Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja var 23-24 i vannet i Drøbak og Sætre i helgen...33 i luften er litt over min komfortemp...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hmm, det er ikke den Kuzmaen som har lagt ute en stund hos Mala....

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Stundens timme har kommit.

Garrarden är såld och min Raven GT innbytt. Det tog tid, i ett relativt trögt marked, men skam den som ger sig. Två ärade medlemmar tog hem segern i gissningskonkurransen; Vermin som igenkände eskene som tyska och bluesbreakern som till och med tog modellen. Bra gjort!

Efter ca tre timmar i sommarvärmen står det nu en TW Acustic Raven AC-3 med Kuzma 4Point i hemmet. Nu har jag ju varit nöjd och glad ägare av en Raven GT i några år, så märket och dess kvalitetskänsla är väl känt, men du världen för en ägarglädje en AC innehar. Tung som bly och lagertoleranser tightare än fy. Lät tallriken sakta glida ned till riktig position och gav den en spinn. Stod och såg på den snurra en stund och undrade om den aldrig skulle till att stoppa. Gick lei efter en lång stund och stoppade den för hand, den hade inte tänkt stoppa av sig själv. Helt makalöst fantastiskt.

Detta är industriell no-nonsense med precisionen och finessen till ett schweitziskt urverk. Kuzman passar som hand i handske visuellt till den tyska tanksen.

Grasshoppern har fått en extra genomgång och justering så nu skulle allt vara på stell. Snurrar första skivan efter jag svalkat mig med en öl. Det är egentligen för varmt för detta i dag, men det är ju galskap att sitta och se på eskene stå där utan att sätta fingrarna i härligheten.

Lägger ut några bilder av kvällens montering så får beskrivelsen av lyden tas en annan dag. Skål!

Motorenheten med tre assymetriska motorer i ett chassi. Tungt och stabilt med tre justerbara gummifötter. Enkelt att få i vater.

20F0A8DD-948B-4004-A034-4D725FE3DBD1.jpg

Basen med sina 25 kg vilar också på tre fötter. Här checkas att allt är i vater efter jag monterat lagret.

72468237-6F4B-4902-88CC-398548AF89ED.jpg

Lagret har fått sin droppar olja och tallriken glider sakta ned i position.

72FA5A65-C0A9-4646-891D-4D3A3C595CAB.jpg

EE7EDDB3-2725-468C-83C4-782A188E2A5C.jpg

4Pointen provmonteras.

FFCE7E80-1FAD-4E18-A3EB-9F9340DF879A.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Drivverket är färdigmontert och armen väntar på färdigställande.

758B2277-EDCC-41C9-A816-8CFFFD3BB057.jpg

Dubbelkollar monteringsavståndet med Dr. Feickert.

88EE0C0A-F9FB-4290-96BA-0A6E611D0708.jpg

Grasshoppern färdigjusterad med Bestr Tractorn. Stifttryck och anti-skating där det skal. Dags att snurra skivor. :)

814F84B5-1F13-4A9D-BC8E-8A9D35CCFA67.jpg

4FF89944-B37F-406E-896C-95E97BFF3FD2.jpg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.262
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med solid spiller Cross. Kvalitet går aldri av mote!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer så mye Cross, vel unt! Dette er, for meg, en av de grommeste spillerene man kan eie!
    Den har nok blitt godt tatt vare på av JO også så den er nok like strøken som den ser ut på bildene?
    Kos deg, nå synker heldigvis temperaturen så far kan sitte inne igjen :cool:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Rrrrrrr. Herlig. En perfekt spiller til en i særklasse kjenner av det mekaniske og musikalske. Gratulerer, vakkert og gromt.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Du skriver så det er en fryd. Jeg var veldig spent på hva du valgte. Valget gleder meg. Nyt musikken.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke noe å si på estetikken og byggekvaliteten på både arm og drivverk.
    Grattis, Cross!:)

(Men kommer det flere armer på etter hvert?)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.968
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med platespiller fra øverste hylle.
    Fabelaktig flott spiller med presisjonshåndverk og finish man knapt kan få bedre.
    Har man tidligere eid en TWA, så blir man ikke så lett fornøyd med noe annet, så jeg gjettet riktig;)

Meget godt armvalg også.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.315
    Sted
    Sørlandet
    Titta här står en manick som ser rätt konstig ut. Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut. Här är kugghjul och remar så vitt jag kan se. Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit. Den startar på ett kick, det är en makalös manick :)

Grattis med ny spiller Crosswind og takk for at du deler så flotte bilder med tilhørende beskrivelser. Perfekt timing for innetiden som nærmer seg.

-BB-

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Titta här står en manick som ser rätt konstig ut. Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut. Här är kugghjul och remar så vitt jag kan se. Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit. Den startar på ett kick, det är en makalös manick :)

Grattis med ny spiller Crosswind og takk for at du deler så flotte bilder med tilhørende beskrivelser. Perfekt timing for innetiden som nærmer seg.

-BB-
    :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grattis med ny lekker spiller
    bortsett fra å spare plass, hva håper du å oppnå/oppnår du med byttet?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tar en uppsamlimgsrunda och skriver kollektivt, tusen tack till allesammen som gratulerat! :)

Vermin; Den är så nära strøken som det går ann. En runda med fuktig klut på alla delar vid montering och bomullshandskar på gav den en ny lyster och eliminerade fingeravtryck (som av erfarenhet kunde vara småirriterande på GT´n)

Gunner; Det blir inga fler armar med det aller första, men det är ju en grund till att jag gick för ett drivverk som har möjlighet till flera.. Med andra ord, det kommer, men inte just nu.

Leif; I utgångspunktet var det ju primärt att få bort två spelare som vardera tog två armar till att ha ett drivverk med möjligheten till fyra. Det är uppfyllt nu. Så är det ju klart att jag inte var särskilt intresserad i att vandra sidlängs när jag nu skulle leta ersättare. Raven AC är i så måte ett formidabelt steg upp i upplevd kvalitet från lillebror GT och det är inga tvivel om att det var ett stort ljudmässigt uppryck, baserat på avspelning i de sena nattimmar i går. En annan ting jag var ute efter var separat motor, frånskilt plintet då GT har integrert motor och jag önskar minimera de eventuella nackdelar den lösning drar med sig.

Ingen vits skriva något skråsäkert eller bastant om hur det låter, det får komma senare, men AC spelar märkbart mer rofyllt, tightare och mer dynamiskt. Får mer livekänsla och det var välkommet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvilken forskjell opplevde du mellom din forrige og 401 da?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nej det var igår. Idag har jag måttet aktivera och underhålla två understimulerade barn som spenderat den senaste veckan på Svartskog brygge i undervattensläge. De klättrar ju plötsligt på väggarna när solen försvann och termometern föll 15 grader över natten. Skoleferien är alltför lång! :cool:

Nu blev jag osäker. Menar du mellan min gamla Raven GT och 401?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja om det går å si noe med ulike armer etc

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nja, inte helt enkelt. Spelade aldrig med armarna omvarandra eller kryssbytte, men utan att Raven GT är en high-end spelare (i mitt förstående av begreppet) kändes det alltid som om den var det, i direkt jämförelse med en relativt standard 401. Min Garrard hade nytt mellanhjul från Audiosilente, men resten var pretty much standard. Inget externt power supply, nytt lager eller tyngre mer balanserad tallrik, så det klart, den hade stort potential.

Men jag tog mig ofta i att spela på Garrarden. Den hade ett snäv av fun factor och driv som var förlockande. GT´n var tystare, mer hifi och korrekt avspelning, mens Garrarden var mer jävlar anamma. :cool: Så är det ju noe - som tilltalar alla med ett snäv av teknisk intresse - att vrida på en brytare och höra mekaniken gå i gång i stag och hjul och vad mer som är under där. Litt som att flyga Boeing utan fly-by-wire, med vajrar och trissor direktkopplat via mina händer, kontra Airbus med sidestick och en hög med computers som utför inputsen (efter den bestämt sig för att du håller dig innanför det den menar är safe) :D

Som sagt, subjektiva betraktningar utan att jag testat armar på tvärs.

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.820
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny spiller Crosswind. Har vært travelt opptatt i Sverige i sommer så jeg så den først nå.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med ny spiller Crosswind. Har vært travelt opptatt i Sverige i sommer så jeg så den først nå.
    Tack tack Jon! Det värmer själen till en exilsvensk, det du gör på sommarstället. Blir väldigt fint.

• Liker
    Reaksjoner: Jon

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Innesäsongen har - officiellt - inte startat ännu, även om det onekligen känns så runt Oslo idag, men när väderappen melder om nederbörd hela dagen, måtte det testas ut nya saker.

Detta monsteret av en klass A-amp baxades med stor möda in genom ytterdörren idag.

Stickord; stort, tight, krispt och med ett myller av detaljer.

1F8ED506-01F0-45B5-902F-FEA4382FCA62.jpg
    5F62F59A-153F-4337-B187-BEE2EE31FEBD.jpg
    89E9FC39-9C71-4A0E-8F8B-888EB6E19214.jpg
    A18E0E38-BD28-474B-98E8-9B9DA7FD679D.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    nlykke och jag blev behörigt mobbade på torsdagens happening på BJ, när vi gick till inköp av CD, men vi står över sånt! 8)

Kvällens test på Accuphase.

4D5B52F3-CD99-49B2-92F0-6E4FE04C971E.jpg

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har maken:) superfornøyd faktisk:)
    Mvh.
    Rolf
    Innesäsongen har - officiellt - inte startat ännu, även om det onekligen känns så runt Oslo idag, men när väderappen melder om nederbörd hela dagen, måtte det testas ut nya saker.

Detta monsteret av en klass A-amp baxades med stor möda in genom ytterdörren idag.

Vis vedlegget 552674 Vis vedlegget 552675 Vis vedlegget 552676 Vis vedlegget 552677

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gott att höra Rolf! Jag har alltid varit svag för Accuphase och fick lust att testa klass A. Win-win.

Har maken:) superfornøyd faktisk:)
    Mvh.
    Rolf

Vis vedlegget 552674 Vis vedlegget 552675 Vis vedlegget 552676 Vis vedlegget 552677

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn