Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.564
    Torget vurderinger
    27
    Ang antiskating med Kuzma og VdH har jeg minimalt med antiskating på ved og bare fjerne loddet og kun ha "pinnen" igjen. Prøv det også før du slår deg til ro :)

Du skulle prøvd en kobbermatte på Raven, DET er tøft det!
    Det var det jeg foreslo for svensken skjønner du ...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    men en del guldkorn är där....
    Ser i hvertfall én der med sort cover som tydeligvis er gull;)
    Hehe, skarpt öga ptb!

Det där är en Naxos Klassiske favoritter. 3 CDer med det aller beste fra de store mesterne, som det står på coveret
    He he, slike doneres som oftest til en som lider under å ikke ha klassisk i samlingen sin. Kjenner ingen slike i dag, men de finnes sikkert. Ellers så ser jeg en samledisk som jeg har, Heart & Soul. Hvis ikke dette er et annerledes vol. så er det en ålreit soulsamling for de sene timer. Men jeg ser ganske kjapt at mye av det som ligger spredd ut der ville fått videre reisepass hos meg. :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var nå en del der verdt å ta vare på hvis ikke cd-hylla sprenges. Gilmour - On An Island, CC Cowboys kan jeg ikke fordra, men mange liker dem jo. Damer liker dem gjerne. ;) Marley - Legend, The Corrs - under tvil, Maria Callas, Floyd - Division Bell.

Masse OK her. Bare pass å makulere Morten Abel så fort som mulig! ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Massa som går tillbaka i returåtervinningen, men av det som får lov till att bli fant jag; Pink Floyd, Chet Atkins, David Gilmour, Knut Reiersrud, Leonard Cohen, Lynyrd Skynyrd, en Amused to Death från 1992 (någon som vet hur den står sig bland de andra utgivningarna?), CCR, Jethro Tull och Van Morrison. Plus noe klassiskt skulle jag tro.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva, kaster du musikk?! Hellig brøde, send meg heller en PM!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Amused to Death från 1992 (någon som vet hur den står sig bland de andra utgivningarna?)
    Forholdsvis bra egentlig. Jeg har også Master Sound utgaven fra 1994. Ja, den er bedre, men....
    Øvrige versjoner har jeg ikke hørt - med unntak av re-issue/remix´n fra 2015 da. Men det er jo en remix, og dermed ikke direkte sammenliknbar.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Albumet kom jo ut i 1992, så det er sikkert originalen, og Loudnesskrigen hadde kanskje ikke nådd den sjangeren foreløpig. Tipper den er OK.

Album details - Dynamic Range Database

Tror ikke den ble remixet til reissue-en i 2015. Bare remastret.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tro er noe man gjør i kjærka og i små bedehus langs bibelbeltet på søndager;)

I tillegg til at denne utgivelsen ble utgitt i en "haug" ulike formater m/bl.a. en Surround Mix på BluRay er også CD´n og vinylen av 2015 utgaven er remixet på flere måter:

Roger Waters – Amused To Death 2015 - What does it sound like?:

After a long gestation period, this James Guthrie remix of Waters’ classic 1992 album finally emerges blinking into the daylight. Judging by Guthrie’s recent interviews this has been a labour of love collating the original master tapes recorded in numerous different formats over the years. However the effort has been well worth it on the evidence of what is on offer here. Of all the reissues reviewed here over the past few years by the likes of Yes, Crimson,Tull et al , this is the one where the difference between the original and new versions is most marked. The effect is like wiping a cloth over a dusty old heirloom and restoring it once more to its former pristine glory.

What does it all *mean*?

This is a remix that needs to be approached you would a new album, as the sound is so much crisper and clearer – vocals, instruments, sound effects are stand out so much more than on the 1992 version. Some overdubbing and rerecording have been done in addition to the remixing, most noticeably on Bravery of Being Out of Range, Perfect Sense and It’s A Miracle. Waters’ afficiandos will notice other more subtle changes throughout the album.

Den originale vinylutgaven fra 1992 har jeg aldri hørt, så hvordan 2015-utgaven rent lydmessig fremstår i forhold til den vet jeg ikke.
    Men mht CD-versjonen så holder jeg en knapp på MasterSound 94-utgaven fremfor 2015-utgaven - lydmessig.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Remix er remix. Er multirack-opptaket mikset på nytt til ett stereospor, og så laget en ny master av, er den remikset. (og dermed også naturligvis remastret). Hvis Guthrie har tatt utgangspunkt i den originale mastertapen, kan han ikke ha remikset. Da måtte han hatt tilgant til de originale sporene fra hvert instrument/hver mikrofon og begynt helt på nytt. Det står det ingen steder at han har gjort, som jeg har sett. Ikke på Discogs, Ikke på Pinkfloydarchives, men på Wikipedia står:

On 15 April 2015, Waters announced that the album would be remastered and reissued on 24 July 2015 featuring a new 5.1 multichannel audio mix, as well as a new stereo mix.
    ...men jeg tillater meg å mistenke at det skyldes begrepsforvirring.

Hvor fant du sitatet over?

Edit: Her?

http://www.brain-damage.co.uk/albums/roger-waters-amused-to-death-2015-surround-mix.html

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ..på den annen side er det en tråd på Hoffman-forumet som snakker om remix.

Kanskje, da....

Kanskje det er det faktum at det ble laget en helt ny 5.1-miks samtidig som skaper forvirring?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Amused to Death från 1992 (någon som vet hur den står sig bland de andra utgivningarna?)
    Forholdsvis bra egentlig. Jeg har også Master Sound utgaven fra 1994. Ja, den er bedre, men....
    Øvrige versjoner har jeg ikke hørt - med unntak av re-issue/remix´n fra 2015 da. Men det er jo en remix, og dermed ikke direkte sammenliknbar.
    Det er nok den utgaven jeg har siden jeg kjøpte den på salg for noen år siden, og den låter helt ok i Krypten. Meget mulig at senere versjoner er bedre, men det er i alle fall ikke noe å utsette på originalen hvis du ikke har erfaring med andre mastre.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok den utgaven jeg har siden jeg kjøpte den på salg for noen år siden, og den låter helt ok i Krypten. Meget mulig at senere versjoner er bedre, men det er i alle fall ikke noe å utsette på originalen hvis du ikke har erfaring med andre mastre.
    Tror kanskje ikke at det finnes noen flere, mellom originalen og reissue-en i 2015.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Her:

Roger Waters – Amused To Death 2015

I tillegg - jeg har de tidligere nevnte CD-versjonene i tillegg til 2015-utgaven - og det er forskjeller langt utover det som en re-issue vil tilsi. Dvs - utover at lyden er "pusset" opp. Q-sound effekter som fremstår som annerledes og "extended" i tillegg til overganger mellom låter osv.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tror kanskje ikke at det finnes noen flere, mellom originalen og reissue-en i 2015.
    Jo - det finnes flere, se Discogs.
    Men - om noen av disse (m/unntak av MasterSound utgaven fra 94) er noe "mer" enn kun new wrapping vet jeg ikke. Hva med jpn-issuen? Avviker den lydmessig fra originalutgivelsen?

Og, utav de 6-7 ulike Japan-utgaver, så er det denne jeg sikter til:

Amused japan.JPG

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her:

Roger Waters – Amused To Death 2015

I tillegg - jeg har de tidligere nevnte CD-versjonene i tillegg til 2015-utgaven - og det er forskjeller langt utover det som en re-issue vil tilsi. Dvs - utover at lyden er "pusset" opp. Q-sound effekter som fremstår som annerledes og "extended" i tillegg til overganger mellom låter osv.
    En reissue betyr jo bare at plata er gitt ut på nytt. Både remaster og remix "pusser opp" lyden, men en remix går grundigere til verks, slik jeg beskrev over.

Discogs viser mange reissues underveis, men ingen remaster før 2015.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Sorry - skrivefeil. Jeg mente utover det en remaster vil tilsi:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fick lyssnat kort på den igår, men lät aningens basfattig. Har den bara som LP (som kom häromåret) så blir ingen CD-jämförelse, men ska lyssna genom LP’n och se villa eventuella skilnader det är hos mig på orginal CD’n från -92 och vinylen fra nu.

Snön lavar ned i Oslo. Jag sitter med kaffe i koppen och Arve Tellefsen spelandes Shostakovich och Bach på CD. Utsetter måkingen en stund till.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Litt flaks i all elendigheten; jeg får ikke lov til å måke snø etc. av legen :cool: Heldigvis veldig lett snø så kona ordner den biffen på 10 min. Ikke så mye som skal måkes, kun gangstien egentlig. Resten tromler vi flatt med bilene.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Oslo i gott vinterhumör. Har detta bak huset med lys på kvällarna och grejor. Makalöst. Blev 11 km idag, knallføre, men saknade solen. Ett aldrig så litet frustrationsmoment när man möter spårmaskinen i sista svängen på sista rundan..

Nu inom posten och hämta Chet Baker som ligger och väntar på mig.

69443D8D-D2BE-4E35-A003-31CED05A37BE.jpg
    C0664306-38EF-48AD-8D36-8B345A3AEF0B.jpg
    CC496930-D52D-4511-A88F-C955B5E02581.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den er bra, selv om han synger som en kråke...

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Hafslund var på besök i dag och bytte ut den gamla strømmåleren med en ny en. Teknikern på plats frågade efter färdig jobb om vi haft problem med blinkande lampor o.l. i hemmet. Det har vi faktiskt svarade jag, -Ja, det sprakade när jag skulle skru bak den gamla måleren, én kabel var lös. Så där har du haft dålig kontakt, men nu sitter allt som det ska! -Tack skal du, fick jag fram som svar.

Nu menar jag det låter luftigare och friare uppe framför stereon. Det släpper mer fritt från högtalarna och låter en aning mer naturligt.

Hoppas ju det kanske har med nämnda sak ovan att göra, men har ju lurt mig själv tidigare. Hur som helst, oavsett orsak så spelar det bättre i stuen idag.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Nu är jag på ingen måte elektriker eller kunnskapsfull inom faget, så jag väljer därmed att höra på han som bytade måleren och vedkommande visade inga som helst tendenser till panik, svettpärlor i pannan eller andra tecken på att död och fördärvelse var nära förestående, mer ett lurt smil om att nu är ting på stell. Räknar med att det kommit en kommentar om det hade varit reell fara för brand och otäckheter. Ta mitt vidarebringande av information med en klypa salt.

Därmed inte sagt det inte var fint å få rättat upp i det. Lösa kablar kan vi inte ha. Varken i säkringsskåpet eller i hifin! :cool:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt! Min byttemann kommer 30.01. Nå forventer jeg også et bytydelig løft i lyden! :D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Nu är jag på ingen måte elektriker eller kunnskapsfull inom faget, så jag väljer därmed att höra på han som bytade måleren och vedkommande visade inga som helst tendenser till panik, svettpärlor i pannan eller andra tecken på att död och fördärvelse var nära förestående, mer ett lurt smil om att nu är ting på stell. Räknar med att det kommit en kommentar om det hade varit reell fara för brand och otäckheter. Ta mitt vidarebringande av information med en klypa salt.

Därmed inte sagt det inte var fint å få rättat upp i det. Lösa kablar kan vi inte ha. Varken i säkringsskåpet eller i hifin! :cool:
    "Løse ledninger" / koblinger er en potensiell brannfare, spesielt i et sted hvor strømmen er høy! Og det er den definitivt i et slikt punkt. Kabler tilknyttet måleren bærer tidvis mye last, og i slike tilfelle kan farlige lysbuer oppstå. Om koblingen har vært såpass løs at det har avstedkommet "blunking" i lys, så har du hatt flaks som ikke har fått en brann i sikringsskapet.....

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

"Løse ledninger" / koblinger er en potensiell brannfare, spesielt i et sted hvor strømmen er høy! Og det er den definitivt i et slikt punkt. Kabler tilknyttet måleren bærer tidvis mye last, og i slike tilfelle kan farlige lysbuer oppstå. Om koblingen har vært såpass løs at det har avstedkommet "blunking" i lys, så har du hatt flaks som ikke har fått en brann i sikringsskapet.....
    Gott å sitta i soffan med morgonkaffen och veta att allt numer är på stell!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn