Amerikanere

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Å skulde nokon for å vere dum er mangesidig, og du kan meine ganske ulike ting:
- at vedkommande er lite intelligent (intelligensen er ganske mangesidig - t.d. sosial, matematisk, kreativ). Desse eigenskapane fordeler seg ikkje jamt, men stort sett er det uhyre vanskeleg å påpeike store skilnadar mellom folkegrupper. Hitler prøvde, men.....
- at han er uopplyst. I så fall - kven er det si skuld?
- at han er det vi heller burde kalle "forstokka", dvs. handlar mot betre vitande. Her hamnar dei fleste av oss, i større eller mindre grad. Det høyrer ikkje til menneskenaturen å handle rasjonelt. Sjølv om vi veit betre, har mistenkjeleg mange av oss tendens til å røyke, drikke, brenne fossilt brennstoff, drive krigar og ha eit forferdeleg kosthald.
Eg trur amerikanarane er like lite "dumme" som anna folk, men det er mange av dei. Og dei har store ressursar. Så mykje maktopphoping gjev eit heilt anna handlingsrom enn "normalt", når det konsentrerast på få hender. (Noreg er ein fredeleg, fredsbyggjande nasjon av den enkle grunn at vi er så få, vil eg tru. Jaja - litt historikk og ressurssamanhengar er vel også bakgrunnen).
Det er vanskeleg å definere sivilisasjon, å vere sivilisert, som kanskje er eit betre omgrep å måle opp mot enn mangel på dumskap.
Mange vil vel hevde at sivilisasjon heng saman med storleiken på ein nasjon, at ein stor nasjon er meir sivilisert enn ein liten. Sjølv vil eg protestere på slikt, og hallar til ein definisjon i redning det professor Odd-Bjørn Fure tenkjer: graden av sivilisasjon er ein funksjon av evna til å innordne seg ein overståande myndigheit. Såleis ordna Noreg seg godt under domstolen i Haag, då vi miste Grønland til Danmark, vi vart sure, men godtok dommen (små som vi var). USA kunne aldri tenkjast å gjere noko liknande, dei kan knapt tenkje seg å innordne seg FN. Og når storebror ikkje gjer det, kvifor skal andre? Klassisk disiplinproblem vi ser mange parallellar til i skulen.....
Sentralisering er ein del av menneskenaturen, og kanskje vårt skumlaste damoklessverd.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Noreg er ein fredeleg, fredsbyggjande nasjon av den enkle grunn at vi er så få, vil eg tru. Jaja - litt historikk og ressurssamanhengar er vel også bakgrunnen).
Som Thorvald Stoltenberg sa i en gjesteforelesning på Blindern: "Jeg tror vårt største bidrag til verdensfreden er at det er så veldig få av oss."

Eg trur amerikanarane er like lite "dumme" som anna folk
Jeg for min del tror amerikanere er like mye "dumme" som andre folk. Som pessimisten ville ha skrevet på gravsteinen sin: "Jeg fikk rett til slutt."

;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Alaska er 49 og Hawaii 50.

Noen tar med Puerto Rico og sier 51, noen tar også med District of Columbia og sier 52, men det er feil siden disse ikke er stater.

Noen tar med Puerto Rico og sier 51 ( Det er feil da Puerto Rico er nærmere en koloni enn en stat ). Og hvis man er ute på norsk på venstreside politisk, ville man vel ta med Norge ( i allefall under Bondevik, du skal være litt lenger mot venstre for å gjøre det i dag, men de finnes de også ! ) og sier 52 !  ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Ja når jeg da tar meg tid til å lese hele debatten igjen, lenge siden sist, ser jeg jo at poenget mitt var brukt allerede !

Huff jævla dumme insnevra norrmann, "jumping to conclusions" uten å sette seg inn i saken !!! Normenn er dumme !!! ;D ;D ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Bodde en periode i LA og ble skremt over den jevne amerikaners uvitenhet over den øvrige verden!
De er ofte fornøyd hvis de har noen dollar i lommeboka, gas in the tank, og noe på grillen sammen med en Bud!
Synes egentlig enkle folk er ganske ok. Da er de som oftest enkle å holde tilfredse. Tilfredse folk gjør vanligvis ikke så mye ut av seg. Tenk bare på all faenskapen amerikanerne kunne ha gjort hvis de var misfornøyde !! Nei sørg for at de har noen daler i lomma, en biff på grillen og en Bud i neven ! ::) ;D

Hvem vil ta fra dem den der "ølen" likevel, når vi har så mye godt øl her hjemme ? ;D ;D ;D
 
O

om.s

Gjest
Kan dere navn på alle statene i USA, alle land i Afrika, Asia, Sør-Amerika osv..??
Europa er ikke verdens navle. Det finnes selvsagt dumme folk i Amerika, men det finnes jammen mange dumme folk alle andre steder og...  
Herlig med slike gode "gamle perler" ;D .......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Synes egentlig enkle folk er ganske ok. Da er de som oftest enkle å holde tilfredse. Tilfredse folk gjør vanligvis ikke så mye ut av seg. Tenk bare på all faenskapen amerikanerne kunne ha gjort hvis de var misfornøyde !! Nei sørg for at de har noen daler i lomma, en biff på grillen og en Bud i neven !  ::) ;D  

Hvem vil ta fra dem den der "ølen" likevel, når vi har så mye godt øl her hjemme ?  ;D ;D ;D
Hey...kødd ikke med Budén min, sitter med en i handa nå ;D

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
En ting skal de ha, amerikanerne. De lager den beste musikken. Blues, country og rock.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Legg merke til at rolfozzy formulerte seg i presens, hr. norsklærer.

Klokken 19:06:29 i dag var det nok sant som han sa...

;)
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Kan dere navn på alle statene i USA, alle land i Afrika, Asia, Sør-Amerika osv..??
Europa er ikke verdens navle. Det finnes selvsagt dumme folk i Amerika, men det finnes jammen mange dumme folk alle andre steder og...  

Selvsagt! Kan ikke du? ;)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
767
Er blues, country og rock egentlig amerikansk?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Å slenge dritt om USA og amerkanere løser de fleste problemer for enkelte, ser det ut til.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Er blues, country og rock egentlig amerikansk?
Denne musikken er selvfølgelig påvirka og inspirert fra andre steder. Blues, kom utav slavenes sang på bomullsmarkene. Musikk de hadde med seg fra Afrika.
Country, påvirkning fra europeiske innvandrere og deres folkemusikk. Rock, en sammensmelting av disse musikkformene. Veldig forenkla dette, men ikke så galt tror jeg.

Europeisk klassisk musikk er da en helt annen sak.
 
K

kbwh

Gjest
Men hvem er best på ultramoderne kunstmusikkplingplong?
Franskmennene trur eg.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Er blues, country og rock egentlig amerikansk?

Jepp. USA er en relativt ung nasjon uten tradisjoner. Derav skapte de sin egen populærkultur. At det meste av blues, rock, pop og country kan spores tilbake til Afrika er irrelevant. Foredlingen foregikk i USA.

:)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Men hvem er best på ultramoderne kunstmusikkplingplong?
Franskmennene trur eg.
Vi snakker vel om hørbar musikk ?
 
K

kbwh

Gjest
Man hører den når de spiller.

Finnes et stykke av John Cage (amerikaner forresten) som heter 4:13. Der er det helt stille i fire minutter og tretten sekunder. Den tiden kan du bruke til å tenke på alle de lyder som faller deg inn.
Vil du høre Britney da kanskje. Er hun "hørbar"?
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Å slenge dritt om USA og amerkanere løser de fleste problemer for enkelte, ser det ut til.
Jepp, og for de store massene her på forumet er det en lettelse å slenge dritt om muslimer.

Slik er nok menneskets natur virker det som...
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
haha den ja, var jo baluba for noen år siden ang. rettigheter.

http://nrk.no/musikk/1999410.html

Hvem har opphavsretten til stillhet? En mildt sagt pussig strid mellom en 50 år gammel stillhet og ny versjon av samme stillhet kan koste dyrt. Cage vs Batt.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Utdrag fra linken over:

Marc Dooley, som framførte ”4’33” på klarinett fortalte til BBC at han ”performed it properly”.

Hvordan i h****** fikk han til det på klarinett!!!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Britney ? Spar meg. Min musikksmak er i en litt annen retning. Sårbart emne det der med plingplongmusikk tydeligvis. Alle må da lytte på det de liker.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Finnes et stykke av John Cage (amerikaner forresten) som heter 4:13. Der er det helt stille i fire minutter og tretten sekunder.
Har dette blitt remastra ?
 
K

kbwh

Gjest
Britney ? Sårbart emne det der med plingplongmusikk tydeligvis. Alle må da lytte på det de liker.
Jepp. Og så får vi forsøke å bære over med de som lytter på musikk vi ikke liker selv.

Plingplongmusikk er krevende. Fortår ikke halvparten, men av og til skjønner jeg bittelitt, og det er kjekt.
Etterpå kan jeg godt finne på å spille Nebraska en gang til.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jepp. Og så får vi forsøke å bære over med de som lytter på musikk vi ikke liker selv.

2. Etterpå kan jeg godt finne på å spille Nebraska en gang til.
1. Kva skulle vi då krangle om? Kablar, kanskje? (nei, det vert for smalt)

2. Den har eg ikkje høyrt på ei stund. Takkar for tipset.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Jepp. Og så får vi forsøke å bære over med de som lytter på musikk vi ikke liker selv.
Selvfølgelig. Vi er nok enig om dette. Men ikke bare bære over med, vi må jo også respektere at ikke alle har samme musikksmak. Hadde vært et fattig musikkliv hvis alle hadde likt det samme. Jeg har vært litt nysgjerrig på det du kaller plingplongmusikk og prøvd å lytte litt på det. Men det gir meg ingenting, så da lar jeg bare være å høre på det. Kommer nok ikke lenger enn John Coltrane jeg. Mener ikke at det er plingplong, men noe av det han lagde på slutten må det jobbes litt med før man finner koden.
 
Topp Bunn