Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja.

    Mvh

    Edit: I hvert fall hvis du har litt å gå på i motvektsenden.
    Har litt å gå på, merket det ved monteringen av 103R.Har lest meg til at 103R er en noe stiv pickup og skjønner mekanikken bak. Men så er det hva jeg har og trodde den var en relativt tung arm, men ingen anelse om vekten. Bør jeg ha tyngre headshell?
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.716
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har litt å gå på, merket det ved monteringen av 103R.Har lest meg til at 103R er en noe stiv pickup og skjønner mekanikken bak. Men så er det hva jeg har og trodde den var en ralativt tung arm, men ingen anelse om vekten. Bør jeg ha tyngre headshell?
    Jeg vet ingenting om armen din, så det er ikke så lett å svare på. Men det hadde jo vært greit å prøve.

    Mvh
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Lite å melde hifimessig, men har kjøpt sofa til hifi og tv-rommet, som er deilig å slange seg i på en fredagskveld. Med god og stor tv merker jeg at det blir ganske så lite musikklytting på gamlemåten, ser/lytter mest på musikk på Youtube med visuell stimuli også. 😊

    IMG_1160.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte meg elbil, men må bite i det sure eplet og har lagt den ut for salg. Ville svært gjerne kjøre elektrisk og for de fleste er det en glimrende løsning. Kjører imidlertid svært mye og langt i året, så med litt usikkerhet ift driftssikkerhet, reparasjonsutgifter på sikt og sikkerhet på turer i grisgrendte støk, så gikk jeg tilbake til velprøvd diesel. Og deilig med over 1400 km rekkevidde vinterstid. 😊

    IMG_1159.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjøpte meg elbil, men må bite i det sure eplet og har lagt den ut for salg. Ville svært gjerne kjøre elektrisk og for de fleste er det en glimrende løsning. Kjører imidlertid svært mye og langt i året, så med litt usikkerhet ift driftssikkerhet, reparasjonsutgifter på sikt og sikkerhet på turer i grisgrendte støk, så gikk jeg tilbake til velprøvd diesel. Og deilig med over 1400 km rekkevidde vinterstid. 😊

    Vis vedlegget 999513
    Du treffer nok spikeren på hode der.
    Det er alt for mange usikkerheter med slike biler, samt at vi bor i en landsdel der de er mindre bra et halvt års tid.

    De skulle ho ha meg til å kjøre el som firmabil, men det ble fort en diesel ja :)
    Jeg vil fortsatt styre min reise selv og ikke bli diktert av en elbil. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da var alt på frontveggen solgt og ryddet og inn skal det aktive høyttalere i betalbar prisklasse som skal kobles til tv og med streaming innebygget.

    Ser mest på Cabasse Pearl Akoya, eller Cabasse Rialto, med en knapp på den siste. KEF LS50W, eller LS60, er vel også alternativer, men orker ikke bruke 60k på nye LS60, så de må finnes brukt i svart. Er vel noe vanskelig å vente på at slike dukker opp.

    Irriterende å bo slik til at man ikke kan få hørt på annet enn hva man har på HifiKlubben, så det blir mest å kjøpe blindt….

    FullSizeRender.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Du treffer nok spikeren på hode der.
    Det er alt for mange usikkerheter med slike biler, samt at vi bor i en landsdel der de er mindre bra et halvt års tid.

    De skulle ho ha meg til å kjøre el som firmabil, men det ble fort en diesel ja :)
    Jeg vil fortsatt styre min reise selv og ikke bli diktert av en elbil. :)
    Ja, særlig vintertid er elbil litt vanskelig å forholde seg til på langkjøring, og bringer inn et usikkerhetsmoment jeg ikke liker. Også svært skeptisk til hva man sitter igjen med etter 5 års bruk. Kjører vel ca 40.000+ km i året og splittet vår BMW iX i to biler, en brukt Merce diesel for langkjøringen og en brukt elbil til dagpendlingen og småkjøringen. Til dagpendlingen synes jeg elbil er aldeles glimrende og med en billig av sorten blir ikke fallhøyden så stor. Valget falt på en lite brukt Mazda MX-30 som er en flott «analog» versjon av elbil-sorten og med en byggekvalitet og kjørekomfort langt over prisen man betaler.

    Bare elsker at infotainment kan styres via dreiehjulet i midten, hadde det på min tidligere 5-serie BMW og er enkelt, intuitivt og trafikksikkert. Og fysisk volumhjul! Tenk det….😊

    IMG_1176.jpeg

    IMG_1177.jpeg


    IMG_1178.jpeg
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    223
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Makrokosmos
    Da var alt på frontveggen solgt og ryddet og inn skal det aktive høyttalere i betalbar prisklasse som skal kobles til tv og med streaming innebygget.

    Ser mest på Cabasse Pearl Akoya, eller Cabasse Rialto, med en knapp på den siste. KEF LS50W, eller LS60, er vel også alternativer, men orker ikke bruke 60k på nye LS60, så de må finnes brukt i svart. Er vel noe vanskelig å vente på at slike dukker opp.

    Irriterende å bo slik til at man ikke kan få hørt på annet enn hva man har på HifiKlubben, så det blir mest å kjøpe blindt….

    Vis vedlegget 1006624
    Spennende og litt vilt å gå fra et klassisk stereoanlegg til et modernt aktivt oppsett! Og dessuten uten å kunne høre på ting først. Ønsker deg lykke til med fortsatt god lyd og anlegg! 🙂
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Spennende og litt vilt å gå fra et klassisk stereoanlegg til et modernt aktivt oppsett! Og dessuten uten å kunne høre på ting først. Ønsker deg lykke til med fortsatt god lyd og anlegg! 🙂
    Takk for det og alt er jo - som sagt - relativt. 😊 Vet jo ikke om jeg havner på galeien igjen med «fullt» oppsett, men bruker kun streaming og Youtube. Prøvd vinyl i to runder nå, men for meg blir det bare pjesk. Ser - og hører - jo langt heller sanger på Youtube.

    I og med at jeg lytter «digitalt«, blir overgang til fullaktivt oppsett ikke så stort for meg, bare færre bokser. Er ikke så dedikert at jeg sitter i sweetspot og lytter på album, så tror nok et enkelt, aktivt oppsett vil fungere helt fint hvor jeg er nå. Synes heller ikke jeg bruker anlegget nok til å ha store penger syltet ned i det. Så noe ala Rialto tror jeg vil fungere helt fint. 😊

    IMG_1179.png
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner meg godt igjen både i bil- og hi-fibeskrivelsene, dog mest i bil.

    Med tanke på de aktive systemene du nevner så kan muligens Naim Muso være et alternativ? I hvert fall ift førstnevnte Cabasse.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner meg godt igjen både i bil- og hi-fibeskrivelsene, dog mest i bil.

    Med tanke på de aktive systemene du nevner så kan muligens Naim Muso være et alternativ? I hvert fall ift førstnevnte Cabasse.
    Har vurdert litt i retning Naim Muso, eller Sonus Faber Omnia, men tror det blir bedre å få splittet det opp i et breiere stereo. Tror nok også kapasiteten i Cabasse er noe større enn de to nevnte. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Alternativet er jo også å ha en streamingboks/DAC og høyttalere med innebygd forsterkning, men tror ikke det bringer inn noe nytt . 🤔
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Tenk hvor mye mer penger man sparer, kan brukes på plater og akustikk fremfor et jag etter å prøve nytt utstyr og matching
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Skal du legge mer penger i det ville jeg tittet på Buchardt a10 🙂
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal du legge mer penger i det ville jeg tittet på Buchardt a10 🙂
    Ja, den er også på lista. Praktisk med en «hub» som kan stå på benken under tv’en. Blir ellers ganske lange - og mange - kabelstrekk bort til høyttaler. Men A10 er vel fort over 50.000 med hub og stativ og tenkte ikke bruke fullt så mye. 😊
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    650
    Antall liker
    2.013
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan de ulike produsentene implementerer streamingtjenester, hvordan de oppleves i bruk er ganske avgjørende spør du meg. Dersom en vil «lande» en god løsning for seg, ser jeg ingen annen utvei enn å minimum prøve i butikk, aller best å prøve hjemme. Særlig gjelder det når prisen går opp ala Buchardt (nydelige ht 😊 )

    Seriøse aktører gir kjøp med returmuligheter, andre låner ut. Min mening er, når prisen går opp, når man et skjæringspunkt der to høyttalere og en alt i ett boks koster det samme og gir tilsvarende eller bedre ytelse.

    Noen aktive systemer er også kablet kraftig. Eksempelvis koblet jeg aktive høyttalere (Acoustic Energy) til min Atom he streamer/ head- og preamp, men pga kabling og opplevd lav fleksibilitet ville jeg foretrukket poweramp og to høyttalere.

    Du tipset meg om hytteanlegg, Argon Fenris A4. Den benytter en powerkabel og en signalkabel noe som gir godfølelsen ift ryddighet og fleksibilitet. Har tenkt å plassere dem i bylokalet eller hjemme, men erstatningen må være enkel.

    Nå er det ikke sånn at alle er enige i mine vurderinger, ønsker bare å dele dem i håp om at de har nytteverdi 👍 😊
     
    Sist redigert:

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Et utradisjonelt valg i forhold til hi-fi-normer:

    Undertegnedes løsning er minimal og antar den kan dekke ditt behov. Med digitale innganger på streamer kan du også kjøre TV-lyd på den.

    3000,- for ny streamer, 20-25 for et par Beolab 9 på bruktmarkedet.

    Da har du et fullrange aktivt oppsett med stor sweetspot. Scorer ikke høyt på alle hi-fi-parametre, men gjør at i alle fall undertegnede hører på musikk og ikke anlegg. Vel verdt en lytt om du har mulighet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det og alt er jo - som sagt - relativt. 😊 Vet jo ikke om jeg havner på galeien igjen med «fullt» oppsett, men bruker kun streaming og Youtube. Prøvd vinyl i to runder nå, men for meg blir det bare pjesk. Ser - og hører - jo langt heller sanger på Youtube.

    I og med at jeg lytter «digitalt«, blir overgang til fullaktivt oppsett ikke så stort for meg, bare færre bokser. Er ikke så dedikert at jeg sitter i sweetspot og lytter på album, så tror nok et enkelt, aktivt oppsett vil fungere helt fint hvor jeg er nå. Synes heller ikke jeg bruker anlegget nok til å ha store penger syltet ned i det. Så noe ala Rialto tror jeg vil fungere helt fint. 😊

    Vis vedlegget 1006640
    Hørte Cabasse Rialto på Hifi-messa i Horten i høst, og var messa's største overraskelse for min del. Spilte naturstridig bra, og basstrykket var så bra at selv demonstratør som byttet mellom disse og Klipsch Cornwall tok ved en anledning feil mellom hvilken av høyttalerne som var i bruk. Det samme gjorde flere i publikum. Mye penger for to små høyttalere vil kanskje mange si, men lyden man får igjen er alt annet enn liten og innesluttet (y)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja, særlig vintertid er elbil litt vanskelig å forholde seg til på langkjøring, og bringer inn et usikkerhetsmoment jeg ikke liker. Også svært skeptisk til hva man sitter igjen med etter 5 års bruk. Kjører vel ca 40.000+ km i året og splittet vår BMW iX i to biler, en brukt Merce diesel for langkjøringen og en brukt elbil til dagpendlingen og småkjøringen. Til dagpendlingen synes jeg elbil er aldeles glimrende og med en billig av sorten blir ikke fallhøyden så stor. Valget falt på en lite brukt Mazda MX-30 som er en flott «analog» versjon av elbil-sorten og med en byggekvalitet og kjørekomfort langt over prisen man betaler.

    Bare elsker at infotainment kan styres via dreiehjulet i midten, hadde det på min tidligere 5-serie BMW og er enkelt, intuitivt og trafikksikkert. Og fysisk volumhjul! Tenk det….😊

    Vis vedlegget 1006630
    Vis vedlegget 1006631

    Vis vedlegget 1006632
    Ja du treffer spikeren på hodet igjen.. som en nr2 bil eller bybil er el meget kurant og brukende.
    Vi prøvde oss på den løsningen selv nylig, men da fruens vei til jobb er litt lengre enn elbilenes rekkevidde i prisklassen vi er i så ble det fort en fiasko denne vinteren som har vært mye kaldere enn normalt.

    Så den ble solgt og siden vi kjøpte den ekstremt billig ble det noen kroner til overs og hun kjører nå i sin dieselbil og har forbannnet alt med el :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tilbakemelding @t-roten , @Stover, @Peter og @Eirik84.

    Tenkte å bruke rundt 30 - 35 kkr på nytt system, tror ikke jeg orker å fore anlegget med mer penger enn det. Tankene så langt.....

    Rialto:
    Når det gjelder Rialto koster de vel 35.000,- nye, og mest sannsynlig er det noe rabatt å hente. Fordelen med disse er at de har stor kapasitet, de gjør vel en sub ganske overflødig og de er et fullt system i seg selv. De kan jo greit stå på tv-benken i første omgang, så kan de flyttes på stativer etterhvert. De kan - slik jeg forstår det - operere helt uten kabler mellom seg, kun strømkabel inn. Rialto mangler imidlertid fjernkontroll, men har volumjustering i app, eller på topp av hovedhøyttaler. Har imidlertid HDMI eARC noe som er et stort pluss, da jeg kan styre lyd via fjernkontroll til TV i det daglige, men må da trekke HDMI-kabel til hovedhøyttaler. Kan også trekke optisk til høyttaler, men mister da muligheten til å bruke fjernkontroll til TV for å styre lydnivå.

    Og takk for tilbakemeldingen etter å ha hørt de live, @Eirik84, samstemmer vel med hva jeg har kunnet lese meg til.

    Buchardt A10:
    Flott høyttaler og liker hub-løsningen, gjør all tilkobling langt lettere. God ordning for å teste hjemme, gode anmeldelser, men vil vel ligge rundt 55.000,- før de står hjemme, dvs. ca 20' over Rialto. Da ligger de også farlig nært et par nye KEF LS60 og er dyrere enn om jeg klarer å spore opp et brukt par av LS60. Har vel mest tro på LS 60 vs A10, også etter å ha lest sammenligninger.

    Beolab 9:
    Har sett på B&O og er absolutt i gata for hva jeg er ute etter. Liker design og stor sweet-spot og et godt tips. Fordrer imidlertid egen streamer og litt usikker på hvordan det kobles opp fra streamer til høyttaler (?) Bør ideelt sett være HDMI inn på streamer, slik at jeg kan kontrollere tv-lyd enkelt. (HDMI er ikke noe must, bare et pre i daglig bruk.) Ser at det ligger noen brukte Beolab 9 på Finn, men da rundt 35.000,- (+) og de er jo av eldre årgang, uten at det trenger bety så mye. Med streamer er jeg vel noe over Rialto i pris, men B&O skal sjekkes ut nærmere.

    KEF LS50W2 + sub:
    Bør vel ha sub for å få dratt potensialet ut? Da havner jeg fort over nye Rialto, selv om jeg kjøper brukt. Spiller vel mer "Hifi-ish" enn Rialto, men til gjengjeld er det vel mer trøkk i Rialto.

    KEF LS60:
    Er vel den høyttaler jeg helst hadde sett for meg. Er jo noe mer praktisk med kabelstrekk til bunn av høyttaler, enn å klemme det inn bakpå en mindre stativhøyttaler. Nyprisen er imidlertid 60.000,- og da blir poenget borte, så LS60 fordrer god bruktpris.

    System Audio Legend 40:
    Er en "dark horse" som kan finnes brukt for prisen jeg har sett for meg. Har HUB, har fått gode anmeldelser og synes å kunne spille tilnærmet fullfrekvent til musikk og film.

    Oberon/PSB iQ/Argon:
    Av disse tror jeg nok PSB er mest aktuell som alternativ, er jo et fullt smartsystem via WiFi. BluOS er også meget godt, det har jeg hatt før.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for tilbakemelding @t-roten , @Stover, @Peter og @Eirik84.

    Tenkte å bruke rundt 30 - 35 kkr på nytt system, tror ikke jeg orker å fore anlegget med mer penger enn det. Tankene så langt.....

    Rialto:
    Når det gjelder Rialto koster de vel 35.000,- nye, og mest sannsynlig er det noe rabatt å hente. Fordelen med disse er at de har stor kapasitet, de gjør vel en sub ganske overflødig og de er et fullt system i seg selv. De kan jo greit stå på tv-benken i første omgang, så kan de flyttes på stativer etterhvert. De kan - slik jeg forstår det - operere helt uten kabler mellom seg, kun strømkabel inn. Rialto mangler imidlertid fjernkontroll, men har volumjustering i app, eller på topp av hovedhøyttaler. Har imidlertid HDMI eARC noe som er et stort pluss, da jeg kan styre lyd via fjernkontroll til TV i det daglige, men må da trekke HDMI-kabel til hovedhøyttaler. Kan også trekke optisk til høyttaler, men mister da muligheten til å bruke fjernkontroll til TV for å styre lydnivå.

    Og takk for tilbakemeldingen etter å ha hørt de live, @Eirik84, samstemmer vel med hva jeg har kunnet lese meg til.

    Buchardt A10:
    Flott høyttaler og liker hub-løsningen, gjør all tilkobling langt lettere. God ordning for å teste hjemme, gode anmeldelser, men vil vel ligge rundt 55.000,- før de står hjemme, dvs. ca 20' over Rialto. Da ligger de også farlig nært et par nye KEF LS60 og er dyrere enn om jeg klarer å spore opp et brukt par av LS60. Har vel mest tro på LS 60 vs A10, også etter å ha lest sammenligninger.

    Beolab 9:
    Har sett på B&O og er absolutt i gata for hva jeg er ute etter. Liker design og stor sweet-spot og et godt tips. Fordrer imidlertid egen streamer og litt usikker på hvordan det kobles opp fra streamer til høyttaler (?) Bør ideelt sett være HDMI inn på streamer, slik at jeg kan kontrollere tv-lyd enkelt. (HDMI er ikke noe must, bare et pre i daglig bruk.) Ser at det ligger noen brukte Beolab 9 på Finn, men da rundt 35.000,- (+) og de er jo av eldre årgang, uten at det trenger bety så mye. Med streamer er jeg vel noe over Rialto i pris, men B&O skal sjekkes ut nærmere.

    KEF LS50W2 + sub:
    Bør vel ha sub for å få dratt potensialet ut? Da havner jeg fort over nye Rialto, selv om jeg kjøper brukt. Spiller vel mer "Hifi-ish" enn Rialto, men til gjengjeld er det vel mer trøkk i Rialto.

    KEF LS60:
    Er vel den høyttaler jeg helst hadde sett for meg. Er jo noe mer praktisk med kabelstrekk til bunn av høyttaler, enn å klemme det inn bakpå en mindre stativhøyttaler. Nyprisen er imidlertid 60.000,- og da blir poenget borte, så LS60 fordrer god bruktpris.

    System Audio Legend 40:
    Er en "dark horse" som kan finnes brukt for prisen jeg har sett for meg. Har HUB, har fått gode anmeldelser og synes å kunne spille tilnærmet fullfrekvent til musikk og film.

    Oberon/PSB iQ/Argon:
    Av disse tror jeg nok PSB er mest aktuell som alternativ, er jo et fullt smartsystem via WiFi. BluOS er også meget godt, det har jeg hatt før.
    Kan bare supplere med at det absolutt ikke trengs sub til Rialto. Hvis jeg husker rett mener jeg Mono sa det satt en slags innebygget sub i den, noe som også er grunnen til at de klarer å spille så dypt som de gjør 👍🏻

    Mono hadde de bare stående på toppen av Cornwall, så de fungerer nok bra også rett på en tvbenk. Avstand mellom høyttalerne var rundt 4 meter og litt opp i høyden, kan ikke huske at det var noen fysisk kabel mellom disse - men det kan være greit å dobbeltsjekke i tilfelle.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Du bør prøve å høre Beolab 9 - tror de vil overraske. De er tilkoblet streamer med kabler fra B&O (500kr!) med rca i den ene enden. Befriende å ikke tenke på kabler… Samtidig er det en bryter med tre valg på høyttalerne som styrer bassnivå, for fri plassering, nær vegg og i hjørne. Med EQ også på streamer bør du kunne justere deg inn til noe som synger!

    TV kan kobles til streamer med toslink, de fleste tv har denne utgangen - også med justering for sync m/bilde.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hadde nok jaktet system Audio sine silverback på brukten. Ser de dukker opp der nå og da.

    Ellers så er jo Buchardt lett å anbefale. De er absolutt verdt pengene.
    A700 hadde stått øverst på listen min om jeg skulle gått aktiv. Eventuelt Piega.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tilbakemelding @t-roten , @Stover, @Peter og @Eirik84.


    Beolab 9:
    Har sett på B&O og er absolutt i gata for hva jeg er ute etter. Liker design og stor sweet-spot og et godt tips. Fordrer imidlertid egen streamer og litt usikker på hvordan det kobles opp fra streamer til høyttaler (?) Bør ideelt sett være HDMI inn på streamer, slik at jeg kan kontrollere tv-lyd enkelt. (HDMI er ikke noe must, bare et pre i daglig bruk.) Ser at det ligger noen brukte Beolab 9 på Finn, men da rundt 35.000,- (+) og de er jo av eldre årgang, uten at det trenger bety så mye. Med streamer er jeg vel noe over Rialto i pris, men B&O skal sjekkes ut nærmere..
    I kjellerstuen har jeg surrerundtanlegg med blant annet Beolab 6000. De er koblet opp trådløst med B&O sitt system bestående av Transmitter 1 og Receiver 1. Vanlig rca fra kilde/preamp til Transmitter, trådløst til Receiver/høyttalere. Et alternativ, dog et fordyrende ledd, som gir masse frihet med tanke på plassering av enten høyttalere eller preamp/kilde.

    Så jeg er en av de som bruker B&O koblet til «vanlige» komponenter. Men vil poengtere at Beolab 9 spiller i en helt annen liga en Beolab 6000 (som er grei til tv/filmbruk som surroundkanaler).
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Du bør prøve å høre Beolab 9 - tror de vil overraske. De er tilkoblet streamer med kabler fra B&O (500kr!) med rca i den ene enden. Befriende å ikke tenke på kabler… Samtidig er det en bryter med tre valg på høyttalerne som styrer bassnivå, for fri plassering, nær vegg og i hjørne. Med EQ også på streamer bør du kunne justere deg inn til noe som synger!

    TV kan kobles til streamer med toslink, de fleste tv har denne utgangen - også med justering for sync m/bilde.
    Ja, toslink vet jeg om og brukte det til DAC, poenget var mer at da må jeg styre lydnivå fra annet enn fjernkontrollen til tv. Ikke noen stor sak, men likevel. Var et B&O-senter her i Tromsø, men de har pakket sammen. Er vel ikke så lett å selge dyre designprodukter i dagens marked, og tror de har flyttet høyttalerne til annen butikk her i byen. Mener det sto et sett Beolab 9 i senteret tidligere og skal sjekke om de fortsatt befinner seg i byen. 😊
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, toslink vet jeg om og brukte det til DAC, poenget var mer at da må jeg styre lydnivå fra annet enn fjernkontrollen til tv. Ikke noen stor sak, men likevel. Var et B&O-senter her i Tromsø, men de har pakket sammen. Er vel ikke så lett å selge dyre designprodukter i dagens marked, og tror de har flyttet høyttalerne til annen butikk her i byen. Mener det sto et sett Beolab 9 i senteret tidligere og skal sjekke om de fortsatt befinner seg i byen. 😊
    Ser poenget med å styre volum fra TV’ens fjernkontroll. Det fordrer ARC gjennom hdmi. Og akkurat dette gjør at jeg vurderer en løsning med en slags pre inn i anlegget som har dette. Men vegrer meg da jeg antar det vil koste litt hvis jeg vil beholde dagens lydkvalitet. Denne vegringen har gjort at jeg ikke har undersøkt hva som finnes i markedet og hva det evt koster.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn