Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    En man som rosats upp i skyarna. Kunde nästan köpt albumet bara för coverets skull. Gillar det jag hör.

IMG_1309.jpg

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Spiller på Rockefeller 27/8. Oppdaget det ikke før jeg hadde bestilt ferie.....

En konsert jeg gjerne skulle hatt med meg. :(

Fremdeles ledige billetter. Det er bare å løpe og kjøpe. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hmmm, her har jeg visst gått glipp av noe? Nyyydelig arbeid med Studer'en, crosswind! Hatten av!! :cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm, her har jeg visst gått glipp av noe? Nyyydelig arbeid med Studer'en, crosswind! Hatten av!! :cool:
    Tusen tack sir! Det värsta grovjobbet är gjort. En av de kommande dagarna ankommer en liten packe kondiser i posten sånn att lydkorten också uppgraderas. Efter det skal hösten och vintern gå till inköp av musik. Tape är kostsamt, så det skal väljas med omhu.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Flax-One er av de bedre heavy/prog platene av norske grupper. Den har vært høyt priset lenge men nå fikk du et påskudd til å lete den opp. Keep it in the family.....

Vis vedlegget 452085
    Når er den produsert? Før '84:rolleyes:?? Du får spille denne for meg neste gang jeg er på besøk Jim I:) Grattis med utført jobb på Studeren Crosswind! Looking good!

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Flax-One er av de bedre heavy/prog platene av norske grupper. Den har vært høyt priset lenge men nå fikk du et påskudd til å lete den opp. Keep it in the family.....

Vis vedlegget 452085
    Når er den produsert? Før '84:rolleyes:?? Du får spille denne for meg neste gang jeg er på besøk Jim I:) Grattis med utført jobb på Studeren Crosswind! Looking good!
    Det skal vi fikse. Men hva om heller Cross setter i gang et slektstevne der oppe, da kan han han i løpet av kvelden tilfeldigvis dulte borti Hermod Falch og spørre sånn i en bisetning om hvor master tapen ligger. Vi kan godt passe på den i to dager, det holder tenker jeg.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Vis vedlegget 452085
    Det skal vi fikse. Men hva om heller Cross setter i gang et slektstevne der oppe, da kan han han i løpet av kvelden tilfeldigvis dulte borti Hermod Falch og spørre sånn i en bisetning om hvor master tapen ligger. Vi kan godt passe på den i to dager, det holder tenker jeg.
    Är på saken, svärmor får instruktioner i tillfälle backstagepass på Leknes-konserten! :cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Två pakker på posten samma dag. Båda långvägs ifrån. Den ena inte så spännande, den andra desto mer. Sista batch med kondiser till ljudkorten till Studeren samt den bästa(?) avmagnetiseraren. Kraftig nog till att hållas borta från pacemaker och liknande livgivande apparater.

Den som gav mest puls var en liten sak från Japan. Fidelity Research XG-5. Pass/low <3 Ohm 34dB/med 4-18 Ohm 26 dB/high 18-40 Ohm 22dB. Flexibel till det mesta. Sålde Rothwell MCX som gav för liten förstärkning till AT-pickupen. In kom denna.

Nu är det slut på "nya" komponenter för kommande vinter. Det är tid att bli känd med kombinationerna, byta runt internt och testa. Blir fokus och prioritering på musikinköp det nästa halvåret.

Mindre exalterande;

IMG_1314.jpg

Desto mer;

IMG_1313.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ok, blir nog tvungen att göra om på det något bombastiska utsagnet om inga nya komponenter. Det ändras härmed till att det inte skal köpas några nya komponenter kommande vinter. Anledningen till denna lilla korrigering är att det skal testas en ny förförstärkare om få dagar. Ut i en period går conrad johnson premier 17 LS2. Blir den borta permanent frågar man sig? Ingen aning, kanske kanske inte. Blir hur som helst spännande med en ny bekantskap en stund.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Jag ska testa jorweds Mark Levinson 38S en stund och han skal testa min CJ. Har haft Premier 17 i två år nu ganska precis och fick lust att testa något helt annat. Alltid skoj med nya erfarenheter.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Hehe.. Impulse kunnskap och erfarenhet när det kommer till CJ har jag den djupaste respekt för och rätt har du helt säkert, men det är som sagt alltid kul att testa. ;) och det är på ingen måte permanent.

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.978
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    John Moreland. Nydelig plate. Søndag spiller han på JD. Det blir stas! Tror du virkelig ML kan runde CJ? Det er en magi hos sistnevnte selv om ML sin våpenaktige fremtoning er innsmigrende. Fet step up også. Blir i godt humør av det du viser. Takk.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tja, kan den inte runda CJ så blir det i stället en fin bekräftelse på CJ's storhet. Kan leva gott med det också. Jag är egentligen mest spänd på skillnaderna de emellan, inte nödvändigvis om den ena är bättre än den andra. Och spänningen en prövoperiod medför. Då må en test till. Fungerar det dåligt går vi tillbaka till det kända, trygga.

Medpasienters väl och ve är viktigt, glad humöret kan lyftas!

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Blir spennende å teste :) Det handler stort sett om matching og der tror jeg ingenting er klart før det er testet. Men at 17 LS2 spiller bedre hos meg en ML 38S er jeg rimelig trygg på. Uten å ha testet :)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.978
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig spent. 38s er knallgod, men er den så god som CJ? ML lager flotte forforsterkere - ML 28 er fortsatt en av de fineste synes jeg. ML380s er himmelsk. Kanskje 38s er nær den i ytelse? Nok surr.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    God förmiddag mina herrar.

Fick spelat ett par timmar på normal volym igår eftermiddag och några timmar på låg volym igår kväll. Fortsätter idag. Hela dagen fram till 15.00 är satt av till test. Har gjort mig några tankar, men behöver mer tid. Återkommer!

Ps. Det som i varje fall är på det klara är att detta inte var enkelt. Ingen solklar favorit i någon rättning ännu.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Begge ampene er sikkert veldig gode, men det er nå ofte slik at der er forskjeller ute å går. Har aldri hørt ML og kan ikke uttale meg om den, men CJ har vært i mitt eie for noen år siden. Etter hva som står skrevet om ML sine produkter virker de å være ganske så nøytrale uten å farge/romantisere lyden. Den CJ preampen jeg hadde( husker ikke modellen) farget lyden ganske så mye og i ettertid vil jeg tro at den trenger komponenter som er relativt kjølige/nøytrale for at ikke totalresultatet blir for dopa/farga.

Når det gjelder den CJ pre'en du bruker nå Crosswind, er nok den i en annen klasse en den jeg hadde, men CJ sin signatur har den nok beholdt på godt og vondt.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Så, hur låter det då?

Önskar uppriktigt att mitt hifiminne var mindre guldfiskaktigt. Det hade underlättat avsevärt. Igår var där "massa" skillnader. Idag, not so much. Jag hör att det inte låter som det brukar, men redan efter 24 timmar blir jag osäker på hur det låt med CJ. Som jag haft i två år.

Tur då att jag skrev ned det omedelbara på en lapp igår.

Detta var det jag omdelbart tänkte på igår. Mer detaljer. Med ML 38S är detaljeringsnivån större. Jag har till och med kladdat dit ett efterföljande 'definitivt' på lappen. Därom var det ingen tvekan. Cymbaler, detaljer i upptaksrummet, pling plong eller vad du nu kan vara kommer tydligare fram, känns luftigare och hänger längre i luften. Nästa punkt på listan är krispigare. Mindre tydligt, men ML upplevs som aningen krispigare. Så står det tightare. Igen mindre tydligt, men ändå. Så har jag skrivit djupare bas med frågetecken efter. Osäker, men det upplevs aningen mer balanserat och homogent. Basen känns stramare och djupare. Med CJ kändes det som om mellantonen prioriterats och fick mest fokus, med ML är det mer likt över hela frekvensspektrat. Mer neutralt, som musicman skriver? Ja, kanske. Bättre? Nej, bara annorlunda.

Sist på listan står mindre gain. Inget direkt med upplevelsen av ljudkvaliteten sånn sett, men faktiskt ett STORT plus här i huset. Jag har inte sett efter i manualen, men är ganska säker på att ML har mindre gain och således passar aningen bättre sammen med Rogue i så måte. Med småbarn i huset måste jag ha möjligheten att spela på låg volym på kvällarna. Med CJ var det litt ketchup-effekt. Allt eller inget (överdrivet). Med ML kan jag skruva ned volymratten mot noll och det är nästan tyst. Fruen har tydligt irriterat sig på volymkontrollen på CJ och att det är alltför högt på lägsta volym. Dämppluggar till tuneren har varit i bruk. Inte nödvändigt med ML.

Varning! Nästa stycke innehåller en hififloskel av dimensioner, men jag väljer att använda den i alla fall. Den passar här. Med ML känns det som någon öppnat ett fönster in i musiken. Jag kommer närmare och tettere på opptaget. Blir kanske mer imponrande vid första blick, men frågan är om det stoppar just där? Imponerande i starten, men vad om en stund? Hmm..

Omöjligt efter ett dygn att kåra en vinnare. Till det upplever jag de alltför olika. De gör jobben precis lika bra, bara ganska olikt. Vad som charmerar mig mest är jag osäker på. Får sätta upp en plus-/minuslista. För och emot.

Ska sova på saken och se om mer dyker upp.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Flott beskrivelse av din opplevelse. Fritt (nesten ) for fluffige ord og vendinger. Riktig trivelig lesning :) Ser det for meg der du sitter og lytter. Kos deg med resten av testen :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tusen tack jorwed!

Och CJ'n står här fortfarande klar till test om du ombestemmer dig.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.950
    Du har et stort poeng crosswind, en seriøs test skjer over tid, ikke i løpet av et døgn! Jeg er helt sikker på at du faller ned på det valget som er best for deg. Lykke til videre. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Den bør finnes i enhver jazz/rock elskers samling - en del av grunnfjellet!

Re, preamp; a no brainer. :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Nei, vil ikke påvirke deg - og så får jeg vel bare rørmafiaen etter meg :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn