T
theStig
Gjest
Japp. Forhjulstrekk er for pyser.
Bare etpar små innspill; bakhjulstrekk er overhodet ikke noen ulempe i mine øyne, men en stor fordel! Jeg har jo aldri hatt mulighet til å prøve samme bil med både for- og bakhjulstrekk, men endel produsenter velger bevisst bakhjul da bilen nok styrer bedre, blir mer overstyrt i aktiv kurvekjøring og mer retningsstabil ved pådrag. Vinterføre er ingen problem med 50/50 vektfordeling og all slags anti-utstyr, jeg kommer meg ikke bedre frem med forhjulstrekk enn min 525i med bakhjulstrekk iallefall.Som jeg har skrevet tidligere så har jeg aldri eid en eneste bakhjulsdreven bil og for meg er dette et lite minus med BMW.
Selvfølgelig kan en velge iX, men da er 325 i "billigste" modell og starter på ca.570K.
Jeg kunne tenkt meg disel denne gang og da er billigste alternativ med 4 hjulsdrift 330iX og da begynner det virkelig å bli dyrt (men sikkert en superherlig bil å kjøre og eie.
Skjønte ikke denne sammenlikningen du snakker om. Men priser på biler i Norge reflekterer jo ikke helt hva man får igjen, pga det dramatisk overproposjonale avgiftstrykket på vekt, volum og ytelse da. La meg ta et eksempel; da jeg kjøpte ny bil sist var prisforskjellen på en 525i og en 530i kr.135.000,-! Forskjellen fra en 520i til 525i var 75.000,-! Nøyaktig samme bilene, samme standardutstyr, litt mer effekt og volum....Ja, det er jo interessant å sammenlikne en bil til 700k med en til 400k
Da kan man jo like gjerne kjøpe noe ordentlig som holder seg i pris: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7420969&sid=11aALX1-Op700078&pos=3&tot=6
Dreiemoment er det evig nok av i gode bensinmotorer også, bare de er adekvat dimensjonert... men den diskusjonen hadde man jo i en annen tråd.Jeg har jo brosjyrene som jeg har tittet en del i.
Diesel for meg går på dreiemomentet og noe forbruk, særlig nå hvor bensinen snart er opp i 13-15 kroner litern.
320 diesel akser 0-100 på 8,6 sekunder og det er bra det imo.
Honda har fått skryt av sin dieselmotor, så var de også lovlig sent ute med den. Har selv prøvekjørt 2,4 liters bensin (stv), men ble ikke imponert. Diesel var da ikke tilgjengelig.Hei igjen folkens!
Har forsåvidt skrinlagt Alfa, men har ikke glemt kjørefølelsen på 159'en!
Imidlertid har jeg nettopp prøvd Honda Accord (!) 2,2 diesel. For en maskin! NESTEN som Alfa, like presis og rask og nesten like vakker! Prøvde også 2.0 bensin. Grei den også, men 2,2 dieselen var råsterk, presis, stille, kvalitetsinntrykk i massevis og passe stor. En stor "sportsbil" og en liten familiebil. Akkurat det jeg leter etter. Svært bra andrehåndsverdi også. Ingen av dere har nevnt Honda...?
Min personlige 3-på-topp hittill er:
1. Alfa 159
2. Honda Accord 2,2 i-CDTi
3. BMW 520d
Prøvde en Mazda 6 2,0 TDi. Det var en bil som ikke appelerte til noe i meg, ikke engang blekk og romlelyden i den under kjøring...
K.
Statistikken er ikke upålitelig i det hele tatt den, det er tolkningene av den som kan bli feil. Men statistikken har sine begrensninger; den kan ikke fortelle deg med stor sikkerhet hvor fornøyd du (som enkeltindivid) kommer til å bli med en bil, men den kan gi en pekepinn idet den forteller om hvor fornøyd store populasjoner i snitt er.Vel, jeg kan nevne at jeg er uhyre fornøyd med min -94 Fiat Punto 75SX som nå har rullet 266.000 km. Jeg har fylt bensin, skiftet vanlige slitedeler og byttet olje + filter hver 5.000 km.
Men det er uansett ikke noe argument MOT IvarP`s statistikk, selv om den skulle tilsi det stikk motsatte. Akkurat som Joaquins ikke er noe argument FOR. Statistikk er ganske så upålitelig, spesielt når det gjelder noe så subjektivt og personlig som bil..
Reidar P, en kan jo velge å lage statistikk som en vil. Er spørsmålet hvilken bil som passer best til å kjøre tre møkkete unger til og fra barnehage vil nok flesteparten velge Corolla fremfor MGF.Statistikken er ikke upålitelig i det hele tatt den, det er tolkningene av den som kan bli feil. Men statistikken har sine begrensninger; den kan ikke fortelle deg med stor sikkerhet hvor fornøyd du (som enkeltindivid) kommer til å bli med en bil, men den kan gi en pekepinn idet den forteller om hvor fornøyd store populasjoner i snitt er.
Vi har f.eks hatt en nyere Toyota Corolla i familien; etter statistikken å dømme er det en bil som burde gjøre oss veldig fornøyd; men jeg hatet bilen. Det var den verste møkkabilen vi har hatt i mine øyne; selv om den ikke hadde kjedelige feil eller driftsstans, så var det med god margin den kjedeligste bilen vi noensinne har hatt; jeg grudde meg til å kjøre langt, bilen scoret null (og under om mulig) på kjøreglede-skalaen, hele følelsen ved bilen skurret vederstyggelig; en simpel blikk-kasse full av plast og billig tøy. Da hadde jeg laangt heller kjørt rundt i en Alfa Romeo, MGF eller liknende; som på statistikken ville ha scoret lavere..
Man kan "fordreie" statistiske undersøkelser ved f.eks å stille ledende spørsmål, selektere populasjonen eller annet; men det er vel neppe tilfelle her vel?Reidar P, en kan jo velge å lage statistikk som en vil. Er spørsmålet hvilken bil som passer best til å kjøre tre møkkete unger til og fra barnehage vil nok flesteparten velge Corolla fremfor MGF.
Apropos blikk-Corolla, Yaris er værre.
Hmmm...Statistikken er ikke upålitelig i det hele tatt den, det er tolkningene av den som kan bli feil. Men statistikken har sine begrensninger; den kan ikke fortelle deg med stor sikkerhet hvor fornøyd du (som enkeltindivid) kommer til å bli med en bil, men den kan gi en pekepinn idet den forteller om hvor fornøyd store populasjoner i snitt er.
Vi har f.eks hatt en nyere Toyota Corolla i familien; etter statistikken å dømme er det en bil som burde gjøre oss veldig fornøyd; men jeg hatet bilen. Det var den verste møkkabilen vi har hatt i mine øyne; selv om den ikke hadde kjedelige feil eller driftsstans, så var det med god margin den kjedeligste bilen vi noensinne har hatt; jeg grudde meg til å kjøre langt, bilen scoret null (og under om mulig) på kjøreglede-skalaen, hele følelsen ved bilen skurret vederstyggelig; en simpel blikk-kasse full av plast og billig tøy. Da hadde jeg laangt heller kjørt rundt i en Alfa Romeo, MGF eller liknende; som på statistikken ville ha scoret lavere..
Mvh Vidar P (ikke Ivar P )
Stylet, ja, 4-sylindret, neiGratulerer!
Likner faktisk litt på nyere Saab, og det er ikke negativt ment. Utrolig lekker farge!
Ellers er vel definisjonen på kjøreglede forskjellig fra person til person og fra merke til merke.
Det er vel ikke uten grunn at de fleste stylede "super BMW-er" har en liten 4-sylindret motor som så vidt holder til 11 graders motbakke? Men det er altså kjøreglede for noen det også ;D
Ikke akkurat det med 235HK og 540Nm på 1600 omdr. ;DMen den sliter i 11 graders motbakke? ;D
Kraftig moped eller er det Østfold hester og Nm du snakker om?Det samme som jeg hadde i mopeden min det!
Kun at de føles slik etter en bøtte "heimbrent"Har dere ikke slike mopeder i Trøndelag?
Aha, Løkken Verk, Orkdalens store midtpunkt Å det med "heimbrent" kontra Smirnoff er en korrekt observasjonHehe, jeg har smakt hjemmebrent på Løkken verk en gang. Aldri før har Smirnoff minnet mer om kildevann ;D
Du burde prøve SAAB 9-5 med 3,0 Turbodiesel ! Det flytter seg ! ;D SABB 2,3 bensinturbo kan skremmes opp i 400HK, men det blir dyrt om man betaler alle avgifter.så sant så sant, bruker stort sett en 9-5 2.0t en 04 modell. knall go bil det, å vil man ha litt mer kraft så er det vel bare å gå for en aero, tror da de skal gå riktig så greit
En annen mulighet er å kontakte Honda-importøren; redegjøre for at man i god tro gikk til en av deres autoriserte Honda-forhandlere, kjøpte en kliss ny Honda med tilbehør som vinterdekk/felger, uten tanke for at Honda-apparatet ikke var seriøst nok til ikke å levere jalla-utstyr under Honda-flagget. Når man så i ettertid ser at man får levert uoriginale felger (dvs felger som antakelig er kjøpt via andre kanaler enn Honda-importøren) så føler man seg tatt ved nesen. Man kan simpelthen spørre Honda-importøren om det er slik det skal være å kjøpe Honda? Og om de vil ta tak i saken, og sørge for at den nye bilen lever opp til forventningene, det minste man kan forvente av en seriøs leverandør av kvalitetsprodukter er jo at de eksteriørmessig viktige felgene er originale, og ikke noe jalla!Dersom det står spesifisert et beløp i kontrakten som dekker originale Honda-felger så der det vel bare å bytte? De gjør seg sikkert vanskelige, men det er vanskelig å argumentere mot et underskrevet dokument.