Americana....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Få ut fingern!



    Demokvalitet over lyden også.
    Da var endelig finger´n ute og skiva i spilleren, med stor takk for hjelpen til Parelius som så generøst har sendt meg en kopi, byr på en pils el glass rødt som takk for hjelpen om du kommer til Horten i høst ;) :) .....

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Gikk også til innkjøp av en "ny" brukt skive idag.



    Emmeylou harris/Carl Jackson ""I´ve always needed you"....

    Har ikke rukket å spille gjennom hele enda, men du verden her var det mange flotte ballader til de rolige stundene.....

    mvh
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Carl Jackson er en av verdens beste strengeekvilibrister, bare så det er sagt.
    Kommer med en anekdote om geniet Waylon Jennings (RIP) om kort tid. Mannen, musikken, sønnen, og ikke minst LP'en "A man called Hoss".
    (LP'en som introduserer en spesiell Fender forsterker i countrymusikken). Life goes on.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Har dere fått med dere dette.........!!

    Mary Gauthier - Between Daylight And Dark - Kommer ut 17/09


    01: Snakebit
    02: Can´t Find The Way
    03: Between The Daylight And The Dark
    04: Last Of The Hobo Kings
    05: Before You Leave
    06: Please
    07: Same Road
    08: I Ain´t Leaving
    09: Soft Place To Land
    10: Thanksgiving


    8)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Sailor skrev:
    Har dere fått med dere dette.........!!

    Mary Gauthier - Between Daylight And Dark - Kommer ut 17/09


    01: Snakebit
    02: Can´t Find The Way
    03: Between The Daylight And The Dark
    04: Last Of The Hobo Kings
    05: Before You Leave
    06: Please
    07: Same Road
    08: I Ain´t Leaving
    09: Soft Place To Land
    10: Thanksgiving


    8)
    Oj Oj, dette er ett must!! holder den bare bortimot hva den forrige er dette pensum!! Takker for tipset Sailor ;) ;D....

    mvh
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    om.s skrev:
    Sailor skrev:
    Har dere fått med dere dette.........!!

    Mary Gauthier - Between Daylight And Dark - Kommer ut 17/09


    01: Snakebit
    02: Can´t Find The Way
    03: Between The Daylight And The Dark
    04: Last Of The Hobo Kings
    05: Before You Leave
    06: Please
    07: Same Road
    08: I Ain´t Leaving
    09: Soft Place To Land
    10: Thanksgiving


    8)
    Oj Oj, dette er ett must!! holder den bare bortimot hva den forrige er dette pensum!! Takker for tipset Sailor ;) ;D....

    mvh
    Regnet med at du ville like dette om.s ;D

    Ha en fin dag........

    8)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Sailor skrev:
    om.s skrev:
    Sailor skrev:
    Har dere fått med dere dette.........!!

    Mary Gauthier - Between Daylight And Dark - Kommer ut 17/09


    01: Snakebit
    02: Can´t Find The Way
    03: Between The Daylight And The Dark
    04: Last Of The Hobo Kings
    05: Before You Leave
    06: Please
    07: Same Road
    08: I Ain´t Leaving
    09: Soft Place To Land
    10: Thanksgiving


    8)
    Oj Oj, dette er ett must!! holder den bare bortimot hva den forrige er dette pensum!! Takker for tipset Sailor ;) ;D....

    mvh
    Regnet med at du ville like dette om.s ;D

    Ha en fin dag........

    8)
    Jepp!!! ;D

    Ha selv en god helg, her nede skal man ta vare på petroleum flødet til/fra Gøteborg´s Havn under helgen.....

    mvh
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Spirit of the Century med Blind Boys of Alabama. Denne skiva er nærmest komplett om man klarer å se bort fra det faktum at omtrent annenhvert ord er Jeesus. ::) Her blandes blues, soul, gospel og r&b med stødig hånd til et meget vellydende produkt. Bestilte denne skiva etter å ha sett The Wire sesong 1 hvor de gjør en meget imponerende versjon av Waits' Way Down in the Hole. Her er til og med noe så usedvanlig som en versjon av Amazing Grace som ikke er hverken overdrevet produksjonsmessig eller skjemmet av strupe-onani. Gjestemusikere inkluderer Charlie Musselwhite, John Hammond og David Lindley.
     

    Vedlegg

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Fin plate. Amazing Graze versjonen er litt artig, da den fremføres med melodien til House of the Rising Sun. Blanding av den åndelige og det absolutt verdslige.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Da var denne kommet ihus, og er spillt noen ganger, og hun holder kvaliteten, selv om denne kanskje holder en lavere profil og muligens ikke er like lett likelig som den forrige, men damen leverer her ett rolig og godt gjennom arbeidet album, en god plate som ikke samler støv her hjemme.

    Mary Gauthier - Between Daylight And Dark


    mvh
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    "Strange Weirdos" heter den nye platen til Loudon Wainwright III og er etter min mening en av hans beste til dags dato, både med tanke på tekst og musikk.
    Kanskje det har noe med at Joe Henry, som også har jobbet med overnevnte Mary Gauthier, er produsent.
    Uansett, løp og kjøp :)



    Hilsen,
    Olav Larsen
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig, er det ingen som har fått med seg Mark Olson nye album?
     

    Vedlegg

    I

    ijustpop

    Gjest
    Begge de to siste som er nevnt her er gode skiver. Spesielt Mark Olson har jeg spilt mye i det siste.
     

    Horn

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Hei, vil gjerne tipsa om ein herre med navn Tom Ovans som har ute tre strålande
    album i Americana/songwriter stilen.

    Helsing Horn :D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Keith Whitley ble født 1. juli 1955, i Sandy Hook, Kentucky. Som seksåring opptråde han på sitt første TV show og 2 år senere startet han et bluegrass band sammen med sin beste venn Ricky Skaggs. Da de ble 15, ble de spurt om å spille for Ralph Stanley (stor blue grass legende). Stanley ansatte dem momentant i bandet sitt, og der ble de i flere år. Etter noen år ble Whitley bandets hovedvokalist.

    Det var på denne tiden han begynte å få problemer med alkoholen.. Blant annet klarte han å kjøre bilen sin utfor en fjellskrent og ned i en elv, og overlevde uten en skramme. Full som en dupp.

    In 1986, giftet han seg med Lorrie Morgan (countru superstjerne), og sammen med henne nådde han Top 20 for første gang. Etter diverse singelsuksesser kom endelig hans første nummer en album "Don't Close Your Eyes" i 1988. Et kjempesterkt album, der tittellåten er skrevet inn i historiebøkene for alltid. Andre låter fra dette albumet er "When You Say Nothing at All" og "I'm No Stranger to the Rain." Kanonlåter begge to.

    Alt i alt er dette en av countryens beste og mest særpregede stemmer. Kombinert med knallgode låter ble det veldig bra.
    Den 8. mai 1989 døde Keith Whitley av alkoholforgiftning. Akkurat da han endelig fikk den suksessen han hadde jobbet så lenge for å oppnå.

    Keith Whitley slo aldri gjennom i Norge, og for de fleste er han nok ukjent. Jeg spiller musikken for mine venner, og stemmen til Whitley gjør alltid inntrykk.
    I kjølevannet av hans suksess og død, fikk han nærmest legendestatus i musikkmiljøet i Nashville, og det ble gitt ut en rekke cd’er etter hans død. Mye av dette er ikke så bra, men minne cd’en Remembered fra 1998, gitt ut etter initiativ fra hans kone Lorrie Morgan, er veldig bra.
    Men min anbefaling i imidlertid hans første og siste på et stort selskap mens han var i live: Don't Close Your Eyes. En perle av et album.



    http://www.amazon.com/Dont-Close-Yo...bs_sr_3?ie=UTF8&s=music&qid=1195911549&sr=8-3
     
    O

    om.s

    Gjest
    Når jeg fikk denne ihus tidliger i høst virket den noe dempet og kjedeligere enn forgjengeren "Mercy now", men har nå latt den snurre noen ganger under dagen idag, og den henter seg veldig, nydelige tekster og arrangemanger.

    Denne kommer å snurres oftere, mye oftere, anbefales!!!...


    Mary Gauthier "Between daylight and dark".

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    om.s skrev:
    Når jeg fikk denne ihus tidliger i høst virket den noe dempet og kjedeligere enn forgjengeren "Mercy now", men har nå latt den snurre noen ganger under dagen idag, og den henter seg veldig, nydelige tekster og arrangemanger.

    Denne kommer å snurres oftere, mye oftere, anbefales!!!...


    Mary Gauthier "Between daylight and dark".

    mvh

    Veldig bra den der. Støtter anbefalingen.
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    rolfozzy skrev:
    om.s skrev:
    Når jeg fikk denne ihus tidliger i høst virket den noe dempet og kjedeligere enn forgjengeren "Mercy now", men har nå latt den snurre noen ganger under dagen idag, og den henter seg veldig, nydelige tekster og arrangemanger.

    Denne kommer å snurres oftere, mye oftere, anbefales!!!...


    Mary Gauthier "Between daylight and dark".

    mvh

    Veldig bra den der. Støtter anbefalingen.
    Er det den der som er produsert av Joe Henry?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Produsert av Joe Henry ja.
     
    O

    om.s

    Gjest


    Jason Molina "Let me go"....

    Kanskje mer i singer/songwriter landskapet, men noe å få med seg om man liker dempede arr med gitar og piano bare, mannen bak Songs Ohia...

    mvh
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt siste til ex Jayhawks Gary Louris?

    Håvard
     
    O

    om.s

    Gjest
    Selv om det er litt rolig på Americana fromnten her hjemme for tiden så ble nå denne bestillt idag:




    mvh
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Haavard skrev:
    Noen som har hørt siste til ex Jayhawks Gary Louris?

    Håvard
    Har den, jeg. Overhodet ikke revolusjonerende, men en meget solid skive. Leste et inrervju med han hvor han nevnte et samarbeid (både turnè og plate) med Mark Olson. Gleder meg.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    jowil skrev:
    Haavard skrev:
    Noen som har hørt siste til ex Jayhawks Gary Louris?

    Håvard
    Har den, jeg. Overhodet ikke revolusjonerende, men en meget solid skive. Leste et inrervju med han hvor han nevnte et samarbeid (både turnè og plate) med Mark Olson. Gleder meg.
    Han synger sammen med Mark Olson på den siste plata hans.
    er redd jeg må kjøpe den.
    Håvard
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    O

    om.s

    Gjest
    Tor skrev:
    om.s skrev:
    Selv om det er litt rolig på Americana fromnten her hjemme for tiden så ble nå denne bestillt idag:




    mvh
    Ja denne skal handles inn pronto :D

    Forøvrig er Tift Merritt endelig ute med ny skive i disse dager



    Litt roligere takter fra Tift denne gang

    http://www.dagbladet.no/kultur/2008/02/26/528023.html

    http://www.panorama.no/vis.php?kat=1&did=5927

    http://www.tiftmerritt.com/press/TM_Paste_0308.pdf
    Tift merritt skal handles også, har värt litt stille for meg med Americana en stund nå, har värt tilbake i jazz "land" en stund nå med lite andre impulser, men det hele går i perioder :D

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt gleden av å lytte til Kathleens siste plate etpar, tre ganger .....gled dere! - utvilsomt hennes beste sålangt.


     
    O

    om.s

    Gjest
    Grumpy skrev:
    Nå har jeg hatt gleden av å lytte til Kathleens siste plate etpar, tre ganger .....gled dere! - utvilsomt hennes beste sålangt.


    Ett meget godt album fra damen dette, vet ikke enda om jeg kan/vil sette det som hennes beste, men nydelig og roligere enn min favoritt "back to me"....

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bladde litt i bunken for å få litt avveksling til Marie Gauthier og alle de andre som går igjen og får mest oppmerksomhet.

    - Og hva fant jeg? Jo, noe med enkle, men dype røtter og sårende tekster, gjengitt med en tremolostemme, full of loneliness and humble awe.

    I øyeblikket trolig et funn for de fortvilende som har betalt for å se sitt lag avgi poeng mot Godset på Stadion :eek::



    Jeg mener Jimmie Dale Watson hører hjemme i enhver America-samling ...ja, i alles samling faktisk.

    Mvh
    Jan P.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    Bladde litt i bunken for å få litt avveksling til Marie Gauthier og alle de andre som går igjen og får mest oppmerksomhet.

    - Og hva fant jeg? Jo, noe med enkle, men dype røtter og sårende tekster, gjengitt med en tremolostemme, full of loneliness and humble awe.

    I øyeblikket trolig et funn for de fortvilende som har betalt for å se sitt lag avgi poeng mot Godset på Stadion :eek::



    Jeg mener Jimmie Dale Watson hører hjemme i enhver America-samling ...ja, i alles samling faktisk.

    Mvh
    Jan P.
    Du mener sikkert Jimmie Dale Gilmore ;)
    Han spilte jo i det smått legendariske bandet The Flatlanders, sammen med Butch Hankock og, ja var det. Navnedysleksi, akutt akkurat nå.

    Jimmie Dale Gilmore hadde jo også med seg Geir Sundstøl en periode, Jimmie Dale Gilmore oppdaget han på farmen tidlig på 90 tallet. Ble med på turne i USA den sommeren. Og du har selvsagt rett, bør finnes i en hver Americana samling.

    Håvard
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Haavard skrev:
    Han spilte jo i det smått legendariske bandet The Flatlanders, sammen med Butch Hankock og, ja var det. Navnedysleksi, akutt akkurat nå.
    Joe Ely, som også burdte representeres med opptil flere eksemplarer i enhver oppegående samling. :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Du mener sikkert Jimmie Dale Gilmore ;)
    Han spilte jo i det smått legendariske bandet The Flatlanders, sammen med Butch Hankock og, ja var det. Navnedysleksi, akutt akkurat nå.

    Jimmie Dale Gilmore hadde jo også med seg Geir Sundstøl en periode, Jimmie Dale Gilmore oppdaget han på farmen tidlig på 90 tallet. Ble med på turne i USA den sommeren. Og du har selvsagt rett, bør finnes i en hver Americana samling.

    Håvard
    Håvard - har du ikke hørt om Jimmie Dale Watson ? ;) ;D

    -ikke jeg heller.

    /jp
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jimmie Dale Watson funker også for America-frelste




    ....så jeg bommet ikke så ille gæli da Håvard, når jeg først kom i skade for å tisse litt på leggen ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    Jimmie Dale Watson funker også for America-frelste




    ....så jeg bommet ikke så ille gæli da Håvard, når jeg først kom i skade for å tisse litt på leggen ;D
    Americana er for alvorlig til at man kan tisse oppetter leggen ;D

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn