Jeg har lyttet til Concept og Ovation. Den første med en Ortofon Black og den andre med en Lyra Delos. Riiatrinnet på den siste kombinasjonen var et Sutherland 20/20. Vi snakker da om en spiller/PU/trinn kombinasjon som nærmer seg 100k. Allikevel kan jeg ikke her og nå påstå at det spilte bedre eller dårligere en hva feks en Rega RP10 hadde gjort utstyrt noenlunde likt.
Jeg digger spillegleden til Rega. Dynamikken, mellomtonen. Bruk gjerne det flåsete begrepet P.R.A.T om du vil. Ikke opplever jeg dem som svulstige eller pompøse, trege eller daffe med mindre man "kveler" dem med "feil" pu og riia kombo.
Jeg er klar for at man på de rimeligere Rega modellene kan oppgradere ditt og datt men er ikke det en flott ting?
EDIT;
Jeg tillater meg å utbrodere svaret mitt over med litt mer informasjon.
Som eier av en Rega RP 8 med Hana SL og en VPI Scoutmaster med Transfiguration Aria så kan jeg si noe om forskjellene på de to. Den ultralette Regaen har en levende og naturlig lydkarakter hvor musikken nærmest "hopper" ut av rillene. Drama, trykk, tempo, rytme, luftig og med nok dybde og lavt støygulv. VPI spiller med mer vekt, mer dybde, mer størrelse og mer nøyaktighet og enda mørkere bakgrunn. Mange vil nok hevde at VPI låter mer korrekt og at den objektivt er en bedre spiller. Skal jeg lytte til en rolig jazzplate, Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg, Paal Flaata, 180 gram, Mobile fidelity osv så foretrekker jeg nok VPI. Vil jeg derimot lytte til Janis, Led Z, Prog, Tom Waitz, Free, The Clash osv så foretrekker jeg måten Rega spiller på.
Mvh
-BB-