M
medlem215396
Gjest
Crosswind- Kan jeg spørre, hvor nære bakvegg står dine 40.1, og hva er avstanden dem imellom?
Sist redigert av en moderator:
Hej Stover, har precis ändrat placering något. Nu står de, utan att jag landat på detta som en färdig placering, 230 cm mellan framkant innerhörn till innerhörn och 100 cm ut från vägg. Tidigare stod de runt 130-140 cm från vägg och med mindre inbördes avstånd. Hade en dip i basen där vid den tidigare placeringen så därför testas det nu med mindre avstånd ut från vägg. Höger högtalare står «fritt» i rummet utan sidvägg, mens vänster har glasdörrar 140 cm från diskant. Sitter runt 280 cm unna.Crosswind- Kan jeg spørre, hvor nære bakvegg står dine 40.1, og hva er avstanden dem imellom?
Ja och med det tror jag nästan det var far som koste sig mest..Rette produkter på rett plass
du var jo vitterlig en av de som siklet mest etter en Studer A80, men her trer kanskje din selektive hukommelse inn?Rette produkter på rett plass
Men poenget var at det IKKE var noen sarkasme. Det er jo flott at slike interessante ting tross alt er tilgjengelig for beskuelse av de som ikke selv har slikt. Jeg bodde rett ved Teknisk Museum i gamle dager, før de flyttet, og var der sikkert ukentlig i mange år. De hadde noen modeller av turbiner i forskjellige utgaver, både Pelton og Francis etc. som fascinerte, samme med mekaniske musikkinstrumenter osv. I dag er utvalget kollossalt utvidet i forhold til den gang.Ja och med det tror jag nästan det var far som koste sig mest..Rette produkter på rett plass
Edit. Efter en veckas vinterferie med svømmetrening, slalomtrening, museumsbesök och lek är jag för sliten till att genomskåda sarkasmen.. Det tog litt tid.
Allt det står där fortfarande och för en aviator är ju det såklart extra stas. Musikinstrumenterna är också representerade och egentligen borde jag tagit turen dit ensam och tagit mig god tid på egen hand.Men poenget var at det IKKE var noen sarkasme. Det er jo flott at slike interessante ting tross alt er tilgjengelig for beskuelse av de som ikke selv har slikt. Jeg bodde rett ved Teknisk Museum i gamle dager, før de flyttet, og var der sikkert ukentlig i mange år. De hadde noen modeller av turbiner i forskjellige utgaver, både Pelton og Francis etc. som fascinerte, samme med mekaniske musikkinstrumenter osv. I dag er utvalget kollossalt utvidet i forhold til den gang.Ja och med det tror jag nästan det var far som koste sig mest..Rette produkter på rett plass
Edit. Efter en veckas vinterferie med svømmetrening, slalomtrening, museumsbesök och lek är jag för sliten till att genomskåda sarkasmen.. Det tog litt tid.
Skal erkänna att jag som utvandrad svensk måtte google Drontheim, även om jag hade mina aningar, men tack för tips Aurora.De som er interessert i musikkinstrumenter bør jo definitivt at en tur innom Ringve i Drontheim....
Omedelbart är det mustigare utan att det går på bekostning av detaljering och upplösning. Har inte haft tid nu mitt i en arbetsperiod, men hoppas å få tid till mer testing i friperioden som kommer.Spennende og høre hva disse rørene gjør i ditt oppsett!
Testar gärna. Koetsun är en liten raring. Igår hörde jag genom hela Oh Mercy och det spelade alldeles utmärkt. Inga tecken till problem. Detta i det tyngre headshellet. Så satte jag på en skiva från SteepleChase med Chet och efter bara få sekunder sprack höger kanal upp, sånn som den gjort tidigare. Trumpeten till Baker, som är i vänster kanal spricker upp skurrar i höger kanal. Experimenterade med VTF, anti skating och vinkel, men det utgjorde på sin höjd en marginell förbättring. For the record testade jag med VdH Grasshopper i Kuzman samtidigt och kunde skifta mellan de bägge med fjärrkontrollen från soffan och den spelade samma passage problemfritt. Alltså är skivan friskmeldt.Fant tyngre headshell om du vil ha noen ekstra gram. I tillegg har jeg en slik grafittplate til å ha imellom PU og skjell.
Nysgjerrig på hvordan sporingsproblemet artet seg med Shelter. Jeg benytter Shelter på min Bergmann så jeg lurer på hva jeg bør se etter.Hadde en Shelter 90X som låt fantastisk, men jeg fikk den aldri til sporingsmessig. Kjøpt brukt og kan ha vært en mandagsutgave. Slike ting er slitsomt. Jeg orker det ikke lenger, da vil jeg heller ha noe som fungerer på det meste og heller låter litt dårligere, om det skulle være et nødvendig kompromiss.
Du låner headshell og gratittplate av meg og tester. Så kan vi kjøre den en runde her for å se om det hjelper. Du må få visshet om problemet er matchingsrelatert eller om det er (manglende) egenskap ved Koetsuen.
Enig. Testar och ser om det är något vi kan få bukt med genom tyngre headshell eventuellt annan arm. Vi finner en dag!Hadde en Shelter 90X som låt fantastisk, men jeg fikk den aldri til sporingsmessig. Kjøpt brukt og kan ha vært en mandagsutgave. Slike ting er slitsomt. Jeg orker det ikke lenger, da vil jeg heller ha noe som fungerer på det meste og heller låter litt dårligere, om det skulle være et nødvendig kompromiss.
Du låner headshell og gratittplate av meg og tester. Så kan vi kjøre den en runde her for å se om det hjelper. Du må få visshet om problemet er matchingsrelatert eller om det er (manglende) egenskap ved Koetsuen.
Kan ju hoppas och att vi då kan få bukt med det med flytting av resonansfrkvensen.tipper du treffer en resonnans
Över till något positivt. Vid bytte av strømmåler blev det ju avslöjat en lös koppling i skåpet. Idag, ganska otrolig om man tänker över det egentligen, hade jag eltilsyn av elektriskt anlegg. Är man konspiratoriskt lagd kunde en ju nästan tro det är planerat, men det var tydligen min tur för kontroll.
Det mesta var i bästa välstand, med ett avvik på jordfeilsvarsleren som tydligen tatt kvällen. Fint att det nu kvalitetssäkrats efter gällande tilsyn och att det inte dyker upp fler elektriska överraskningar.
Frågan blir väl nu om vi skal gå för utskiftning av jordfeilsvarsleren eller få uppgraderat automatsäkringarna till de med innbyggd jordfelsbrytare. Tips mottages tacksamt.
Skift til kombiautomater (sikringer med jordfeilsautomat 30mA). Berøringssikkerhet for hele familien
Över till något positivt. Vid bytte av strømmåler blev det ju avslöjat en lös koppling i skåpet. Idag, ganska otrolig om man tänker över det egentligen, hade jag eltilsyn av elektriskt anlegg. Är man konspiratoriskt lagd kunde en ju nästan tro det är planerat, men det var tydligen min tur för kontroll.
Det mesta var i bästa välstand, med ett avvik på jordfeilsvarsleren som tydligen tatt kvällen. Fint att det nu kvalitetssäkrats efter gällande tilsyn och att det inte dyker upp fler elektriska överraskningar.
Frågan blir väl nu om vi skal gå för utskiftning av jordfeilsvarsleren eller få uppgraderat automatsäkringarna till de med innbyggd jordfelsbrytare. Tips mottages tacksamt.