Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Leif sa det
    All out Garrard med alt som eksisterer av oppgraderinger og nytt Plinth som tar 4 armer eller Garrardzilla varianten med løse armtårn er en strålende ide :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    etterlyste min 301 hos Ray;etter to mail uten svar, ringte jeg og fikk svarer
    noen flere med erfaringer fra classicturntable Co..?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.217
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siden du sliter med plass, så kan du jo vurdere å kjøpe det som er drømmeanlegget til The Gunner:

Retro-stereoanlaeg-elite-brun-1-1100x1100.jpg

Skal jo ikke se helt bort fra at man klarer å skru på plass et par armer til på den:cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Garrardzilla med armtorn i alla riktningar hade ju onekligen varit stas, men är rädd det blir i överkant spenstigt i en stue med ungar och fruar. Får ta och sätta upp en short-list på ett par-tre drivverk.

ptb; Skal det vara kompakt har Nagra fina alternativ! :rolleyes:

1611752A-11FE-4040-B04F-F9F74861FE89.jpeg
    1D9513E1-C921-45E9-9BC9-4224E3BF722F.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har förresten en käpphäst när det kommer till val av drivverk. Hastighetsstabilitet. Jag är extremt var för hastighetsavvik och är villig till att offra annat så länge drivverket har närmast perfekt gångstabilitet. Menar jag såg ett sted att Gunnar Brekke menar pickup var den viktigaste komponenten. Jag menar tvärtemot att drivverket är viktigast. Utan ett hastighetsstabilt drivverk spelar det ingen roll vilken pickup du monterar.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Biter meg merke i at du sier fruar, i plural Cross.
    Ikke nok med mange armer men .......:cool:

Som SP10 fan da må vel tillate meg å si at et slikt verk i custom plinth med plass til 4 armer skulle være stabilt når det gjelder hastighet.
    Selv er jeg oppe i 3 armer på min. Foreløpig et kryssfiner "fullskala" test plinth men det drodles på noe med litt mer tyngde.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.985
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    TWAcustic har, som du vet, flere modeller med mulighet for mer enn en arm.
    Her får man oppfylt de fleste behov.
    1125509-tw-acustic-raven-ac3-reference-class-turntable-system-mint.jpg

Skal man kjøre hardt med 3 armer er det vanskelig å ivareta godt design.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er jo bare å få laget en "osteklokke" i acryl over en Garrardzilla med bronsetårn....de veier jo 22kg stykk, så det er ikke noe unga er i stand til å pælme rundt i stua, før de skjønner at de ikke skal...
    jeg har et 17kg pianohengslet lokk over min Basis kasse....hindrer for mye støv og kan spille full rulle uten akustisk feedback

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.315
    Sted
    Sørlandet
    Å lage en universal modell for så mange armer som du trenger burde egentlig være en ganske grei skuring og kan også se bra ut hvis man velger materiale med litt omhu. Du kunne feks få laget et vakkert plint hvor du benytter eksisterende drivverk og hvor plintet har utsparringer/hull for plassering av diverse armer. Til armene får du dreid armbord som er tilpasset hver enkelt arm du har. Så plasserer du arm og armbord i utsparringen(e) i plintet. Når du ønsker å bytte arm tar du frem neste kombinasjon og plasserer den i riktig utsparring/hull. Armene er da så klart allerede montert på sitt armbord slik at selve operasjonen ikke tar lang tid eller er særlig risikofyllt.

-BB-

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en spiller med 4 fast monterte armer blir trangt uansett og potensielt et ergonometrisk mareritt
    og designet går rett åt helvete...
    med mulig unntak av denne...
    The AmericanSoundTurntable.jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Den er flott, men dette er avhengig av øyet som ser, En TW med 4 armer og en motor ser like rå/ryddig/urolig ut. Funksjonelt design er ikke stygt i mitt hode, men for andre er det som om Transformers fra Sky Channel har innatt benken. TW eller Bergmann med alt er f.eks langt mindre påfuglaktig enn en Garrard ledsaget av NM i messingdreiing (vulgært & vidunderlig).

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    NM i bronsedreining....
    Den Transrotoren var ganske plain og fin...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bronse-messing, glideskala. Maritimt.
    lemfeldig omgang med facts.....er ikke du Ferrari mann.....lyst på mylar bremser? :rolleyes:
    btw hadde jeg hatt bronse skrog-gjennomføringer på båten, hadde den ikke holdt på å synke i fjor...:cool:

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har förresten en käpphäst när det kommer till val av drivverk. Hastighetsstabilitet. Jag är extremt var för hastighetsavvik och är villig till att offra annat så länge drivverket har närmast perfekt gångstabilitet. Menar jag såg ett sted att Gunnar Brekke menar pickup var den viktigaste komponenten. Jag menar tvärtemot att drivverket är viktigast. Utan ett hastighetsstabilt drivverk spelar det ingen roll vilken pickup du monterar.
    Nottingham, da.. Eller helt i den andre enden; Technics, som noen var inne på. ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Biter meg merke i at du sier fruar, i plural Cross.
    Ikke nok med mange armer men .......:cool:

Som SP10 fan da må vel tillate meg å si at et slikt verk i custom plinth med plass til 4 armer skulle være stabilt når det gjelder hastighet.
    Selv er jeg oppe i 3 armer på min. Foreløpig et kryssfiner "fullskala" test plinth men det drodles på noe med litt mer tyngde.
    Men med många armar kan en betjäna många fruar. Enkel logik det, habicht! :cool:

Tilltalas av gångstabiliteten av direktdrivet ja. Har du bilder av härligheten?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    TWAcustic har, som du vet, flere modeller med mulighet for mer enn en arm.
    Her får man oppfylt de fleste behov.
    Vis vedlegget 536111

Skal man kjøre hardt med 3 armer er det vanskelig å ivareta godt design.
    Som väldigt nöjd ägare av TW Acustic står nästeman upp på skalan som en av de på short-listen. Raven AC vurderas.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    det er jo bare å få laget en "osteklokke" i acryl over en Garrardzilla med bronsetårn....de veier jo 22kg stykk, så det er ikke noe unga er i stand til å pælme rundt i stua, før de skjønner at de ikke skal...
    jeg har et 17kg pianohengslet lokk over min Basis kasse....hindrer for mye støv og kan spille full rulle uten akustisk feedback
    Sant det Leif, men 22 kg bronsetårn vardera, plus Garrardzilla under en osteklokke är nog uteslutet i denna omgång.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Å lage en universal modell for så mange armer som du trenger burde egentlig være en ganske grei skuring og kan også se bra ut hvis man velger materiale med litt omhu. Du kunne feks få laget et vakkert plint hvor du benytter eksisterende drivverk og hvor plintet har utsparringer/hull for plassering av diverse armer. Til armene får du dreid armbord som er tilpasset hver enkelt arm du har. Så plasserer du arm og armbord i utsparringen(e) i plintet. Når du ønsker å bytte arm tar du frem neste kombinasjon og plasserer den i riktig utsparring/hull. Armene er da så klart allerede montert på sitt armbord slik at selve operasjonen ikke tar lang tid eller er særlig risikofyllt.

-BB-
    Ingen dum idé BB, men känner att jag - helt enkelt - inte orkar ett stort projekt denna gång. Ser efter en enkel lösning lik de hos TechDas, TW Acustic och Bergmann.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den er flott, men dette er avhengig av øyet som ser, En TW med 4 armer og en motor ser like rå/ryddig/urolig ut. Funksjonelt design er ikke stygt i mitt hode, men for andre er det som om Transformers fra Sky Channel har innatt benken. TW eller Bergmann med alt er f.eks langt mindre påfuglaktig enn en Garrard ledsaget av NM i messingdreiing (vulgært & vidunderlig).
    Enig. För mig är en Galder eller Raven AC med tre-fyra armar en fryd för ögat.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nottingham, da.. Eller helt i den andre enden; Technics, som noen var inne på. ;)
    Tar Nottingham flera armar? Technics har superb hastighetsstabilitet, men är rädd den går bort pga nämnda aversion mot större projekt om dagen..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tar Nottingham flera armar? Technics har superb hastighetsstabilitet, men är rädd den går bort pga nämnda aversion mot större projekt om dagen..
    Jøss, ja! :) To er nærmest standard, og tre burde gåpå en Dais, f.eks. som har motoren i senter bak tallerkenen. Fire blir kanskje vrient? Tipper Lagga har full oversikt.

...Men mer enn to blir kanskje dumt, når jeg tenker meg om, siden man må ha litt plass til å dytte i gang tallerkenen uten å dytte borti en eller flere armer.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Technics kan vel påmonteres ferdige armboards på deres originalplinth
    her er 3...trolig frest spor til en til foran og......

Technics SP10R.jpg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her er min versjon av SP10 med tre armer.
    Kryssfiner plinth fra ebay og litt modifiseringer fra undertegnet.
    Er å se på som fullskala eksperiment i ergonomi før bestilling av noe tungt.
    I disse dager prøves en SPU Royal N ut i schick
    SP10-3arm.jpg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det blir jævlig trangt med 4 armer uansett platespillerfabrikat, jeg. Du skal tross alt betjene dette her også, uten å feie en dyr pickup over platetallerkenen med skjorteermet.

Er det en løsning for deg å foreta et hardhendt og smertefullt utvalg, og gå for 3 armer?

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ser ikke helt vitsen heller, særlig ikke om et par av armene har utskiftbare headshell...
    MEN de to mest kompakte, minst plasskrevende alternativene som fakstisk oppfyller 4 armskravet er Kuzma R og Transrotor Massimo, så langt
    så finnes det flere Kharg Island alternativer....men da er det jo ikke spart inn særlig mye plass...

• Liker
    Reaksjoner: tkr

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.315
    Sted
    Sørlandet
    Her er min versjon av SP10 med tre armer.
    Nice!

Som nevnt i min post tidligere så ville jeg laget plintet større og med drop-in muligheter for så mange armer man måtte ønske. Med kapasiteter som OB-BB og andre her inne på dette eminente forumet så burde det være fullt mulig å lage en slik løsning.

Men ja.... alt til sin tid. Det virker som om du har mer en nok å sysle med på andre plan i hjemmet for tiden.

-BB-

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Massa fina inputs. Dett sätts pris på. En tror en har översikt över alternativ därute, men så visar det sig att en så visst inte har varken kontroll eller översikt. :cool:

Technicsen ser stentøff ut habicht. Och extra plus för det som ligger på tallriken! :D

tkr; Nej, fyra armar är inte en deal-breaker, men skal jag leta efter drivverk som tar tre, tänker jag det lika så gott kan ta fyra. Sånn i teorin, en vacker dag. Har i dag fem ingångar fördelat på två RIAA-trinn så möjligheterna är många.

Skal läsa mig upp på Massimo och Dais.

BB, du har rätt i att det är en del att syssla med på hemmaplan. Det går i slöjdens tecken, men när du nämner OB-BB, vet jag inte om jag vågar visa det.. :rolleyes:

Utan bokhyllor känns huset tomt och blodfattigt. Vaskerummet ger idag plats till lådvis med böcker jag vill ha upp och fram. Huset är litet och platsen knapp. Då må alla väggar utnyttjas. Vindusrekken är 6 m. Byggde en modul i ek för att se hur det blev. Planen blir nu att bygga tre till och fylla hela vindusrekken med bokhyllor.

Innan och efter en runda med olja.

3B7D3EAE-9CF1-49BC-9108-7E3DEAAD207A.jpg
    E602BAFD-5D06-42F7-9880-B6947003D0EF.jpg
    D54E9C08-6CCE-4546-AC11-143337618F98.jpg
    F9A4C346-F0AB-42DB-84C7-22CACCB59741.jpg
    90843BF8-A789-4923-886A-19697ACA409B.jpg

Idag har jag fått över ett par gamla (ek?) bänkar med slipmaskinen. Bort med gammal trist färg och fram med träet. Dessa hittade jag efter vi tog över huset igår under utspringet till gamla vinterhagen. Nu skal de få ben och nytt liv.

4EEA4253-F958-46EF-8507-A1AA18957D9E.jpg
    8040FDF0-7112-4BE8-A0C7-8605379C4E79.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn