Alfa Romeo?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Godt poeng, men av hensyn til forhandleren og det fremtidige forholdet vil det være god tone å gå til dem først da importøren på mante måter fort kan bli oppfattet som "deres overordnede".

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Accorden ble ikke ferdig i dag. De vil montere originale skvettlapper først (mest for å beskytte lakken).

Er blitt enige muntlig om at jeg skal få originale Honda-felger om jeg ikke liker jalla-felgene som er bestilt. Vi får se...

Har allerede kontaktet importøren og de kan fortelle at de uoriginale felgene ikke har samme mål som Honda har satt i sine tekniske data. Bl.a. sa er ET (innpress) mye lavere på de uorginale samt at de er 0,5 tommer bredere (men samme dekkdimensjon). Det er innenfor kravene fra biltilsynet, men vil forandre bilens karakteristikk littegrann.

Men det er uoriginalt og det aksepterer jeg ikke.

Kabeldragern

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.717
    Sted
    Østfold
    Styr unna felger med feil ET!

Dersom du yar forskjellig ET på sommer og vinterhjulene skal du ideelt sett justere forstillingen hver gang du skifter mellom sommer og vinterhjul. Dette gjør seg gjeldende i form av over/understyring, redusert retningsstabilitet/sporing og feil slitasje på dekkene. Jo større forskjell jo verre. Like brede felger kan også være en fordel, men ikke like viktig.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jippiii! Honda'en er hentet!

Er herlig bil, bare gode følelser, mange smarte løsninger, oser av kvalitet... og en HELT annen verden enn Passat!

Kabeldragern.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du burde prøve SAAB 9-5 med 3,0 Turbodiesel ! Det flytter seg !    ;D  SABB 2,3 bensinturbo kan skremmes opp i 400HK, men det blir dyrt om man betaler alle avgifter.  :p
    Og den jobben gjøres best her på Lena i Østre Toten :)

Håvard

Eivind

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2002
    Antall liker
    0
    Det er typisk når noen antyder kjøp av Alfa Romeo, så kommer hele rekken av fordommer frem.

Det er mange som lever i fortiden og liker å fremheve gamle myter. Og da tør selvfølgelig ikke Ola Dunk å kjøpe Alfa Romeo. Han risikerer i tillegg å skille seg ut og være "ufornuftig". Nei, da er det tryggere å satse på Toyota :(og VW :(. Da er vi jo safe !!

Det er helt klart at AR i dag lager biler som kvalitetsmessig ikke står noe tilbake for andre europeiske bilmerker. I en stor svensk undersøkelse så var 147 blant de bilene med minst feil i sin klasse, mens 166 lå lidt under snittet og 156 litt over. Dette indikerer at kvaliteten på Alfa blir stadig bedre, og at det i år 2006 er ingen grunn til å ikke velge merke pga.dette.
    Etter det jeg har hørt så er 159 den hittil beste bilen Alfa har bygd og de gir 3 års garanti, så jeg vil ikke være nervøs å kjøpe den. Har snakket med et par stykker som har hatt den over tid, og bilen bare vokser etterhvert som får gleden av å bruke den. Plasserer du en 159 ved siden av BMW 3-serie eller noe annet, så vil du virkelig se hvem som lager fine biler !

Men selvfølgelig pga.at folk er skeptiske så er nok brukt prisene litt lavere enn for andre merker. Det bør man ta med i bildet, men treffer man en entusiast så kan man få en bra pris.

Men er man entusiastisk og liker bilen, så får man ta den prisen. Det viktigste er opplevesene når man eier bilen, og bruktprisen er ikke så mye lavere. Importøren av Alfa gjør nå også et godt arbeid med å få flere forhandlere rundt om landet, noe som har vært en ankepunkt.

Så hvis Alfa appelerer til deg så er det bare "løp å kjøp"!

K

knutinh

Gjest
    2 helt objektive parametre for meg ved valg av bil er:

1. Hvordan kommer den ut i den svenske/tyske oversikten over biler som må ha hjelp på veien, hvordan kommer den ut i NAF sine bruktbiltester.

2. Hvordan taper den seg i verdi.

Mens det for Alfa og franske biler er en "seier" å greie gjennomsnittlig, så er det andre merker som nesten konsekvent ligger i topp.

Så kan man innvende at kjøp av en slik bil handler om andre verdier, og det er vel også det som har holdt liv i fransk og italiensk bilindustri alle disse åra. Toyota Camry er liksom ikke spesielt spennende.

-k

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner at jeg blir litt rørt.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.276
    Torget vurderinger
    4
    ^
    Over the years the sports car has evolved, or more accurately, devolved, into a comically over-engineered, overweight, luxury status symbol whose list of design goals place things like iPhone connectivity and multi-zone air conditioning systems above driving pleasure.
    Man blir jo nesten rørt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Syklet ut til Autovia og så på den i sted, den er så riktig.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Nøtterøy
    Har hatt sansen for Alfa i mange år. Liker meget godt italiensk design. Hadde en Porsche tidligere men har nå kjøpt meg denne.

Kjøpte meg rustfri Supersprint eksos til bilen for et par uker siden. En herlig lyd i eksosen ble det. Storkoser meg hver gang jeg er ute og kjører. Hører ikke på radioen lenger. :cool:

_SAM3435 (800x480).jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Nydelige biler! Her i huset har det vært både 72´Bertone 1600 GTJ, 73´Bertone 1750 GTV og 72´Spider. Uforglemmelig, men kostbart å holde på veien.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Nydelige biler! Bertone-bilene er noe av det vakreste og mest harmoniske som noen gang er tegnet. Her i huset har det vært både 72´Bertone 1600 GTJ, 73´Bertone 1750 GTV og 72´Spider. Uforglemmelig, men kostbart å holde på veien.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.700
    Sted
    Sætre
    Er det 171 hestern ?:) Hvor kjøpte du supersprint eksos ? kunne tenkt meg det på min også

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.484
    Sted
    Nøtterøy
    Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.430
    Hvis jeg på død og liv skulle ha byttet ut Spitfiren så hadde Bertone-coupeen stått høyt på ønskelisten over erstatningsbiler. Nydelige biler.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.276
    Torget vurderinger
    4
    Det har etter hvert blitt mange spekulasjoner og bilder av hvordan nye Giulia ville bli.
    Mange av forslagene har vel vært mer i min smak enn hva den til slutt har blitt.

Mer bøs enn frekt og elegant.

Mye grått gitter på Quadrifoglio Verde.
    Det blir vel tonet ned på de mer folkelige versjonene.

QkQdZ6KT.jpg

alfa-romeo-giulia-2015-siden.jpg

alfa-romeo-guilia-2016-(2).jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.276
    Torget vurderinger
    4
    Vi vet de kan, men de har vel et økonomisk behov for aksept hos de brede, vulgære massene ;-(

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Går og verker etter bil igjen, selv om behovet overhodet ikke er der. (400m å gå til jobb, bor midt i byen) Sikler innom finn stadig og ser over Alfa-bestanden og det er noen skjønnheter der. Er det noen der ute som har erfaring med GT? synes disse er ålreite utseendemessig og nogenlunde praktisk til å være coupe. Veldig mange er utstyrt med landbruksmotorer dessverre men har ikke dårlig tid så leter etter den rette

argt.jpg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Jeg er enig i at nye Giulia ikke ser all verden spenstig ut. Spesielt i profil bakfra ser den litt døll ut (kunne nesten vært noe japansk). Sett forfra synes jeg den ser bedre ut. Men med tanke på at dette er ment som en volummodell og en direkte konkurrent til A4/C-klasse/3-serie, så synes jeg ikke den ser så ille ut. Bilen har visstnok bakhjulstrekk og innvending skal den være kraftig forbedret fra tidl. modeller (se Youtube-video under); så hvis bilen er skudd godt sammen og er god å kjøre kan dette gå veien for Alfa Romeo. Hvis en f.eks. får en litt mere normal utgave med utstyr til rundt 400k i Norge, kan den også bli et godt alternativ til nye Jaguar XE. Time will show.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Swinger ikke, dessverre. Jeg har snakket med folk på flere Alfa-verksteder, og de bekrefter at Alfa-kjørere er annerledes er andre. Alfa-eiere leverer bilen med n'te feilmelding med et bekymret smil, som var bilen en stilig, elsket og gammel hund, og aksepterer at det å ha den eneste bilen som egentlig gir mening har en kostnad. Suzuki-eiere: ikke helt det samme.

Ideen om at Alfa skal bli et volum-merke for folk som er mest opptatt av driftssikkerhet, bagasjeplass og aksept fra naboene er på nivå med LEGOs nedleggelse av merkevaren DUPLO. Hva blir det neste? Coca-Cola slutter med brus, bytter navn, og starter med beige Chai-te.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Du overdriver vel litt nå totte. Jeg synes nye Giulia tross alt ikke ser så ille ut, og dette er vel en 100% Alfa Romeo med bakhjulstrekk og oppgradert interiør. Det er bedre enn 159 som stygt sagt var bygd på en Opel Vectra! Jeg likte serien 147/156/166 svært godt, men jeg hadde aldri nerver til å kjøpe noen av disse modellene, men kjørte alle som leiebiler. Jeg kjørte også 159, men syntes ikke den ble helt det samme. Mito/Giulietta har jeg heller aldri helt fått taket på. Nye Giulia synes jeg ser lovende ut, men jeg må vente til jeg får sett bilen in real, prøvesittet osv før jeg tar noen endelig dom.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det hender jeg savner min Alfa røde 75. Var mye elektrisk bogus med den. Men helt klart med masse karakter. Og, i min øyne, den siste Alfa'n. 156,159 , 147 og 166 var bleke oppkomlinger uten sjel i forhold til gamle 75. At jeg var så dum at jeg byttet til en Lancia Dedra hender det jeg angrer på den dag i dag. Men betinget optimist ifht Giulia er jeg. Enig i at fronten er den beste delen. Det vil uansett aldri bli noe volum av den her til lands.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.080
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nesten litt rart at ingen har nevnt Montreal i denne tråden. Regnes den ikke blandt klassikerne? Den ble formgitt av Gandini (hos Bertone) , og en kan kjenne igjen detaljer fra andre Gandini-skapninger. Dørene fra Miura og luftinntak fra Countach, for eksempel.

Gandini tegnet også Alfa Romeos ultra-kileformede konseptstudie Carabo (1968!). Første bil med "Lamborghini-dører". Er vel å betrakte som forgjengeren til Lamborghini Countach.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn