Amerikanere

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Det er dusinvis av land hvor myndighetene driver med tortur, drap og undertrykkelse av sine egne landsmenn.
At Irak gjorde dette er naturlig nok ikke akseptabelt, men å trosse de organer vi har til å løse problemene uten å gå til krig er ikke akseptabelt.
Demokrati er folkestyre. USA påberoper seg å være verdens beste demokrati. Det viste de at de ikke var, da de (nesten alene) bestemte seg for å gjøre det som alle andre mente var helt galt.
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Vi blir jo holdt kraftig nede her i Norge :- 25.- for en pils på Rimi????
røykeforbud overalt innendørs??????osvosvosv
Tortur----ingen madrass på glattcella???????
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Ja, og de gutta som ranet NOKAS, tungt bevepnet og drepte en politimann, og som har lange rulleblader med alvorlige forseelser, de må nødt å gå i fotlenker. Noe så nedverdigende. Det er tortur sier de....
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Aner jeg tendenser til at du er i forsvarsposisjon i forhold til synspunkter du inntok før krigen, Komponenten?

Vi må erkjenne at Irak var USA's "good-guy" under krigen mot Iran. Derfor fikk de nesten umerket drive massedrap på kurdere i denne perioden.

Når det gjelder hvorfor USA gikk til krig, vet vi kun en ting. Det er at den offisielle grunnen har blitt byttet ut fra Tenets "slam dunk" og Powells store skam til noe som ikke kan tilbakevises med fakta (meget bekvemt). Den relle grunnen kan vi fortsatt bare spekulere i.

Med de massive tap av menneskeliv som vi har sett siden Bushs fatale "mission accomplished" kan vi lure på om det ikke hadde vært en idè å la Saddam dø av naturlige årsaker. En kombinasjon av pisk og gulrot overfor et nytt regime kunne muligens gitt bedre resultater til en lavere pris.

Vi skal kanskje være glad for at Irak binder opp så stor del av USAs militære ressurser at andre slipper å få hjelp til å etablere et demokrati.

Forøvrig er det grunn til å hevde at demokrati i amerikansk betydning er "aksjonærdemokrati" ikke "borgerdemokrati".
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Folk er så jævla trangsynte..!!

Bush tok makten ved et kupp 2001, (sikkert i god tradisjon), da han jukset til seg makten ved stemmefusk.

Hvis ikke akkurat DET understreker at vi ikke har med et demokratisk styre å gjøre så er folk mer hjernevasket enn det som er bra.

Denne nasjonen skal da tvinge dette styresettet ned over hodene på folk....går ikke det veit du...
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Veldig morsomt at vi skal rakke ned på amerikanernes valgsystem, når vi nettopp har vært gjennom samme leksen selv. De som "vant" valget her hos oss, fikk ikke flest stemmer de heller, det er valgsystemet som er slik at stemmene ikke teller likt, det er avhengig av geografisk plassering. En stemme i Finnmark teller f.eks mer enn en stemme fra Oslo.

Har ikke noe behov for å gå i forsvarsposisjon, jeg har hele tiden ment og sagt det samme om den saken. Irak-krigen har jo også hatt en prevantiv virkning overfor andre despoter, den godeste Gadaffi ble jo plutselig mye mer medgjørlig, han ante vel at han kanskje sto på listen han og... Det er dessverre det eneste språket disse galningene forstår, og ære være USA som bruker så mye penger og ofrer så mye av sine egne for dette.

Av Irak og Iran valgte vel USA den gangen det de så på som det minste av to onder. Å la Saddam og andre lignende dikatorer dø av naturlige årsaker er selvsagt bekvemt, men utrolig feigt, og hvor stor er sjansen for at noen som er bedre skal overta?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Vi må erkjenne at Irak var USA's "good-guy" under krigen mot Iran.
Det skulle bare mangle. Irak var en sekulær, vestligorientert stat mens Iran ville skape en transarabisk islamsk revolusjon fra Syria til Pakistan. Ruholla Khomeinis visjoner var til de grader negative for vestlige interesser at man måtte vært gal for ikke å støtte den som eventuelt prøvde å stoppe ham. At vedkommende var diktatoren og den konstitusjonelle stalinisten Saddam Hussein var naturlig nok ikke uproblematisk, men har var med stooooor margin det minste av to onder. Det var helt riktig å støtte Hussein i krigen mot Khomeini, hadde sistnevnte tatt kontrollen over Irak hadde den islamistiske stormakt sannsynligvis blitt en realitet.

Når det gjelder hvorfor USA gikk til krig, vet vi kun en ting. Det er at den offisielle grunnen har blitt byttet ut fra Tenets "slam dunk" og Powells store skam til noe som ikke kan tilbakevises med fakta (meget bekvemt). Den relle grunnen kan vi fortsatt bare spekulere i.
Krigen er sannsynligvis, i likhet med de fleste andre av slaget, fundert i en mikstur av egeninteresser og politiske visjoner. Å reformere midtøsten er åpenbart i USAs og vestens interesse, spesielt med tanke på regionens rike naturressurser, og man kan heller ikke nekte for at det er i befolkningens egen interesse at landene tar del i den åpne verdenshandelen.

Vi skal kanskje være glad for at Irak binder opp så stor del av USAs militære ressurser at andre slipper å få hjelp til å etablere et demokrati.
Faktum er at mens et flertall av nordmenn og europeere, og nå også et flertall av amerikanerne, mener at krigen var et feilgrep, så mener et flertall av irakerne tross all uro at invasjonen var et gode. Både blant kurdere og shiaer har krigen stor folkelig støtte, hvilket sier litt om hvor undertrykkende Husseins regime var. Så det å kalle krigen en ond handling blir å sette seg på sin ideologiske kjepphest, som selvsagt er imot alt USA foretar seg, snarere enn å ha et pragmatisk forhold til det som foregår. Det er vel ingen som bedre kan bedømme om krigen var gal eller riktig enn Iraks egne befolkning?

Personlig mener jeg at hvis man får på plass et konstitusjonelt styre i Irak, og landet blir selvstyrt og kan ta del i verdenshandelen og oljemarkedet, så var krigen en heldig handling, både for vestlige interesser og irakerne selv. Hvis landet derimot bryter ut i borgerkrig, så var det et feilgrep. Ikke nødvendigvis selve invasjonen, men utførelsen av den. Det er åpenbart at det amerikanske millitæret ikke har planlagt godt nok for det som skjer nå. Slik det ser ut, burde man kanskje invadert Syria i samme slengen. Fra der strømmer det inn islamistiske selvmordsaksjonister som vil fremprovosere en borgerkrig og myndighetene ser tilsynelatende mellom fingrene på det. Dette er åpenbart meget uheldig.

Bush tok makten ved et kupp 2001, (sikkert i god tradisjon), da han jukset til seg makten ved stemmefusk.
Det er bullshit og noe det ikke finnes grunnlag for å hevde, utover spekulasjoner fra konspirasjonsteoretikere som tror CIA-mørkemenn regisserte 9/11, skjøt JFK, skjøt Lincoln, plantet Monica Lewinsky i det hvite hus, forfalsket månelandingen og konspirerer med oljeindustrien om polsmelting for å tekkes den mektige påhengsmotorbransjen. Bush fikk færrest stemmer, men flest valgmenn. Den rødgrønne eventyrblandingen fikk færrest stemmer her på berget også, men flest stortingsrepresentanter. Én stemme i Yeehaaville er verdt mer enn én stemme i New York, én stemme i Finnmark er verdt mer enn én stemme i Oslo, - slik er demokratiet.

Hvis ikke akkurat DET understreker at vi ikke har med et demokratisk styre å gjøre så er folk mer hjernevasket enn det som er bra.
USAs styre er akkurat like demokratisk som noe annet vestlig styre, med mulig unntak av det sveitsiske. Representantene i to av tre statsmakter velges ved valg, akkurat som her. Vår sittende statsminister har oppslutning fra 7% av befolkningen; er han da en bedre representant for det norske folk enn Bush er for det amerikanske?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Vel, nå er jeg faktisk av den mening, gal som jeg er, at det var rett å gå til krig mot Irak. Hvis naboen min mishandler ungene sine og jeg vet det, kan jeg selvsagt snu meg vekk og late som ingenting. Eller jeg kan ta kontakt med barnevernet som går inn og gjør noe.
Jepp, det er greit å ta kontakt med barnevernet (FN). Å gå inn og skyte foreldrene derimot, det er ikke greit! ;)
 
J

jekri

Gjest
Vår sittende statsminister har oppslutning fra 7% av befolkningen; er han da en bedre representant for det norske folk enn Bush er for det amerikanske?
Nå må du ikke glemme at det var to andre partier som var så regjeringskåte at de svelget en flokk kameler for å få tilfredstilt lystene sine.
Angående siste valg kontra USA 2001 så ble vel alle stemmene talt opp i Norge? Ingen strøket som i USA.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
............................ at SV velgere og sosionomer er idioter.
Er ikke det et etablert faktum da ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
J

jekri

Gjest
Er ikke det et etablert faktum da ?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Fy, jeg er en av de to :mad:
Men hvis det er sant så kan jeg vel påstå at FRPere kun er trygdede ???

;)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jepp, det er greit å ta kontakt med barnevernet (FN). Å gå inn og skyte foreldrene derimot, det er ikke greit! ;)
FN er håpløst. Det er så mange motstridende politiske interesser og så mange fraksjoner i den organisasjonen at den eneste måten man kan få til noe på der er gjennom korrupsjon og hestehandel uansett. Amerikanerne kunne sikkert bestukket seg til en resolusjon, men hvor mye mer reell legimitet gir det? Man snakker om demokrati, - det finnes vel knapt noe sted hvor så mange viktige avgjørelser tas i korridorer og på bakrom som i FN-bygget. Spør du meg er den jevne FN-resolusjon knapt verdt papiret den er skrevet på.

Hva angår stemmestryking er det ikke uvanlig at noen sedler ikke går gjennom maskineriet på grunn av tekniske eller formelle ting. Det ble nok strøket endel Bush-stemmer både i den ene og andre staten også. Stemmer ble også forkastet under stortingsvalget her i år, bl.a. noen hundre forhåndsstemmer fra Troms. Jeg skriker dog ikke "statskupp" av den grunn. Forøvrig er undertegnede ikke trygdet.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
FN er sikkert ikke perfekt. Men at alternativet er at den sterkeste gutten i klassen skal bestemme alt... det er heller ingen god løsning. Og da foretrekker jeg faktisk FN.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Fy, jeg er en av de to :mad:  
Men hvis det er sant så kan jeg vel påstå at FRPere kun er trygdede ???

;)
En av de to ?? Betyr det at det bare er to sosionomer som stemmer SV ? ;D ;D ;D ;D Duverden så feil man kan ta :( jeg som trodde det var 9 av 10 sosionomer som stemmer SV. ;D ;D

Eller er det slik at det bare finnes to sosionomer ? Vel i så fall må jeg si at dere gjør mye ut av dere ! ;D

Jeg må vel bryte sammen og tilstå at jeg denne gangen forlot "moderpartiet" og stemte FRP i ren forbannelse og oppgitthet over H ! Men trygdet ? Neida, jeg betalte vel lønna til en liten sosionom i skatt ! :mad:


På den seriøse side ( og den finner du ikke her ;D ) må man vel gi deg rett i at sosionomer som yrkesgruppe har fått mye kjeft i sammenheng med kriminalpolitikken. Mye er nok uberettiget også. Men skal man være seriøse blir jo debatten så meget kjedeligere. ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
FN er sikkert  ikke perfekt.  Men at alternativet er at den sterkeste gutten i klassen skal bestemme alt... det er heller ingen god løsning. Og da foretrekker jeg faktisk FN.
Som om det ikke er "den sterkeste gutten" som bestemmer også i FN. Det handler om allianser, handler under bordet og rævslikking i FN som utenfor. Dessuten kan de ikke gjøre noe for å stoppe noe som helst, organisasjonen er i praksis handlingslammet og kun et tomt skall. Bare se på Kongo/Zaire, Jugoslavia, Rwanda, de latterlige sanksjonene mot Irak; de har aldri lyktes med noe som helst.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Sant nok. Samme med sanksjonene mot Cuba.
 
J

jekri

Gjest
På den seriøse side ( og den finner du ikke her  ;D ) må man vel gi deg rett i at sosionomer som yrkesgruppe har fått mye kjeft i sammenheng med kriminalpolitikken. Mye er nok uberettiget også. Men skal man være seriøse blir jo debatten så meget kjedeligere.  ;D  
Den ene av to grupper, mente jeg. Enig i den siste setningen din ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Sant nok. Samme med sanksjonene mot Cuba.

Tiltredes !!
Når man får USA`s Cuba politikk på historisk avstand, dvs om ennå noen år, tror jeg historiens dom blir hård over USA. Det dummeste av alt det dumme USA har gjort utenrikspolitisk!

Det var USA som "presset" Castro over til kommunistene. Han var i utgangspunktet ikke kommunist, sosialist ja, men ikke kommunist. Nå skal det til USA`s forsvar sies at de vel aldri har forstått forskjellen !
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Å la Saddam og andre lignende dikatorer dø av naturlige årsaker er selvsagt bekvemt, men utrolig feigt, og hvor stor er sjansen for at noen som er bedre skal overta?
Hvis du leser innlegget mitt en gang til: Jeg antyder at et annet alternativ muligens ville gi bedre resutater til en lavere pris.

Det er ikke feigt, det er mer kostnadseffektivt.

Når det gjelder hvem som overtar:

Hvis USA oppriktig ønsker, og etterhvert skaper, demokrati i Irak vil de ikke ha kontroll da heller. Det valget vil det irakiske folket ende opp med. Proamerikanske følelser vil så lenge USA okkuperer landet ha meget dårlige betingelser i Irak.
Dessuten er det min spådom at USA kommer til å trekke seg ut av Irak uten at det finnes fungerende sentralmakt i landet. Hent gjerne fram tråden igjen om tre-fire år. Jeg spiser sokkene mine om ikke spådommen slår til. Irak kommer dermed med stor sannsynlighet til å gå i oppløsning langs de etniske skillelinjene. Vi kan se et Kurdistan i nord med mulige territorielle krav i forhold til bl.a. Iran og Tyrkia. I sør vil vi nok se en Sjiamajoritet med sterke sympatier til prestestyret i Iran. Iran er som kjent den staten man VIRKELIG kan bevise har sponset terrorisme. I midten får vi så en liten Irakisk Sunnistat, nå uten olje (bortsett fra olivenolje).

Hvis du tror dette er oppskriften på fred må vi nok bare være enige om å være uenige.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Det skulle bare mangle. Irak var en sekulær, vestligorientert stat mens Iran ville skape en transarabisk islamsk revolusjon fra Syria til Pakistan. (......) At vedkommende var diktatoren og den konstitusjonelle stalinisten Saddam Hussein var naturlig nok ikke uproblematisk, men har var med stooooor margin det minste av to onder.
Man støttet altså Saddams Irak gjennom nesten ti års krig mot Iran. (En krig som Irak startet for å få kontroll med Irans oljeforekomster, hvis jeg ikke er grovt feilinformert.) Deretter går man til krig mot Irak fordi de prøver seg på nytt, denne gangen mot Kuwait. Deretter okkuperer man hele landet for å redde landet fra Saddam, etter å ha sultet befolkningen gjennom ti år i FN-regi.

Vaskemaskinen min har noe som heter "Fuzzy Logic". Dette ma ha noe med hjernevask å gjøre.  ::)
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Vil ikke spore av tråden med et innlegg som kanskje ikke holder seg helt til temaet, men jeg velger uansett å gjøre det-det er jo tross alt fredag idag :)
Fant denne testen som skal kunne avgjøre hvor høy moral du har som menneske, syntes den var ganske bra-

By giving an honest answer, you will discover where you stand morally. The test features an unlikely, completely fictional situation in which you will have to make a decision. Remember that your answer needs to be honest, yet spontaneous. Please scroll down slowly and give due consideration to each line.

THE SITUATION:
You are in New Orleans and there is chaos all around you caused by a hurricane with severe flooding. This is a flood of biblical proportions. You are photo journalist working for a major newspaper, and you're caught in the middle of this epic disaster. The situation is nearly hopeless. You're trying to shoot career-making photos. There are houses and people swirling around you, some disappearing under the water. Nature is unleashing all of its destructive fury.


THE TEST:
Suddenly you see a man in the water. He is fighting for his life, trying not to be taken down with the debris. You move closer. Somehow the man looks familiar. You suddenly realize who it is. It's the President, George W. Bush. At the same time you notice that the raging waters are about to take him under forever. You have two options, you can save the life of the President or you can shoot a dramatic Pulitzer Prize winning photo, documenting the death of one of the world's most famous men.


THE QUESTION:
Here's the question, and please give an honest answer.......

Would you select high contrast color film, or would you go with the classic simplicity of black and white?

God helg-mvh Jan V,
 
J

jekri

Gjest
Sort/hvit gir størst effekt i denne situasjonen. Den ville jeg gått for, helt ærlig ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Enig med Jekri,
Har alltid hatt sort/hvitt som favoritt i mitt fotografhjerte. Det åpner dessuten for interessante muligheter for fotografikk. ( For de som vet hva det er. ) ;D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.399
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå når diskusjonen har gitt seg, så kom jeg over denne morsomme fnutten.
;D
Skal si den fyren blir harselert med en del.
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Kan du navnene på alle fylkene i Norge ......... ???
Hehe, og dette spørsmålet går du ut med i all offentlighet? Din uvitende amerikaner! ;D
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Vi i Europa har en tendens til å tro at Europa (fortsatt) er verdens sentrum, og at folk i hele verden synes det er viktig å vite mye om land og hovedsteder i Europa. Bullshit! Amerika og Asia er det som teller. Hva heter hovedstaden i Indonesia? I Malaysia? Hovedstaden i Arizona (byen er betydelig større enn Oslo)? Største byen i British Columbia i Canada? Hovedstaden i Nigeria? Nei, nordmenn er gjennomgående så ignorante og navlebeskuende at det er pinlig. Vi tror vi lever i verdens beste land og ferierer i "syden". Alt annet er "Bongo fra Kongo".
 
K

knutinh

Gjest
Jeg tror ikke at amerikanerne er spesielt dumme.

Men jeg tror at forskjellen er større der enn i de fleste andre vestlige land.

Jeg tror at amerikanerne har større tradisjon enn oss for å være "seg selv best". Noe som ikke er helt urimelig siden de representerer en solid chunk av verdens landmasse, befolkning og ikke minst økonomi. Det er mulig å være hele livet i USA og samtidig få varierte ferier.

Det farlige med å anklage andre for å være navlebeskuende er at man stiller seg lagelig til hogg. Jeg har vært i USA og det forundret meg stort at så mange lurte på om jeg hadde kjørt dit med bil. Ved å sette seg i hverandres sted så ville jeg ha trodd at de fleste amerikanere visste hvilke land de hadde fastlandsforbindelse med.

USA har større tradisjon enn oss med våpen og selvforsvar. Cowboyverdier blir glorifisert av bl.a. NRA. Jeg synes det er rart om ikke dette gjenspeiles i bl.a. synet på hvordan man skal forholde seg til resten av verden.

Amerikanere blir nok med rette oppgitt over at hele verden har en mening om hvem som skal styre USA når det strengt tatt er et indre anliggende.

De jeg kjenner som har studert i USA forteller om en veldig forskjellig undervisningsform, og svært forskjellig vekting. Bl.a. historiefaget er merkelig nok konsentrert om de siste 250 år :) Og selv om elevene lærer mye bedre enn oss å stå opp på en talestol og debattere (dette hadde nordmenn sårt trengt) så er visstnok ikke utdanningssystemet veldig godt på kritisk og reflekterende gjennomgang av pensum. Alt dette er inntrykk jeg har fått gjenfortalt av en håndfull personer og selvsagt ikke "sannheter".

Jeg tror nasjonal stolthet står mye sterkere i USA. For en nordmann er det helt greit å le av forsvarsevnen vår. Hvis noen lagde en norsk film som spilte nasjonalsangen vår som et "tårevått element" ville de fleste bryte sammen i latter (noe hollywood stusset fælt på at europeisk publikum gjorde under screening av air-force 1 med Harrison Ford).

Ikke minst er USA skilt i 2 veldig forskjellige soner, populært fremstilt ved de "røde og blå statene" under presidentvalget. Kyststatene er moderne og liberale og ligner mye på oss, mens innlandet og sør har mer konservative og religiøse oppfatninger, kombinert med ren fattigdom.

Jeg anbefaler boken "USA - annerledeslandet i vest". Jeg synes den framstår som en ganske objektiv framstilling av forskjeller og likheter uten å være noen "USA-bashing".

mvh
Knut
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Av verdens 20 beste universiteter er minst 19 i USA. Bare nevner det.
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Vi i Europa har en tendens til å tro at Europa (fortsatt) er verdens sentrum, og at folk i hele verden synes det er viktig å vite mye om land og hovedsteder i Europa.  Bullshit!  Amerika og Asia er det som teller.  Hva heter hovedstaden i Indonesia?  I Malaysia?  Hovedstaden i Arizona (byen er betydelig større enn Oslo)?  Største byen i British Columbia i Canada?  Hovedstaden i Nigeria?  Nei, nordmenn er gjennomgående så ignorante og navlebeskuende at det er pinlig.  Vi tror vi lever i verdens beste land og ferierer i "syden".  Alt annet er "Bongo fra Kongo".
Hvis man sier at amerikanere er navlebeskuende og uvitende burde man selvsagt vite at Jakarta er hovedstaden i Indonesia (og en av verdens aller største byer) og Kuala Lumpur i Malaysia. Selv om Phoenix er langt større en Oslo, tør jeg påstå at dens betydning i internasjonal sammenheng er langt mindre.

Hovedstaden i Nigeria er selvsagt ikke å forvente at man kan da den er en ubetydelig by. Men jeg tror nok mange her har kjennskap til den største byen, Lagos. Det er nok dessuten langt flere nordmenn som vet at Vancouver er British Columbias største by enn du innbiller deg...

Du undervurderer ikke minst Europas posisjon i verdenssamfunnet. Både økonomisk, diplomatisk og militært.
 
P

Parelius

Gjest
Av verdens 20 beste universiteter er minst 19 i USA. Bare nevner det.
Du skulle sagt det til kvalitetsreformatorene. De "trodde" de hadde blikket henimot "over there", og så ble det mer "down under".
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Av verdens 20 beste universiteter er minst 19 i USA.  Bare nevner det.
Det var en supersubjektiv og helt ubegrunnet påstand.

Det har vært gjort noen få forsøk på å lage verdensrangeringer av universiteter, men det er mye uenighet om hva som skal legges til grunn for hva som utgjør et "bra" universitet. Er det antall nobelprisvinnere? Antall publikasjoner pr. år? Osv, osv... Uansett vil "kvaliteten" på slike ting være avhenngig av størrelse på universitetet, fakultetssammensetningen, etc.

Du burde lese denne artikkelen:
University Rankings.
...og særlig avsnittet kalt "criticism of rankings"

Vennlig hilsen meg.
 
P

Parelius

Gjest
Det var en supersubjektiv og helt ubegrunnet påstand.
Det er da hverken supersubjektiv eller ubegrunnet. At du mener grunnene ikke er gode nok, det er en annen sak.
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Det er da hverken supersubjektiv eller ubegrunnet. At du mener grunnene ikke er gode nok, det er en annen sak.
Eh... utspillet hans står ubegrunnet... ::)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg tror ikke at amerikanerne er spesielt dumme.

Men jeg tror at forskjellen er større der enn i de fleste andre vestlige land.



mvh
Knut
Dette er vel det mest fornuftige som er sagt i denne tråden.

Forskjellene er enorme der, sett fra vårt ståsted.


Og hva hadde vel norge vært uten USA?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Litt mer likt Sverige. Mer tolerant befolkning og mer nyanserte politikere.
Med de fordeler og ulemper dette måtte medføre.

Hadde vi for eksempel vært en oljenasjon uten kompetanse fra USA?
Kanskje, men ikke på det tidspunktet vi ble det.

Vi ser forøvrig hvor "nyanserte" de svenske politikerne er på nyhetene nå for tiden.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hadde vi for eksempel vært en oljenasjon uten kompetanse fra USA?
Det er grunn til å tro at prisen ville vært lavere uten USA som kunde i oljemarkedet. Kanskje til og med så lav at kun forekomster på land hadde vært drivverdige? Hvem vet...
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Siden usa forbruker over 20% av alle fossile brennstoffer er nok påstanden din riktig..........................
Kjøp amerikanske biler og bli kvitt olja fort!!

Bodde en periode i LA og ble skremt over den jevne amerikaners uvitenhet over den øvrige verden!
De er ofte fornøyd hvis de har noen dollar i lommeboka, gas in the tank, og noe på grillen sammen med en Bud!
 
Topp Bunn