noruego skrev:
A) Vet ikke hvor gammel du er, men jeg er i alle fall gammel nok til å regne også de siste ti år som i "moderne tid"
B) Jobber med statistikk til dagen, så jeg er fullt ut klar over sammenhengen mellom feilmarginer og n. Forskjellen er at jeg henviser til resultater fra What Car i den tro at de ikke baserer seg på n=håndfull. Du synes derimot å betvile riktigheten av at GTVen kunne komme så stakkarslig ut i sammenlikningen, i den tro at det jo kunne hende at What Car har vært lemfeldige med både utvalg og metode, uten å underbygge en slik spekulasjon på noen måte.
C) I mitt daglige virke bruker jeg en del tid på å prøve å forklare stridende parter at man fortsatt kan velge respons, selv om man skulle føle seg provosert. Men hvis du føler det er så dypt provoserende med et åpningsinnlegg som stiller spørsmålstegn ved konstruksjonskvaliteten til en bilmodell av et såpass profilert merke som Alfa (når 77 av 100 ruller av samlebåndet med feil) at det blir naturlig for deg å gå i forsvarsposisjon for en modell jeg formoder du ikke en gang eier selv, da er det vel ikke noen vits å ta dette videre.
Selv har jeg ikke sett noen grunn til å forsvare min W210 mot de karakteristikker den har blitt til del i denne tråden. Den er intet smykke, og 1850 kilo stasjonsvogn egner seg heller ikke spesielt godt til en overdrevent sportslig kjørestil, selv om den har plenty med tyske hester under panseret. Men hva så, det er jo fortsatt bare en bil? Forøvrig har jeg bare blitt enda mer fornøyd med den etter servicen i dag. Ni år gammel nå, 200.000km på alt fra Autobahn til grus og gjørme, fra tett oppunder 50 varme til slaps og salt, og knapt en natt under tak. Ikke en feil, eller fnugg av rust å spore noe sted. Så hvis det er tilfelle at W210 har hatt store problemer med rust og andre feil, så har jeg sannelig vært griseheldig med min. Såpass griseheldig at det nok ville være i overkant optimistisk å håpe på en feil- og problemfri Alfa som neste bil...
Så det vi jo ser ut til å ha til felles er å være strålende fornøyde med våre respektive valg av bil, til tross for hva mange andre måtte mene. Og det burde vel være greit nok, eller hva?
A) Så bekreftet du det jeg skrev at jeg ikke trodde det var dette du mente.
B) Jeg betviler ikke riktigheten av dommen over GTV sett fra utgivers ståsted. Jeg har stilt spørsmål om hva den dommen egentlig innebærer. What car skriver ingenting om sine metoder og grunnlagsdata. Jeg sier at jeg ikke kan trekke bastante konklusjoner basert på manglende opplysninger. Jeg kjenner heller ikke What car's metoder i andre sammenhenger eller kjennskap til statistiske metoder generelt. Jeg skrev videre at jeg trodde utvalget GTV var lite pga at biltypen har meget liten markedsandel. Det gir større feilmarginer.
C) Det er fremdeles ikke 77 av 100 Alfa som ruller av samlebåndet med feil som du nå skriver. Dette er feil rapportert på en modell i bruk som er 4-10 år gamle (utgikk i 2006) i ukjent antall. Det er for meg naivt å svelge slike resultater uten å stille spørsmål ved dem. Jeg har dessuten skrevet at dette er trist lesning og at jeg derfor gjerne skulle visst mer om grunnlaget for undersøkelsen. Hvis du skal fortelle meg hva jeg sier og mener er det veldig prisverdig å være balansert i sin fremstilling.
Selvfølgelig kan man velge respons, men hvis du ikke ønsker å provosere, hvorfor velge en provoserende spissformulering som denne som du nå sier "stiller spørsmålstegn ved konstruksjonskvaliteten til en bilmodell av et såpass profilert merke som Alfa" :
"Man kommer vel ikke stort sett nærmere avskrive en bil som en feilkonstruksjon..."
For meg er dette en retorisk spissformulering med en klar negativ undertone, ikke en undring eller å stille spørsmålstegn.
Jeg er nok langt mindre provosert enn du tror, men liker ikke å la misforståelser, feilsiteringer og selektive delsitater med grove mistolkninger stå uimotsagt.
Konklusjonen står: Vi kommuniserer fortsatt dårlig.