Eddie Vedder - into the Wild (2007)
Som nevnt tidligere i tråden ble jeg ikke truffet så hardt av grungen da den kom med et brak på begynnelsen av nittitallet.Tror ikke jeg ble obs på Pearl Jam før det var ute med albumet 'vitalogy'.Kjøpte platene 'no code' og 'yield' mest fordi de var tilgjengelig på vinyl i den lokale platesjappa.Men jeg hørte lite på de.
Vel,'into the Wild' er Pearl Jam-frontfigur Eddie Vedders første soloplate som er soundtracket til filmen med samme navn.Kjøpte denne platen på niceprice for en del år siden,og syns da at den var ganske fin.Men den har stått og samlet støv nå lenge.Så også filmen for noen år siden.Har den på dvd.Hadde ikke ork til å se om igjen filmen nå.Mener å huske at hovedpersonen der fremsto som litt av en pingle i forhold til de venner jeg har som går i fjellet her omkring.
Man hører med en gang hvem dette er når man trykker på play.Mr.Vedder har en god og særegen stemme,og mye av musikken her kunne lett passet inn på en Pearl Jam-plate.Eddie gjør det meste her,og har komponert alt unntatt to låter på albumet.Det er naturligvis gitaren som er hovedinstrumentet,og Vedder kan sine saker.På et av kuttene høres det ut som han spiller ukulele.Det trekker litt ned,da jeg av en eller annen grunn ikke liker dette instrumentet.Men med sin gode stemme og ferdigheter har de fleste låtene her skikkelig nerve.Det ene kuttet som trekker ned er coverlåta 'hard sun' som blir litt anmasende.
Han har vunnet en rekke priser og mottatt mange lovord for denne plata.Det må være en utfordring å lage musikk til en mainstream Hollywoodproduksjon.Det blir lite rom for musikalske krumspring da.Men resultatet er i mine ører vellykket.Godt håndverk.Plata er også velsignet kort med sine 33 minutter.Hadde han lagt til tre,fire låter til som fyllmasse her kunne det fort blitt kjedelig.Ikke akkurat min favorittsjanger,men syns denne fortjener sju av ti.
mvh. s,