AMK skandalen.. døm selv

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.010
Torget vurderinger
16
Jeg synes AMK er ute å kjører her for å si det mildt. Jeg tviler dog på at det resulterer i annet enn en reprimande.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har tidligere ment at AMK har fått til dels uberettiget og ofte grunnløs kritikk ift saker som har vært oppe i media, ref Ali-saken. I denne saken (dersom dette er den komplette lydloggen) virker det desverre som om AMK har gjort en generaltabbe. I begynnelsen er det jo heller ingen trussler eller roping.

Når det er sagt har jeg full forståelse for at operatørene tidvis har en svært vanskelig arbeidssituasjon med enorme mengder grunnløse kontakter. Dersom man bestemmer seg for at operatørene skal ha et visst skjønn, har det den naturlige konsekvensen at det i noen tilfeller vil bli feilvurderinger. I motsatt fall er det bare å øke helsebudsjettene og øke bemanningen i de prehospitale tjenester, slik at man har kapasitet nok til å sende ut en ambulasne med minimum to personer ved absolutt all kontakt til nødtelefonen.

I tillegg bør man ha i bakhodet at man generelt regner med en overlevelse under 10% på personer som får hjertestans utenfor sykehus. Det er derfor svært tvilsomt om utfallet ville blitt anderledes selv om hjelpen hadde kommet raskere frem. Men pga utfallet ser det ikke bra ut for verken AMK eller Politiet som kan synes å gå vel aggresivt til verks...

S

Slubbert

Gjest
Om ikke denne saken oser av utilslørt rasisme så er det ingen som gjør det. "En eller annen sinna pakkis, sikkert en bagatell". :p

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Drapstrusler er selvsagt helt feil uansett hvilken situasjon man er i, men det hadde ikke tatt AMK lang tid å tidlig beroliget innringer med at ambulanse faktisk er på vei. Det var ganske opplagt at noen trengte rask hjelp. Der og da hadde jeg nok blitt ganske frustrert selv.

Ambulansen var ettersom jeg har skjønte på stedet, men ønsket ikke å kjøre helt frem på bakgrunn av drapstruslene over telefonen. Akkurat det er 100% forståelig, og det er vel også det som gjorde at det tok ekstra tid før de ankom pasienten.

AMK til side, innringer burde vel kanskje også forstå at gjentatte drapstrusler kun frister politiet å kjøre til den addressen. Ikke alle mennesker svinger rundt seg med drapstrusler med en gang de er i en presset situasjon, så jeg forstår ikke helt hvorfor det skal fremstilles som en helt naturlig reaksjon.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
- "Hjelp Hjelp, det brenner hos meg!! Hvis dere ikke kommer og slukker brannen dreper jeg dere!!"

Verken AMK eller Brannvesen aksjonerer hvis det er fare for egne mannskap jmf,
Risiko ved all innsats skal alltid vurderes i forhold til forventet utbytte av innsatsen.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Spørs om det er så lurt å be AMK suge balle, når dama er døden nær - tror denne rasismen går begge veier jeg, dessverre.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
AMK har tydeligvis gjort jobben sin på en helt OK måte. Husk at AMK får massevis av useriøse henvendelser, og må nødvendigvis forsøke å prioritere. Innringerne oppfører seg komplett hysterisk og bruker grovt krenkende språk til folk som prøver å gjøre en meget vanskelig og stressende jobb. At folk fra nære asia oppfører seg slik er dessverre et faktum, kfr deres hysteriske tårer og tuting i begravelser.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Ulv ulv.....

Litt for mange grunnløse oppringinger hvor det bare er litt spetakkel og familievold og hvor de
forlanger å bli kjørt til legevakten eller til fastlegen sin. Litt koko mentalitet på mange av disse.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tragisk for gamlemor som døde.
ellers synes jeg det befant seg aper på begge ender av telefonlinja.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Første bud når du ringer, det er å presentere seg skikkelig og fortelle hva det gjelder. I tillegg skal opplyses om personalia til den syke, og utover det MÅ du svare skikkelig på ALLE spørsmål for at det ikke skal bli misforståelser. Dette er det eneste holdepunktet AMK-tjenesten har for å vurdere om det trengs ambulanse eller ikke, så derfor må rutinene følges.

Med tanke på de 100-vis av falske/unødvendige anrop de mottar i løpet av en dag, er dette tvingende nødvendig.

Det er altså ikke innringeren som skal avgjøre behovet for ambulanse.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Her er samtalen og utskriftene.
Kan ikke se at AMK personalet er spesielt dyktige til å håndtere desperate mennesker som ber om hjelp.

Hvordan ville du reagert på den mottagelsen mens mora di var døende i stu
Sleiven
Jeg har vært i en slik situasjon to ganger, og det er neimen ikke lett :-\
En får panikk og får fomlet seg til å ringe 113 (i panikken så blir en også usikker på selve nummeret....111?...112?....113?

Får kontakt og ber om øyeblikkelig ambulanse, hvoretter vedkommende på AMK ganske rolig (og forståelig) starter med å stille spørsmål ikke bare et men flere, starter med alder o.s.v., jeg som pårørende med gamlemor som ligger i senga og skriker av smerte og selv ikke kan si hva som er galt/feil.....og samtidig får liret/skreket ut av seg at de (ambulansen) må komme med en gang.......jeg dør....... jeg dør, samtidig så skal jeg kommunisere med de på tråden (113) i et forsøk på hva som eventuelt er galt med min mor (som ikke i det hele tatt er i særlig stand til å prate (fornuftig)
En må jobbe bra med seg sjøl i en slik situasjon for ikke å miste besinnelsen/kontrollen.

Samtidig så må AMK prioritere og det skjønner jeg også, men med eventuelle språkproblemer i tillegg så kan det fort gå skeis.

Pårørende er jo naturlig nok vettaskremte og for mange med dårlig erfaring på/i en slik prosess og i fortvilelsen over følelsen av ikke å bli tatt på alvor (les: situasjonen er ikke alvorlig) noe en kanskje ikke sjøl evner å bedømme hvorvidt er tilfelle eller ikke, så kan det fort bli skjærings.

Andre gangen jeg var i tilsvarende situasjon, så hadde jeg jo litt erfaring og taklet det litt bedre, da visste jeg jo mer om prosedyren (fra AMK).

Kanskje det burde vært noe mer folkeopplysning om hvordan eventuelle innringere normalt blir møtt når de ringer 113 i slike situasjoner.

I denne aktuelle saken, synes jeg nok at telefon (113) mottakerne burde ha satset på å overhøre bråket/støyen fra div. innringere og i stedet forsøksvis gi en forklaring på normal prosedyre i stedet for å bli med på krangel/støy.
Det innringere også må skjønne er jo at en IKKE nødvendigvis kommer til samme person andre og tredje gang en ringer, derfor må jo den som tar telefonen nødvendigvis starte prosedyren på nytt.....hvor,hvem,alder,hva o.s.v.
Førstemann/kvinne sitter kanskje i en ny samtale/annen sak.

Mvh.KW

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man skal jo være litt forsiktig med å poste i disse trådene...

Og når jeg leste utskriften først så synes jeg de virket litt "vanskelige" på AMK.

Men når man hører på opptakene....
*Man får ikke vite hvem som ringer - og det må jo være minst 4 eller 5 forksjellige som ringer til ulike tider.
*Man sier ikke hvem det har skjedd noe med.
*Man sier ikke noe om hva som har skjedd.
*Det kommer også frem at de første som ringer ikke vet all verden og heller ikke er på stedet.

Også kommer jo all banning, trusler, osv osv osv.

Når man da legger på og ringer inn gang på gang, og gjerne får ny operatør som ikke kjenner saken. I tillegg så er det sikkert en god del med "feilaktige" oppringninger.....

Jeg vil vel si at de som lett konkluderer med både rasisme og feilrespons fra AMK i denne saken - og som faktisk har hørt igjennom disse lydopptakene - dere stiller jammen høye krav til enkelte av deres medmennensker og tilgir det meste fra andre.

mvh
OMF

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Om man leser transkribsjonen av samtalene ser man at TV2 har gjort "noen små" redigeringer uten å informere om dette i videoen. Etter å ha lest disse synes jeg ikke lenger AMK har gjort noen klare faglige feil. Det er helt tydelig at de forsøker å informere seg om situasjonen - som fremstår mildt sagt kaotisk med flere telefoner/innringere som ikke selv er på stedet. Men det er også helt tydelig at det er en uprofesjonel oppførsel fra AMK som kan virke å eskalere situasjonen. Det fremgår ikke direkte når ambulansen blir sendt, men den er på vei 9 minutter etter første innringning og det virker jo forsåvidt greit synes jeg.

Det er uansett bra at det blir en granskning av helsetilsynet for å få klarhet i hva som skjedde.

U

utgatt60135

Gjest
Slik jeg leser loggen opptrådte AMK uprofersjonelt. Innringerne "mistet hodet", men AMK må kunne klare å la "skrotet" gå ut det ene øret. De burde si klart i fra at anbulanse var på vei og ikke fremporovosere ytterligere "skrot". Politianmeldelse kunne de tatt opp med dem i etterkant. Meget dårlig håntering av personell som burde være meget skolerte i slike situasjoner.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Lyngen skrev:
Slik jeg leser loggen opptrådte AMK uprofersjonelt. Innringerne "mistet hodet", men AMK må kunne klare å la "skrotet" gå ut det ene øret. De burde si klart i fra at anbulanse var på vei og ikke fremporovosere ytterligere "skrot". Politianmeldelse kunne de tatt opp med dem i etterkant. Meget dårlig håntering av personell som burde være meget skolerte i slike situasjoner.
Helt enig. De som ringer og AMK er ikke likeverdige parter. AMK skal være proffe og er der for å hjelpe folk i krise. Slik jeg hører loggen er eskaleringen i språkbruk ren "panikkmekanikk" - jeg blir ikke hørt- hva faen skal jeg gjøre - de hører fortsatt ikke - HVA FAEN SKAL JEG GJØRE - DE VIL IKKE HØRE, MEN FOR HELVETE.

Hadde en del kontakt med ambulansepersonal i Oslo i mitt tidligere arbeid. Vil ikke generalisere. Det var masse flinke, empatiske folk med forståelse for egen rolle og folks ulike behov. Men jeg våger påstanden at alt for mange overlever i den krevende jobben ved overforenklinger, fordommer og blind tro på egne førstevurderinger. Det er en forstålig taktikk, men ikke holdbar. Synes det virker som om ledelsen ikke klarer å holde kontroll med deler av kulturen.

Mvh
Sniff

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.503
Torget vurderinger
4
Jeg tror det er for enkelt å bare forklare innringernes oppførsel med at de er stressede, oppkavede og engstelige for gamlemor. Selvom det er flere forskjellige innringere tyr de alle raskt til kjefting, trusler og skjellsord. Selvsagt skal AMK-personalet kunne takle innringere som i vanskelige situasjoner agerer irrasjonelt, men med 150.000(?) samtaler per år vil det uvergelig også skje feil på AMK sin side. En apekatt i hver sin ende av telefonlinjen gjør ikke saken noe bedre, tvert om vil de naturlig nok forsterke hverandre.

Jeg tror det på innringer sin side er to fenomener som bidrar til oppførselen.
1) Dårlig språk og vanskeligheter med å gjøre seg forstått skaper frustrasjon. Med et godt norsk vil vedkommede lettere kunne gi klare og konsise tilbakemeldinger på AMK sine spørsmål istederfor å i frustrasjon ty til agressiv oppførsel, trusler og skjellsord. At manglende norskkunnskaper kankje bidrar til at de bruker værre ord og uttrykk enn de kanhende mener gjør heller ikke saken noe bedre.
2) Forventninger til andres reaksjoner. AMK sine spørsmål er vesentlige for at AMK skal kunne vurdere situasjonen, men tolkes straks som nedlatede mas om uvesentlige detaljer for innringer. Forventer man en viss reaksjon hos andre så får man gjerne nettopp den teaksjonen. Det virker nesten som om innringer er minst like forutinntatt (diskriminerende) som AMK beskyldes for.
Dersom i det minste en av de forskjellige innringerne hadde klart å snakke rolig og fornuftig i mer enn 3 setninger istedetfor å ty til trusler og skjellsord så hadde kanskje AMK-hentet inn den dårlige starten også.

Det er alltid to sider av en sak og her synes det som om kun AMK sine feil belyses i media. Å kun unnskylde innringernes oppførsel med den vanskelige situasjonen er et typisk eksempel på det tabuet det er å stille krav og forventninger til innvandrere. Situasjonen viser hvordan man kommer til kort dersom man ikke kjenner det norske språket og de norske kodene mer enn overfladisk.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.999
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan jo også stille seg dette spørsmålet: Hvem har denne saken gått mest utover? Sett bortsett fra det lyset media setter den i.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Trane skrev:
Det er alltid to sider av en sak og her synes det som om kun AMK sine feil belyses i media. Å kun unnskylde innringernes oppførsel med den vanskelige situasjonen er et typisk eksempel på det tabuet det er å stille krav og forventninger til innvandrere.

tøys.
media har da brettet ut alle detaljene de har fått tak i, og det har ikke bare vært til innringernes fordel.

samtidig sitter det folk som tar imot telefonen hos amk som bør være opplært til å takle alle slags type innringere.
også bavianer.
hvis de ikke takler det, så har de sannsynligvis feil jobb (jeg, for eksempel, kunne aldri jobbet hos amk. for hissig, take no shit-attitude).
den tåpelige kveruleringen til amk i en situasjon som bærer alle tegn på å være en nødssituasjoen, er like latterlig som utbruddene til innringerne.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OMF skrev:
*Man får ikke vite hvem som ringer - og det må jo være minst 4 eller 5 forksjellige som ringer til ulike tider.
sant nok. å presentere seg med fullt navn og lokasjon er første bud når man ringer purk eller ambulanse. fullt navn er igrunnen første bud hvis man ringer til personer man ikke kjenner godt fra før av...

de sier nok til at amk bør ha fått med seg om at det gjelder en eldre dame.
svigermooooor!

jo, de sier hun har besvimt, ingen puls. det bør holde.

*Det kommer også frem at de første som ringer ikke vet all verden og heller ikke er på stedet.
de sier de er på bjerke og på vei ned til tøyen. de sier at familiemedlemmene der har ikke telefon og kan ikke ringe selv. realiteten er nok at de som er på tøyen ikke kan snakke norsk. men uansett har amk fått vite 1) en eldre dame har kollapset og er uten puls, og 2) adressen er jens bjelkesgt. 43.
da er det bare å slenge seg inn i bilen og kjøre kjapt som faen.
så får man heller "ta" innringerne på språkbruk og oppførsel etterpå.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.503
Torget vurderinger
4
Gago skrev:
Trane skrev:
Det er alltid to sider av en sak og her synes det som om kun AMK sine feil belyses i media. Å kun unnskylde innringernes oppførsel med den vanskelige situasjonen er et typisk eksempel på det tabuet det er å stille krav og forventninger til innvandrere.

tøys.
media har da brettet ut alle detaljene de har fått tak i, og det har ikke bare vært til innringernes fordel.
Jeg sier ikke at det legges skjul på innringernes oppførsel, men at oppførselen ikke problematiseres når den kun forklares med situasjonen de var i.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Det som er tydelig er att familien utvilsom gav mobil til feil person for å ringe nødnummer!
Tenk om en vettug sindig person hadde ringt første samtale!!!!!
...
rar sak dette...

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Imperial skrev:
Det som er tydelig er att familien utvilsom gav mobil til feil person for å ringe nødnummer!
Tenk om en vettug sindig person hadde ringt første samtale!!!!!
...
rar sak dette...

mvh

vel, sindige og vettuge personer ser ut til å være manko hos denne familien...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Medias primæransvar er soleklart. De skal gjøre offentligheten oppmerksom på brist, maktovergrep og lovbrudd begått av myndigheter og offentlige innstanser eller mennesker med særlig makt. De skal være kritiske vaktbikjer. Privatpersoner som oppfører seg idiotisk i en krisesituasjon skal ikke kritiseres i den fasen saken er i nå. Maktforholdet mellom de to partene er her svimlende usymetrisk. Om det begås lovbrudd av de pårørende er det en sak for politiet. Å stille spørsmål til folks kompetanse eller egnethet til å ringe AMK er helt feil.

En ting som er veldig synd her er at en eller to enkeltansatte i AMK eksponeres for folket i det de begår det jeg vil kalle grov uforstand i tjenesten. Det er ikke pent. Det er virksomheten som bør komme i heisen og virksomhetsansvarlig som bør fronte det uten å bli bundet av det kjente lydsporet. TV-2 kunne gjort oppmerksom på at de satt på denne loggen. De behøvde ikke offenliggjøre den

Mvh
Sniff

P

Parelius

Gjest
Manglende profesjonalitet fra AMK; mer er det ikke å si om det. Så kan en snakke om høflighet etc fra innringer, men det forandrer ikke på hvem som skal være opplært til å hanskes med slike situasjoner. Vi andre dødelige har liksom ikke kurs i «hvordan beholde hodet i krisesituasjoner». Og en driver ikke voksenopplæring på folk som er på vei inn i hysterien. Det får en ta etterpå. Men det blir vel ansvarsfraskrivelse denne gangen som så ofte ellers.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
Manglende profesjonalitet fra AMK; mer er det ikke å si om det. Så kan en snakke om høflighet etc fra innringer, men det forandrer ikke på hvem som skal være opplært til å hanskes med slike situasjoner. Vi andre dødelige har liksom ikke kurs i «hvordan beholde hodet i krisesituasjoner». Men det blir vel ansvarsfraskrivelse denne gangen som så ofte ellers.
Forhåpentligvis har de en Siv Meisingset-lignende, blond informasjonsdirektør som kan smile mens hun sier at "nå skal vi se fremover og fokusere på å jobbe sammen for å bli enda bedre!"

Yadda.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.774
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har de ikke en slik kan de få jævla Jernbaneverkets.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gago skrev:
OMF skrev:
sant nok. å presentere seg med fullt navn og lokasjon er første bud når man ringer purk eller ambulanse. fullt navn er igrunnen første bud hvis man ringer til personer man ikke kjenner godt fra før av...

svigermooooor!

de sier de er på bjerke og på vei ned til tøyen. de sier at familiemedlemmene der har ikke telefon og kan ikke ringe selv. realiteten er nok at de som er på tøyen ikke kan snakke norsk. men uansett har amk fått vite 1) en eldre dame har kollapset og er uten puls, og 2) adressen er jens bjelkesgt. 43.
Vel....når man i etterkant har faisten så er det lett å være etterpåklok.

Jeg vil anta at pågangen på AMK er såpass stor, at man må foreta en evaluering før man sender en bil. Det er altså ikke slik at man kan ringe inn - "Jeg trenger en ambulanse til XXX" og så legge på og regne med at alt er greit. Jeg synes kritikerne stiller veldig høye krav til AMK operatørene.
AMK er vel ikke en TAXIsentral...de er en del av helsevesnet som skal yte en tjeneste, og da må de evaluere hva som er beste respons.

Sitter nå og ser på utskriftene fra samtale 1 - når jeg hørte på opptakene i går så la jeg merke til at det var dårlig forbindelse og mye støy.

Jeg synes man bør høre på opptakene en gang til, med følgende i bakhode:
1) Man har på dette tidspunkt ingen kunnskap om hva som har skjedd.
2) I mange av samtalene er det en ny operatør. Mao - AMK i samtale 2 vet ingen ting om samtale 1.
3) Hvilke kriterier skal man legge til grunn for at man skal sende en Ambulanse....

Jeg ser an enkelte spiller rasismekortet....eventuelle kommetarer som kan tolkes i den retningen kommer først etter å ha blitt utskjelt så til de grader.

Nei - jeg synes kritikken først og fremst skal rettes mot innringerne. Ambulansen var ganske rask på plass, og den hadde helt utvilsomt vært der umiddelbart dersom innringer hadde latt være å legge på og isteden snakket med AMK operatøren.

Mvh
OMF

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Når sant skal sies, så er det vel snuten som har føkka opp hele greia, igjen ::)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
-nei. Det klarte AMK helt alene, men politiet opptrådte som svært unyttige idioter

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke fulgt denne saken, og ikke hverken lest eller hørt hva som har blitt sagt. Men la meg likevel gjette på utfallet av det hele:

AMK beklager utfallet av det hele og de misforståelser som har oppstått, men understreker at det ikke på noe tidspunkt har vært noe motvilje fra deres side, men et sett av uheldige sammenfallende omstendigheter. De skal gå gjennom sine rutiner, og se på om det er noe de kan endre for å minske sjansene for at slikt skjer igjen. Så kan de sende en tulipanbukett og en hefte med instruksjoner på hvordan man skal forholde seg i en nødssituasjon.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Gago skrev:
OMF skrev:

svigermooooor!

Enig.

Selv om innringer kanskje ikke var den mest hyggelige og rasjonelle, så må AMK ha profesjonalitet til å se at det først og fremst er panikk- og frustrasjonsreaksjoner.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har dere hørt det samme som jeg??
Har dere i det hele tatt hørt loggen?
Hadde faktisk ikke trodd det var SÅ ille, men det blir jo banning og bråk allerede i første telefon.
Kan ikke se at noen andre enn familien har gjort noe galt i denne saken, AMK får knapt opplysning om annet enn en adresse, hvor innringer ikke selv befinner seg, før man begynner å snakke om å sende en forpult ambulanse. Mener noen her seriøst at man skal ta den slags henvendelser alvorlig? Når noen skal ringe etter hjelp, er det da en genistrek å skrike og hyle i bakgrunnen så den man ringer ikke kan høre hva man sier? Og når man så innimellom får frem et forståelig ord er det enten trusler eller vulgariterer som kvalifiserer til politianmeldelser.
Med tanke på situasjonen i våre naboland, hvor ambulansepersonell, brannmenn og lignende, blir jevnlig angrepet og ikke kan bevege seg i deler av landet uten politi-eskorte synes jeg ikke det er rart at AMK ikke sender ambulanse i denne saken(eller de gjør jo det, men tilkaller også politiet). Bor man i et sivilisert land må man faktisk prøve å oppføre seg en smule sivilisert, om ikke annet så i situasjoner hvor mennesker er i livsnød. Dette er så ille at det nesten ikke er til å tro. Å brøle og true i telefonen på dårlig og tidvis uforståelig norsk, uten å gjøre et seriøst forsøk på å forklare situasjonen og svare på spørsmål til de som skal hjelpe deg, er så ufattelig langt i fra normal folkeskikk at man ikke kan forvente at AMK skal ta det seriøst.
Kan noen her med hånden på hjertet si at de ville gått inn for å hjelpe etter å kun ha hørt alle disse samtalene og truslene, og ikke som nå, vet hva som faktisk skjedde? Man skal faktisk tenke på sikkerheten til AMK og, man sender ikke kolleger inn i situasjoner som er så truende og usikre som dette, snakker meg om å være etterpåkloke bessewissere.

Media kjører på som sist, hva skjedde da? Ambulanser ble hindret i trafikken som hevn, er det det man vil oppnå denne gangen og? Og hvordan endte det forrige gang? Den eneste som ble stående igjen som rasist etter den saken var Ali selv, etter den famøse kronikken i Ny tid.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Jobber tett opp mot AMK sentral, og er gift med en AMK sykepleier. Det dere ikke er klar over er hvor mange "tulletelefoner" de får HVER ENESTE DAG!! Folk ringer hyler og skriker og vil ha sykebil, det bannes og trues bortimot daglig av folk som ikke har penger til taxi hjem eller som vil ha narkotiske medisiner etc, etc.

Hvis man skulle sende ambulanse til hver eneste innringer som ber om sykebil, ville man måtte trenge 100X så mange biler. Likevel ville man oppleve at reelt syke mennesker ikke fikk bil fordi tilgjengelige biler ikke fantes, de var på "wild goose chases".

Det finnes også mange eksempler på at presumtivt syke mennesker går til angrep på ambulansepersonellet. Det er IKKE uten grunn at politiet SKAL tilkalles som "back up" ved den minste mistanke om at det kan bli brukt vold. Så langt har ingen ambulansesjåfør blitt drept i slike situasjoner, men det har faktisk vært nære på, og folk har gått sykemeldt i lange perioder som følge av fysiske angrep,- noen har også sluttet i jobben av samme grunn. Dette er saker som det ikke skrives mye om i avisene, disse folkene har taushetsplikt så det blir ikke de "gode historiene" for media ut av det.

Når det gjelder utskrifter av lydlogger så gir disse knapt halve bildet da de ikke på noen måte formidler stemninger toneleie etc som klart er med på å forme budskapet mye mer enn selve ordene! Jeg jobber i luftfart og har skrevet ut noen slike for havarikommisjonen. Ordene formidles, men ikke panikk, angst, hyl, bønner og bannskap som kommer på tapen når folk forstår at dette går til Hælvete! Derfor konkluderer ALDRI komisjonen uten å ha HØRT hele tapen, hele tapen- uten redigering!

Til slutt vil jeg si at denne offentliggjøringen av lydopptak av slikt samband er noe dritt, da det ender med at folk ikke snakker sammen i trengte situasjoner nettopp fordi de vet at det blir offentligjort på TV2 eller i VG. Vet positivt om flymannskap som gikk over til fingerspråk da en motor ekspolderte. Tapen var ganske blank og det vil på sikt resultere i redusert sikkerhet. Slike logger skal brukes til å utrede "HVORFOR" slik at man kan lære av det. De er ikke ment å brukes til å fordele skyld. Og slett ikke som "bevismateriale" overfor en lynsjemobb i gata !

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Spiralis skrev:
Når det gjelder utskrifter av lydlogger så gir disse knapt halve bildet da de ikke på noen måte formidler stemninger toneleie etc som klart er med på å forme budskapet mye mer enn selve ordene! Jeg jobber i luftfart og har skrevet ut noen slike for havarikommisjonen. Ordene formidles, men ikke panikk, angst, hyl, bønner og bannskap som kommer på tapen når folk forstår at dette går til Hælvete! Derfor konkluderer ALDRI komisjonen uten å ha HØRT hele tapen, hele tapen- uten redigering!

Til slutt vil jeg si at denne offentliggjøringen av lydopptak av slik samband er noe dritt, da det ender med at folk ikke snakker sammen i trengte situasjoner nettopp fordi de vet at det blir offentligjort på TV2 eller i VG. Vet positivt om flymannskap som gikk over til fingerspråk da en motor ekspolderte. Tapen var ganske blank og det vil på sikt resultere i redusert sikkerhet. Slike logger skal brukes til å utrede "HVORFOR" slik at man kan lære av det. De er ikke ment å brukes til å fordele skyld. Og slett ikke som "bevismateriale" overfor en lynsjemobb i gata !
Veldig viktige understrekinger Spiralis, særlig siste avsnitt. TV 2 har tråkket langt over streken. Jeg har tro på at de som skal gå denne saken etter i sømmene vil gjøre en skikkelig jobb, men jeg er også overbevist om at den vil få etterspill. problemet nå er at dritten allerede har truffet vifta på en måte som gjør at det blir unødvendig krevende å fordele ansvar, sikre erfaringer og bruke hendelsen til å bli bedre. Støttegruppene for AMK på facebook er allerde på plass, oss/dem følelsen blant både ambulansefolk og tyrkere er styrket. osv.

Mvh
Sniff

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.066
Sted
Trondheim
Helt enig med Spiralis her. Kan ikke se at AMK sentralen har gjort noe galt i denne saken.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Det er nok mulig vi som ikke er i bransjen undervurderer hvor mye rølp som kommer inn til AMK.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Godt formulert Spiralis. Utrolig hvor unyansert mye av kritikken mot AMK er i denne tråden. Og det er forferdelig synd at en slik sak, og måten den blir fremstilt på i media, skal få konsekvenser for folks tillit til AMK og ambulansetjenesten. En tjeneste mange av oss må benytte før eller siden, enten vi vil eller ei.

Topp Bunn