Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Skåler mot deg Cross, med et pappbeger NSB-kaffe.

Lytt til @Stover. Få inn jordfeilautomater. Jordfeilvarsling er fryktelig dyrt og neppe å få tak i lengre. Dagens gratistips fra meg: Xdigital automater fra Eaton. Meget presise vern med LED-diode som indikerer evt lekkasjestrømmer til jord. Be safe:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack detsamma hammershaug, pappbeger med kaffe är inte att förakta. Intas dagligen på jobb. Upp till flera till och med. :cool:

Gratistipset är noterat. God tåghelg.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Finfin eftermiddag med tid till justering och testing. Tomt hus i nästan tre timmar en lördag eftermiddag hör inte till vardagen, men allt klaffade idag och ingen tid gick till spillo. Effektivitet och målbevissthet var nyckelorden för idag. Vi kom inte i mål, men ett gott stycke på väg.

Fosse hade med sig tyngre headshell och en grafitt(?)skiva resulterande i en totalvikt på 17,2 gram. Upp fem gram från förra headshellet och solida 9 gram från det jag hade till att börja med, ett lätt headshell från Yamamoto.

Koetsun svarade med mer luftighet och att vara mer upplöst. Gott med fyllighet och kropp. Klar fördel med ett tungt headshell. Skurringen i höger kanal på Chet Bakers This Is Always är där fortfarande, men uteslutningsmetoden lärde oss att det mest sannsynlig inte har med varken VTF, VTA, azimuth, effektiv massa eller anti skaing att göra. Gott att få det ut av ekvationen. Mer sannsynlig då att vi träffar en resonnans eller att det helt enkelt är ett resultat av dålig spåring genom Koetsun på den skivan. Om det är skivan eller ett isolerat problem med pickupen i nämnda skiva låter vi vara oskrivet. Vi spelade genom flera skivor i blandad sjangre utan några som helst problem.

Uppvatring av armbas;

D53CE1AA-F65B-45AE-8925-F4F7AA743727.jpg

Orginalt Dynavectorheadshell med grafittplate, totalt 17,2 gram;

CE915153-2452-402F-99E8-1A655938540E.jpg

Så till dagens märkligaste, sprättade en ny Buddy Guy, inköpt igår på PK. Dubbelt album, båda såg lika ut;

A663EBFE-6BD9-4A6E-9C2D-915B76424801.jpg

Tack för givande dag! Satsar på mer tid nästa gång och mer rock genom Garrard, Dynavector och Denon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    Må ha vært en særdeles fin lørdag, Cross! Deilig med sånne fridager hvor man bare kan senke skuldrene og pusle med hobbyer.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ny bekantskap, Son Volt. Slett inte dumt detta.
    Da må du gå direkte til første låt på første album; Windfall fra Trace(-95) Den låten definerer Son Volt for meg. Gå meg gåsehud på Down on the Farm i 1997.

Jay Farrar, Son Volt by Jan Hammershaug, on Flickr
    Gjorde som du sa, letade fram Windfall från Trace på Spotify och dotter på 5 drog fram gitarren som STÅBAS och spontankompade i bara pyjamasen. Fick med både höftbevegelser och inlevelse så det holdt! ;)

916ECF32-18AE-407E-9866-A2F5FF139DCE.jpg

Godkänt med andra ord!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Må ha vært en særdeles fin lørdag, Cross! Deilig med sånne fridager hvor man bare kan senke skuldrene og pusle med hobbyer.
    Två slike helger på rad. Vet inte helt vad jag gjort riktig, men noe är det tydligen!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Mens jag lyssnar mig vidare genom Mozart-boxen nu ikväll slår det mig att dessa 12AU7 från CIFTE som sitter i Rogue-blocken gör något fundamentalt riktigt med helhetsintrycket och atmosfären. De ger ett naturligt fundament samtidigt som pianot klingar luftigt ut och flyter lätt i rummet. VdH Grasshopper i Kuzma 4point låter upplöst och dynamiskt.

Goda rör till klassiskt som ofta kan upplevas aningen tunt och blodfattigt. Tänk om Mullard i samma position kan dra det ändå litt längre..

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Husarbete idag. Ligger långt bak och otvättade skivor hopar upp sig. Känner jag mister översikten. Bara att brätta upp armarna.
    Cross, husarbeidet går nok raskere hvis du heller bretter opp ermene ;)

-BB-
    Hehe, skal erkännas att det går i surr efter 15 år här till lands, upp till flera gånger, men är (var!) ganska säker på att det uttrycks så på modersmålet. Men är fanken inte säker längre! ;)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Husarbete idag. Ligger långt bak och otvättade skivor hopar upp sig. Känner jag mister översikten. Bara att brätta upp armarna.

-BB-
    Hehe, skal erkännas att det går i surr efter 15 år här till lands, upp till flera gånger, men är (var!) ganska säker på att det uttrycks så på modersmålet. Men är fanken inte säker längre! ;)
    Man er skriv og språk handikappet også!:eek::rolleyes:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

-BB-
    Känner du igen dig? :cool:

Har förresten gått och tänkt en stund här nu. Heter det inte kavla upp armarna på svenska?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Og går det for smått med vaskinga, så kan du godt få låne min "Special Edition" med kapasitet på elleve plater i slengen, med sentrifugaltørking derpå! Den står jo bare her.... :cool:
    speedition.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Husarbete idag. Ligger långt bak och otvättade skivor hopar upp sig.
    Det skal jeg hilse og si det gjør hos meg også. +/- 600 stk som står for tur:eek:

Kanskje jeg skal kjøre noen hundre opp til @Scrooge så han får fylt pensjonist-tia med noe meningsrettet;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Har förresten gått och tänkt en stund här nu. Heter det inte kavla upp armarna på svenska?
    Jeg tør vedde på at 99% av nordmenn også sier "brette opp armene".

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Og går det for smått med vaskinga, så kan du godt få låne min "Special Edition" med kapasitet på elleve plater i slengen, med sentrifugaltørking derpå! Den står jo bare her.... :cool:
    Vis vedlegget 484069
    Ah, den ultimata Scrooge-mastern! Problemet här är inte vaskekapaciteten, men ägarens latskap :rolleyes:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Jeg tør vedde på at 99% av nordmenn også sier "brette opp armene".
    Vänner och familj hemma undrar regelbundet vad jag pratar om, men de förstår inte att allt låter helt riktigt i mitt huvud.. Efter 15 år i Norge har jag perfektionerat båda språken till ett superspråk. Ut med nynorsk, in med crosswinds svorsk.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det skal jeg hilse og si det gjør hos meg også. +/- 600 stk som står for tur:eek:

Kanskje jeg skal kjøre noen hundre opp til @Scrooge så han får fylt pensjonist-tia med noe meningsrettet;)
    Ingen dum ide! Bare ta med deg en stabel, og nødvendig "guffe" til karet, så lader jeg vasker'n så fort som fy! Det har den strengt tatt bare godt av. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.914
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    S:
    hva mente du med sentrifugetørking?
    mvh
    Leif

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    S:
    hva mente du med sentrifugetørking?
    mvh
    Leif
    Hm, trodde du visste at jeg har laget en variant hvor platene settes i rotasjon, hvor vannet / fuktigheten slynges av platene. Makser 1000 omdr, men da med redusert antall plater, 6-7 i slengen. Klarer fint å dra alle 11 også, men da orker den ikke maxturtall. Prosessen styres av en variabel timer. Meeen, skal ikke brukes i nærheten av loddearbeider og annet elektrisk eller ting som er følsomme for vann! Jada, har planer om å lage en kappe i acryl, etter hvert.....
    Her kan du se: https://youtu.be/pmqxxuq4KF8

Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke fått implementert sentrifuge på min diy ultralydsvasker, men har tenkt på det. En annen ting, hvordan går det med labeler når akrylskivene har så liten diameter? Mine skiver i hdpe-plast er større, men ikke store nok, så av og til ser jeg antydning til vannskader. Stort sett så følger vannet rillene, men de blir fuktige av og til.

Det er kjipt.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har tilgode å oppleve at vannet ikke følger rillene slik at label blir fuktig

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Ja, har samme erfaring. Men hammershaug: Det er vel slik at du har laget "full-size" skiver, slik at du skyller av platene i dusjen etter vask? Eller husker jeg hei-dundrendes feil nå?

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Beklager hvis vi roter i tråden din, Crosswind, men fatter meg i korthet: skivene mine har litt mindre diameter enn label, men de er ikke jevne nok, slik at det av og til ligger vann(kondens) under de etter en halvtime med vask i 37-39 grader. Jakter på nye skiver i litt stiv gummi.
    Skyller ikke av etter vask. Bare lufttørking.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Inger rot hammershaug, bara å köra på!

Har heller inte upplevt problem med rensevætske på label och har samma erfarenhet som scrooge och LMC.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ATS (Air Traffic Services) på Malpensa hade tydligen bestämt sig för en aldrig så liten strejk idag mellan kl. 13.00-17.00. Detta resulterade i ett litt längre stop här än vanlig då vi gick ut på arbetstid på grund av nämnda strejk. Så istället för avgång hem till Oslo i 13-tiden idag blir det avgång i natt efter midnatt en gång och vi har spenderat eftermiddagen och kvällen i en inte alltför festlig by öst för Malpensa.

Efter lunch på ett hotell vi blev inlogerade på, bestämde fem av oss i besättningen för att få fatt i det viktigaste när du är strandad, utan bagage. Tandborsten. Och det mina herrar, blev en av de rareste handleturer jag upplevt. Någonsin. Ingen av oss hade skift med, vi skulle ju vara hemma till middag, så i mörkblå uniformsbyxa och vit skjorta utan kjennetegn, äntrade fem identiskt klädda «turister» första synliga apotek och köpte, én efter én, varsin tandborste. Personalet på apoteket såg på oss med en blandning av förundring och medömkan. Vi såg ut som De siste dagers hellige på gatelangsvandring som bytt ut Mormons bok med en tandborste när vi gick tillbaka till hotellet. :D

Nu blir det några timmars sömn för färden går nordöver igen med sen (tidig) ETA på OSL i morgon bitti.

Mont Blanc helt i bakgrunden, Monte Rosa och Matterhorn.

A0AE6880-04CC-47F7-A967-84860F289C1C.jpg

Har du planer om en tur till Milano, håll dig undan grön ring. Lika greit å bara köra rätt förbi och inte stoppa för du ankommit de centrala delarna av Milano.

0A3549F7-E25C-482D-ADF7-6D4CC26C3D77.jpg

Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Inger rot hammershaug, bara å köra på!

Har heller inte upplevt problem med rensevætske på label och har samma erfarenhet som scrooge och LMC.
    Hmm... merkelig at det bare er jeg som har erfart dette.
    Som sagt, det er ikke alltid det skjer, men av og til. Vannstand opptil runout og 39 grader en halvtime er normalen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Mine spacere (delrin-plast) har en diam på 83mm - av den enkle grunn at jeg hadde hullsag med det målet.
    Kjører platene normalt 12 minutter (3 runder), og temperaturen kommer da opp i drøyt 30 grader.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Aldri opplevd vann på mine labels. Kjører gjerne 30 minutters omganger. Skal jeg ta flere plater enn jeg får på én spindel så har jeg flere spindler/omganger. Men opplever at jeg kan kjøre maskinen i begrenset tid før temperaturen stiger.

I praksis ingen problemer. Sjelden jeg kjøper 30 plater i slengen og de få gangene jeg har gjort det så er det uproblematisk å vaske over et par dager.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.599
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kom hem från jobb till tomt hus och det måste utnyttjas. Har bytt tillbaka CIFTE 12AU7-rören (lånat och testat av nlykke) till mina orginala JAN. Huff, det var en nedtur. Låter skarpt och vasst (en smula överdrivet för att få fram skillnaderna) och helt utan den härliga pondusen jag fick med CIFTE i Rogue-blocken. Det var tydligt att systemet hade det gott av att balanseras med mer värme och kropp.

Då blir det till att nya rör må in och då mest sannsynlig Mullard.

Stanley Clarke/George Duke en lördagseftermiddag efter endt arbetsvakt.

015AB837-F9C7-4E7A-86F6-8C7CEB6DC915.jpg

Ett rör som verkligen gick hem här hos mig;

58C81A14-9C54-420B-BE64-DB28AA1F9B93.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn