I dag har Coca Cola og Pepsico all makt vest-europa og USA på soft drink markedet. Går du ut på en café eller restaurant i Oslo i dag og ønsker deg en brus med smak av sitron/lime, får du i 99 av 100 tilfeller valget mellom en Sprite eller 7up, enten eller, aldri et valg
mellom disse to.
Så drakk jeg denne i går. En
Jalla Sprite,
Jalla xxxxx, Si' Jalla fra O. Mathiesen som etter noen slurker fikk meg i tankemodus. Her har vi en bortimot 1-manns bedrift i Oslo som har lagd en sitronbrus som smaksmessig slår knock-out på Sprite og 7up, uten tvil. Og da snakker vi i konkurranse med et konsern som omsetter drikkevarer for tusen millioner ganger mer, i året. Jalla smaker både friskere og mindre kunstig enn de to store. Her er det utvilsomt brukt mere ekte aroma. Jeg sier bare; prøv den!
Vis vedlegget 701104
Så kan man si, tenk hvis Coca eller Pepsico hadde brukt 20 millioner kroner hvert år på produktutvikling av en ny sitron/lime brus? Det hadde vært et så lite beløp at det ikke hadde vært mulig å få øye på i regnskapene deres.
Men hvorfor skulle dem det? Dem har allerede full kontroll på drikkevaremarkedet i verden og vil neppe være interessert i å lage en ny brus som koster bare 3 øre mer i råvarekostnader enn de produktene dem har i porteføljen i dag.
Husker da jeg kjøpte boka "den store colakrigen" som ble utgitt på 80-tallet, skrevet av Robert Enrico i Pepsico som da ledet konsernet. Pepsi rystet Coca Cola med heftige reklamefilmer med Michael Jackson og inntok supermarkedene i USA med storm. Det var da direktørene i Coca konsernet ble i villrede hva de skulle gjøre for å møte konkurransen, de lanserte "New Cocke", en søtere og "fattersligere" Coca Cola. Som Robert skrev i boka; den originale Coca Cola hadde én vesentlig ulempe i møte med Pepsi, aromastoffene i Coca Cola var vesentlig dyrere i innkjøp, enn cola-produkter for øvrig på markedet.
Konklusjonen er at når storkapitalen eier markedet på den måten Coca og Pepsi eier drikkevaremarkedet i dag, vil dem aldri øke råvarekostnadene pr L drikke, med mindre dem blir vesentlig utfordret av mindre produsenter.
Støtt de mindre lokale produsentene!