take? Næh! Liker også "grepet" med å spile låta på nytt i Fallen angel - den greia har han jo gjort med bravur før, på Rust never sleeps og Freedom.

Husker ellers at videoen til Downtown fikk en del rotasjon på MTV. Kul låt i all sin sjarmerende enkelhet og groooovyness, men ikkje det mest raffinerte Neil har ført i pennen.

Er ikkje Neil plata som dras fram oftest, men kver gang eg setter den på, så strømmer minnene fra en fin tid tilbake. Tror eg hadde lagt meg midt mellom Tremor og Burnt (metfaotorisk!!!) og landet på en 7'er.

Dauinger som kan danse må eg komme tilbake til, der er eg nok ute på bærtur...

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Neil Young / Mirrorball

Neil Young, ja… Liker mannen, bevares, men eneste utgivelsen jeg (til nå) har fordøyd perm til perm er faktisk årets A Letter Home. Så, sånn er det.

Mirrorball er ganske riktig (@Tremor) mye (mye mye mye) symbal, og domineres også ellers av en trommis som generelt er både ensidig tung på labben og lite flink til å «lese» låtene. "I’m The Ocean" er et godt eksempel (på dårlig kommunikasjon).

Og hos meg (fra Spoti via anlegg), høres miksen i overkant grøtete og lite balansert ut; bassen er udefinert og ullen stort sett hele veien, og vokalen drukner på et par av låtene. Blir litt slitsomt i lengden.

Klar favoritt etter endt ferd; "Fallen Angel"… som balsam etter det foregående og noe langdryge øset. Spilte den to ganger ("Fallen Angel» altså).

(e)

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes også at Mirror Ball høres litt grøtete ut på spotify. Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at dette albumet var en av de første HDCD albumene som ble sluppet. Når hdcd ikke dekodes riktig gir det økt forvrengning i peaks. Hvilken behandling låtene som streames gjennom spotify har fått aner jeg ikke, men dette kan jo være en forklaring..

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Jeg synes også at Mirror Ball høres litt grøtete ut på spotify. Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at dette albumet var en av de første HDCD albumene som ble sluppet. Når hdcd ikke dekodes riktig gir det økt forvrengning i peaks. Hvilken behandling låtene som streames gjennom spotify har fått aner jeg ikke, men dette kan jo være en forklaring..
    Mulig. Vet heller ikke. Ser ikke bort fra slepphendthet ift. en slik prosess, men iom. at vokalen tidvis (særlig på de 2 første? husker ikke helt) ligger såpass langt bak i miks ville jeg nok personlig (også) rettet en liten pistol mot produsenten… sånn for sikkerhets skyld.

esp

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Død Blikkboks Dans: det kom noen skiver av de inn i huset sammen med den store kjærligheten for en ti års tid siden, og jeg liker de som kom, men har aldri følt behov for å sette meg inn i resten av diskografien. Har ikke plass til fler Dead Can Dance plater i livet mitt, og denne skiva kom for seint..

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Sånn ser Neil skiva ut i masvis forøvrig (uten at det sier noe om korvidt det er grautat eller ei)

masvis.gif

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Regner med at lydbildet på Mirror Ball er slik sjefen ønsket det?

DeadCan Dance har jeg et greit forhold til; Jeg har 'Aion' og den syns jeg er fin - men ikke så flott at jeg har beveget meg videre i bandets diskografi.
    Syns den anmeldte plata blir litt anonym; men kan godt se for meg at det første albumet man hører av bandet forblir en favoritt.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt seks-sju album av Dead can dance tidligere, men ikke denne. Var et hyggelig gjenhør med dem, men kunne underveis ikke banne på at dette var en av de jeg ikke har hørt før.

Ålreit stemningsmusikk, virkelig soundtrackmateriale. Så for meg store slagscener i slowmotion og uten lyd, bare den småsvulstige musikken til blodige scener. Det etniske, tyrkiske eller hva det var, funka dårlig.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Jeg har hatt stor sans for Dead Can Dance siden jeg oppdaget de med 'The serpents egg'.Dette var for meg først på begynnelsen av nittitallet.Er enig at det kanskje kan bli litt for ensformig i lengden.Kan bli vel pompøst også.Men denne platen er ihvertfall min favoritt fra austalierene.Takk for fine anmeldelser !

mvh.s,

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Hmmm....da har jeg forandret datoene for anmeldelsene fra og med 21.11.

Beklager om det ble uleilig, men det var nødvendig for flyten i meldingene...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ting bør vel egentlig være spikret fra da trekningen publiseres, men ok.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Ting bør vel egentlig være spikret fra da trekningen publiseres, men ok.
    Ja.

Men nå kom det opp en situasjon hvor et album forsvant fra Spotify etter nominason, og ett nytt album ble nominert.
    Det ble da bedt om at dette albumet ble flyttet, noe som ble etterkommet, men det medførte at det ble en rar flyt i
    stafetten. Dermed flyttet jeg tre anmeldelser en dag frem.

Force majeure?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er du som styrer. ;) Jeg hadde satt det på en av "fridagene" mot slutten.

Anyway: Tilbake til programmet! :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Mye bra anmeldelser. Liker ikke Mirror Ball av en eller annen grunn. PJ gjør det ok men jeg syntes gammern går på tomgang.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Uncle Tupelo - Anodyne (Sire/Reprise, 1993)

tupelo_an.jpg

Et kapittel avsluttes; Jay Farrar og Jeff Tweedy spiller inn denne 4. og siste Tupelo-utgivelsen i Austin, TX med trommer, bass, litt steel (Greg Leisz; min halv-gud!) og en god del fele og dobro. Alle kutt er skrevet av Tweedy/Farrar, bortsett fra «Give back the key to my heart» av Doug Sahm som også synger. Fin versjon med mye fele.

Som sjanger har de sparket igang noe (litt) nytt: Rockete Country som flere kan høre på; også folk som i utgangspunktet ikke liker/kan fordra Country. De fleste musikksjangere sklir jo over i hverandre; kunsten er å snekre en strøken melodi og tekst og fremføre det hele på et originalt vis. Det får de til! De ble også litt gudfedre for det som kalles Alt-Country og mye annet av forvirrende betegnelser.

For å være kort: Det er jævla bra der de rocker, mens det akustiske blir noe daft.

Vokalen er på topp hele veien, med strøkne harmonier sunget med stor innlevelse. Masse fett gitarspill.

En ukomplisert utgivelse man kan lytte intenst til og guffe på, eller bare la dure og gå i bakgrunnen.

Egentlig har jeg ikke mer å si om dette. Det er bare å anskaffe. Og det kunne vært innspilt i går, men er altså over 20 år gammelt. Platen solgte merkelig nok ikke mer enn ca. 50 000 eks.

Efter dette går de to karene hver til sitt: Wilco (Tweedy) og Son Volt (Farrar). Og et nytt kapittel starter.

Verdict: 8/10.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.912
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Her er det mye å trekke!

Uncle Tupelo – Anodyne (1993)

Dette er historien om ei plate som kunne vært et mesterverk. Hadde det bare ikke vært for den fjotten Jeff Tweedy. Alternativcountrypioneerenes svar på både Yoko Ono og John Lennon. Fyren ødelegger ved å synge nesten annenhvert spor på Anodyne, ikke ulikt det Yoko gjorde på Double Fantasy. Og særhetene hans fikk jo Uncle Tupelo til å sprekke etter denne skiva, ikke ulikt hva Lennon gjorde med et annet kjent band (riktignok var det et relativt uviktig orkester, gjorde ikke så mye det). Husker godt da CDplaten kom og vi endelig kunne enkelt skippe Yoko-sangene på DF. Så hva tenkte jeg egentlig på da jeg for noen år siden kjøpte Anodyne på vinyl? Dumme, dumme jeg!

Uflaksen slo til i stafetten, og jeg måtte ta fram plata igjen fra skjemselen. Trøsten var at fordommene fikk en ny sjanse til å forsterkes. Plata starter jo bra da. Noen smakfulle skjær med fela før Jay Farrar kommer på med sin flotte og smått sorgfullbitre klagesang i Slate. Skal vedde på at balladen handler om brutte forhold, skam og ensomhet. "What the hell were we thinking…", synger han. Vakkert som faen og trist, selv om jeg egentlig ikke forstår. Tekstene hans er jo litt kryptiske. Så starter sabotasjen fra Yoko. Igjen en fin opptakt fra felemann Max Johnston, deretter kommer skrullejapsen med et stemningsfullt tidsbilde i countrylåta Acuff-Rose; en god hyllest til kjente og kjære låtsnekrere fra gamle dager. Men hvem vil vel ha det? Ikke kan man danse til slik musikk, heller.

Herpinga av skiva fortsetter med The Long Cut (som er en jævla bra rocker, det må innrømmes) hvor Tweedy terger med en usannsynlig bra vokal. Kan han? Var det han? Det må være unntaket som bekrefter regelen. Sikkert det supre gitarspillet fra Farrar som lokket det fram. Bandet hadde såvisst ikke glemt sin punkete side, selv om de vel aldri har vært mer country og mindre rock enn på denne plata. Når det er sagt, de høres jo ikke ut som Nashville under hestejazzen sin eller som punkere på rockelåtene heller. Merkelige greier det der, med folk og band som høres ut som seg selv. Uansett hva de spiller og i hvilket tempo det går i. Liker det.

The Long Cut etterfølges av to perler med Jay i hovedrollen. Coveren Give Back The Key To My Heart (inkludert en duett med songwriter Doug Sahm) gir alltid gåsehud (vanligvis den andre eller tredje på dette tidspunkt på plata). Den fela som kommer mellom de to store vokalistene, er lang og vakker nok til at i alle fall denne lytteren får ståpels enda en gang på samme låta (hvis den bare ikke står der konstant da, er jo jækla bra den fela også). Chickamauga må stå opp som en totempåle blant alle gullkornene fra Farrar. Utenomjordisk vokal, småtrist såklart ("I don’t ever want to taste those tears again" gjentas, og "The time is right for getting out while we still can" kan i retroperspektiv selvsagt ha flere meninger) og med en smått fabelaktig rocka gitar-uttro fra ham. New Madrid avslutter førstesida og utvider jo med det egentlig rekken av klassiker-låter på rappen til å bli fire (eller seks for den saks skyld). Et veldig bra spor er det, med en fortsatt mistenkelig bra Jeff-vokal, det må være koringa fra Jay som bringer fram det beste i ham. Stemmene står faktisk bra til hverandre.

A-sida på plata er sterk nok til å få fram lykkefølelsen i en gråstein.

Snur plata og skjønner fort at den andre halvparten ikke er like bra. Men tittelåta er fin, Farrar kan jo, som kjent, synge telefonkatalogen og få det til å bli høytid i sjela. Og siden han står for tre spor til på denne halvdelen, er fire høydepunkter spikret. I tillegg har Jeff i We’ve been had et bra stikk til alternativrockere som har mista sjela si i jakten på penga, og No Sense in Lovin' er en utmerket countrylåt. Max legger delvis bort fela til fordel for dobro og pedal steel (i tillegg spiller innleide Lloyd Maines steel på et par nummere), dermed enda mer countryfeeling på den sida.

Jay avslutter klageballet med Steal the Crumbs, var det en skjult melding til Jeff om at det hele var slutt?

No more, no more will I see you
    No more will I see you
    No more will I see you
    You've schemed more than you have
    You've borrowed more than you know
    Better to steal the crumbs
    It makes it easier to go
    Jay hadde fått nok av Jeffern, noen måneder seinere forlot han gruppa.

Er nok bare å konkludere med at Anodyne er et genistrek og en moderne klassiker (kan ikke gi den en tier, føler vel at dette er et album som rangerer enda høyere. Som et ekstra høyt fjell i Alpene under Tour de France. Der har de Hors catégorie - HC - som er tøffere enn førstekategorien innen fjellstigninger. Hors catégorie impliserer uklassifiserbarhet, syns det er treffende).

Hadde det litt moro på Tweedys bekostning, det satser jeg på at han godtar. Nå er det på tide å finne fram Double Fantasy.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Gode anmeldelser!

Uncle Topelo var ett av bandene som fikk meg til å forstå at ikke all country musikk fører til ekkel smak av magesyre i munnen. Tidligere var all country musikk sjait i mine ører. Men så viste det seg at det fantes gull likevel i en sjanger der de store fanebærerne er Garth Brooks og Shanaia Twain. Man må bare vaske bort fryktelig mye sand, mudder og dritt først.

Som nevnt tidligere resulterte bruddet av bandet i to nye band; Son Volt og Wilco. Son Volt fortsatte i et kanskje enda mer tradisjonelt spor enn Uncle Topelo og har aldri fenget meg nevneverdig. Mens Wilco har laget minst to plater som ville vært inne på en topp 100 liste av beste album. Selv liker jeg Uncle Topelo best når de er i rockemodus og det er de ikke så ofte på denne platen. Og de mer tradisjonelle country låtene er mer engasjerende på tidligere plater. Det er ikke dårlig, bare det at disse karene har laget mye bedre ting både før og etter.

I 9 av 10 tilfeller vil jeg nok sette på Wilco og når jeg hører på Uncle Topelo er det alltid No Depression. Denne platen er en 5er.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ONKEL TUPPE

Analdyne

"Slate": fele med fra start? (faen, klokken er ikke ni enda) det er – ihvertfall i dette tilfellet (denne låten; uansett klokkeslett) – for tidlig… umelodiøs vokal som sliter med å virke tilstrekkelig – litt flat og mer enn litt uinteressant… trenger sårt støtten av en annenstemme og får det heldigvis etterhvert (phew!).

"Acuff-Rose": nok en tredjedivisjonsrøst… komp av masete kassegitar og en overivrig stryker (hva er greien her, mann? hold yer fuckin horses!).

"Long Cut: plutselig over i (et slags) G.o.R.-land (med en tøtsj Replacements/Bryan Adams light?), uten at det – særlig prestasjonsmessig – når helt opp.

"Give Back»: tenker nå at dette albumet er et komplett overflødig bidrag til musikkhistoriens annaler (obs! dobbel n!)… For alvorlig talt, hva skal man egentlig med denne håpløse avskriften av en stilinnlevering? Kanskje som en slags kvalitetskontrast til andre, mer genuine, musikalske dokumenter?

Hodet og musikken finner så smått forskjellige elveløp, og resten flyter av gårde relativt ubemerket. Skal likevel gi én konsesjon; i den grad jeg orker å dykke ned i den pisselunkne tonalstrømmen virker tekstene å holde et habilt nivå.

mvh e

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    I høst fikser jeg ikke Jay Farrar på denne plata, selv om jeg har likt den delen av skiva før. High Tide tåler jeg av en eller annen grunn fint, så kanskje trenger jeg ikke å holde meg unna Son Volt også..

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Uncle Tupelo...

Bandet som gjorde at eg turde "komme ut av skapet". Countryskapet that is. Ikkje til å stikke under stol, har vokst opp med countryen. Johnny Cash, Waylon Jennings, George Jones og Merle Haggard kom inn med "farsmelka" (spar dere tørrvittigheter), modern var mer på Bjørn Afzelius og denslags. At eg digga "Who's gonna fill their shoes" vilt og hemningsløst var en mørk hemmelighet i hele barndommen. Så countryfantasten i meg var tungt undertrykt. I åresvis. Så tungt at Uncle Tupelo jo var en saga blott mange år før eg hørte de første gang.

Men eg oppdaga jo heldigvis Wilco, da Summerteeth kom ut. Det var jo storveis! Tok ikkje lange tida før eg fant ut av av denne Jeffaen hadde en fortid i "countryen" og Uncle Tupelo måtte utforskes. Tok det kronologisk, og Graveyard Shift fra No depression la grunnlaget for et livslangt kjærleiksforhold (tidligere lå det et helt fantastisk klipp av denne på tuben, det er dessverre gone nå). Husker eg viste dette til smøysa tidlig i forholdet, hun var relativt "rocka" da. "Hvis dette er country, så liker jo ei også country" :)

Omtrent samtidig som man dykket ned i Tupelo's univers fant man jo ut i samme slengen at denne Jay Farrar også hadde funnet på mye morro etter Tupelo imploderte, og Son Volt var også et hyggelig bekjentskap. Sånn nå til dags, så er jo Wilco adksillig høyere i kurs enn Son Volt her i heimen, men i UT var det nok Jay som var den skarpeste av dem.

Så til Anodyne - fjerde og siste skiva, i en knallsterk rekke imo. Den beste? Muligens. Noen dager er det March 16-20, noen dager er det Anodyne. Det eneste som er sikkert er at still feel gone er ørlite svakere enn resten.

Syns anmelderne har oppsummert skiva suverent flott, og har egentlig ikke så meget å tilføye for denne skiva. Enig i at a-sida er best, den er jo skikkelig grom. Chicamauga er en perle få forunt, og når den følges opp av New Madrid blir det vanskelig å komme med sterke innvendinger. Forøvrig ei låt det er jæskla gøy å spelle bass på, især for en som ikkje kan spelle bass i det hele tatt.

Det er bare noe med totalpakka rundt denne skiva som gjør det for meg. Soundet, stemninga. You just name it. Det at det kulminerte som det gjorde, to typer går hver til sitt - den ene i stor grad blivende i samme rootsy leia, den andre langt mer utforskende og nyskapende. Begge jævli flinke på det de holder på med, men det er nok Jeffaen som står høyest i kurs post Tupelo her.

Skulle eg måtte trille terning her, så lander eg nok på 9/10, og CEVBOF gir den glatt 8/9.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ayreon - The Theory Of Everyting

Ayreon er et musical/teaterorkester fra Nederland. Bandet har et fast medlem Arjen Anthony Lucassen som startet med dette I 1994.
    Det er gitt ut 8 studioskiver, den siste så sent som 2013. Arjen har benyttet en haug av mer eller mindre kjente gjester på albumen. Det er navn som Fish (Marillion) medlemmer av Opeth osv.

Musikken er jævlig! Svulstig, pompøst, langdrygt og enerverende kjedelig. Det er fløyter og strykere og lange dritkjedelige instrumentalpartier avløst av musicalpartier med en dialog som scientologer hadde fått svett overleppe av. Det er totalt meningsløst for meg å anmelde denne typen musikk for jeg ble rett og slett deprimert av å lytte til dette makkverket av en skive. Jeg hater dette mere intenst enn Stings soloplater.

Jeg lyttet igjennom dette 4 ganger. Den tiden får jeg aldri tilbake.

Karakter 0

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Townes vs. Ayreon

Ayreon - The theory of everything
    InsideOutMusic, 2013

(Et sted i en Nederlandsk domstol, høsten 2014)

Dommer: “Vennligst oppgi ditt fulle navn”
    Tiltalte: “Arjen Anthony Lucassen”
    Dommer: “Stemmer det at du er opphavet bak “artisten” Ayreon?”
    Tiltakte: “Ja, det er meg”

(Den tiltalte in person)

Dommer:
    ”I saken Townes [og resten av verdens befolkning med nogenlunde oppegående musikksmak] mot Ayreon, er retten herved satt, og det ventes domsavsigelse allerede i løpet av dagen. Nærmere bestemt kl 0900.

Ayreon - Som opphavsperson, eller hjerne som du selv kaller det, bak musikkverket The theory of everything - er du tiltalt etter §666 - den såklate “guffenmusikkparagrafen”, og for å ha distribuert verket gjennom bl.a. Spotify og således forvoldt andre mennesker (deriblant den forulpemdede Townes) unødig mye lidelse. Hva, om noe, har du å si til ditt forsvar?”

Ayreon:“Ærede dommer. Det hele beror på manglende kunnskap og uvitenhet hos den forulempde. The theory of everything er et magnum opus av interplanetariske galktiske dimensjoner, og er således ikke enhver forunt å skjønne storheten i. Den forulempede, som forøvrig viker å være en enkel og primitiv sjel..”

(Spontan hånlig latter fra flere tilhørere i salen oppstår, de fleste iført kostymer som kan se ut å ha vært brukt blant statister i LOTR)

Dommer:”Nok! Hold deg til sak, ungå personkaraketeristikker - det gagner ei din sak (ei heller Townes’ forøvrig. thihi)”

Ayreon:”Beklager, men tilbake til teorien om alt. Jeg tror nok kanskje ikke at Townes har skjønt, vel ehh, nettopp teorien om alt. Dette at jeg har laget et slikt grandiost verk, et symfonisk progmetall mesterverk om du vil, er klart det vil ta tid for de fleste å innse. Du ser, det hele er så innmari grådig avansert og raffinert. Fiffige rytmer, snodige takter, et hav av instrumenter, en endesløs rekke med dyp (sånn filosofisk dyp lisssom, ikke bass-dyp) vokal og mange store spørsmål - så mange tanker...Ja, nei, klart det kan bli mye å svelge for enkelte. Men jeg finner meg ikke skyldig i tiltalen, det er nok heller Townes som må ta seg en bolle...”.

Dommer:”Videre mener Townes at det kan være sammenheng mellom den mystiske og sporløse forsvinningen av Alexander Rybak og Steinar Ofsdal hjemme i Norge, og det rettes mistanke om at du trolig også i din ugjerning har kidnappet begge to, for å få deres bidrag på skiva, mot deres egen vilje. Vel, Rykbak kunne kanskje vært skrudd sammen på en slik måte at han kunne bidratt frivillig, men det er en sak for psykoterapeutene”.

Ayreon:”Dette er bare vissvass. Klart, å ha med slike navn ville vært stas, men Rybak var, sist jeg pratet med ham, opptatt med å skrive en opera i 98 akter om en felegutt’s reise fra fattigdom til verdensherredømme - et spennende konsept må jeg si. Neida, det er nok ingen Ofsdal heller, jeg tror kanskje ikke Townes kjenner til alle muligheter i en moderne synth”.

Dommer:”Ok ok, retten tror deg på dette. Men kan du vennligst forklare hvorfor Townes har feil i sine anklager når han mener at “teorien om alt” er guffen, og, for å sitere Townes sjøl, er “noe pompøst fjolleri”.

Ayreon: “ Jeg skal prøve. Vel, jo, det er mye å bite over. Det spenner vidt - det er innslag av alt fra prog, via metall til folkemusikk her. Hadde Townes viet tekstene den oppmerkosmhet de absolutt fortjener, hadde han trolig også innsett at det er mye poesi og livsvisdom å finne i teorien om alt. Det jeg tror, er at Townes kanskje har problemer med det episke over det hele, det storslagne, det monumentale. Det er som jeg har vært inne på, et verk som krever litt av lytteren, før storheten åpenbarer seg. En tålmodighetsprøve for mange, men belønningen vil være deretter. Jeg tror kanskje også at Townes mangler, hva skal jeg si, “referansene” for å kunne putte The theory of everhing i en passende kontekst. Fra hva jeg har hørt om denne Townes, så er det helst primitiv nedandertalerrock, blues og country som tiltaler herren. Det sier seg selv at han ikke vil få en maksimal lytteropplevelse med et slikt utgangspunkt. Nei, dette ligger nok for høyt for den forulempede”.

Townes: “Nei, fanden heller - ærede dommer - om jeg må få be om ordet et lite sekund her.”

Dommer: “Vær så god Townes”

Townes: “Nå får det være nok av denne noksagten av en gnom her. Ikkje bare har eg måttet lide meg gjennom denne 2013 versjonen av musikken som sikkert ble spilt rundt omkring på discotek i middelalderborger for 800 år siden, men jeg må også sitte her og høre på at mannen insinuerer at jeg ikke “skjønner” det.” Det får da være grenser. Jeg skjønner hele greia, jeg liker det bare ikke. Okei? Ikke bare liker jeg det ikke, det vekker også en veldig sterk antipati i musikkhjertet mitt, da det dele er mange lysår unna det som er listet under “god musikk” i boka mi. Greit, gnomen synger jo ikke surt, og det som er med av musikere etc. kan jo spille, sjøl om eg mistenker at egentlig er det bare Waldemar Hoff som har gått babanas med programmerings-funksjonen på synthen sin. Og denne “dialogen” som innimellom foregår mellom de ulike karakterene underveis (for det er vel sikkert et narrativ her inne i det hele) føles bare klisjefullt og mergende kjedelig. Tok meg selv i å vente på at det skulle gli over i 10 000 lovers med TNT innlednignsvis i Phase1 : Singularity, men unngikk vel akkurat den farsen. Jeg har prøvd å finne formildende omstendgiheter, tro meg ærede dommer, men nei - det går ikke. Når det kommer musikalske innslag som bare får meg til å tenke på the druids fra Spinal tap, er på mange måter løpet kjørt. Jeg hører at det skrytes mye av tekstene, skal vedgå at jeg ikke har fått med meg allverdens, men bet meg merke i strofen “We need to take him to therapy”. Akkurat der mistenker jeg at produsenten glemte å skru av mikken og at det var en av de kvinnelige bidragsyterne som forsnakket seg om tiltalte, og ikke var klar over at tapen rullet”.

(Ayreon ruller med øynene fra tiltalebenken).

Dommer:”Greit, det holder vel fra deg Townes. Retten tar nå en kort pause og det vil bli domsavsigelse 19.11.2014 kl 0900”

DOMSAVSIGELSE

Dommer:” Da har juryen gjort opp sin mening, og jeg leser nå opp dommen.

I saken Townes mot Ayreon gir retten Townes fullt medhold i alle anklagepunkter. Samtlige av juryens medlemmer føler at guffenmusikk-paragrafen er gjeldende i denne saken, og er enig med Townes i at dette verket ikke hører noe sted heme. Det tar opp unødig diskplass på Spotify’s servere, og det sløses med båndbredde i de tusen hjem hver gang dette opuset streeames. Vi oppfordrer derfor Ayreon til å ta en Taylor Swift og fjerne The thoery of everything fra Spoty, slik at denne saken kan få en avslutning.

For å konkludere slik har juryen måttet gi en totaltvurdering av verket, og kommet fram til karakteren

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

I begrunnelsen skriver juryen at det strengt tatt er en soleklar 1’er, men de vedgår at Ayreon tross alt har musikalske evner, de er der et eller annet sted. Og så får han jo for forsøket, han må jo tross alt ha bala fælt med dette.

(Beklgaer folkens! Dette er bare så mange lysår unna det eg helst bruker tid på når eg først skal høre musikk at det gikk som det gikk. Det er ikke Ayreon, det er nok meg).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn