Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt kvelden til litt TLC på min andre store interesse. Vanlig feil at emblemene falmer, men billig og grei reparasjon. Ble berre lekkert, om jeg skal si det selv.

    727BE479-B9E9-44F9-8E61-1DE8904C791B.jpg


    75F354A4-8E96-4691-B3CA-DC894B3D14B1.jpg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og hifi, ja..... Har kjøpt meg en brukt Neo Ace i første omgang for å teste lyden av Moon.

    17AED27D-26F1-42B5-9B01-A0E3FC37A72F.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og hifi, ja..... Har kjøpt meg en brukt Neo Ace i første omgang for å teste lyden av Moon.
    Hva synes du om Moon?
    Vurderer å teste en phono pre-amp fra dem..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kjøpte den som sagt kun for å teste "huslyden" og visste at den ble i underkant for å drive SF Olympica. Fra andre kilder og tester kunne jeg uansett ane en viss fellesnevner i måten Moon ble beskrevet og hadde lyst til å prøve.

    Jeg synes Moon er svært bra, og selv den lille Ace'n gjør seg absolutt ikke bort på SF. Nesten som jeg lurer på hva jeg skal med mer.... Mer blir ihvertfall dyrt.

    Skal jeg karakterisere den, er den en "musikalsk generalist", som ikke tvinger deg inn i bestemte genre, eller innspillinger. Den balanserer på en meget god måte detaljering og innsikt i musikken, med musikalsk engasjement og en viss tilgivende karakter. Spiller også balansert ved lave lyttevolumer og føler ikke at noe går tapt, noe som er et stort pluss i margen for min del ift sene lytteøkter.

    Låner også litt fra polske High Fidelity sin test av Moon 390:

    "It's offers a warm sound with a strong bass and with a momentum. Huge space and depth of sound are also its distinguishing features. Bass is not particularly well differentiated and selective, and the top is rather warm than detailed. But that's Simaudio's idea for a sound of their components. With Moon everything sounds good, dense, nice, it has a swing."

    Anbefaler å lese hele testen da den - etter min mening - gir en god beskrivelse av Moon-lyden, slik jeg oppfatter den. (Liker generelt ikke å sitere tester, da de oftest går i "hytt og gevær", som vi bruker si, men synes polske High Fidelity er dyktige, treffsikre og ryddige i sine beskrivelser.)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er bare så utrolig fornøyd med Moon og Sonus Faber... Har hatt mangt og meget, men aldri noe som har vært så «musikalsk» som dette, og som jeg - i sum - har vært så fornøyd med, alt tatt i betraktning. Det er faktisk ikke noe som klør og blir bare mer og mer fornøyd som tiden går. Litt ulikt for meg. Det bare svinger og lever med all slags musikk og spiller balansert og flott på lavt volum, noe som ikke kan verdsettes nok i min bok.

    Appene til Naim og Bluesound er bedre, men lever helt fint med Moon’s. Den holder. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal bare tilføye at jeg har et stort hjerte for Norma og Revo IPA 140 (har også hørt pre og effekt fra Norma), som objektivt sett er den beste forsterkeren jeg har hatt i hus. Har ikke dedikert lytterom og til min bruk er Moon et bedre valg. Moon kombinerer på mange måter Norma og Naim, som jeg også liker utrolig godt. ������
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    «Mitt livs lys» er på vift, så da nytes kvelden i stille ro med DMB + Warren Haynes, belgisk øl og innmåling av høyttalere i en salig blanding. :)

    C6B4BB5B-3663-4F62-94EB-CC12EA75C934.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Skal bare tilføye at jeg har et stort hjerte for Norma og Revo IPA 140 (har også hørt pre og effekt fra Norma), som objektivt sett er den beste forsterkeren jeg har hatt i hus. Har ikke dedikert lytterom og til min bruk er nok Moon et bedre valg. Moon kombinerer på mange måter Norma og Naim, som jeg også liker utrolig godt. ������
    Lurer på om du har fått samme forholdet til Moon som jeg har til Cyrus...? Har kvittet meg med Cyrus to ganger tidligere for å "oppgradere" for så å selge igjen og gå tilbake til Cyrus. Jeg er rimelig sikker på at Cyrus nå erkommet for å bli her i huset :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, sikkert, er noe med det som treffer preferansene og strengene. Har hatt Cyrus også i mitt «tidligere liv» her på Sentralen og synes de er virkelig flott. Synd at de ikke distribueres i Norge.

    E314F52A-6815-465C-9D36-4EF0051A0399.jpeg


    Startet også karrieren med en Cyrus One og Mission høyttalere. Liker du Cyrus, som jeg, er Moon virkelig på samme banehalvdel. Litt mer mørk og sonor, men like kvikk og «musikalsk» :)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    «Musikalsk» er jo et slitent uttrykk, men man kjenner det igjen når man hører det. Som med Cyrus, Moon, Naim er det vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er... :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og blir så grinete når noen klager over «den oppvoksende generasjon». De har så mye bedre kontroll enn vi (45-50+) var i nærheten av å ha på samme alder. Ting går fremover, ikke bakover.

     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Og blir så grinete når noen klager over «den oppvoksende generasjon». De har så mye bedre kontroll enn vi (45-50+) var i nærheten av å ha på samme alder. Ting går fremover, ikke bakover.

    Helt sant :) har det albumet av Aurora og liker det svært godt

    mvh
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    «Musikalsk» er jo et slitent uttrykk, men man kjenner det igjen med Naim, det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er... :)
    Jeg hjalp til med redigeringen Einstein :) :cool:
    Aurora er ikke for meg, smaken er forskjellig.

    Har siklet på en "ta vare på" Alfa Romeo i mange år. Er det kun rengjøring som gjorde susen med emblemet og hvilken modell har du.... om jeg tør spørre?

    S
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    «Musikalsk» er jo et slitent uttrykk, men man kjenner det igjen med Naim, det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er... :)
    Jeg hjalp til med redigeringen Einstein :) :cool:
    Aurora er ikke for meg, smaken er forskjellig.

    Har siklet på en "ta vare på" Alfa Romeo i mange år. Er det kun rengjøring som gjorde susen med emblemet og hvilken modell har du.... om jeg tør spørre?

    S
    Hehe, ja, Naim liker jeg også utrolig godt og ville faktisk kun prøve Moon, før jeg eventuelt gikk "all in" med Naim. Vil holde meg til en produsent som kan levere en god kjede basert på streaming, for lat til annet. Har også (kanskje) en litt tøvete tanke om at man oppnår de beste resultater og synergier ved å holde seg til en produsent, og vil ikke mikse streamer her og forsterker der og liker app-styring da det er praktisk og gjør at ihvertfall jeg hører langt mer musikk. Naim/Moon er absolutt på samme banehalvdel og har svært meget til felles, etter min ringe oppfatning. :)

    Du må ikke spørre om bil, da blir jeg sittende fast i tastaturet og stopper ikke.....

    Jeg har en 159TI. Denne:

    Alfa.jpg


    TI-utgaven er originalt senket og har strammere understell, TI-styling innvendig og utvendig (bl.a. originale sideskjørt, Brembo-bremser, lær sportsinteriør og sportsstoler, sort taktrekk m.v.)

    Emblemet på bakluka fungerer også som bryter, så har byttet hele bryteren. Er veldig greit å få rimelige originaldeler til bilen på nett og bestilte fra England. Gikk under en uke, så var den levert.

    Kjører ca 40 000 km i året, så valget ble i sin tid en 2.0 dieselmotor. Skulle jeg kjøpt for kos og å ta vare på, er vel bensin et bedre valg.

    En bil å bli "glad" i, og som vel ble bygget ut fra følgende prioriteringer:
    1. Den skal være vakker å se på og god å kjøre.
    2. Resten driter vi i.

    Har også en annen "sportslig" bil av tysk fabrikat, fin bil det også, men er som å ratte et halvfullt badekar versus Alfa'en.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    «Musikalsk» er jo et slitent uttrykk, men man kjenner det igjen med Naim, det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er... :)
    Jeg hjalp til med redigeringen Einstein :) :cool:
    Aurora er ikke for meg, smaken er forskjellig.

    Har siklet på en "ta vare på" Alfa Romeo i mange år. Er det kun rengjøring som gjorde susen med emblemet og hvilken modell har du.... om jeg tør spørre?

    S
    Hehe, ja, Naim liker jeg også utrolig godt og ville faktisk kun prøve Moon, før jeg eventuelt gikk "all in" med Naim. Vil holde meg til en produsent som kan levere en god kjede basert på streaming, for lat til annet. Har også (kanskje) en litt tøvete tanke om at man oppnår de beste resultater og synergier ved å holde seg til en produsent, og vil ikke mikse streamer her og forsterker der og liker app-styring da det er praktisk og gjør at ihvertfall jeg hører langt mer musikk. Naim/Moon er absolutt på samme banehalvdel og har svært meget til felles, etter min ringe oppfatning. :)

    Du må ikke spørre om bil, da blir jeg sittende fast i tastaturet og stopper ikke.....

    Jeg har en 159TI. Denne:

    Vis vedlegget 573765

    TI-utgaven er originalt senket og har strammere understell, TI-styling innvendig og utvendig (bl.a. originale sideskjørt, Brembo-bremser, lær sportsinteriør og sportsstoler, sort taktrekk m.v.)

    Emblemet på bakluka fungerer også som bryter, så har byttet hele bryteren. Er veldig greit å få rimelige originaldeler til bilen på nett og bestilte fra England. Gikk under en uke, så var den levert.

    Kjører ca 40 000 km i året, så valget ble i sin tid en 2.0 dieselmotor. Skulle jeg kjøpt for kos og å ta vare på, er vel bensin et bedre valg.

    En bil å bli "glad" i, og som vel ble bygget ut fra følgende prioriteringer:
    1. Den skal være vakker å se på og god å kjøre.
    2. Resten driter vi i.

    Har også en annen "sportslig" bil av tysk fabrikat, fin bil det også, men er som å ratte et halvfullt badekar versus Alfa'en.
    Kos deg med Moon, helt sikkert bra saker ..... det også :rolleyes:

    Fin bil du har der, og likte godt beskrivelsen av kontrasten, badekaret.
    1. Helt enig
    2. Denne holder meg igjen, dessverre.

    S
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    «Musikalsk» er jo et slitent uttrykk, men man kjenner det igjen med Naim, det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er... :)
    Jeg hjalp til med redigeringen Einstein :) :cool:
    Aurora er ikke for meg, smaken er forskjellig.

    Har siklet på en "ta vare på" Alfa Romeo i mange år. Er det kun rengjøring som gjorde susen med emblemet og hvilken modell har du.... om jeg tør spørre?

    S
    1. Den skal være vakker å se på og god å kjøre.
    2. Resten driter vi i.
    Kos deg med Moon, helt sikkert bra saker ..... det også :rolleyes:

    Fin bil du har der, og likte godt beskrivelsen av kontrasten, badekaret.
    1. Helt enig
    2. Denne holder meg igjen, dessverre.

    S
    Vil bare opplyse at punkt 2 ikke referer til en generelt dårlig byggekvalitet, var mer en referanse til at det praktiske ikke akkurat er satt i høysetet og at den ikke er helt gjennomtenkt på detaljnivå. Det er f.eks. ikke noe håndtak på bakluka, så man må lirke kleptopølsene inn under nedkanten, eller løfte i bakpusseren. Tanken til vindusspylervæske er også på rundt 3,8 liter, så kjører til stadighet rundt med skvetter av vindusspylervæske. Cruise-kontrollen er en vits (ikke ment å skulle brukes), ingen koppholdere, innlastingen i bakluka er alt annet enn enkel, osv. :)

    Noe pjesk og nykker er det selvfølgelig med dem, mest at de er satt hardt opp og det slites derfor mer foringer og deler i oppheng og understell, så her har jeg byttet en del slitedeler. Har også noen typefeil (som at aksling på bakviskeren irrer fast, radioantenna slutter å fungere), men har ikke vært plaget med noe alvorlig i min eiertid. Kan leve med disse småtingene, når den ellers gir så mye glede. Bilen er kjørt 160.000, men det merkes svært lite. Stram som en fiolinstreng og uten et knirk. :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for innspillene Einstein, bil er spennende og det er farlig å google biler på finn.
    Ha en fortsatt fin kveld/ helg :)

    S
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Vetta faen..... Er usikker på hva jeg skal gjøre. Trenger egentlig ikke mer forsterker enn Ace’n. Synes det er en forsterker som bare spiller smått magisk, samtidig som det hadde vært greit med mer krefter til SF. Skal jeg opp i Moon-hierarkiet er neste aktuelle skritt 390 og 330A, men da snakker man om 80kkr, noe som ikke akkurat er vekslepenger. Vanskelig å finne brukt. Alternativet er å beholde Ace og vurdere noen mer enkelt besatte høyttalere, men da er jeg opprådd for gode alternativer som kan matche SF. Velbygde, gulvstående, toveis ala Kudos Titan er vel de eneste jeg kan komme på som et alternativ, om jeg ikke kommer på andre glupe ideer.

    392BE4DC-D313-4FC9-B449-3F5F2829F29E.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Vet ikke om det hjelper, men hva med bare en Moon 330A en gang i fremtiden? Kan ikke den kobles som effekt fra den du har nu?

    Gir mye kraft i en liten pakke

    Moon 330A
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, brukt 330A er alternativ, men sjelden å finne. Kronekursen har jo gått rett nord, så 3700 GBP er i dag 47490 NOK.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vis din Moon i dag kan brukes som preamp så finnes det jo mange effekt trinn der ute som du kan prøve og få mye glede av.. Jeg vet man blir uglesett om man Nevner MI, men finner du noe brukt fra den kanten fås det jo både billig og kjapt.. Lydmessig så vet jeg det vil imponere..

    Hør med RP i Tromsø.. Han har jo MI22 beistet stående.. Kanskje låne og teste? What can go wrong?

    Eller prøv et kraftig klasse d trinn, din Moon vil nok gi noe av Moon lyden du liker med det også :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ble sittende oppe i disse merkelige tider og nyte en karantenekonsert med en av mine favoritter:

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Vis din Moon i dag kan brukes som preamp så finnes det jo mange effekt trinn der ute som du kan prøve og få mye glede av.. Jeg vet man blir uglesett om man Nevner MI, men finner du noe brukt fra den kanten fås det jo både billig og kjapt.. Lydmessig så vet jeg det vil imponere..

    Hør med RP i Tromsø.. Han har jo MI22 beistet stående.. Kanskje låne og teste? What can go wrong?

    Eller prøv et kraftig klasse d trinn, din Moon vil nok gi noe av Moon lyden du liker med det også :)
    Ja, har vært inne på tanken, men tror det vil helle ungen ut med badevannet. Tror jeg - i første omgang - vil se etter noe som har nok med 50W. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tja, sitter med 2 forsterkere nå på 2x60w og pandion 20 er ikke akkurat lettdrevene..

    Men jeg tar meg i å bli imponert over hva begge forsterkerne klarer..
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Og hva er så dette?
    Enda et bytte, eller noe "i tillegg"? :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Og hva er så dette?
    Enda et bytte, eller noe "i tillegg"? :)
    Nei, ikke bytte, men ble kjøpt for å teste mer kraft på SF Olympica 3. :)
    Og hva er resultatet?
    Kan ikke si jeg kjenner igjen den forsterkeren, men hvis størrelsen sier noe om hva den leverer gjetter jeg det ble liv... [emoji3]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nicht schnell, aber plötzlich....

    37E8E58C-53E5-489A-91ED-B2A9A86F2825.jpg


    SF er takknemlige objekter å selge på bruktmarkedet. Får se hvor vegen går, men har mest lyst til å finne noen rasende bra høyttalere som har nok med 50 watt, og tankene går til Audiovector R1 eller R3. Om noen har andre tips, så mottas de med takk. :)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og hva er så dette?
    Enda et bytte, eller noe "i tillegg"? :)
    Nei, ikke bytte, men ble kjøpt for å teste mer kraft på SF Olympica 3. :)
    Og hva er resultatet?
    Kan ikke si jeg kjenner igjen den forsterkeren, men hvis størrelsen sier noe om hva den leverer gjetter jeg det ble liv... [emoji3]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ASR Emitter 1. En flott og nett liten 60 kg’s integrert forsterker. Virkelig en lydmessig V8, men tror den passer bedre til annet enn SF. :)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Og hva er så dette?
    Enda et bytte, eller noe "i tillegg"? :)
    Nei, ikke bytte, men ble kjøpt for å teste mer kraft på SF Olympica 3. :)
    Og hva er resultatet?
    Kan ikke si jeg kjenner igjen den forsterkeren, men hvis størrelsen sier noe om hva den leverer gjetter jeg det ble liv... [emoji3]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ASR Emitter 1. En flott og nett liten 60 kg’s integrert forsterker. Virkelig en lydmessig V8, men tror den passer bedre til annet enn SF. :)
    Du vet det vel best, som har skoen på. Men hvorfor passer ikke Emitter?
    Selv har jeg en blanding av Luxman og Audio Valve. Det synes jeg passer bra sammen med Sf. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og hva er resultatet?
    Kan ikke si jeg kjenner igjen den forsterkeren, men hvis størrelsen sier noe om hva den leverer gjetter jeg det ble liv... [emoji3]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ASR Emitter 1. En flott og nett liten 60 kg’s integrert forsterker. Virkelig en lydmessig V8, men tror den passer bedre til annet enn SF. :)
    Du vet det vel best, som har skoen på. Men hvorfor passer ikke Emitter?
    Selv har jeg en blanding av Luxman og Audio Valve. Det synes jeg passer bra sammen med Sf. :)
    Slik jeg hører ASR er den litt på samme banehalvdel som SF med en litt mørkere og analog spillestil. Den er litt tung og noe treg i sessen. Med SF synes jeg det i sum blir litt tregt, og tror derfor den passer bedre med noe åpnere og kvikkere enn SF O3. Men man er på nivået hvor smak trer inn. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal bare tilføye at min er en 2008-modell og tror nok nyere ASR er noe annerledes.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Hva med Monitor Audio eller Q Acoustics Concept 500?
    Eller kanskje Audio Physics?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips. :) Ja, har sett i disse retningene, og da særlig på Q Acoustics. Tror den er et godt kjøp. Er bare så irriterende at jeg har så få muligheter til å få hørt noe av dette, corona og geografien min, tatt i betraktning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn