Americana....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    Når det gjelder Lucinda Williams må jeg si jeg liker de første skivene hennes best. Gravelroads har øvd og polert bort den nærmest pinlig åpenbare sårheten fra spesielt de to første...ganske oppgitt, fylt av altfor mye livserfaring på kort tid, men likevel med ungdommelig livsgnist. Det selvtitulerte som bare blir kalt det hvite Lucinda-albumet
    ble reissued av Kock i 1998 med bedre lyd og ikke minst noen helt nydelige akustiske liveinnspillinger som bonus.
    Dette ser ut til å være ett meget spennende album, skal innrømme at jeg er litt xtra svak for denne damen, nytt album å jakte, takker for tipset :)

    Ang Gillian Welch så er "soul journey" også verdt å sjekke ut, imo...

    mvh
     

    DYNAMIC1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    2


    Denne har jeg ventet på, kom i posten idag, noe mer neddempet og rolig enn forventet, men det låter betagende og bra ved de første gjennomlyttingene, damens stemme er jo til å drukne i, damen leverer, om enn på en annen måte enn de forrige, litt mer spennende arrangementer .....

    mvh
    heisann om.s

    Som forventet er vel passe dumt og si
    da jeg bare har hørt henne en gang.
    Med sin spesielle stemme laget hun en nesten sørgmodig stemning i stua.
    spesielt da hun synger om begravelsen,da ble jeg nesten deppa og trist.
    den vil bli lyttet til flere ganger
    Mvh

    8)
     
    O

    om.s

    Gjest
    heisann om.s

    Som forventet er vel passe dumt og si
    da jeg bare har hørt henne en gang.
    Med sin spesielle stemme laget hun en nesten sørgmodig stemning i stua.
    spesielt da hun synger om begravelsen,da ble jeg nesten deppa og trist.
    den vil bli lyttet til flere ganger
     Mvh

    8)

    Godt at det ikke ett bomkjöp, det er jo alltid interresant med tilbake meldinger på anbefalinger...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest


    Denne har jeg ventet på, kom i posten idag, noe mer neddempet og rolig enn forventet, men det låter betagende og bra ved de første gjennomlyttingene, damens stemme er jo til å drukne i, damen leverer, om enn på en annen måte enn de forrige, litt mer spennende arrangementer .....

    mvh
    Da fortsetter jeg å anbefale dama, med denne nesten ett must den og.....



    "World without tears"

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Fortsetter med ett relativt nytt bekjentskap som fristet til innkjøp av denne skiven...


    Rodney Crowell "The Outsider"

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Da fortsetter jeg å anbefale dama, med denne nesten ett must den og.....



    "World without tears"

    mvh
    Har som nevnt hengt meg litt opp i denne damen, og idag landet denne her hjemme, denne høres ut til å være en "touch" mer country og enklere arrangert (selvsagt) enn de seneste utgivelsene, men absolutt noe legge øret til...



    Happy Woman blues.

    mvh
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    En desidert klassiker:



    En av vår tids store låtskrivere kompet av Jayhawks. Ta gjerne også med Shuffletown fra '90.
     
    O

    om.s

    Gjest
    En desidert klassiker:



    En av vår tids store låtskrivere kompet av Jayhawks. Ta gjerne også med Shuffletown fra '90.
    Nydelig! selv liker jeg joe henry mer som den jazzá melankolikeren, sjekk ut "Scar"....

    mvh
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Denne skiva hører hjemme i denne tråden også....


    Alison Krauss & Union Station "LIVE"..

    Bestillt som vist! ikke billig men fryktelig bra skive....

    mvh
    Jeg har denne på DVD. Dette er en samling av noen av verdens beste musikere samlet på en scene. Spesielt dobrospilleren Jerry Douglas imponerer voldsomt. Han er flere ganger blitt kåret til Musician of the Year i USA.

    Videre er det interessant å merke seg at det er disse gutta som har spillt inn soundtracket til O Brother, Where Art Thou, spesielt kjent for sangen Man of constant sorrow.

    I tillegg må selvfølgelig nevnes den overjordiske stemmen til Allison Kraus. Utrolig nærhet og intensitet.

    Ingen musikksamling kan bli komplett uten denne CD/DVD i hylla.
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Nydelig! selv liker jeg joe henry mer som den jazzá melankolikeren, sjekk ut "Scar"....

    mvh
    Den står i hylla sammen med de fleste utgivelsene hans. ;)
    Den Henry-plata som har gitt meg mest er nok Shuffletown. Pussig tilfeldighet: Produsent og musiker på Shuffletown, T-Bone Burnett, var også ansvarlig for filmmusikken til O'Brother, som Oddgeir nevnte i innlegget over.

    Vil samtidig gjerne nevne filmen Down from the Mountain. En konsertdoku om mange av musikerne som var med på å skape musikkfenomenet O'Brother. Anbefales på det sterkeste.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Jeg har denne på DVD. Dette er en samling av noen av verdens beste musikere samlet på en scene. Spesielt dobrospilleren Jerry Douglas imponerer voldsomt. Han er flere ganger blitt kåret til Musician of the Year i USA.

    Videre er det interessant å merke seg at det er disse gutta som har spillt inn soundtracket til O Brother, Where Art Thou, spesielt kjent for sangen Man of constant sorrow.

    I tillegg må selvfølgelig nevnes den overjordiske stemmen til Allison Kraus. Utrolig nærhet og intensitet.

    Ingen musikksamling kan bli komplett uten denne CD/DVD i hylla.
    Hyggelig å se deg tilbake i denne tråden Oddgeir, jeg tror du har mye å bidra med her, keep it coming!...

    mvh
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Hyggelig å se deg tilbake i denne tråden Oddgeir, jeg tror du har mye å bidra med her, keep it coming!...

    mvh
    Takk, det skal jeg gjøre. ;)
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    God kveld!

    Americana er et vidt begrep og omfavner i høyeste grad country. Sitter akkurat nå og hører på Lyle Lovett - Step inside this house, en plate som beklageligvis hadde gått i glemmeboka mi. Her tar han for seg kremen av låtskrivere fra Texas og tolker dem på sitt finslepne vis. Med låter av eksempelvis Guy Clark, Townes van Zandt, Stephen Fromholz og Robert Earl Keen har han lagt lista himmelhøyt, men med hjelp av enere innen sjangeren, f.eks Dean Parks, Sam Bush, Jerry Douglas, Russ Kunkel og Allison Krauss, kommer han i mål og vel så det. Et album som oser av musikalitet.

     
    O

    om.s

    Gjest
    Sv: Re: Americana....

    jowil skrev:
    God kveld!

    Americana er et vidt begrep og omfavner i høyeste grad country. Sitter akkurat nå og hører på Lyle Lovett - Step inside this house, en plate som beklageligvis hadde gått i glemmeboka mi. Her tar han for seg kremen av låtskrivere fra Texas og tolker dem på sitt finslepne vis. Med låter av eksempelvis Guy Clark, Townes van Zandt, Stephen Fromholz og Robert Earl Keen har han lagt lista himmelhøyt, men med hjelp av enere innen sjangeren, f.eks Dean Parks, Sam Bush, Jerry Douglas, Russ Kunkel og Allison Krauss, kommer han i mål og vel så det. Et album som oser av musikalitet.

    Begynner på nytt igjen.
    lyle Lovett er en meget spesiell og hyggelig countrymann, spiller endel "Ilove everybody" her hjemme, snodige og underfundige tekster og god musikk, absolutt verdt å sjekke ut ja...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Sv: Americana....

    kopierer over noe oddgeir skrev på gamle hfs:

    I 2007 feirer Ricky Skaggs 36 års jubileum som artist. Han ble født 18. juli 1954 i Cordell Kentucky.

    Han har spilt med et utall artister, før han skaffet seg en egen karriere, blant annet i Emmylou Harris’ Hot Band.
    Han har vunnet Grammy 12 ganger, og er antageligvis en av våre dagers mest innflytelsesrike bluegrass artister.
    For dere som liker Alison Krauss, er dette midt i blinken.

    Ricky er i tillegg til å være en anerkjent sanger, en multiinstrumentalist i ultraklassen. Han behersker alt som har strenger; banjo, mandolin, gitar, fele, osv.

    En berømt histore bekrefter dette. Før han skulle på Europaturne ble han uvenner med gitaristen i bandet, Ray Flacke (en av supergutta). I stedet for å erstatte ham, bestemte Ricky seg for å spille el. gitar selv! I London gjorde de opptak til et livealbum, som ble hetende Live in London.
    Her spiller Ricky gitar så det griner etter, og er etter min mening et av de beste livealbum som er produsert.



    Det er ikke akkurat smågutter som er med i dette laget, som foruten Ricky på fele, mandolin og gitar, består av
    Richard Dennison vokal, gitar, Lou Reid vokal, akk. gitar, banjo, fele, Bruce Bouton gitar, steel, dobro, Bobby Hicks banjo, fele, Gary Smith piano; Jesse Chambers bass gitar og Elvis Costello.

    Dette laget spilte på Chateau Neuf 1985, og sendte sjokkbølger gjennom det norske musikermiljøet.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Sv: Americana....

    Denne mannen trenger jo ikke noen nærmere presentasjon, men denne skiva synes jeg kan løftes litt. Skal innrømme at jeg lyttet til den for mange år siden og fant den da for mye Country, men heldigvis vokser man ;D, og plukket den hjem på vinyl her om dagen, og det er ei riktig flott skive, kanskje mer Country enn vanlig for mannen, men absolutt samleverdig og bra....


    Neil Young "Old ways"

    mvh
     

    tiriljones

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sv: Americana....

    Dave Alvin må dere gi en tjangs,Drive by Truckers er og gode.
    Sjekk ut ORBO and the longshots,våre egne "venner"fra bergen.
     

    tiriljones

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Sv: Re: Americana....

    mikefish skrev:
    min favoritt av The Jayhawks er "Hollywood town motel"



    "rainy day music" er ok,men synes "Smile" er noe svak.

    mvh. s,
    Har du hørt Tomorrow the green grass ?Den er STOR
     
    O

    om.s

    Gjest
    Denne kom også hjem her idag, Chris Eckman fra The Walkabouts og produsent for f.eks Midnight Choir også senere samarbeid med Al DeLoner fra Midnight Choir, han deltar forøvrig på denne skiva med bl.a pianospill...

    For de av dere som like nevnte grupper/artister er denne å anbefale :)



    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Kan bare smile høyt og lenge, gårsdagen var visst en riktig fulltreffer med tanke på musikk innkjøp, og etter å ha spillt Chris & Carla noen ganger i natt/idag kan jeg bare konstatere at smilet har vanskelig for å dra seg tilbake, sjekk ut denne skiva, noe variabel med tanke på tempo, men jeg har ikke hørt en svak låt til nå selv om det noen som er vakrere enn andre.....

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ray Wylie Hubbard - Growl



    Andre svært så hørbare og skiver med samme artist:
    • Dangerous Spirits
    • Snake Farm
    • Crusades of the Restless Knights



    Da er kjøpssignalet gitt..... ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tre Roots rockere som ikke omtales så ofte i norsk musikkpresse, men som allikevel kan anbefales med varme og musikalitet ;)  Disse skivene er greie valg du ikke bommer på.


    Scott Miller & The Commonwealth


    Mark Geronimo


    Fred Eaglesmith
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    2 små anbefalinger til hvis de ikke allerede er nevnt tidligere i tråden:


    Shannon McNally - Geronimo

    Hennes siste skive - North American Ghost Music - er heller ikke å forakte:

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Steve Forbert ikke er nevnt (har ikke lest hele tråden), får jeg ta på meg jobben.

    The American in Me er en tidløs klassiker med flott lyd.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Herlig !! at denne tråden lever videre, takker for nye og spennende tips! :) :D .....

    mvh
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    I går kveld hadde jeg gleden av å høre Brennan Leigh live.

    Hun opptrådte på ”Per på Hjørnet” (!) i hovedstaden, og hadde samlet stinn brakke. (Ikke at det skal så mye til).


    La meg først fortelle at Brennan Leigh er en 23 år gammel skjønnhet med en gudbenådet talent, og en kjempestor stemme. Hun er en ekte texas-jente, som bor i Austin når hun ikke turnerer.

    Med seg i bandet hadde hun sin bror på flattop og kor, og i tillegg norske musikere på dobro, madolin og el-bass.

    Hun fremfører for det meste eget materiale, men låner inn i mellom fra George Jones, (Today I started loving you), Buck Owens (Together again), osv.

    Dette er først og fremst tradisjonell, akustisk country, fremført med en innlevelse og intensitet man sjelden hører i dag.

    Hennes siste CD Devil’s on my tail

    er svært bra, og er et must for de som leser denne tråden.

    Jeg er overbevist om at denne jenta har en stor karriere foran seg.

    http://www.brennenleigh.com/index.html

    PS: Hun synger i Oslo i kveld også, før hun reiser til Vinstrafestivalen på lørdag.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fikk lyst til å ta en Vinstra tur nå gett... Så får en høre hva slags segment denne dama befinner seg i ;D
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Fikk lyst til å ta en Vinstra tur nå gett... Så får en høre hva slags segment denne dama befinner seg i  ;D
    Er det musikken eller dama HCS du drar for? ...hehe.  Uansett ingen dårlig kombo når begge ting stemmer.

    Over til faglig:
    Tror ikke at jeg har sett denne på tråden?


    Har en oppfatning om at skiva ikke så ofte er å finne hos ellers så smakkyndige Americana'ere, men et must i min samling som ruller titt og ofte i snurrer'n.

    Marty Stuart - Badlands: Ballads of the Lakota - en sterk skive med kritiske tekster av USAs behandling av "Native Americans" - spesielt Lakota Sioux'ene i Dakota.

    En klar ener om du får med deg både tekst og lyd samtidig - og det klarer du nok!
    - Kommentarer?
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Valentino skrev:
    Få ut fingern!



    Demokvalitet over lyden også.
    Utrolig mann, fantastiske musikere og arrangementer av en annen verden. Dette er en av hans beste (og mørkeste) album. (Har forøvrig ikke hørt noen unødvendige plater fra den kanten) Lovett, som aldri har tatt grenser i musikken veldig høytidelig, sementerer lyrikken med mørtel blandet av blues/country/soul/jazz. Resultatet er en orkestrering som nesten matcher stemmen. :)

    "And the moral of this story, children, it is plain but true
    God knows if a preacher preaches long enough even he'll get hungry too"
     
    O

    om.s

    Gjest
    Forsøkte bestille opp både Oddgeir sin og Valentino´s anbefalinger fra cdon, men der var de ikke tilgjengelige, og søket går videre 8) ....

    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    om.s skrev:
    Forsøkte bestille opp både Oddgeir sin og Valentino´s anbefalinger fra cdon, men der var de ikke tilgjengelige, og søket går videre 8) ....

    mvh
    Lovett er listeført på platekompaniets nettbutikk, dog til 169. Men det tipper jeg valentino synes den er verdt ;D Har planer om å gå for den selv. Men skal ta meg en tur i den lokale, fysiske sjappa først.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Få ut fingern!



    Demokvalitet over lyden også.
    Da ser det ut som om jeg skal få ett ex av denne skiva hjem, riktig nok en kopi som Parelius så vennlig hjelper meg med, men spennende skal det bli!

    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er Lovett kjøpt her og, 169 kr lettere og våt etter en ekspedisjon over Torgalmenningen til den lokale platekompanietsjappa er jeg spent på om den er verdt innsatsen. men jeg liker c d lang, og etter Valentinos beskrivelse fikk jeg litt assosiasjoner i den retning, det går uansett sikkert bra.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.847
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er egentlig ingen stor tilhenger av denslags musikk, men denne falt jeg for. Mannen er nevnt før, og dette må vel karakteriseres som "ur-Americana".

    Bernt K
     

    Vedlegg

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    berxter skrev:
    Jeg er egentlig ingen stor tilhenger av denslags musikk, men denne falt jeg for. Mannen er nevnt før, og dette må vel karakteriseres som "ur-Americana".

    Bernt K
    Virkelig "ur-Americana" når det gjelder Russel er den glimmerende 'Cowboy Real'
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn