Keith Whitley ble født 1. juli 1955, i Sandy Hook, Kentucky. Som seksåring opptråde han på sitt første TV show og 2 år senere startet han et bluegrass band sammen med sin beste venn Ricky Skaggs. Da de ble 15, ble de spurt om å spille for Ralph Stanley (stor blue grass legende). Stanley ansatte dem momentant i bandet sitt, og der ble de i flere år. Etter noen år ble Whitley bandets hovedvokalist.
Det var på denne tiden han begynte å få problemer med alkoholen.. Blant annet klarte han å kjøre bilen sin utfor en fjellskrent og ned i en elv, og overlevde uten en skramme. Full som en dupp.
In 1986, giftet han seg med Lorrie Morgan (countru superstjerne), og sammen med henne nådde han Top 20 for første gang. Etter diverse singelsuksesser kom endelig hans første nummer en album "Don't Close Your Eyes" i 1988. Et kjempesterkt album, der tittellåten er skrevet inn i historiebøkene for alltid. Andre låter fra dette albumet er "When You Say Nothing at All" og "I'm No Stranger to the Rain." Kanonlåter begge to.
Alt i alt er dette en av countryens beste og mest særpregede stemmer. Kombinert med knallgode låter ble det veldig bra.
Den 8. mai 1989 døde Keith Whitley av alkoholforgiftning. Akkurat da han endelig fikk den suksessen han hadde jobbet så lenge for å oppnå.
Keith Whitley slo aldri gjennom i Norge, og for de fleste er han nok ukjent. Jeg spiller musikken for mine venner, og stemmen til Whitley gjør alltid inntrykk.
I kjølevannet av hans suksess og død, fikk han nærmest legendestatus i musikkmiljøet i Nashville, og det ble gitt ut en rekke cder etter hans død. Mye av dette er ikke så bra, men minne cden Remembered fra 1998, gitt ut etter initiativ fra hans kone Lorrie Morgan, er veldig bra.
Men min anbefaling i imidlertid hans første og siste på et stort selskap mens han var i live: Don't Close Your Eyes. En perle av et album.
http://www.amazon.com/Dont-Close-Yo...bs_sr_3?ie=UTF8&s=music&qid=1195911549&sr=8-3