Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.150
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg tenkt. Tanken er i første omgang en streamer/dac/pre sammen med Moon 340i, så selge 340i og gå aktiv på høyttalerne. Tror det har mest for seg.

Moon 390 er en åpenbar kandidat til streamer/dac/pre. Har jo hatt den, likte den godt og den har også HDMI inn og ut, noe som er meget praktisk. Naim sin Atom HE er også en kandidat, noe rimeligere og lettere å få tak i, men har vel ikke HDMI inn/ut. Kjører jeg separat streamer, DAC og preamp er vel mulighetene langt større. Men så var det alternativer til dette, da. Tips mottas med takk, både på gode alternativer til alt-i-ett og kombinasjoner. Helst noe som er å få tak i brukt.

Ser jo også at PMC har kommet med ny høyttalerserie. Nå er jeg stygg - de må jo ha brukt flere timer på designet - men det virker ikke umiddelbart så tiltalende at favorittartisten synger ut av et rævhåll, som det heter på nordnorsk. Er vel akustiske grunner, men tror ikke helt jeg klarer å "unsee" dette. Men kan jo være at mange mener at jeg oppfører meg som et selv, så kunne jo passe. :)

C-7.jpg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.949
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ser jo også at PMC har kommet med ny høyttalerserie. Nå er jeg stygg - de må jo ha brukt flere timer på designet - men det virker ikke umiddelbart så tiltalende at favorittartisten synger ut av et rævhåll, som det heter på nordnorsk. Er vel akustiske grunner, men tror ikke helt jeg klarer å "unsee" dette. Men kan jo være at mange mener at jeg oppfører meg som et selv, så kunne jo passe. :)

Vis vedlegget 1080027
    Takk for den! Nå klarer heller ikke jeg å se noe annet🤣 Brunøye, golden starfish, toern….. Kjært hull, mange navn🤭

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.689
    Sted
    London
    Da har jeg tenkt. Tanken er i første omgang en streamer/dac/pre sammen med Moon 340i, så selge 340i og gå aktiv på høyttalerne. Tror det har mest for seg.

Moon 390 er en åpenbar kandidat til streamer/dac/pre. Har jo hatt den, likte den godt og den har også HDMI inn og ut, noe som er meget praktisk. Naim sin Atom HE er også en kandidat, noe rimeligere og lettere å få tak i, men har vel ikke HDMI inn/ut. Kjører jeg separat streamer, DAC og preamp er vel mulighetene langt større. Men så var det alternativer til dette, da. Tips mottas med takk, både på gode alternativer til alt-i-ett og kombinasjoner. Helst noe som er å få tak i brukt.

Vis vedlegget 1080027
    Enig med deg om PMC - ikke pen, den der. Men lyttestunder i mørke kan kanskje bli trivelige

Pre-amp - jeg har sett litt etter noe liknende, og Primare SC15, Eversolo A-8, Wiim Ultra, NAD C658 og NAD M66 vurderes

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.916
    De nye Pmc-ene kommer jo med front-trekk. Da synes jeg de så fine ut. Elegante og slanke. Men enig i rævåoll-metaforen. Mine forrige ht, 24i var også desidert penest med trekk - iog jeg hørte ingen forskjell i lyden med/uten.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.150
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    I dag er det for øvrig Finlands selvstendighetsdag. De kaller det ikke nasjonaldag. Kanskje bevisst, da selvstendigheten har kostet. Er en verdig og lavmælt feiring. Det har uansett blitt spilt «Finlandia» i heimen i kveld med min finske kone - i rett versjon.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    De hat nok forsket mye på at det kommer mange både rene og urene toner ut av ei kaviarstjerne, så det er nok noen fordeler med designet :)

Bonus

Medlem
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    63
    Sted
    Liten storby
    Fra en ødelagt Naimsjel 🙂 Streamer, preamp og 150W klasse D forsterker, hdmi etc. Pre out så langt jeg forstår. Jeg har lyst på en sånn i tvanlegget.

Om den rettferdiggjør PMC’ene, jeg vet ikke.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    2.060
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    I tv anlegget har jeg opplevd ymse. Her er det ofte my dårlig digital overføring eller overføringsprotokoller eller hva ekspertisen kaller det. Hold tunga rett munn

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.150
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Søndagen har gått med til å gjenoppleve en gammel klassiker. Fint å se utviklingen i Stallones prestasjoner, fra «sint» til også «veldig sint» i de senere mesterverk. Lenge siden jeg har ledd så mye. 😊

IMG_7208.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    2.060
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpefyrverkeri heldigvis på vei over. Som hundeeier har det hvert en pine, i år ikke. Godt nytt år Einstein!

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.150
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Litt føling i fjæra på nytt i dag på en uvant kald dag til Tromsø å være. Sagt det før, men lyset er på sitt vakreste når sola går og når hun kommer. Er vel røffli 14 dager før hun kan skimtes igjen.

IMG_7297.jpeg

Har ellers vært svært mye fram og tilbake med hifi, men har droppet tanken om å gå aktivt på 23i. Er noe redd for at aktivt vil låte svært rent og bra, men så stopper det med det. Har hørt mye på Lyngdorf, NAD og dets like, men det har aldri gitt meg noe mer enn at det låter akk så pent og rent. Men respekterer jo andre meninger om det. 😊

PMC 5.23i er svært gode høyttalere og hører at de har et stort potensial. Tanken med å kjøpe en rimelig 340i var å teste om den holdt, men har den bestemte oppfatning at man må ha enda mer power for å få lokket bassen fullt ut. 1-0 til @bluesbreaker, altså. 😉 Alt annet er bra, men det blir litt anemisk og pågående når fundamentet ikke er der.

Vil derfor gå tilbake til tanken om å ha høyttalere som passer til mer effektsvake, men vellydende forsterkere. Har lagt »a cunning plan» i den sammenheng og da er 23i lagt ut for salg.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.922
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt føling i fjæra på nytt i dag på en uvant kald dag til Tromsø å være. Sagt det før, men lyset er på sitt vakreste når sola går og når hun kommer. Er vel røffli 14 dager før hun kan skimtes igjen.

Vis vedlegget 1087005

Har ellers vært svært mye fram og tilbake med hifi, men har droppet tanken om å gå aktivt på 23i. Er noe redd for at aktivt vil låte svært rent og bra, men så stopper det med det. Har hørt mye på Lyngdorf, NAD og dets like, men det har aldri gitt meg noe mer enn at det låter akk så pent og rent. Men respekterer jo andre meninger om det. 😊

PMC 5.23i er svært gode høyttalere og hører at de har et stort potensial. Tanken med å kjøpe en rimelig 340i var å teste om den holdt, men har den bestemte oppfatning at man må ha enda mer power for å få lokket bassen fullt ut. 1-0 til @bluesbreaker, altså. 😉 Alt annet er bra, men det blir litt anemisk og pågående når fundamentet ikke er der.

Vil derfor gå tilbake til tanken om å ha høyttalere som passer til mer effektsvake, men vellydende forsterkere. Har lagt »a cunning plan» i den sammenheng og da er 23i lagt ut for salg.
    Er ikke spesielt glad for den scoringa (1-0).
    Tvert imot, - hadde heller sett at det var en god kombi for din del.
    Personlig liker jeg pmc twenty5.23i meget godt.
    Forstår likevel hva du sier om manglende fundament.
    Bassen er etter mitt skjønn en av disse høyttalernes fremste styrke.
    Ingen av de høyttalerne jeg har hørt som samtidig har såpass lite fotavtrykk, har større evne til å spille bass. Forutsatt rom og amp er på lag med høytalerne.
    For meg blir det som å begynne i feil ende å starte med forsterkeren. Jeg ville vel gått motsatt vei enn hva du tenker å gjøre, hvis du da ikke har tanker om å kjøpe en annen høyttaler du har mer lyst på.
    Jeg hadde bestemt meg for høyttalere først, evt da beholdt pmc twenty5.23i og fått tak i en forsterker som kan håndtere dem på en god måte. Det er fullt mulig, men det kan hende det vil koste noen kroner.
    I lengden vil jeg tro at det likevel vil lønne seg, for det å bytte komponenter ofte, er det vanskelig å få god butikk av.
    Uansett, lykke til videre. 🙂

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Står en primaluna her med power nok ;)
    Også får du den søte lyden av lettlekte høytalere på kjøpet :)

Effektrør til maaaaaaange år fram i tid :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.922
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Uten å ha hørt det, tror jeg det kan være en fin kombi. Skulle vært interessant å høre det paret. 👍🙂

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.150
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3

For meg blir det som å begynne i feil ende å starte med forsterkeren. Jeg ville vel gått motsatt vei enn hva du tenker å gjøre, hvis du da ikke har tanker om å kjøpe en annen høyttaler du har mer lyst på.
    Jeg hadde bestemt meg for høyttalere først, evt da beholdt pmc twenty5.23i og fått tak i en forsterker som kan håndtere dem på en god måte. Det er fullt mulig, men det kan hende det vil koste noen kroner.
    I lengden vil jeg tro at det likevel vil lønne seg, for det å bytte komponenter ofte, er det vanskelig å få god butikk av.
    Uansett, lykke til videre. 🙂
    Rør er dessverre uaktuelt p.t. Bruker anlegget mye til film og Youtube og er noe ekstragavant å fyre opp en rørforsterker for dette, selv om jeg lydmessig liker rør.

Min opprinnelige tanke var å kjøpe tilbake Moon 240i/250i v2 + Moon 280 (eventuelt en Neo Ace) pluss passende høyttalere. Disse lav-watts Moon har jeg hatt og synes de spiller svært godt, mine prioriteter tatt i betraktning. De "har noe med seg", som treffer og som jeg ikke har funnet andre steder - i alle fall til tilnærmet samme pris. Moon 340i er i samme gate - er litt mer hardhendt - men kan beholdes.

Poenget med 23i var tanken om at de - som enklere bestykkede 2-veis - skulle passe til et slikt enkelt oppsett, noe jeg vel har konkludert med at de ikke gjør. Hos meg - og som rommet nå en gang er. Hører f.eks. at lyden fra 23i er langt mer balansert med større lytteavstand og nær bakveggen av rommet, men der kan jeg ikke ha sofaen stående.

Ønsker derfor å finne mer/svært lettdrevne høyttalere, som passer til min opprinnelige plan, til mitt rom og som gjør at watt/strømforsyning ikke vil bli liggende å gnage. (Ved siden av Moon er det også mye annet "rimelig" og velspillende utstyr som ikke har de råeste spesifikasjonene, som Heed Lagrange, osv. Ser det som et pre at nye høyttalere ikke ekskluderer slikt utstyr.) Selvfølgelig kan nye høyttalere ikke høres ut som et takras, jeg skal like disse også, men tror rett og slett det er enklere for meg å lete i den enden. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn