Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det prosjektet och den konserten var j@#%t tufft! 😍 En skön miks av folkmusik, fusion, grooviga beats och tangovibbar med ett vanvittigt trøkk när alla 7 gav järnet samtidig och lika sårt och stämningsfullt på den andra änden av skalan . Otroligt bra!

Fick med mig alla tre albumen och fick signerat de alla. Saknar signaturen av den andra trummisen som är med på två av albumen, men det får vi inte gjort något med.

IMG_2638.jpeg

IMG_2643.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Detta är nog inte for alla, men de hade en röd tråd genom alla låtarna (som gick in i varandra genom hela konserten) med en rytmisk driv som återkom helat tiden och bara fick alla i bänkarna till att sitta och regelrätt digga. Omöjligt att sitta stilla och foten gick på samtliga tilstede. Den driven och det groovet var coolt som fy. :giggle:

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    Spennende miks, dette. Oppdaget innlegget litt for sent, ellers hadde jeg tatt turen.

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    När det är trubbel med en MM-inngång får en sysselsätta sig med andra ting. Ut med WE och fram med loddebolten. Ut med den gamla BG-kondensatorn på katoden till driverröret och in med de Black Gate jag fick av @LMC, med korrekt värde, enligt Loesch. Samtidigt blev den billiga 10v/6800uf kondensatorn på sockelen till heatern på 300b-röret bytt till AN Kaisei 16v/10000uf. Också enligt Loesch.

In med de orginala 300b-rören och på med strömmen. Allt väl och bra. Resultatet blev tvådelt. Kan spela högre utan upplevd stress. Med andra ord, det upplevs som förstärkarna fått mer ro över sig. Det andra är en tydlig upplevd bättring i de lägre frekvenserna. Mer detaljerad och upplöst bas. Får se utöver kvällen om det är fler upplevda förändringar. Dessa 300b-förstärkare responderar tydligt på komponentbytten nu. Skoj.

Vis vedlegget 1036572 Vis vedlegget 1036573

Ps. löp och köp Tokyo Jazz Joints! Ordentlig feel good bok för oss analoga jazzälskare med bilder av en annan värld att drömma sig bort till.

Vis vedlegget 1036575 Vis vedlegget 1036576
    Kjøpt denne boka og må si meg enig, kunne tenkt meg å besøke Japan ja :)

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flott å se igjen kirken jeg er døpt og konfirmert i. Ganske mange år siden jeg har vært inne der nå. Takker så mye for bildet !

:love::love:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.550
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ser at Tokyo Jazz Joints er oppgitt til 20x24 cm, men kan du måle hvor tykk den er, @crosswind? I have the most cunningest of plans.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Hold oss oppdaterte med testinga av ulike 300B-rør. Er nok dessverre nødt til å investere i et nytt par. Har selv WE (det ene røret har utviklet en slags merkelig "fisling" som tiltar i frekvens når røret varmes opp) og JJ, og det pussige er at selv om JJ høres bra ut så mangler det helt musikaliteten til WE. Hvordan er f.eks. Takatsuki i forhold til WE?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hold oss oppdaterte med testinga av ulike 300B-rør. Er nok dessverre nødt til å investere i et nytt par. Har selv WE (det ene røret har utviklet en slags merkelig "fisling" som tiltar i frekvens når røret varmes opp) og JJ, og det pussige er at selv om JJ høres bra ut så mangler det helt musikaliteten til WE. Hvordan er f.eks. Takatsuki i forhold til WE?
    Fick aldrig testat Taka, da det ene röret var kaputt, dessverre, men WE spelade med mer nerv och innlevelse. De spelade större och mer med fler övertoner. Alla instument fick en extra dimension till sig med fler lag. De spelade smoothere och mer avslappet. Dette är upplevelser mot Full Music-rörene som sitter där nu. Jag har av och till en slags hårdhet/skarphet med MF som inte var där med WE.

Har du testat andra typer/märken upp genom?

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Fick aldrig testat Taka, da det ene röret var kaputt, dessverre, men WE spelade med mer nerv och innlevelse. De spelade större och mer med fler övertoner. Alla instument fick en extra dimension till sig med fler lag. De spelade smoothere och mer avslappet. Dette är upplevelser mot Full Music-rörene som sitter där nu. Jag har av och till en slags hårdhet/skarphet med MF som inte var där med WE.

Har du testat andra typer/märken upp genom?
    Takk for svar! Ulempen for oss DIY'ere er at vi bygger (og planlegger) mer enn vi lytter. De eneste andre typene jeg har hørt er Valve Art C60 og de var bra, men hørte de først uten sammenligningsgrunnlag så det er ikke verdt stort. WE ble kjøpt ganske tidlig og siden "alle" sa de var best så så jeg ingen grunn til å prøve noe annet. Er generelt en litt reservert tilhenger av 300B. Synes de kan være noe trege i lyden og det kan være vanskelig å få til skikkelig fottramp (eller luftdirigering hvis en er klassiskfan). Synes av og til også at utgangstrioder kan bli litt for gjennomsiktige og vektløse i lyden. Mitt ideal har alltid vært at artistene skal ha kropp og kjøtt på beina. Liker ikke følelsen av å lytte til delvis gjennomsiktige spøkelser. Nå har jeg kompensert for dette på ulike måter og resultatet har blitt bra.. Tør ikke endre for mye nå som ting mer eller mindre høres ut som jeg vil at det skal høres ut. Kanskje jeg ubevisst har tunet forsterkerne og anlegget ellers til å passe best med WE.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Å, lycka. Jerome Sabbagh släppte ett nytt album, Heart, innan sommaren som kunde förhandsbeställas. I dag kom det i posten. Passade på att beställa No Filter som kom i 2018, så nu har jag alla tre han släppt på sin egen label, analog tone factory. AAA-utgivningar på sitt bästa.

IMG_2722.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Takk for svar! Ulempen for oss DIY'ere er at vi bygger (og planlegger) mer enn vi lytter. De eneste andre typene jeg har hørt er Valve Art C60 og de var bra, men hørte de først uten sammenligningsgrunnlag så det er ikke verdt stort. WE ble kjøpt ganske tidlig og siden "alle" sa de var best så så jeg ingen grunn til å prøve noe annet. Er generelt en litt reservert tilhenger av 300B. Synes de kan være noe trege i lyden og det kan være vanskelig å få til skikkelig fottramp (eller luftdirigering hvis en er klassiskfan). Synes av og til også at utgangstrioder kan bli litt for gjennomsiktige og vektløse i lyden. Mitt ideal har alltid vært at artistene skal ha kropp og kjøtt på beina. Liker ikke følelsen av å lytte til delvis gjennomsiktige spøkelser. Nå har jeg kompensert for dette på ulike måter og resultatet har blitt bra.. Tør ikke endre for mye nå som ting mer eller mindre høres ut som jeg vil at det skal høres ut. Kanskje jeg ubevisst har tunet forsterkerne og anlegget ellers til å passe best med WE.
    Tack för inngående svar VB. Väldigt intressant det du skriver om att utgångstrioder kan bli litt for genomskinliga och viktlösa. Aldrig sett det på det viset. Har väl egentligen aldrig tänkt det kan bli for genomskinligt och viktlöst, men det klart, går det på bekostnad av fottramp och trøkk så ser jag problemet. Jag har också ett ideal om kött på benen och kropp och känner inte att det saknas just nu, men kan fint bli ännu lite mer av just det. Mycket av det har kommet med de gradvisa uppgraderingar jag gjort på förstärkarna och nu kan jag faktiskt med handen på hjärtat erkänna att jag hör skillnad på små ändringar som byte av en kondensator.

Har ju förstått att de olika 300b-rören uppför sig olikt beroende på vilken krets de står i och att det inte finns någon facit (som med allt i denna hobbyen) och att det kan vara svårt att mena ett WE-rör låter likt i min som i din amp. Kan en pröva först är ju det det bästa, men inte alltid lika lätt.

Själv har jag inte kommit dit att jag hittat ”mitt” 300b-rör, driver eller recti. Jag jobbar med saken, men har ett stycke kvar. Moro är det uansett.

Vet inte om du lest denne testen, men länkar till den om inte. Detta är en test av 300b-rör av Thorsten Loesch, mannen bak mina förstärkare.

Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Joda, har vel egentlig lest alt av tester om 300B....Trist men sant.

Det er vanskelig det der med synergi både innad i forsterkeren og med hensyn til resten av anlegget. Hos meg løsna det liksom ikke før jeg bygde ny forforsterker. Ingen 300B-rør kunne ha fiksa det som forforsterkeren bidro med. Gainstruktur? Forvregningskarakteristikk? Magi? Hvem vet.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har en inte jobb så skaffar en sig. :oops:

Fick ett par lådor med rör häromdagen. Ingen aning om status. Några få av de vanliga smårören som potentiellt kan vara keepers, en hel del PCF80/82/802 (som är ukänt för mig) och så skrotlådan då, som kommer innebära en massa arbete. Om jag orkar… 😨

IMG_0001.jpeg
    IMG_0003.jpeg
    IMG_0002.jpeg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.110
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Håper du har fått og ikke kjøpt.
    For det aller meste radio- og TV rør.
    Ser ikke noe som brukes til HIFI.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fick lämna återbud till årets sommarfest med OVK då prioriteringarna drog ett annat håll denna helg. I stället blev det en helg i Göterborg med barnen. En sista helg innan skolstart i morgon. Tur med vädret hade vi och mitt gamla Götlaborg var som jag kom i håg det. Bodde där i många år så var fint att komma ”hem”.

Efter en obligatorisk fika i Haga gick jag förbi Peckham Soul på Järntorget. Hade egentligen lovat mig själv att helgen inte skulle innebära skivköp och det gick ju som det måtte. En kort tur inom och fick med mig tre skivor.

L.A. Four på Concord. Den blir spännande.

IMG_0127.jpeg

En annan favorit på Concord, Scott Hamilton.

IMG_0129.jpeg

Och sist en gammal känning. Detta är väl min tredje version av denna, efter en japanpress och en regulär variant. Får se hur denna låter jämfört med de två andra.

IMG_0128.jpeg

Både Concord och Hamilton är favoriter här i hus och båda har vanligtvis krämljud.

Annars händer det potentiellt spännande saker på armfronten. Letar efter ny tung arm till DaVa nu som DaVa mono är på gång och ett möjligt armprojekt har lite oväntat dykt upp. Fortfarande på planeringsstadiet och långt från säkert att det blir av, så håller det till bröstet foreløpig, men det kan bli spännande om det går att genomföra.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    På söndag som var gick loppmarknaden på Svartskog av stapeln. I år slapp jag gul väst och plikter och kunde strosa runt med en kaffekopp och ett stycke morotskaka i handen. Massa skräp, som sig bör, men kom hem med 5 skivor som potentiellt kan vara intressanta. Sara Vaughan m. trio (köpt pga mono), en Webster på Verve och tre klassiska på Melodia, som ofta är bra kvalitet.

IMG_0170.jpeg

Det som potentiellt är ännu mer spännande är att jag beställt ny arm till DaVa. Projektet jag nämnt tidigare ser ut att bli realiserat. Vi pratar något väldigt otippat (i min bok), förhandlare i utlandet (om än Skandinavien) och armproducent (utanför Skandinavien) som specialbygger en ”standard” arm ur deras portfölj till att matcha min DaVa FC-A1. (Armtillverkare och DaVa pratar ”samma” språk och har kontakt under processens gång.)

Allt detta tack vare en väldigt hygglig förhandlare som är i startfasen av att dra i gång sin gamla bedrift, som legat på is några år. :giggle:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nappade med mig flera mono-pressningar i dag och en spännande Don Cherry på Blue Note. De tre nedersta var bara för att stilla nyfikenheten av audiofila direct-to-disc-skivor. Musikaliskt ingen aning, men säkert kul att spela en gång av och till. Tack till @Hifi&Vinyl

IMG_0226.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nu har det blivit mycket vinylinköp den senaste tiden. Ski, Tønsberg og i dag Tromsø. På under en vecka. Det letades efter mono på Backbeat i eftermiddags. Bara Tone Poet som är i stereo av de sex jag fick med mig.

Har också fått e-post i dag om att nya armen är klar och på väg till Danmark. Darius/DaVa skrev till mig häromdagen och informerade om att mono-DaVan är klar mot slutet av månaden. Vi går en spännande höst i möte.

IMG_0242.jpeg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.113
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nappade med mig flera mono-pressningar i dag och en spännande Don Cherry på Blue Note. De tre nedersta var bara för att stilla nyfikenheten av audiofila direct-to-disc-skivor. Musikaliskt ingen aning, men säkert kul att spela en gång av och till. Tack till @Hifi&Vinyl

Vis vedlegget 1056139
    Bra innspillninger...... Musikalsk innhold...... Hmmm.
    Prøv å få tak i denne, om du liker slikt 🥰

L1010451.JPG

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skivinnköpen tar ingen ände. Alta i dag, Puskas. Absolut ingenting av intresse i de vanliga pop/rock- eller jazzhyllorna, men hittade några intressanta i en gömd hylla med oprisade klassiska skivor. Decca, Melodiya, Philips och RCA Victrola, pluss en Mozart Piano Trios med The Starker Trio. Har bara hans Bach-tolkningar från förr, så spännande med Janos Starker ta sig av Mozart.

IMG_0264.jpeg
    IMG_0265.jpeg

Fick sätta prisen själv och den kvinnliga innehavaren tyckte jag luktade gott. Man kan inte annat än digga Alta och finnmark. :love:😅

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.088
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Skivinnköpen tar ingen ände. Alta i dag, Puskas. Absolut ingenting av intresse i de vanliga pop/rock- eller jazzhyllorna, men hittade några intressanta i en gömd hylla med oprisade klassiska skivor. Decca, Melodiya, Philips och RCA Victrola, pluss en Mozart Piano Trios med The Starker Trio. Har bara hans Bach-tolkningar från förr, så spännande med Janos Starker ta sig av Mozart.

Vis vedlegget 1060055 Vis vedlegget 1060056

Fick sätta prisen själv och den kvinnliga innehavaren tyckte jag luktade gott. Man kan inte annat än digga Alta och finnmark. :love:😅
    Flygfotogen?😉

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En sällsynt sak skal testas ut. Var primärt ute efter balanskontroll då jag av och till saknar det, men så såg jag vad Stefano Bertoncello skrev om den i sin blogg och spänningen sköt fart;

IMG_0334.jpeg

Är rädd det snart kommer en strøken Music First Audio TVC ut på brukten.

Här är hela omtalen förresten, skojig läsning:

Så visade det sig att säljaren och köparen har samma arbetsplats och denna bilden tickade in i morse med texten, ”kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen” :giggle: så då bytte pengar och gods händer på gate A2.

image0000011.jpeg

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.703
    Nå er jeg spent på hva lytterintrykket blir! Håper ikke du skal ut på jobb i helgen . . .

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    etter røntgenbildet å dømme , er det der ingen TVC, men en passiv resistorbasert attenuator/volumkontroll og muligens vil lastimpedansen mot kilden og utg imp variere med volumsetting
    dette kan påvirke frekvensgangen, slik som med Erntsens passive "pre"

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    etter røntgenbildet å dømme , er det der ingen TVC, men en passiv resistorbasert attenuator/volumkontroll og muligens vil lastimpedansen mot kilden og utg imp variere med volumsetting
    dette kan påvirke frekvensgangen, slik som med Erntsens passive "pre"
    Ser ut som du har rätt Leif. Sitter 21-stegs dual mono San-ei Tokyo Kouon Denpa attenuator i den.

• Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn