Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    Crosswind- Kan jeg spørre, hvor nære bakvegg står dine 40.1, og hva er avstanden dem imellom?

Sist redigert av en moderator:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Crosswind- Kan jeg spørre, hvor nære bakvegg står dine 40.1, og hva er avstanden dem imellom?
    Hej Stover, har precis ändrat placering något. Nu står de, utan att jag landat på detta som en färdig placering, 230 cm mellan framkant innerhörn till innerhörn och 100 cm ut från vägg. Tidigare stod de runt 130-140 cm från vägg och med mindre inbördes avstånd. Hade en dip i basen där vid den tidigare placeringen så därför testas det nu med mindre avstånd ut från vägg. Höger högtalare står «fritt» i rummet utan sidvägg, mens vänster har glasdörrar 140 cm från diskant. Sitter runt 280 cm unna.

Lägger ut samma bilder på nytt.

4139FF6E-B145-479A-BEAC-550FF1D17C95.jpg

237C9825-3937-45AE-AB06-66D6DB1FFBA8.jpg

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Takk for målene Crosswind, de er nyttige for meg, selv om rom og HT er annerledes. I tillegg de fine bildene, meget smakfullt som sagt. Måler du 1meter til vegg også fra fremre, indre hjørne eller fra bakside kabinett?

S

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Lite kaffe i tråden, grunnen till det är nog att luften gick litt ur mig när jag hade så dålig vekt. Den gamla slog sig av mitt under brygging med det resultat att allt nollställdes och jag mistet helt kontrollen.

Mukasa reklamerade för 25% avslag i nettbutiken här under kaffetråden så en ny vent/timer blev inköpt. Fick med en smaksprøve i pakken så nu skal vi ge oss i kast med en kopp Hunkute-Sidama. Efter en tung tur i løypen, där det bokstavligt talat gick lika fort nedover som oppover, skal det smaka med hint av honning, grapefrukt, humle och bakte epler(!).

1068F866-96E8-4E79-AF57-FEC6E6894367.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Flott!

Hvor kjøpte du vekta? Ser den har tidels gram som nøyaktighet, hva tåler den? Er ute etter en vekt hvor jeg kan måle bajonett uten kaffe, nullstille, ha i kaffe og få ut kaffevekten direkte. Den jeg har nå tåler ikke vekten av bajonetten så jeg må ha ut filteret, det blir det ikke til at jeg gjør.

Fant nettsiden. Tomme på lager ...

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tåler 2000 gram och går från tiondels gram till hela gram när den passerar 500 gram. Osäker på om den är stor nog till att hela bajonetten får plats. Tror det kan bli ostabilt, men kan prova med min när jag kommer hem.

Tror Stockfleths har den samma!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vinterferie, barn och frue i svømmebassengen och jag lyssnar på tung rock n’ roll. Detta är seriöst skön rock. Har alltid varit glad i The Allman Brothers Band och det var väl därför inget tvivel om att Dickey Betts & Great Southern skulle infria.

39810778-5C98-49D3-B966-F40BC2DA9A6F.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vinterferieveckan går mot sitt slut. Tror både stora och små har gott av å komma tillbaka till litt rutiner och vardag igen. Hektiskt att fylla dagarna med aktiviteter, men det hjälper på med snö och minusgrader.

Lite eller egentligen ingen tid till hifi, men noe har det blitt. Bland annat gick jag till inköp av en Easy VTA till Jelco-armen. Billig var den också. Kan den stramma upp och underlätta VTA-justeringen blir jag nöjd. Upplever den som tungvind och litt väl slack orginalt så där finns potential till förbättring.

6ABCF9DB-6261-4EDF-B9C8-084316B59E3C.jpg

Själv har jag inte stått på slalom efter barnen kom till världen, men vi stack bort till Ingierkollen en dag solen tittade fram och skapade påskstämning i backen. Gav mersmak hos de små som stod nedför för första gång.

A79C98A1-5D7B-42FF-82F9-1A0121CF0EB1.jpg
    AA83ECD2-D159-446E-8519-56D1A80F8501.jpg
    362D26CA-5CC9-4FD2-B56E-682F3D053525.jpg

Faktiskt blev det litt tid till hifirelaterade aktiviteter igår. Slog impulsivt till på en bunke klassiska skivor till lommerusk bort i «nabolaget» som jag faktiskt inte sett vad det var ännu. Vid närmare eftertanke ligger de kvar i bilen. Får ta en titt senare. 24 skivor om jag inte minns fel. Primärt klaver erindras.

Ikväll går vi för tipset till naboen EirikB. Glädjer mig till att lägga benen högt!

0F557594-76BB-46CE-B16F-D0D9189626A3.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    The Good Life! Uttrykt i fem bilder. Herlig.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har du fått tilsendt Easy VTA allerede? Det var raskt :)

Flotte bilder!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hei dere, skulle kanske preciserat att det inte är min Easy VTA, men ett lånat bilde från producentens hemsida. Efter betaling har det inte hänt så mycket :cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skal sägas att tekniskt museum infriar! Lika kul för far som för barn. Både Studer och Garrard representerat. Och en gammal Caravelle. Och rör! Borde tatt med Fosse också när jag tänker mig om, med Porsche som köskapande dragplåster. Blir helt oppspilt. :D

9F2B9149-DA43-44F6-AD97-78198713B186.jpg
    CC385AE1-EE96-49F3-9DAB-214742D83AF2.jpg
    19DBA659-963E-42D7-B275-E827B05576B6.jpg
    32CBE758-1291-486D-9AA2-E85805A86FA7.jpg
    A15584A8-1508-444A-A879-317E888F26C0.jpg
    C6F52FE1-DDD1-463B-9511-E4AD6C960B5A.jpg
    F976D4C8-B88B-48E6-9011-A59299E5EC1C.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    Rette produkter på rett plass :D

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja och med det tror jag nästan det var far som koste sig mest..

Edit. Efter en veckas vinterferie med svømmetrening, slalomtrening, museumsbesök och lek är jag för sliten till att genomskåda sarkasmen.. Det tog litt tid. :cool:

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.707
    Sted
    Hus
    Ahhhh, Sud-Avation Caravelle. Det var det andre flyet jeg fløy med på midten av 60 tallet: Flott fly :)

• Liker
    Reaksjoner: Jon

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23

Edit. Efter en veckas vinterferie med svømmetrening, slalomtrening, museumsbesök och lek är jag för sliten till att genomskåda sarkasmen.. Det tog litt tid. :cool:
    Men poenget var at det IKKE var noen sarkasme. Det er jo flott at slike interessante ting tross alt er tilgjengelig for beskuelse av de som ikke selv har slikt. Jeg bodde rett ved Teknisk Museum i gamle dager, før de flyttet, og var der sikkert ukentlig i mange år. De hadde noen modeller av turbiner i forskjellige utgaver, både Pelton og Francis etc. som fascinerte, samme med mekaniske musikkinstrumenter osv. I dag er utvalget kollossalt utvidet i forhold til den gang.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Men poenget var at det IKKE var noen sarkasme. Det er jo flott at slike interessante ting tross alt er tilgjengelig for beskuelse av de som ikke selv har slikt. Jeg bodde rett ved Teknisk Museum i gamle dager, før de flyttet, og var der sikkert ukentlig i mange år. De hadde noen modeller av turbiner i forskjellige utgaver, både Pelton og Francis etc. som fascinerte, samme med mekaniske musikkinstrumenter osv. I dag er utvalget kollossalt utvidet i forhold til den gang.
    Allt det står där fortfarande och för en aviator är ju det såklart extra stas. Musikinstrumenterna är också representerade och egentligen borde jag tagit turen dit ensam och tagit mig god tid på egen hand.

Idag har jag varit, i något som skulle vara en svipptur, i möte i Stockholm över dagen, men mina forna landsmän har helt klart en del att lära av OSL när det kommer till måking. Fyra timmar försenade ankom vi ett Arlanda som inte direkt såg prägat ut idag av snöfallet som lammade hela Arlanda.. Gick ut dörren hemma 05.00 och kom tillbaka nu. Blev i längsta laget.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    De som er interessert i musikkinstrumenter bør jo definitivt at en tur innom Ringve i Drontheim....
    Skal erkänna att jag som utvandrad svensk måtte google Drontheim, även om jag hade mina aningar, men tack för tips Aurora.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Pupper & lår, kött på benen, kropp och allt vad det heter, personligen är jag väldigt glad i just det, så på söndagen hade nlykke med sig en kvartett CIFTE 12AU7-rör jag skal testa på Rogue-blocken. Har ett par timmar innan jobb, så rören har monterats. Ut gick lika många JAN. Fick också med mig ett tyngre headshell (orginalt Dynavector?) från Fosse som Koetsun blivit monterad i. Detta i ett försök att ge den bättre arbetsbetingelser i ett tyngre headshell.

Det går i Dylan, Oh Mercy, nu och Koetsun har uppført sig exemplariskt så långt. Eventuell klangändring från rörbyttet får vi återkomma till.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.922
    Spennende og høre hva disse rørene gjør i ditt oppsett!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Fant tyngre headshell om du vil ha noen ekstra gram. I tillegg har jeg en slik grafittplate til å ha imellom PU og skjell.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Spennende og høre hva disse rørene gjør i ditt oppsett!
    Omedelbart är det mustigare utan att det går på bekostning av detaljering och upplösning. Har inte haft tid nu mitt i en arbetsperiod, men hoppas å få tid till mer testing i friperioden som kommer.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fant tyngre headshell om du vil ha noen ekstra gram. I tillegg har jeg en slik grafittplate til å ha imellom PU og skjell.
    Testar gärna. Koetsun är en liten raring. Igår hörde jag genom hela Oh Mercy och det spelade alldeles utmärkt. Inga tecken till problem. Detta i det tyngre headshellet. Så satte jag på en skiva från SteepleChase med Chet och efter bara få sekunder sprack höger kanal upp, sånn som den gjort tidigare. Trumpeten till Baker, som är i vänster kanal spricker upp skurrar i höger kanal. Experimenterade med VTF, anti skating och vinkel, men det utgjorde på sin höjd en marginell förbättring. For the record testade jag med VdH Grasshopper i Kuzman samtidigt och kunde skifta mellan de bägge med fjärrkontrollen från soffan och den spelade samma passage problemfritt. Alltså är skivan friskmeldt.

Så spelar jag Oh Mercy nu igen och det låter fantastiskt. Inga sporingsfel. Ingen uppsprucken högerkanal.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Hadde en Shelter 90X som låt fantastisk, men jeg fikk den aldri til sporingsmessig. Kjøpt brukt og kan ha vært en mandagsutgave. Slike ting er slitsomt. Jeg orker det ikke lenger, da vil jeg heller ha noe som fungerer på det meste og heller låter litt dårligere, om det skulle være et nødvendig kompromiss.

Du låner headshell og gratittplate av meg og tester. Så kan vi kjøre den en runde her for å se om det hjelper. Du må få visshet om problemet er matchingsrelatert eller om det er (manglende) egenskap ved Koetsuen.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en Shelter 90X som låt fantastisk, men jeg fikk den aldri til sporingsmessig. Kjøpt brukt og kan ha vært en mandagsutgave. Slike ting er slitsomt. Jeg orker det ikke lenger, da vil jeg heller ha noe som fungerer på det meste og heller låter litt dårligere, om det skulle være et nødvendig kompromiss.

Du låner headshell og gratittplate av meg og tester. Så kan vi kjøre den en runde her for å se om det hjelper. Du må få visshet om problemet er matchingsrelatert eller om det er (manglende) egenskap ved Koetsuen.
    Nysgjerrig på hvordan sporingsproblemet artet seg med Shelter. Jeg benytter Shelter på min Bergmann så jeg lurer på hva jeg bør se etter.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. Kan ikke si jeg har merket noe til dette her. Har dog ikke helt samme modell, tror kanskje det er den som erstattet 90X.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Ingen grunn til at du skulle oppleve det samme problemet. At det var en Shelter er irrelevant. og trolig tilfeldig. Jeg snakker om irritasjonen ved dårlig sporing, og at dette ikke kan oppveies fullt ut av god klang. Om du leser innlegget mitt ser du jeg gjør et poeng av at den var kjøpt brukt og at det kan ha vært et mandagsprodukt. Jeg har ikke noe vondt å si om Shelter.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Enig. Testar och ser om det är något vi kan få bukt med genom tyngre headshell eventuellt annan arm. Vi finner en dag!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Över till något positivt. Vid bytte av strømmåler blev det ju avslöjat en lös koppling i skåpet. Idag, ganska otrolig om man tänker över det egentligen, hade jag eltilsyn av elektriskt anlegg. Är man konspiratoriskt lagd kunde en ju nästan tro det är planerat, men det var tydligen min tur för kontroll.

Det mesta var i bästa välstand, med ett avvik på jordfeilsvarsleren som tydligen tatt kvällen. Fint att det nu kvalitetssäkrats efter gällande tilsyn och att det inte dyker upp fler elektriska överraskningar.

Frågan blir väl nu om vi skal gå för utskiftning av jordfeilsvarsleren eller få uppgraderat automatsäkringarna till de med innbyggd jordfelsbrytare. Tips mottages tacksamt.

M

medlem215396

Gjest
    Skift til kombiautomater (sikringer med jordfeilsautomat 30mA). Berøringssikkerhet for hele familien :)

Över till något positivt. Vid bytte av strømmåler blev det ju avslöjat en lös koppling i skåpet. Idag, ganska otrolig om man tänker över det egentligen, hade jag eltilsyn av elektriskt anlegg. Är man konspiratoriskt lagd kunde en ju nästan tro det är planerat, men det var tydligen min tur för kontroll.

Det mesta var i bästa välstand, med ett avvik på jordfeilsvarsleren som tydligen tatt kvällen. Fint att det nu kvalitetssäkrats efter gällande tilsyn och att det inte dyker upp fler elektriska överraskningar.

Frågan blir väl nu om vi skal gå för utskiftning av jordfeilsvarsleren eller få uppgraderat automatsäkringarna till de med innbyggd jordfelsbrytare. Tips mottages tacksamt.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ok, tack för tips. Hybeldelen har kombiautomater redan, men vår del av huset saknar det. Blir väl till att byta ut dessa skulle jag tro.

Skift til kombiautomater (sikringer med jordfeilsautomat 30mA). Berøringssikkerhet for hele familien :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn