alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja fant ut av det ganske kjappt.
    Lyset plager ikke meg nevneverdig da min står på gulvet på base. Mer bekymret var jeg for automasjonen på volumhjulet, med barn i hus måtte jeg sette en max limit til 70:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det fungerer ikke slik at man kan velge fra 1500 og oppover.
    Det fungerer slik at man velger den frekvensen hvor man har en peak, setter reduksjon i db og setter bredden (q verdien) da reduserer man oppgitt db på begge sider av oppgitt frekvens.
    Forklaring på dette finnes ikke i brukermanualen men er å finne på www
    Q verdi på 10 er eksempelvis ikke like bred ved 100 hz som ved 1000 hz
    Når det gjelder heving er det ikke så mye å gå på, + 3 db er max.
    Dette er fornuftig tenker jeg, da mangel på bass som regel kommer av kansellering i rommet og jo mere man tilfører jo mere kanselleres.
    Eller så kan det komme av for lang etterklangstid.
    Eks. om man har 500 ms ved 30 hz så blir bassen kanskje hengende i rommet med et nivå på 50 db ved avspilling på 80 db.
    Da blir differansen 30 db som oppleves som flatt samt at 50 db som durer jamt ikke låter bra.
    Om dette er problemet så blir det ikke bedre ved å øke nivået på problemet, da økes også nivået på etterklangen.
    Opplevd bass er etter min mening denne diferansen, så om utgangsnivået er 80 db og det ikke er etterklang så oppleves det som et skikkelig hestespark ;)

    edit: det blir ikke for lyst dette rydder rockwool opp i
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ok tenkte du hadde gjort det da min teller ned og 0 er referansen i kinosammenheng.
    Har ikke tuklet med dette selv, men mener å huske at jeg var borti emnet i manualen.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kjekk informasjon, og flott du har klart å finne ut av det, det viser jo at det virker som det skal. Rart om det der ikke står i mnl.:confused:

    Men det jeg egentlig mente var om man klarte å sette en form form for target/voicing på ssp.

    Skjermbilde 2016-07-01 kl. 10.03.40.jpg


    Det du ser her er standaren for kinobransjen (SMTPE)
    Denne ligger som standard når jeg starter å jobbe med target i mitt rom. Men jeg vet allerede at den hever for mye i sub, etter å ha målt men jeg driver fortsatt på med stereobiten. ganske avanserte greier.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Target/voicing hva betyr det?
    kjenner jeg ikke til, mener de eneste mulighetene i ssp er de som er nevnt, x 5 band pr. kanal
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja den så jeg i 147
    men vedlegg i 148 er ugyldig

    edit: ser nå at det er en for 2 kanaler og en for flere
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Target/voicing hører for meg ut som man velger hvordan man ønsker det og kobler til en mic for så å autokalibrere mot target:confused:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har jo ingen betydning, er vel heller hva men er vant med eller ønsker.
    Er i alle fall mange flotte muligheter i ssp for å skreddersy opplevelsene ;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    det er også en måte å gjøre det på.
    Men detter også noe som legges til grunn i mix. av lyden. en mix som var helt flat hadde ikke vært noe tess.
    Men det som er fint med rew er jo at man kan se hvordan lyden oppfører seg i rommet, og samtidig bruke øra for å få det optimalt.
    Bass og treble kontrollene gjør jo akkurat dette, dog ikke like nøyaktig.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Skalaen er ikke "snudd". Det går dessverre ikke an å sette 'max volume' ved bruk av relativ skala - kun absolutt.

    Merk at det blir feil å si at SSP-800 ikke har romkorreksjon. Det har den - bare at den er manuell og krever at det benyttes separat og egnet måleutstyr.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den kino standard grafen såg vill ut. Den hadde jeg aldri kalibrert opp imot. Men det er min smak...
    Den for 2 kanaler såg bedre ut. Men synes det stiger for brått ved 80hz. Blir for mye auke fra ca 200hz til 80.

    Jeg hadde nok kjørt på med enten mindre stigning fra 80. Der hvor grafen plutselig øker eller en jevnere stigning slik at man får med frekvenser ved 150-200hz.

    Igjen dette er smak...
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja den er vill!
    Jeg bruker den heller ikke selv, er ikke i nærheten engang.
    Den er nok lagd for rom som har kontroll på alle parameter akustisk. Den vil aldri funke i et vanlig rom. Det var mest for å illustrere standaren for mix av kino og stereo.

    Jeg tok utgangspunktet i flat target med noen justeringer her og der. Rombidraget er såpass kraftig at jeg er på minussiden fra 50 hz og ned.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det mange glemmer er at man bør sette EQ-ene sine etter hvor mye DB man lytter til.

    Med andre ord. Ikke bruk samme huskurve når man spiller på 70db og 95db lyden vil høres helt annerledes ut.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Riktig!
    Derfor har jeg flere presets på ADA,en. En annen ting som jeg også legger godt merke til i systemet her er at det er svært avslørende i forhold til Mastering/loudness. det er også en ting jeg tar hensyn til. det er greit at skiva lider, men hva gjør man når man digger musikken:D
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Den tilbyr en 5-bånds PEQ på hver av de 10 kanalene, og det er etter min mening alt du trenger :)

    En tonekontroller kan dog i enkelte tilfeller være nyttig, f.eks. om man ønsker å legge inn en huskurve for bassintervallet eller trikse litt med diskanten. Helt stuerent er det dog ikke :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har helt glemt av at jeg har opprettet denne tråden, så det er på høy tid å blåse liv i den igjen da mye har skjedd siden de siste postene ble skrevet. Kan jo begynne med siste ervelvese som smatt inn døra for en ukes tid siden.
    Vis vedlegget 382768
    Classé Ssp 800 Delta

    Over den, vises ADA teq Room optimizer som innehar Trinnovs korreksjons system. Denne er fenomenal, og gjør livet herlig.:) Classé har jo som kjent ikke romkorreksjon, men den låter fantastisk ( i forhold til Yamaha cx-5000 hvertfall )
    Er nok denne X3MHC sikter til, men vi diskuterer jo romkorrigering på ssp i din andre tråd ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Da må man mixe den sjøl sånn at man ikke trenger å endre parameter :DO0
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke hvor på www jeg fant dette, men det var en link inne i en review.
    Har den nå lagret og den er på 16 sider, side 1
    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    om man har en peak ved en gitt frekvens så strekker den seg som oftest oppover og nedover i frekvens som en bølge, altså den er ikke konsentrert på eks. bare 50 Hz kanskje den starter på 47 og slutter på 53
    bruk da tabellen finn frekvensen 50 og gå til høyre til du finner 3 som står for bredden +- gå så derfra og rett opp så finner man q verdien. På ssp'en stilles eq på 50 Hz, q verdien til det som skjemaet viste og db - ønsket reduksjon eks 4 db
    Da reduseres 47-53 Hz med 4 db
    Sitter på en ferge og knoter på tlf. :rolleyes:
    Om du ønsker dette skjema kan jeg sende det til deg.
    Mulig jeg finner en bedre forklaring også.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Er nå på Lovund en øy her på Helgelandskysten, skal i barnedåp i dag.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg er ikke spesielt flink å følge opp denne tråden ( eller alle andre løse tråder i livet ) men jeg må fortelle at jeg fikk en Oppo 105 inn døra nå da min 103 har hikket i et år nå. kobler den opp i morgen, men jeg tror jeg vet hva jeg har i vente så er ikke så euforisk som jeg pleier å være når nytt utstyr drasses inn døra;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er 203 i forhold til 105 på lyd mon tro?
    Har du sjekket?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nei!
    Har ikke det, men atmos er for meg uaktuelt uansett og tokanals er koblet fra macmini via firewire til en weiss sak og så ssp800
    Snurrer kun blåskiver i denne søte saken som kom. Men jeg kommer til å sjekke ut atributtene på den for å sjekke leget:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn