Alfa Romeo?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har skrevet tidligere så har jeg aldri eid en eneste bakhjulsdreven bil og for meg er dette et lite minus med BMW.
    Selvfølgelig kan en velge iX, men da er 325 i "billigste" modell og starter på ca.570K.
    Jeg kunne tenkt meg disel denne gang og da er billigste alternativ  med 4 hjulsdrift 330iX og da begynner det virkelig å bli dyrt (men sikkert en superherlig bil å kjøre og eie.
    Bare etpar små innspill; bakhjulstrekk er overhodet ikke noen ulempe i mine øyne, men en stor fordel! Jeg har jo aldri hatt mulighet til å prøve samme bil med både for- og bakhjulstrekk, men endel produsenter velger bevisst bakhjul da bilen nok styrer bedre, blir mer overstyrt i aktiv kurvekjøring og mer retningsstabil ved pådrag. Vinterføre er ingen problem med 50/50 vektfordeling og all slags anti-utstyr, jeg kommer meg ikke bedre frem med forhjulstrekk enn min 525i med bakhjulstrekk iallefall.
    Skal ikke være lei deg for at 325iX er minste alternativ med firehjulstrekk; det er først med de 6-sylindrede motorene at BMW'er våkner og blir ordentlige BMW'er, og 2.5-literen med 218HK er en aldeles nydelig motor som denne bilen fortjener. Dessuten stjeler firehjulsdrift såpass effekt at den i praksis har samme kjøredynamikk som en 2.2-liter med bakhjulstrekk.
    330iX er ingen diesel, men en nydelig 3-liters rekkeseks bensin, så uendelig mye mer raffinert enn den tilsvarende 330d imho. Så siste punkt; 570k ny som grunnpris? Du må nok legge på 100-150k til før du nærmer deg en bil du vil ha; nevner i fleng vinterhjul, lettmetallfelger, levering, utvidet klima, Webasto, skinninteriør, soltak, metallic etc etc. Jeg kjøpte min 525i ny, den kostet vel ca 550k i listepris (? husker ikke nøyaktig) men uten å overdrive på utstyr bikket det fort 700k ja.. og da kjøpte jeg ikke navigasjon, dvd og alt det andre fjaset jeg ikke trengte..

    Forresten så er jeg enig i at klassisk Alfa GT er svære greier, og den kjører overraskende spenstig også. Men også GTV er bra, nydelig 2.5L V6 er ikke noe dårlig erstatning for de små firerne..

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo interessant å sammenlikne en bil til 700k med en til 400k :)

    Da kan man jo like gjerne kjøpe noe ordentlig som holder seg i pris: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7420969&sid=11aALX1-Op700078&pos=3&tot=6
    Skjønte ikke denne sammenlikningen du snakker om. Men priser på biler i Norge reflekterer jo ikke helt hva man får igjen, pga det dramatisk overproposjonale avgiftstrykket på vekt, volum og ytelse da. La meg ta et eksempel; da jeg kjøpte ny bil sist var prisforskjellen på en 525i og en 530i kr.135.000,-! Forskjellen fra en 520i til 525i var 75.000,-! Nøyaktig samme bilene, samme standardutstyr, litt mer effekt og volum....
    Men enig i at Aston Martin er ordentlig bil; jeg har hatt gleden av å kjøre en AM V8 også, jøje meg! Men, et verditap på 1 mill på 10 år er vel kanskje ikke "å holde seg godt i verdi", iallefall ikke i kroner og øre?

    Mvh Vidar P
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.431
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Trådstarter er i prissegmentet 300-400 000. Da får han ikke akkurat det mest spennende fra BMW. Tror jeg ville styrt helt bort fra de merkene som har statusprislapp når budsjettet ikke er mer ufornuftig enn dette.

    Ellers hadde han sikkert kunnet kjøpe en pent brukt 535DAx til den prisen om han bodde i Tyskland, men da kunne han også kjøpt en Focus ST til 150k også.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Nå forholder det seg slik (for min del) at jeg ikke ser det helt store behovet for de svært raske bilene (særlig toppfart, mens aks kan være ok)
    Vidar P. jeg tenkte jo på BMX 330xd da ;) , bare en skriveleif.
    Jeg har jo brosjyrene som jeg har tittet en del i.
    Diesel for meg går på dreiemomentet og noe forbruk, særlig nå hvor bensinen snart er opp i 13-15 kroner litern.
    320 diesel akser 0-100 på 8,6 sekunder og det er bra det imo.
    Forhjulsdrift for pyser ;D
    Naboen har BMW og vi deler felles innkjøring og deler av den delen av tomta.
    Det er ikke få ganger han måtte ha hjelp i vinter (masse snø om vinteren i Norge) og da er det bare jævlig ok å kunne svinge med drivhjulene (og nærmest grave seg frem) og komme seg av gårde i stedet for å ringe til bekjente for å få hjelp.
    Jeg skal forøvrig ikke delta i løp o.l. så det er ikke racere jeg er på jakt etter heller.
    Sagt på en annen måte, disse supertrimmede "gateversjonene" av enkelte merker (som ellers kan virke litt kjedelige (på meg) har jeg 0 interesse av.
    Kunne godt tenkt meg å eie en Aston martin ja, ikke først og fremst p.g.a. stor motor og ytelse, men p.g.a. et aldeles lekkert utseende.
    Derfor ville det heller ikke være aktuelt med annet enn den minste motorvarianten til SLK.
    Ærlig talt, hva skal man egentlig med de største og råeste versjonene av div, typer og merker her i Norge?
    Jeg skjønner det i hvert fall ikke, men har jo en viss forståelse av at det kan dreie seg om noe liknende som en del føler for ved hifi, eierglede og good feeling.
    Vel jeg har jo nesten et år på meg, så jeg har god tid til å tenke på hva jeg går for.
    Seirer fornuften eller "gutten" i meg 8)
    Mvh.KW
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo brosjyrene som jeg har tittet en del i.
    Diesel for meg går på dreiemomentet og noe forbruk, særlig nå hvor bensinen snart er opp i 13-15 kroner litern.
    320 diesel akser 0-100 på 8,6 sekunder og det er bra det imo.
    Dreiemoment er det evig nok av i gode bensinmotorer også, bare de er adekvat dimensjonert... men den diskusjonen hadde man jo i en annen tråd.

    Det er mye ved en bil du ikke kan lese deg til i datalister; f.eks kjørefølelsen med forskjellige motorer. Prøveturer anbefales.

    Mvh Vidar P
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Har en BMW 525DAT fra 2001 som jeg er strålende fornøyd med. Plenty med krefter og (relativt) billig i drift. Ingen problemer, hverken med den eller en liten Z3 frisørbefrakter vi hadde i familien tidligere.
    Nå slipper man i tillegg å bruke merkeverkstedene til service, så da er heller ikke serviceprisene til BMW noe problem lenger.

    Idag ville jeg ha sett på den nye 520d, skulle jeg hatt byttet nå.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen folkens!

    Har forsåvidt skrinlagt Alfa, men har ikke glemt kjørefølelsen på 159'en!

    Imidlertid har jeg nettopp prøvd Honda Accord (!) 2,2 diesel. For en maskin! NESTEN som Alfa, like presis og rask og nesten like vakker! Prøvde også 2.0 bensin. Grei den også, men 2,2 dieselen var råsterk, presis, stille, kvalitetsinntrykk i massevis og passe stor. En stor "sportsbil" og en liten familiebil. Akkurat det jeg leter etter. Svært bra andrehåndsverdi også. Ingen av dere har nevnt Honda...?

    Min personlige 3-på-topp hittill er:
    1. Alfa 159
    2. Honda Accord 2,2 i-CDTi
    3. BMW 520d

    Prøvde en Mazda 6 2,0 TDi. Det var en bil som ikke appelerte til noe i meg, ikke engang blekk og romlelyden i den under kjøring...

    K.

     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    555
    Bruke tid på å prøvekjøre Mazda ???

    Tillater meg å minne deg om SAAB 9-3 2.0t igjen :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.431
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Er du på jakt etter blekk og romlelyder er jo VW det opplagte valget da!
     

    Nemesis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2002
    Innlegg
    125
    Antall liker
    3
    Hei igjen folkens!

    Har forsåvidt skrinlagt Alfa, men har ikke glemt kjørefølelsen på 159'en!

    Imidlertid har jeg nettopp prøvd Honda Accord (!) 2,2 diesel. For en maskin! NESTEN som Alfa, like presis og rask og nesten like vakker! Prøvde også 2.0 bensin. Grei den også, men 2,2 dieselen var råsterk, presis, stille, kvalitetsinntrykk i massevis og passe stor. En stor "sportsbil" og en liten familiebil. Akkurat det jeg leter etter. Svært bra andrehåndsverdi også. Ingen av dere har nevnt Honda...?

    Min personlige 3-på-topp hittill er:
    1. Alfa 159
    2. Honda Accord 2,2 i-CDTi
    3. BMW 520d

    Prøvde en Mazda 6 2,0 TDi. Det var en bil som ikke appelerte til noe i meg, ikke engang blekk og romlelyden i den under kjøring...

    K.

    Honda har fått skryt av sin dieselmotor, så var de også lovlig sent ute med den. Har selv prøvekjørt 2,4 liters bensin (stv), men ble ikke imponert. Diesel var da ikke tilgjengelig.
     

    Vedlegg

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    1.318
    Har ikke prøvd Hondaen selv, men det er helt klart en vakker bil det også. Om enn ikke på samme måte som Alfaen. Tror ikke du gjør noe bomkjøp uansett hvilke av de tre alternativene du velger :)

    Du skulle nesten hatt en gratis tank bensin for ikke å velge Avensis eller 6 ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.815
    Antall liker
    21.714
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjører en gammel bmw 316 (1996), den har vært knirkefri i de årene jeg har hatt den. bilen kan jo ikke lastes for at jeg pådrar meg fartsbøter og og parkeringsbøter i et jævla kjør, hehe.

    jeg vet; 316 er jo ikke en "ekte" bmw, men den er tight og fin alderen tatt i betrakning. min neste bil vil 90% sikkert være enda en bmw. så jeg sorteres nok på ivar p's statistikkilde over førnøyde bmw-eiere.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    1.318
    Vel, jeg kan nevne at jeg er uhyre fornøyd med min -94 Fiat Punto 75SX som nå har rullet 266.000 km. Jeg har fylt bensin, skiftet vanlige slitedeler og byttet olje + filter hver 5.000 km.

    Men det er uansett ikke noe argument MOT IvarP`s statistikk, selv om den skulle tilsi det stikk motsatte. Akkurat som Joaquins ikke er noe argument FOR. Statistikk er ganske så upålitelig, spesielt når det gjelder noe så subjektivt og personlig som bil..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg kan nevne at jeg er uhyre fornøyd med min -94 Fiat Punto 75SX som nå har rullet 266.000 km. Jeg har fylt bensin, skiftet vanlige slitedeler og byttet olje + filter hver 5.000 km.

    Men det er uansett ikke noe argument MOT IvarP`s statistikk, selv om den skulle tilsi det stikk motsatte. Akkurat som Joaquins ikke er noe argument FOR. Statistikk er ganske så upålitelig, spesielt når det gjelder noe så subjektivt og personlig som bil..
    Statistikken er ikke upålitelig i det hele tatt den, det er tolkningene av den som kan bli feil. Men statistikken har sine begrensninger; den kan ikke fortelle deg med stor sikkerhet hvor fornøyd du (som enkeltindivid) kommer til å bli med en bil, men den kan gi en pekepinn idet den forteller om hvor fornøyd store populasjoner i snitt er.

    Vi har f.eks hatt en nyere Toyota Corolla i familien; etter statistikken å dømme er det en bil som burde gjøre oss veldig fornøyd; men jeg hatet bilen. Det var den verste møkkabilen vi har hatt i mine øyne; selv om den ikke hadde kjedelige feil eller driftsstans, så var det med god margin den kjedeligste bilen vi noensinne har hatt; jeg grudde meg til å kjøre langt, bilen scoret null (og under om mulig) på kjøreglede-skalaen, hele følelsen ved bilen skurret vederstyggelig; en simpel blikk-kasse full av plast og billig tøy. Da hadde jeg laangt heller kjørt rundt i en Alfa Romeo, MGF eller liknende; som på statistikken ville ha scoret lavere..

    Mvh Vidar P (ikke Ivar P  :) )
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.903
    Antall liker
    10.430
    Statistikken er ikke upålitelig i det hele tatt den, det er tolkningene av den som kan bli feil. Men statistikken har sine begrensninger; den kan ikke fortelle deg med stor sikkerhet hvor fornøyd du (som enkeltindivid) kommer til å bli med en bil, men den kan gi en pekepinn idet den forteller om hvor fornøyd store populasjoner i snitt er.

    Vi har f.eks hatt en nyere Toyota Corolla i familien; etter statistikken å dømme er det en bil som burde gjøre oss veldig fornøyd; men jeg hatet bilen. Det var den verste møkkabilen vi har hatt i mine øyne; selv om den ikke hadde kjedelige feil eller driftsstans, så var det med god margin den kjedeligste bilen vi noensinne har hatt; jeg grudde meg til å kjøre langt, bilen scoret null (og under om mulig) på kjøreglede-skalaen, hele følelsen ved bilen skurret vederstyggelig; en simpel blikk-kasse full av plast og billig tøy. Da hadde jeg laangt heller kjørt rundt i en Alfa Romeo, MGF eller liknende; som på statistikken ville ha scoret lavere..
    Reidar P, en kan jo velge å lage statistikk som en vil. Er spørsmålet hvilken bil som passer best til å kjøre tre møkkete unger til og fra barnehage vil nok flesteparten velge Corolla fremfor MGF.
    Apropos blikk-Corolla, Yaris er værre.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Reidar P, en kan jo velge å lage statistikk som en vil. Er spørsmålet hvilken bil som passer best til å kjøre tre møkkete unger til og fra barnehage vil nok flesteparten velge Corolla fremfor MGF.
    Apropos blikk-Corolla, Yaris er værre.
    Man kan "fordreie" statistiske undersøkelser ved f.eks å stille ledende spørsmål, selektere populasjonen eller annet; men det er vel neppe tilfelle her vel?
    Skulle AutoIndex lage en statistikk for å sette f.eks Toyota og BMW i et spesielt godt lys...? Er det hva du mener med "å lage statistikken slik en vil"?
    Nei, jeg tror at denne statistikken er og blir upartisk; jeg har selv besvart en slik undersøkelse og kunne ikke registrere noen diskrepans fra upartiskhet, tross at jeg har en viss statistikkfaglig ballast fra min utdannelse/yrke.
    Her snakker vi altså om et og samme sett spørsmål stilt til titusener av bileiere, som faktisk alle sammen eier de forskjellige bilene de blir spurt om. Så blir man bedt om å gi "poeng" i forskjellige spørsmål, og når man så får et stort tallmateriale sammenfattet, så presenterer man materialet i sin opprinnelige form fordelt etter bilmerke. Jeg kan ikke forstå 1) at dette materialet kan dreies tilstrekkelig til å favorisere spesielle bilmerker, eller 2) noen skulle være i en posisjon til bevisst å kunne gjøre det, eller 3) at velrenommerte bilorganisasjoner og deres underleverandører av undersøkelser skulle ha noen interesse av det. Følgelig oppfatter jeg uttalelsen om "å velge å lage statistikk som man vil" i dette tilfellet som en helt ubegrunnet floskel.

    I det øvrige er jeg enig vedr Yaris, makan...

    Paaliksom; glimrende analogi dette med Volvo-fallacy'en; om jeg forsto riktig så kan man (i det tenkte eksempelet) si at Volvo for de fleste har vist seg å være den mest tilfredsstillende bilen, mens svogeren til selskapsløven var blant de som hadde vært uheldig. Statistisk sett ville han ha hatt større sannsynlighet for å være uheldig med Saab (i det tenkte tilfellet), men nå tar jo ikke statistikk særlig hensyn til enkeltindivider, utover deres andel av den undersøkte populasjon. Når han så roper ut om sitt uheldige forhold til Volvo, så er det rett nok for ham, men tross hans "sannhetstestimonium" så har det liten relevans for flertallet av Volvo-kjøpere.

    Mvh Vidar P
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.431
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Problemet er vel kanskje like mye hva statistikkene egentlig viser, og hvor godt dette er kartlagt og dokumentert.

    Jeg vil tro at en god del av de som ønsker å posisjonere seg som kjøpere av statusmerker ikke pendler frem og tilbake mellom BMW, Audi, Mercedes, Lexus osv. Dette er et eksempel på hvordan statistikkene påvirkes.

    Man øker videre sin aksept for bilens svakheter i det man ser på det som et statussymbol. Lavstatusmerker som heller ikke er asosiert med ekstrem fornuft havner derfor på sin side ganske lavt generelt på statistikkene.

    Videre har man for eksempel høyere timepris på verkstedet når man sender inn en Audi til rep enn når man sender inn en VW til rep. Det er vel ingen annen grunn til det enn at man ønsker å bygge merkevaren Audi til et statusmerke og legge inn det lille ekstra. Om man ønsker kan man sikkert kjøpe disse ekstratjenestene (hva de nå måtte være) om man har et annet bilmerke også. Forskjellen er vel at med Audi kan man ikke velge dem BORT.

    Så var det dette med etterspørsel. Når en bil faller i pris grunnet lavere etterspørsel enn antallet biler i markedet synker folks følelse for bilen sin. Man kan for eksempel se Ford Sierra i store hauger på en hver dynge. Man møter fortsatt mange langs veien, de fleste rimelig utslitte mens en del er pusset opp. Imidlertid ser vi fra tid til annen mennesker som har hatt bilene siden de var nye. De har gitt blaffen i bruktmarkedet og bare passet bilen som en hvilken som helst annen Mercedes eller Fiat. Ingen ulyd fra kamakselen, ingen skjeve bremseskiver, ingen utslitte endeledd... De har rett og slett bilen som så mange hater på service i ny og ne slik man skal, og har derfor heller ikke problemer med å kjøre 3-500 000km i løpet av 20 år.

    Andre derimot kjøper en gammel haug av en bil (i utgangspunktet samme bilen) som de skal fikse litt på selv, og skal ha deler. De finner ut at verkstedet ikke er så veldig behjelpelige med timelang telefonsupport for at du skal slite deg gjennom å bytte foringer du har kjøpt på Biltema. Blir noen overrasket hvis jeg sier at det er vesentlig mindre av dette hos Mercedes, BMW og Audi?

    Jeg føler at statistikken er lite interessant om man ikke tillegger i hvilken grad den reflekterer den kulturen de ulike merkene har i markedet gjennom forbrukernes mønster.
     

    TOHA

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    0
    Alfaene er fine biler, men jeg synes de fleste modellene virker å være noe motorsvake i forhold til et tøft sportsimage.

    En sugemotor på 300 hk kunne sikkert ha hjulpet en god del, og kledd imaget bedre.

    Min favoritt Alfa er fortsatt GTA.

    Mvh.

    TOHA
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Statistikken er ikke upålitelig i det hele tatt den, det er tolkningene av den som kan bli feil. Men statistikken har sine begrensninger; den kan ikke fortelle deg med stor sikkerhet hvor fornøyd du (som enkeltindivid) kommer til å bli med en bil, men den kan gi en pekepinn idet den forteller om hvor fornøyd store populasjoner i snitt er.

    Vi har f.eks hatt en nyere Toyota Corolla i familien; etter statistikken å dømme er det en bil som burde gjøre oss veldig fornøyd; men jeg hatet bilen. Det var den verste møkkabilen vi har hatt i mine øyne; selv om den ikke hadde kjedelige feil eller driftsstans, så var det med god margin den kjedeligste bilen vi noensinne har hatt; jeg grudde meg til å kjøre langt, bilen scoret null (og under om mulig) på kjøreglede-skalaen, hele følelsen ved bilen skurret vederstyggelig; en simpel blikk-kasse full av plast og billig tøy. Da hadde jeg laangt heller kjørt rundt i en Alfa Romeo, MGF eller liknende; som på statistikken ville ha scoret lavere..

    Mvh Vidar P (ikke Ivar P :) )
    Hmmm...
    Hva menes med kjøreglede? Jeg blir glad når jeg kan kjøre problemfitt innenfor fartsgrensene fra A til B på rimelig tid med all bagasje jeg trenger og uten å få vondt i ryggen pga dårlige seter. Og, gjerne med litt OK musikk i høyttalerne.
    Er det mer ?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Til opplysning: Det ble en Honda Accord 2,2 i-CTDi...! Farge: Dark Mocha pearl.

    http://www.honda.no/sw8167.asp

    Jeg feiga ut ang. Alfa når det kom til andrehåndsverdi. Hondaen er ikke fullt så spennende som Alfa men veldig godt alternativ etter min smak. 140hk v/4000RPM, 340Nm ved 2000RPM og 0-100km/t på 9.2 s overbeviste meg fullstendig!

    Tight, stille og godt sammenskrudd er 3 raske inntrykk.

    Kabeldragern
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.431
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Gratulerer!

    Likner faktisk litt på nyere Saab, og det er ikke negativt ment. Utrolig lekker farge!

    Ellers er vel definisjonen på kjøreglede forskjellig fra person til person og fra merke til merke.

    Det er vel ikke uten grunn at de fleste stylede "super BMW-er" har en liten 4-sylindret motor som så vidt holder til 11 graders motbakke? Men det er altså kjøreglede for noen det også ;D
     

    Vedlegg

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer!

    Likner faktisk litt på nyere Saab, og det er ikke negativt ment. Utrolig lekker farge!

    Ellers er vel definisjonen på kjøreglede forskjellig fra person til person og fra merke til merke.

    Det er vel ikke uten grunn at de fleste stylede "super BMW-er" har en liten 4-sylindret motor som så vidt holder til 11 graders motbakke? Men det er altså kjøreglede for noen det også ;D
    Stylet, ja, 4-sylindret, nei
    ;) ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Det samme som jeg hadde i mopeden min det!
    Kraftig moped eller er det Østfold hester og Nm du snakker om? ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.431
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Hehe, jeg har smakt hjemmebrent på Løkken verk en gang. Aldri før har Smirnoff minnet mer om kildevann ;D
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, jeg har smakt hjemmebrent på Løkken verk en gang. Aldri før har Smirnoff minnet mer om kildevann ;D
    Aha, Løkken Verk, Orkdalens store midtpunkt ;) Å det med "heimbrent" kontra Smirnoff er en korrekt observasjon :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    hehe! Mange artige innlegg her!
    Hatt mange biler av ymse merke med både mye motor og mindre.
    Men de to Alfaene jeg har hatt har satt spor i sjelen!
    Veldig artige biler! Går bra, fin lyd, og få problemer!
    Hatt mange tyske Audi, VW,Porsche også veldig bra!
    Hatt noe japansk og svensk, kjøreturene ble til og fra verksted.
    Og ingen sjarm eller godlyd, bare trist
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det ble altså en Honda Accord 2,2 i-CTDi!

    De er noen luringer disse bilselgerne....

    Etter pruting/forhandlinger ble vi enige om en pris, eller et mellomlegg. I kontrakten er det nevnt lettmetallfelger på vinterdekkene. Det var jeg glad for og i "kjøpsrusen" kostet jeg på meg det. Men jeg gjorde en alvorlig feil; jeg sjekket ikke priser på dekk/felger og avtalte heller ikke type felg.

    Her er problemet. Jeg så for meg 4 stk originale Honda felger til vinterdekkene i og med at prisen i kontrakten var satt til 16.350,-.
    Etter at jeg hadde signert kontrakt, ble jeg gitt valget mellom 2 forskjellige "jalla-felger"-design. Omringet av to selgere og masse råd og tips valgte jeg den ene. Etterpå kom jeg på at det var billige erstatningsfelger og ikke originale Honda felger jeg hadde valgt. Felgene fant jeg på nett og med de dekkene som ble valgt kunne jeg fått 4 stk felg/dekk/balansert levert på døra for 9.000,-.

    Og vips, så hadde selgerne "lurt" meg for det beløpet som jeg nettopp hadde greid å prute...!

    1. erfaring fra dette bilkjøpet: Trekk ut beløpet til felg/vinterdekk før kontrakt og skaff dette selv.

    Skal hente bilen i morgen. Kanskje kommer erfaring nr. 2?? Følg med!

    Kabeldragern
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    så sant så sant, bruker stort sett en 9-5 2.0t en 04 modell. knall go bil det, å vil man ha litt mer kraft så er det vel bare å gå for en aero, tror da de skal gå riktig så greit :D
    Du burde prøve SAAB 9-5 med 3,0 Turbodiesel ! Det flytter seg ! ;D SABB 2,3 bensinturbo kan skremmes opp i 400HK, men det blir dyrt om man betaler alle avgifter. :p
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.431
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Dersom det står spesifisert et beløp i kontrakten som dekker originale Honda-felger så der det vel bare å bytte? De gjør seg sikkert vanskelige, men det er vanskelig å argumentere mot et underskrevet dokument.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det står spesifisert et beløp i kontrakten som dekker originale Honda-felger så der det vel bare å bytte? De gjør seg sikkert vanskelige, men det er vanskelig å argumentere mot et underskrevet dokument.
    En annen mulighet er å kontakte Honda-importøren; redegjøre for at man i god tro gikk til en av deres autoriserte Honda-forhandlere, kjøpte en kliss ny Honda med tilbehør som vinterdekk/felger, uten tanke for at Honda-apparatet ikke var seriøst nok til ikke å levere jalla-utstyr under Honda-flagget. Når man så i ettertid ser at man får levert uoriginale felger (dvs felger som antakelig er kjøpt via andre kanaler enn Honda-importøren) så føler man seg tatt ved nesen. Man kan simpelthen spørre Honda-importøren om det er slik det skal være å kjøpe Honda? Og om de vil ta tak i saken, og sørge for at den nye bilen lever opp til forventningene, det minste man kan forvente av en seriøs leverandør av kvalitetsprodukter er jo at de eksteriørmessig viktige felgene er originale, og ikke noe jalla!

    Jeg har erfaring for at importører har en egen evne til å "rydde opp" i lokale forhold hos sine forhandlere dersom det 1) er en god importør, og 2) saken kan være til ulempe for kunden, dvs til skade for importøren på sikt.

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn